Gissa tiden på Långa Lugnet

Jag tyckte att banan var kul och flaggvakterna var glada och gjorde ett toppenjobb.

Sen är det en del grejer som är för jävla sopiga. Men jag antar att det är UCI som var med och sabbade. Jag var anmäld och betalade för att köra i tävlingsklassen. Så som jag gjort de sista loppen i LL-cupen. Men fick starta i i motionsklassen bara för att jag har engångslicens!! Alltså 20 minuter efter den grupp som jag skulle startat med. Det är fan inte okej. Så nu fick jag cykla ensam halva loppet och ligga själv och dra på grusvägarna.

Det kändes som att allt krut var lagt på WC. De hade 8! startfållor. Sen är det de torskiga motionärna som ska pröjsa kalaset. Och vi fick starta i samma fålla allihop.
Ut och cykla med er jävla svennar. Se till att ni pröjsar ordentligt bara.

Uci´s kommisarier borde få ett kilo solbullar uppkörda i röven. Nästa år skiter jag i Lugnet. Det finns andra lopp att köra.

Nu har jag skrivit av mig lite.

/Johan

Hade själv räknat med en tid på under 5 timmar men det sprack pga en punktering och en grymt seg sista mil, rullade in på 5:04, det var mycket backar!

Vad blir det för bana nästa år?
Den gamla eller den här långa varianten?
För min del räcker det med ETT långt lopp, som FMT, de roligaste banorna att köra tycker jag är de som ligger runt sju mil.

Senast redigerad av en moderator:
Öijer skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det inte blir samma startfålleproblematik
> (långt ord..) nästa år, kommer du då?
>

Om jag får göra mitt trick med solbullarna..

Det beror lite på..
Om det är världscup nästa år.
Vad deltagarna som körde i år tycker/tyckte.
Vad tävlingsledningen tror är bäst för att locka folk.
Om vi får alla tillstånd igen nästa år av markägare och myndigheter.

Det är inte helt lätt att dra ett långlopp tvärs över en riksväg.

Öijer skrev:
> Bigmollo: om det kommer UCI-gubbar då så kanske
> jag kan hålla i en åt dig..

Då ska jag salta bullarna lite extra innan. Sen ska jag cykla ifrån dig på sista loopen.. ;o)
/J

Shit pommes. Jag får se till att sista loopen stryks då. :)
Om någon vill arrangera långlopp i Falun så har jag en grym bana på runt 7 mil..

Får stämma in i gnället ovan,fan betalade jag engångslicens för?(som dom hävdade att jag inte betalt vilket jag gjort)
Banan var ok,lite väl mycket grusväg/asfalt kanske men stigarna var grymt roliga på sina ställen
Långt lopp var det för en ölpimplare
gissa på 5.15 men rulla in på 4.39 ..sockerdrogad

vito skrev:
> Får stämma in i gnället ovan,fan betalade jag
> engångslicens för?(som dom hävdade att jag inte
> betalt vilket jag gjort)
> Banan var ok,lite väl mycket grusväg/asfalt kanske
> men stigarna var grymt roliga på sina ställen
> Långt lopp var det för en ölpimplare
> gissa på 5.15 men rulla in på 4.39 ..sockerdrogad
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-08-14
> 16:52 av vito.

jag var glad över grusvägarna och asfalten ,annars hade jag aldrig kommit i mål.

Kaijan skrev:
>
> jag var glad över grusvägarna och asfalten ,annars
> hade jag aldrig kommit i mål.
>

Samma här. Gruset var ända stället där benen inte krampade.
/J

ja jag e rätt nöjd iaf!! Hade inte provkört årets bana och gissade bara fel med 6 min o 9 sek. Nu väntar jag med spänning på öijers pris. Kan det bli en förgylld kedja kanske?

Jättekul att det blev dubbelt svensk seger (med 4 herrar i topp 11) men det var väldigt glest om folk, utställare osv. För nära till FMT gissar jag. Kul när Nissan 4x4-killarna nästan tappade kontrollen nedför hoppbacken - bildserien kommer senare.

Kommentar-killarna behöver lika mycket hjälp med deras engelska som jag behöver med svenska. Min fru och jag skrattade åt dem ganska ofta.

Jag hörde följande från ett flertal deltagare: Grusväg uppför, så alla lvg. folk med stora motor passerar utan problem. Stökig singletrack nedför, så alla lvg folk som har kass teknik i skogen hindrar riktiga MTB-åkare på den enda delen av banan där de har en chans att tar in lite tid. Låter lite bekant.

Daner skrev:
> > Kommentar-killarna behöver lika mycket hjälp med
> deras engelska som jag behöver med svenska. Min
> fru och jag skrattade åt dem ganska ofta.
>
> Ja när de sa till en Kanadensare att det var en " one mile left"
.När han skulle ut på sista loopen på 10 km=)

Öijer skrev:
> Om det inte blir samma startfålleproblematik
> (långt ord..) nästa år, kommer du då?
>
>
> -----

Öijer: Vet några som inte kommer nästa år, och då beror det inte på kommissarier eller sånt "strul" utan helt enkelt på banan.

Att kommissarierna och UCI-folket sköter sina uppgifter som de skall - fast utan ett leende - är inte så mycket att göra något åt. Reglementet finns och skall följas. Att det sen inte följs på övriga långlopp i Sverige är en annan femma... Du skall enbart få köra i sport- eller ungdomsklass med engångslicens vilket innebär att du inte borde få starta i tävlingsklass.

Banan var det ja... Åt helsike för mycket grusväg och asfalt, alldeles för lite stig och skog. Visst, världscupens lopp är såna säger de som vet så det är väl inte så mycket att göra åt det heller kanske... Får hoppas det inte blir världscup nästa år i så fall. Kan mycket väl tänka mig att banan var jobbig, men det kan även ett landsvägslopp vara. "Tråkigaste banan någonsin", bara grusväg, grusväg och grusväg. Stigpartierna var helt underbara men alldeles för få.

Nu kan jag inte uttala mig speciellt mycket för egen del eftersom jag spenderade dagen med att linka runt med hjälp av kryckor istället för att sitta på cykeln. Var ju dock tvungen att testa om det skulle vara möjligt att ta mig runt så jag testade första loopen under fredagen. 5 km asfalt och bred grusväg följt av 5 km lättkörd skogsväg innan första stigen kom. En underbar utförslöpa. Sen var det grus och grus igen. Stigarna var helt underbara. Tror 90 % av dem gick utför och det var bara att släppa på - helt otroligt sköna! Nåja, efter att ha tagit mig runt i ultrarapid (3 timmar...) så kunde jag bara konstatera att "var det här svåraste och jobbigaste delen av banan - hur skulle då resten vara???" Fanns det något egenligt tekniskt svårt parti på banan?

Nu blev det som sagt var inget åkande för min del - vilket var förbaskat irriterande. Borde nog inte kört första loopen heller egentligen, men är huvudet dumt får kroppen lida. Att man aldrig lär sig... Har jag tur är det "bara" en muskelbristning som jäklas och då finns det hopp om att komma tillbaks ganska snart. Finnmarksturen kan jag dock glömma o troligtvis resten av tävlingssäsongen också *suckar djupt*

Hela arrangemanget för övrigt skall ha stort plus i kanten!!!!!! Mer skog åt mtb-cyklisterna så blir allt guld och gröna skogar :)

Kram
/anki

Och ändå så är väl långa Lugnet ett utav de tuffaste långloppen.
Med bara skog så kommer inte så många deltagare som arrangörerna vill.

Att det blev mycket lättåkt främst på 2:a slingan berodde på att den behövde vara lång och att vissa ställen bara skulle vara med. Och fanns det då inte stig dit så blev det ju grusväg.
Och när banan är 106km istället för kanske 76 så måste den bli lättare för att folk ska orka med.

Förstaslingan tyckte jag personligen att den var riktigt bra. Flera tuffa backar och en hel del skog.

Jag har nästan bara hört bra kritik angående banan.

Jag har pratat med MTB-åkare såklart.

Billingeracet var ett lopp där antalet deltagare inte var så stort och därför inte ställde samma krav på banan som Långa Lugnet. Plus att Billingeracet var 2.5 mil kortare.

Jag älskade Billingeracets första halva.

Om det skulle varit mer stig skulle nog fler ha brutit.
Alla som gnäller på banorna.
Gör en egen tävling då eller åk xc-cupen ffs!!

Med mer stig och kortare bana hade segrartiden kunna ligga runt de stipulerade 4 timmarna ändå. Ett lopp kan som sagt var vara tufft på olika sätt. :) För min del skall det vara både tufft och roligt - och jag avskyr att ligga o mata grusväg. Tror du vet hur jag tycker en bana skall vara efter våra tidigare kontakter. :)

Nåja, nu var det ju världscup så då får det bli som "de stora" vill. Nu har du dock en lite annorlunda bild på tyckande om banan att förmedla vidare också.

Tycker det var tråkigt att det inte var fler som körde Lugnet? Det var väl inte många mer än det är i vanliga fall, dvs runt 4-500. Knepigt det där tycker jag!!! Alla i "den stora massan" som kör Finnmarksturen borde ju gladeligen testa att köra Lugnet också. Runt 1000-talet borde siffran legat tycker jag!

Lycka till med arrangemanget framigenom!!!

Kram
/anki

Man kanske ska tänka till lite också... tre långlopp i Dalarna på mindre än 1 1/2 månad? Kan det vara så att marknaden blir mättad?

/Jonas

Ja, mättad marknad 2 veckor innan finnmarksturen. klart det blir mycket på en gång i Dalarna där allt händer.

Jag har själv tyckt att Långa Lugnet varit väl lätt. Men när man körde den i tävlingsfart så kändes den inte så lätt faktiskt.. :)

Daner skrev:
Jag hörde följande från ett flertal deltagare: Grusväg uppför, så alla lvg. folk med stora motor passerar utan problem. Stökig singletrack nedför, så alla lvg folk som har kass teknik i skogen hindrar riktiga MTB-åkare på den enda delen av banan där de har en chans att tar in lite tid. Låter lite bekant.

Jupp, va precis likadant på Kjells tur (vad har hänt med deras webbsite?) Långt och svepande uppför och sedan kort och tekniskt nedför. Eller så är det dom man kommer ihåg ;)
Jag som är bra på tekniska nerförsbacka vill väldigt gärna ha många sådana. Synd bara att det alltid krävs någon form av uppförsbacke innan :(

De e mycke i Dalarna... Imponerande mängd lopp där. Nästan så att man skulle skaffa något "time-share" boende så att man kan hyra ut när stockholmarna kommer :)

Om nu bocksten ev. ska gå på hösten så kanske LL kan gå på våren och därmed slippa konkurens från MSJ och FMT?

Ett problem med långlopp med många deltagare är köer i skogspartier. genom att ha en backe till skogspartierna så minskar ju risken för köbildning då fältet dras ut.

Alla säger att bara första loopen var teknisk men det kan jag inte hållas med om. Jag gillade andra loopen skarpt på grund av allt stök! Visst det var ju en del grus men jag tyckte att det var gott om stök å bök, faktum är att jag tyckte att en del av nedförskörningarna på andra loopen var bland de "svåraste" jag har kört på ett långlopp.
Jag älskar när det är riktigt stökigt och vågar nästan säga att jag flyger om folk där det är som besvärligast men även jag fick ju hålla tungan rätt i mun för att inte flyga ut i skogen, en del stenar var ju av tjugolitersdunkstorlek och leriga, härligt att studsa över dom i full fart. Bla passerade jag Paola Pezzo i ett sånt parti och det gick inte fort för henna trots en Epic (tror jag) så nog fanns det tekniska partier på andraloopen med.
Nä jag tycker att Långa lugnet banan var kanon!! Däremot var det riktigt jobbigt att gå ut på sista loopen, ahh va uppför det var, stärktes av att köra om Maria som det inte gick så fort för då hon verkade ha träffat en ännu tjockare vägg än mig.

Beträffande ID snacket så skulle arrangören ha informerat om att leg krävdes för att hämta ut startbevis, men i grunden är jag för id kontroll då jag har varit med om att någon "annan" har hämtat ut en persons startbevis, nått man inte vill upptäcka en timme innan start.

Hurra för ett bra arr tycker jag!

/Franz, Spårvägen CF

Håller med Franz...visst var första loopen teknisk men ändå ganska lättåkt i jämförelse med några av de stökiga partierna i andra loopen.Värst var det från Oxberg mot Lustebo, bara nerför...jättestenar..detta i kombination med rinnande vatten på stigarna var svårbemästrad..åkte flera gånger rakt in i skogen :-)
hade väldigt svårt att styra cykeln dit jag vill..
mvh Srecko

Tillbaks till tiderna då,
jag gissade 5:43 och gled in på 5:40:50 men då hade de gått riktigt långsamt sista två milen. Efter halva loppet så hade jag förhoppning på 5:15-5:30 men det var en tung avslutning. Lite psykologiskt jobbigt var det också när man jobbat sig tillbaka till Lugnet men ändå inte var riktigt framme utan hade en liten slinga kvar.

Håller också med om att stigarna mellan Oxberg och Lustebo var bland det roligaste man gjort på ett långlopp, synd bara att man var så trött att man inte till fullo kunde njuta av nedfärden.

Franz skrev:
>
> Beträffande ID snacket så skulle arrangören ha
> informerat om att leg krävdes för att hämta ut
> startbevis, men i grunden är jag för id kontroll
> då jag har varit med om att någon "annan" har
> hämtat ut en persons startbevis, nått man inte
> vill upptäcka en timme innan start.
>
> Hurra för ett bra arr tycker jag!
>

Det där med id bevis måste ju vara reglerat i reglerna, eller? Just den biten kan jag inte, vad säger reglerna för mountainbike?

Franz skrev:

> Jag älskar när det är riktigt stökigt och vågar
> nästan säga att jag flyger om folk där det är som
> besvärligast men även jag fick ju hålla tungan
> rätt i mun för att inte flyga ut i skogen, en del
> stenar var ju av tjugolitersdunkstorlek och
> leriga, härligt att studsa över dom i full fart.

Japp, jag kan intyga att du flyger om folk. Jag låg och körde med dig på grusvägarna på varv två. När vi kom in i skogen var du helt plötsligt borta! Synd att du punkterade, men det får man nog räkna med när man gasar som du i skogen!
/Erik, Mtb Täby

Verkar som att jag hade skattat min förmåga ganska bra. 6h 15 min blev 6h 8 min med rejäl krampkänsla i benen med 15 km kvar. Får vara nöjd trots att det inofficiella målet var under 6 h.

Tack Erik, det värmer.
Inte för att jag skulle rycka eller så när jag bombade på, jag trivdes i er klunga men det är ju så roligt å stå på utför, gillar inte att ligga sist å fisköra utför när det är stökigt. Ang punkteringen så var det ett resultat av min forsering utför..inte värt nöjet skulle man kunna säga.
Bra kört själv, jag orkade bara inte komma om dig på upploppet, starkt!
Ses på FMT, då jävlar!

Franz: Här står vi och pustar ut, helt ovetandes att vi erhållit Världscuppoäng!
LL2005-ml.jpg

/Erik

Ecke skrev:
> Franz: Här står vi och pustar ut, helt ovetandes
> att vi erhållit Världscuppoäng!
>
> /Erik

Ja du säger det och jag väntar spännt på att få se det med egna ögon men EMIT blir ju aldrig klar med resultatlistan från LL. Har hört att utlänska åkare som ej kört cupen förut, att dessa inte skall räknas med i resultatlistan för poäng (LLC)så då kanske man får sin topp 50 till slut. Ahh va gött det var att komma i mål!

Kul att läsa om allas äventyr... Ang. diskutionen kring banan kan man åter igen konstatera att "smaken är som baken, delad".
Själv gissade jag på att jag skulle köra på 4:30h baserat på att loppet är kortare än FMT som är det enda långlopp som jag kört innan... ack vad man bedrog sig :-) 5:02 blev det, fast det kändes som jag cyklat i 10h. Var så jäkla trött att jag inte tror jag var uppe på stora klingan en enda gång på sista lopen.
Min flaska med sportdryck hoppade ur stället nån gång under de första 40min, utan att jag ens smakat på innehållet. Tur man kör med camelbak...
Det fick bli vatten i 2,5h innan jag fick syn på en full Enervitflaska med sportdryck i en stökig utförslöpa som jag stannade och plockade upp. Drog i mig den på typ 20 min (det behövdes) men skadan var redan skedd :-)

Annars så tyckte jag att det var ett roligt lopp, kommer absolut att köra det nästa år. Särskilt som man är Falubo nu.

Tillbaka
Topp