GoranS
Aktiv medlem
Giro d'Italia 2024 (4-26 maj)
Antingen är min sökförmåga undermålig eller så saknas en tråd för årets Giro d'Italia. Hittar bara denna tråd om att besöka loppet, vilket känns som ett annat ämne.
2024 års upplaga startar i Piemonte med en etapp runt om, och med målgång i, Turin. Sista etappen går i Rom. Som ofta är sista veckan tuff med en hel del berg.
Känns inte som en upplaga där spurtarna kommer att ha rosa speciellt mycket. Redan på etapp 2 är det målgång uppför med en skaplig avslutningsbacke. Och på första etappen finns en backe på 6 km med drygt 7% snittlutning där toppen nås med drygt två mil till mål.
Etapper med mycket stigning och/eller målgång uppför är:
Etapp 2 (söndag 5/5)
Etapp 8 (lördag 11/5)
Etapp 10 (tisdag 14/5)
Etapp 15 (söndag 19/5)
Etapp 16 (tisdag 21/5)
Etapp 17 (onsdag 22/5)
Etapp 19 (fredag 24/5)
Etapp 20 (lördag 25/5)
Är också sju mil individuellt tempo fördelat på två tempoetapper:
Etapp 7 (fredag 10/5)
Etapp 14 (lördag 18/5)
Startlista: Pro Cycling Stats
Om någon kan hitta på en redan skapad tråd i ämnet, hojta gärna till så rensar jag denna så att vi slipper två konkurrerande trådar.
2024 års upplaga startar i Piemonte med en etapp runt om, och med målgång i, Turin. Sista etappen går i Rom. Som ofta är sista veckan tuff med en hel del berg.
Känns inte som en upplaga där spurtarna kommer att ha rosa speciellt mycket. Redan på etapp 2 är det målgång uppför med en skaplig avslutningsbacke. Och på första etappen finns en backe på 6 km med drygt 7% snittlutning där toppen nås med drygt två mil till mål.
Etapper med mycket stigning och/eller målgång uppför är:
Etapp 2 (söndag 5/5)
Etapp 8 (lördag 11/5)
Etapp 10 (tisdag 14/5)
Etapp 15 (söndag 19/5)
Etapp 16 (tisdag 21/5)
Etapp 17 (onsdag 22/5)
Etapp 19 (fredag 24/5)
Etapp 20 (lördag 25/5)
Är också sju mil individuellt tempo fördelat på två tempoetapper:
Etapp 7 (fredag 10/5)
Etapp 14 (lördag 18/5)
Startlista: Pro Cycling Stats
Om någon kan hitta på en redan skapad tråd i ämnet, hojta gärna till så rensar jag denna så att vi slipper två konkurrerande trådar.
Senast ändrad: