Giro d’Italia 2021

Giro d’Italia 2021
Bernal var lite trött på slutet i alla fall.

Blir intressant att se om Caruso eller Yates kommer att försöka något imorgon. Problemet är väl att de antingen måste attackera före sista backen eller gambla på att Bernal ska ha ännu jobbigare imorgon. Om de kör den sistnämnda taktiken behöver de nog försöka se till att det i alla fall går fort fram till sista backen. Och satsar de på tidig attack innebär det att öka risken för att åka av pallen.

Giro d’Italia 2021
Almeida till Ineos efter den här säsongen?
Kan nog inte bli bättre marknadsföring i alla fall. Ineos har dock nästan 10 pers som skulle kunna vara GC-ledare i ett annat lag så jag tror någon inte han hamnar där om han inte vill vara välbetald hjälpryttare.

Bernal höll ihop det bra trots allt men morgon är det ännu tuffare. Kul att spänningen lever.

Giro d’Italia 2021
Jag är nästan mest imponerad av Bernals jäkligt kontrollade tapp trots problem. Fullt medveten om behovet av kapacitet för två dagar till. Här tappar han bara 30 sek samtidigt som Yates och Almeida får göra upp om etappen. Det är kontroll i min bok.

Hoppades själv på Almeida då han kör offensivt men saknar segrar samt att hela stallet brände benen för honom.

Giro d’Italia 2021
Om man ska ta en egen cykeltur idag, när ska man vara tillbaka för att se lite action? Blir det åkning av redan i första berget eller först vid sista knäppan efter spurtpriset (!)?

Giro d’Italia 2021
Om man ska ta en egen cykeltur idag, när ska man vara tillbaka för att se lite action? Blir det åkning av redan i första berget eller först vid sista knäppan efter spurtpriset (!)?

Säkrast att montera trainern framför tvn, väl? Jag kör eftersändning via GCN så jag är fri från tidsconstraints.

Jag hoppas på tidig Yates-offensiv á la Froome för några år sedan. ?

Giro d’Italia 2021
Nä nä nä nä, trampade trainer igår. Idag ska det sprättas ute! Men hoppas på en lika spännande etapp som 2019 (mest för att ta fram till nästa vinters trainernötande)

Giro d’Italia 2021
En bild från andra utförskörningen idag, tagen några km från passet på väg upp (d.v.s. i motsatt riktning som girot kommer att färdas idag).
P1140322 (Large).jpeg

Och, om jag inte helt missuppfattat vägsträckningen, en bild från avslutningsbacken.
P1140332 (Large).jpeg

Giro d’Italia 2021
Jag tog det säkra före det osäkra, cyklade två rundor och kollade etappen ”i efterhand” med GCN-appen innan målgången var klar, skippade utförskörningarna och var klar med grillen precis till Carusos etappseger.

Giro d’Italia 2021
Såg precis etappen. Grymt fin avslutningsbacke o lika grymt värdig vinnare. Folk som satsar friskt (trots hedersam gc-placering att förlora) med många mil till mål gör det alltid roligare för oss tittare.

Giro d’Italia 2021
Om han fortsätter att köra starkt är det väl inte omöjligt att vi i sinom tid får se honom som kapten. Hur det faller ut är nästan hopplöst att sia om tycker jag. Kaptensrollen verkar få vissa att snarast höja sig ytterligare medan det för andra blir ett för tungt ok att bära, inte minst mentalt.

Tillbaka
Topp