Giro d'Italia 2024 (4-26 maj)

GoranS

Aktiv medlem
Antingen är min sökförmåga undermålig eller så saknas en tråd för årets Giro d'Italia. Hittar bara denna tråd om att besöka loppet, vilket känns som ett annat ämne.

1711520287646.png

2024 års upplaga startar i Piemonte med en etapp runt om, och med målgång i, Turin. Sista etappen går i Rom. Som ofta är sista veckan tuff med en hel del berg.

Känns inte som en upplaga där spurtarna kommer att ha rosa speciellt mycket. Redan på etapp 2 är det målgång uppför med en skaplig avslutningsbacke. Och på första etappen finns en backe på 6 km med drygt 7% snittlutning där toppen nås med drygt två mil till mål.

Etapper med mycket stigning och/eller målgång uppför är:

Etapp 2 (söndag 5/5)
1711518868760.png

Etapp 8 (lördag 11/5)
1711518770193.png

Etapp 10 (tisdag 14/5)
1711519006024.png

Etapp 15 (söndag 19/5)
1711519179536.png

Etapp 16 (tisdag 21/5)
1711519397382.png

Etapp 17 (onsdag 22/5)
1711519451496.png

Etapp 19 (fredag 24/5)
1711519492616.png

Etapp 20 (lördag 25/5)
1711519537309.png

Är också sju mil individuellt tempo fördelat på två tempoetapper:

Etapp 7 (fredag 10/5)
1711518936682.png

Etapp 14 (lördag 18/5)
1711519102170.png

Startlista: Pro Cycling Stats

Om någon kan hitta på en redan skapad tråd i ämnet, hojta gärna till så rensar jag denna så att vi slipper två konkurrerande trådar.

Senast ändrad:
För AK (eller GC som vissa säger), kommer detta giro förmodligen bli ett sömnpiller. Kan det bli något annat än en storvinst för Pogi, eller kanske snarare - är det inte ett gigantiskt misslyckande om han inte vinner (med flera minuter)? Och hur ska hans trogna följare skylla på förklara en (så osannolik) förlust?

För de enskilda etapperna och de andra tröjorna finns det iaf en sportslig chans till spänning.

Pogacar ser onekligen ut som den stora favoriten. Han har dock haft dåliga dagar på treveckorslopp förr och en dålig dag på fel etapp på girot kan innebära mycket förlorad tid så man ska aldrig säga aldrig.

Man kan förstås se det på olika sätt att han väljer att köra girot. Antingen kan man se det som en feg gardering istället för att gå all-in på touren och se om han kan utmana Vingegaard där. Eller så ser man det som att han vill bredda sin "palmarès" med en giroseger, såsom han nyligen gjorde med Volta a Catalunya.

Jag kan tycka att det är trevligt med variation. Dels då det innebär tävlande på olika ställen och dels att vinnandet av olika lopp visar på en större bredd. Visst, kravprofilen för touren och girot är likartad, men lite nyansskillnad tycker jag det finns.

Att totalt fokusera på touren år efter år blir också lite träligt. Om man bortser från dopingbiten så tycker jag att LAs & Ullrichs oerhörda fokus på touren var lite trist. Låt vara att de åkte andra lopp, men de kändes mest som träning för touren. Och det har funnits andra som också haft extremt tourfokus, tog bara dessa två som exempel.

Ser jag rätt, är det ca 100 km utför på etapp 16?
Nja, är väl en sanning med modifikation. Utförskörningen är huvudsakligen de ca 25 km ner till runt Prato. Sen är det svagt/knappt märkbart utför ner genom Val Venosta/Vinschgau med ett par kortare partier (vid Silandro/Schlanders och Merano/Meran) där det är mer påtagligt utför.

Pogacar har ju vunnit Touren. Han skulle nog gärna vilja slå Vinegaard på Touren nån mer gång, men han har ju också tydligt sagt för flera år sedan att vinna Girot är ett stort mål för honom. Nyligen gick han ju ut med att det är ett stort mål för honom att vinna alla de sju största etapploppen under sin karriär.
Tycker det bra. Vore fint om det blir en ny trend bort från det stora överfokuset på Touren, och de två andra stora kunde nå upp på samma nivå. Det är ju minst lika fina tävlingar. Lär ju krävas mycket innan det sker förstås.

Poggi är förstås storfavoriten för årets Giro. Finns väl ett gäng andra utmanare, men de ligger alla flera klasser under. Så handlar väl som Goran säger mest om huruvida Poggi kan undvika ha någon dålig dag av den värre typen. Undviker han det så är det svårt att se att någon kan vara i närheten av honom.

Pogacar har ju vunnit Touren. Han skulle nog gärna vilja slå Vinegaard på Touren nån mer gång, men han har ju också tydligt sagt för flera år sedan att vinna Girot är ett stort mål för honom. Nyligen gick han ju ut med att det är ett stort mål för honom att vinna alla de sju största etapploppen under sin karriär.
Tycker det bra. Vore fint om det blir en ny trend bort från det stora överfokuset på Touren, och de två andra stora kunde nå upp på samma nivå. Det är ju minst lika fina tävlingar. Lär ju krävas mycket innan det sker förstås.

Poggi är förstås storfavoriten för årets Giro. Finns väl ett gäng andra utmanare, men de ligger alla flera klasser under. Så handlar väl som Goran säger mest om huruvida Poggi kan undvika ha någon dålig dag av den värre typen. Undviker han det så är det svårt att se att någon kan vara i närheten av honom.
Jag tycker inställningen att försöka vinna många olika lopp är kul.

Som jag skrev i vårklassikertråden tror jag att MSR kommer att vara marigt för honom att vinna. Dock kul att han försöker.

Vore intressant om han skulle ge PR en chans. Gatsten har han ju visat att han han behärskar skapligt i RvV (även om det inte riktigt är PR-klass på stenarna där kanske). Har väl sagt att han väger för lätt i nuvarande skick så vi får väl se om han någon säsong skippar bergiga lopp och går in i sumo-mod och satsar på PR.

Gissar att han åtminstone för nu har planen att först vinna MSR innan han ger sig på PR. Då de båda en de av det större målet att vinna alla monumenten. Men om det går bet några gånger till kanske tålamodet tryter och han gör ett PR-försök oavsett.

Googlade härom dagen "flytta till italien"
Nu känns det som jag fick en anledning att göra det igen.

Här finns det en del gammal Italien-porr man kan kolla på !

Här finns det en del gammal Italien-porr man kan kolla på !

Spela Mozart? Ska det vara klichéartat italienskt borde han väl gå och sjunga utdrag från operor av Puccini, Verdi, Rossini, etc.

Ineos har ju tre åkare som varit topp-10 i GT tidigare. Kan de möjligen göra något mot Pogacar och hans lag, som väl inte är det allra starkaste?

Eller blir det Pogacar mot Pogacar, d.v.s. att största faran är att han knäcker sig själv med att vara för offensiv på för många etapper.

UAE har förvisso inte är den starkaste uppställning de skulle kunna mönstra. Men ändå lite överdrivet mycket om att de skulle vara ett svagt lag tycker jag.

Novak har lyft sig ett snäpp i år. Bjerg är ju en maskin. Majka lite varierande men ofta bra uppför. Grossschartner är en bra cyklist.

Tror Pogi kommer hålla igen lite. Han måste ju spara sig lite för Touren. Men visst han kan ju absolut få feeling och inte hjälpa sig själv från att göra en trebergs-solokörning på nån etapp

UAE har förvisso inte är den starkaste uppställning de skulle kunna mönstra. Men ändå lite överdrivet mycket om att de skulle vara ett svagt lag tycker jag.

Novak har lyft sig ett snäpp i år. Bjerg är ju en maskin. Majka lite varierande men ofta bra uppför. Grossschartner är en bra cyklist.

Tror Pogi kommer hålla igen lite. Han måste ju spara sig lite för Touren. Men visst han kan ju absolut få feeling och inte hjälpa sig själv från att göra en trebergs-solokörning på nån etapp
Gäller ju att greppa efter halmstråna som finns för att försöka uppbåda lite GC-spänning om man nu inte redan nu ska börja spekulera om vem som blir tvåa.

(Med min prediktionshistorik torde ovanstående närmast vara att se som en dödsdom för Pogis giroförhoppningar.)

Ett treveckorslopp är ju aldrig klart på förhand, även om det förstås kan verka så när det är en klar favorit och den håller. Men så mycket kan ju hända på vägen. Jag tror absolut Ineos har en chans. Men tråkigt nog så tror jag att de skulle ha störst chans med en defensiv taktik, och bara åka och hoppas på att Pogi har en dålig dag. Väldigt tråkigt, och kommer förstås framstå som jättedåligt i efterhand om Pogi håller hela vägen och de slutar med en topp fem-placering. Men med offensiv körning så är det nog betydligt större risk de knäcker sig själva.

Förstås hoppas jag på att de ändå går på en offensiv taktik. Andra team med en utmanare också. Ben O'Connor, Bardet, Caruso.. ingen som kanske direkt skrämmer Pogi.

Det bästa med treveckorslopp är ju att även årgångar när GC-striden inte bjuder på jättemycket spänning kan bli väldigt fina lopp. Förra året bjöd ju på stor underhållning från inte minst Derek Gee och Ben Healy

Inga Svenskar med. :cry: Men tycker ändå Girot är den häftigaste cykeltävlingen. Världens tuffaste race i Världens vackraste land. ?Mkt pga alla fina tvSändningar osv. :cool:

Ett treveckorslopp är ju aldrig klart på förhand, även om det förstås kan verka så när det är en klar favorit och den håller. Men så mycket kan ju hända på vägen. Jag tror absolut Ineos har en chans. Men tråkigt nog så tror jag att de skulle ha störst chans med en defensiv taktik, och bara åka och hoppas på att Pogi har en dålig dag. Väldigt tråkigt, och kommer förstås framstå som jättedåligt i efterhand om Pogi håller hela vägen och de slutar med en topp fem-placering. Men med offensiv körning så är det nog betydligt större risk de knäcker sig själva.

Förstås hoppas jag på att de ändå går på en offensiv taktik. Andra team med en utmanare också. Ben O'Connor, Bardet, Caruso.. ingen som kanske direkt skrämmer Pogi.

Det bästa med treveckorslopp är ju att även årgångar när GC-striden inte bjuder på jättemycket spänning kan bli väldigt fina lopp. Förra året bjöd ju på stor underhållning från inte minst Derek Gee och Ben Healy
Sista tempot får man ju också säga bjöd på rätt god spänning i fjol.

Man får inte glömma att RCS förmodligen gett Pogacar en rejäl påse pengar för att dyka upp.

Kul avslutning. Fast inte så kul för GC-ställningen med Pogi redan lucka på alla rimliga utmanare. Roligt med en sån här första etapp jämfört med halvavslagen prolog eller nervös spurtetapp.

Trist sak, etapp 14 passerar bredvid där jag kommer befinna mig samma vecka, och har målgång väldigt nära. Tyvärr två dagar efter jag åkt hem dock

Kul avslutning. Fast inte så kul för GC-ställningen med Pogi redan lucka på alla rimliga utmanare. Roligt med en sån här första etapp jämfört med halvavslagen prolog eller nervös spurtetapp.

Trist sak, etapp 14 passerar bredvid där jag kommer befinna mig samma vecka, och har målgång väldigt nära. Tyvärr två dagar efter jag åkt hem dock
Man får hoppas att såna här urladdningar gör att konkurrenterna kan utmana lite. Kanske inte om totalen, men iaf om etappsegrar. Tråkiga lopp är inte kul. Detta var överraskande kul!

De där försöken att få fram Narvaez på slutet kändes rätt dödsdömda på förhand. Nästa så att det hade varit bättre att bara köra full fart hela vägen till mållinjen och ta några sekunder till i marginal till de bakomvarande.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp