Glad nybörjare söker sin första cykel

torpeden

Medlem
Hej,

Ännu en nybörjare här som har bestämt sig för att inviga sig i den fantastiska världen av mtbs. Ber om ursäkt på förhand om jag är den 563851:e i ordningen som ställer samma frågor men hoppas på att någon orkar dela med sig av sin vishet.

Har googlat till den milda grad att jag förstår mig på skillnadena mellan 27,5", 29er, värdet av olika komponentgrupper, etc etc, nu är det bara till att hitta en bra cykel. Har tänkt att lägga runt 10 000 kr för själva cykeln, en hardtail till att börja med för att sedan eventuellt uppgradera om man får blodad tand. Kommer cykla mest lättare leder (trails?) till att börja med men räknar såklart med att växa och hitta mer utmanande terräng, behöver således en cykel man inte växer ur med en gång.

Har i dagsläget ringat in följande: Giant Talon 0 LTD: https://www.bikester.se/giant-talon-0-ltd-mtb-hardtail-275-svart-552310.html

Samt en Univega Summit LTD: http://www.cykelcenter.eu/cyklar/224-univega-summit-ltd-svart-rod.html (dock är det fjolårets modell hos min lbs, som till skillnad från cykeln på länken är begåvad med Tektro-bromsar och en Manitou Marvel-gaffen).

Vad tror ni om dessa alternativ till en entusiastisk nybörjare som cyklat på sin gamla Crescent-mtb-trotjänare under större delen av uppväxten? Har ni några andra schyssta tips på cyklar i samma prisklass som ovan som jag missat? Vad bör man prioritera/inte prioritera i förstagångsköpet och finns det några fallgropar att passa sig för?

Mvh

13,2 kg Giant 27,5", okänd vikt Univega 29". Har du bestämt dig för hjulstorlek ännu? Din längd och vikt?

Båda cyklarna ovan är vettiga och funkar bra, Shimano M7000/M8000 med 2x11 är bra val. Finns ytterligare ett antal cyklar med liknande egenskaper och pris.
13,3 kg Cube Acid 2x https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-acid-2x-blue-n-flashorange-550504
13,3 kg Cube Ltd Pro 2x https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-ltd-pro-2x-green-n-black-550573/wg_id-6198
12,1 kg Radon ZR Team 8 https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-8.0-582359?currency=1&delivery_country=171
11,6 kg Grand Canyon AL SL 7.9 nedsatt 2000 kr https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-7-9.html är nog hetast trots allt, lätt ram, jättefin Reba RL gaffel med 110 mm slaglängd, dock äldre 2x10 vxlgrupp vilket jag personligen inte har något problem med (tycker faktiskt att det är bättre). Halvtråkiga 19 mm smala hjul men lyxiga Conti RaceSport däck.

(alla cyklar ovan ha för övrigt halvtråkiga 19-21 mm smala hjul)

Senast ändrad:
Jag hade prioriterat i ordning: Bra ram, bra gaffel, bra däck, bra hjul. De flesta skivbromsarna är ändå helt ok och i övrigt är det rätt ointressant om det står xt eller deore på växlarna, eller om cykeln väger ett kilo mer eller mindre

Sixten Fors sa:
13,2 kg Giant 27,5", okänd vikt Univega 29". Har du bestämt dig för hjulstorlek ännu? Din längd och vikt?

174cm/72 kg. Jag har provcyklat båda storlekarna hos den lokala Giant-handlaren och kunde i ärlighetens namn inte känna någon omedelbar skillnad, men å andra sidan shreddade jag inte heller runt i skogen med dem utan snarare runt kvarteret. Tror väl att båda kan funka bra men lutar lite åt 27,5" då jag är lite kortare byggd och uppskattar tanken med lite mer kontroll.

Tack för alla tips, ska kika närmare på dem. Är växelgrupperna alltså inte _så_ viktiga?

Angående Suntour Raidon-gaffeln på Giant:en jag länkade i början, vad har ni att säga om den? Har fått uppfattningen att Suntours instegsgafflar är lite enklare än konkurrenternas men vet inte om det är en missuppfattning från min sida.

Senast ändrad:
Canyoncykeln som Sixten länkar till här ovan är oslagbar i prisklassen. Dessutom är den blå färgen supersnygg. :-)

Jag hade inte valt Univegan, visserligen har den en XT 11-delad grupp vilket är fint men 29" med 9mm qr och en rätt sladdrig gaffel hade jag prioriterat tvärtom. Dessutom blir det lite trist när slitdelarna - växlarna - skall bytas ut. Utan dem är det liksom en rätt trist cykel. Jag tror Univega ägs av samma gäng som har Focus för övrigt. Ingen av märkena har utmärkt sig speciellt under det senaste decenniet.

Raidon-gaffeln på Giant är nästan som en RockShox Recon i prestanda. Även där får du 9mm qr. Giant är världens största cykeltillverkare och gör normalt sett fina ramar.

Oavsett vad är "formeln" för en 27,5 HT tämligen likriktad, lika så 29:or åtminstone på senare år.

Jag hjälper några andra att köpa mtb och det blir Canyon för dem. Lätt det bästa köpet för ca 10k. Då får du en bra ram, bra gaffel och vettiga däck. Deore /XT 10 funkar bra, är billigt och håller länge.

Oskar sa:
Canyoncykeln som Sixten länkar till här ovan är oslagbar i prisklassen. Dessutom är den blå färgen supersnygg. :-)

Onekligen bra pris! Är Canyon ett schysst märke? De verkar bara sälja direkt från den egna hemsidan. Någon med erfarenhet?

torpeden sa:
Oskar sa:

Onekligen bra pris! Är Canyon ett schysst märke? De verkar bara sälja direkt från den egna hemsidan. Någon med erfarenhet?

Det finns en officiell Canyon-tråd, se länken:https://happyride.se/forum/read.php/1/1345402/page=1

Senast ändrad:
torpeden sa:
Är växelgrupperna alltså inte _så_ viktiga?
Växlar är viktigt, alla cyklar ovan bra prylar från Shimano med 2 klingor fram och 10 eller 11 bak, alla med samma lägsta och högsta utväxling och samma stegning mellan de olika växlarna. Alltså inte en avgörande faktor mellan cyklarna då de är i princip lika bra allihop.

torpeden sa:
Angående Suntour Raidon-gaffeln på Giant:en jag länkade i början, vad har ni att säga om den? Har fått uppfattningen att Suntours instegsgafflar är lite enklare än konkurrenternas men vet inte om det är en missuppfattning från min sida.
Alla instegsgafflar är klenare, enklare och tyngre, ofta 30 mm stålrör, de finare har i alla fall luftfjädring. Däremot Reba RL som sitter på Canyon har 32 mm rör i alu, gaffeln är typ dubbelt så dyr som alla andra gafflar ovan. Klart intressant.

Väljer du Grand Canyon i stl Medium (för 172-182 cm cyklist) får du 29" hjul. Troligtvis bättre val än stl. Small med 27,5" hjul. Också för att alla cyklar ovan inkl. denna har relativt låg utväxling med 36 fram och 11 bak, det passar bättre ihop med de större 29" hjulen. Väljer du 27.5" är risken större att du ruttnar på utväxlingen och måste köpa nya större klingor för 500 kr.

Av alla cyklar ovan är Canyon nog den enda jag själv skulle njuta av att fräsa runt med på tekniska stigar, låg vikt och bra gaffel gör cykeln riktigt kompetent både uppför och utför.

Canyons rea brukar hålla i sig en vecka, nästa vecka kanske priset är upp 2000 kr igen. Så skynda fynda om du vill ha bästa cykeln under 10 K!

Senast ändrad:
Raidon-gaffeln på Giant är nästan som en RockShox Recon i prestanda. Även där får du 9mm qr. Giant är världens största cykeltillverkare och gör normalt sett fina ramar.

Jag hjälper några andra att köpa mtb och det blir Canyon för dem. Lätt det bästa köpet för ca 10k. Då får du en bra ram, bra gaffel och vettiga däck. Deore /XT 10 funkar bra, är billigt och håller länge.[/quote]

Ursäkta min n00bighet, men vad menas med qr? Är Raidon-gaffeln i övrigt av acceptabel prestanda tycker du?

Tack så mycket för din input!

Sixten Fors sa:
Alla instegsgafflar är klenare, enklare och tyngre, ofta 30 mm stålrör, de finare har i alla fall luftfjädring. Däremot Reba RL som sitter på Canyon har 32 mm rör i alu, gaffeln är typ dubbelt så dyr som alla andra gafflar ovan. Klart intressant.

Väljer du Grand Canyon i stl Medium (för 172-182 cm cyklist) får du 29" hjul. Troligtvis bättre val än stl. Small med 27,5" hjul. Också för att alla cyklar ovan inkl. denna har relativt låg utväxling med 36 fram och 11 bak, det passar bättre ihop med de större 29" hjulen. Väljer du 27.5" är risken större att du ruttnar på utväxlingen och måste köpa nya större klingor för 500 kr.

Av alla cyklar ovan är Canyon nog den enda jag själv skulle njuta av att fräsa runt med på tekniska stigar, låg vikt och bra gaffel gör cykeln riktigt kompetent både uppför och utför.

Canyons rea brukar hålla i sig en vecka, nästa vecka kanske priset är upp 2000 kr igen. Så skynda fynda om du vill ha bästa cykeln under 10 K!

Låter som en riktigt schysst spec för pengarna, ska ta mig en rejäl funderare på den.

På tal om reor, när brukar cykelreorna dra igång generellt? Kan tänka mig att vänta lite om det kommer upp bra priser på bred front men vill heller inte ha is i magen för länge och missa denna säsong.

Inget att vänta på, priset är redan helrätt med 2000 kr rea! Canyon brukar inte behöva sänka sina fjolårscyklar mer än 10-15%, det går åt som smör i solsken ändå. De få Grand Canyon de har kvar från 2016 är i stl XS och S, prissänkta med 1900 kr. Dessa modeller är inte lika bra som den ovan.

Efter några veckors forskning landade jag med en Canyon AL SL 7.9 i storlek S med 27,5" hjul. Kollade innan på fjolårets Cube Acid som låg bra till i pris, men tveksamma hjul och enligt det test jag sett tråkigare geometri gjorde att valet föll på 7.9 med tanke på rean.

Innan dess stod det mellan fjolårets AL SL 6.9 och Cube Acid, och då var priset det enda som gjorde att jag velade på 6.9:an.

Utan att ha testat cykeln eller någon av dess konkurrenter kan jag nog säga att Canyon 7.9 är det bästa du kan köpa för det priset. Pass på!

Lidodido sa:
Efter några veckors forskning landade jag med en Canyon AL SL 7.9 i storlek S med 27,5" hjul. Kollade innan på fjolårets Cube Acid som låg bra till i pris, men tveksamma hjul och enligt det test jag sett tråkigare geometri gjorde att valet föll på 7.9 med tanke på rean.

Innan dess stod det mellan fjolårets AL SL 6.9 och Cube Acid, och då var priset det enda som gjorde att jag velade på 6.9:an.

Utan att ha testat cykeln eller någon av dess konkurrenter kan jag nog säga att Canyon 7.9 är det bästa du kan köpa för det priset. Pass på!

Hur lång/tung är du iom att du valde 27,5"? Har tidigare lutat lite åt just 27,5" själv men är osäker om M passar mig bättre här. Körde in mina mått i ramväljarverktyget på Canyons hemsida och fick ut M så det borde ju funka, men lutar ändå lite åt 27,5" av någon anledning...

Det rycker i köpnerven nu, hehe!

torpeden sa:
Lidodido sa:

Hur lång/tung är du iom att du valde 27,5"? Har tidigare lutat lite åt just 27,5" själv men är osäker om M passar mig bättre här. Körde in mina mått i ramväljarverktyget på Canyons hemsida och fick ut M så det borde ju funka, men lutar ändå lite åt 27,5" av någon anledning...

Det rycker i köpnerven nu, hehe!

167cm/75kg. Kör på M, tar du för liten ram får du för mycket vikt för långt fram över framhjulet och kan slå över om du åker utförs och kör över ett gupp. Tror inte du ska vara rädd över att 29 blir för klumpigt, geometrin gör nog lika stor skillnad och den hojen ska ju ha en manövrerbar geometri som jag förstått det.

Notera att jag är precis lika novis som du, har bara läst på inför köpet :-) bara framgaffeln kostar väl runt 5000 vilket borde tala för hur mycket du får för pengarna.

Större hjulen rullar lättare över stök, rötter, gropar och stenar utan att fastna. 3 cm länge hjulbas gör cyleln lite stabilare. 2 cm länge avstånd till styret, går lätt att korta tillbaka med en 2 cm kortare (50 mm) styrstam för 300 kr om avståndet skulle känns för stort. Styret sitter 3,7 cm högre upp på M tack vare större hjul och 1 cm länge styrrör, inte lika race:igt. Insteget är 2,8 cm högre på M, mest en vanesak, själv brukar jag sällan sitta på ramen.

torpeden sa:

Jag hjälper några andra att köpa mtb och det blir Canyon för dem. Lätt det bästa köpet för ca 10k. Då får du en bra ram, bra gaffel och vettiga däck. Deore /XT 10 funkar bra, är billigt och håller länge.

Ursäkta min n00bighet, men vad menas med qr? Är Raidon-gaffeln i övrigt av acceptabel prestanda tycker du?

Tack så mycket för din input!

Sixten Fors sa:

Låter som en riktigt schysst spec för pengarna, ska ta mig en rejäl funderare på den.

På tal om reor, när brukar cykelreorna dra igång generellt? Kan tänka mig att vänta lite om det kommer upp bra priser på bred front men vill heller inte ha is i magen för länge och missa denna säsong.

Det är nu, ungefär mitt i sommaren, då näthandlarna upptäcker att de inte får sålt allt. Säsongen i EU generellt börjar redan i mars. Det finns en liten chans till en höstrea men ... mja.

Nästa chans är ungefär mitten februari.

Canyon har haft några år med riktigt långa leveranstider så kanske sitter de på fler cyklar än vanligt i år.

Senast ändrad:
Lidodido sa:
167cm/75kg. Kör på M, tar du för liten ram får du för mycket vikt för långt fram över framhjulet och kan slå över om du åker utförs och kör över ett gupp. Tror inte du ska vara rädd över att 29 blir för klumpigt, geometrin gör nog lika stor skillnad och den hojen ska ju ha en manövrerbar geometri som jag förstått det.

Notera att jag är precis lika novis som du, har bara läst på inför köpet :-) bara framgaffeln kostar väl runt 5000 vilket borde tala för hur mycket du får för pengarna.

Grejen är att jag har ganska korta ben i förhållande till överkroppen, vilket gör att oron finns där att slå i kronjuvelerna vid behov att hoppa av hastigt. Upptäckte detta då jag prövade andra cykelmodeller där jag, likt Canyons geometriguide, låg i princip mellan två ramstorlekar och provsatt/cyklade den större varpå ramen tog i lite väl mycket när man stod upp "avsutten". Vet inte hur stor vikt man ska lägga risken för att ramla över styret när man åker utför på en mindre storlek cykel... någon som kan fylla i med erfarenheter här?

Jag förstår att 29er inte är någon nackdel principiellt vad gäller åkegenskaper (snarare att föredra om man som jag även kommer använda cykeln till viss pendling), det är mest ramstorleken jag tvekar över i relation till min egen kroppsbyggnad. Går jag ner bara 1 cm från verkligt mått på Canyons ramsize-verktyg säger den att jag normalt ska ha en M, men bör ta en S då jag har korta ben.

Hmm...

torpeden sa:
Lidodido sa:

Grejen är att jag har ganska korta ben i förhållande till överkroppen, vilket gör att oron finns där att slå i kronjuvelerna vid behov att hoppa av hastigt. Upptäckte detta då jag prövade andra cykelmodeller där jag, likt Canyons geometriguide, låg i princip mellan två ramstorlekar och provsatt/cyklade den större varpå ramen tog i lite väl mycket när man stod upp "avsutten". Vet inte hur stor vikt man ska lägga risken för att ramla över styret när man åker utför på en mindre storlek cykel... någon som kan fylla i med erfarenheter här?

Jag förstår att 29er inte är någon nackdel principiellt vad gäller åkegenskaper (snarare att föredra om man som jag även kommer använda cykeln till viss pendling), det är mest ramstorleken jag tvekar över i relation till min egen kroppsbyggnad. Går jag ner bara 1 cm från verkligt mått på Canyons ramsize-verktyg säger den att jag normalt ska ha en M, men bör ta en S då jag har korta ben.

Hmm...

Brukar annars ha läst att med lång rygg bör man gå upp en storlek just för att slippa få vikten för långt över styret. Har du tyngdpunkten långt fram när du åker utförs och ett gupp gör att bakhjulet hoppar till så stöter sadeln till sig så du kan tippa över.

Men någon som kan mer får nog flika in hur ofta instegshöjden blir ett problem. Ska du klicka fast SPD-skor så kommer du ju inte att halka av pedalerna och falla ner över ramen och mosa juvelerna i alla fall.

Instegshöjden skiljer väl inte så mycket mellan S och M?

Jag sitter extremt sällan på ramen, vad har man där att göra? Har aldrig ens reflekterat över instegshöjd och att det skulle vara ett problem.

Sixten Fors sa:
Jag sitter extremt sällan på ramen, vad har man där att göra? Har aldrig ens reflekterat över instegshöjd och att det skulle vara ett problem.

Naturligtvis är inte det ambitionen, tänker bara att det kan vara skönt att ha en viss clearance mellan skrev och ram ifall man måste hoppa av som hastigast.

Gällande sittställning, hur skulle ni beskriva en korrekt sittställning på en modern mtb? Ska man utan problem kunna hålla i styret utan att känna att man "håller emot" med armarna? Av de cyklar jag nämnde i första inlägget känns Gianten bekväm, med en relativt upprätt sittställning och jag kan hålla i styret utan att behöva hålla mig uppe med armarnas hjälp. På Univegan var man lite mer framåtlutad, vet dock inte om detta medför komfortproblem i det långa loppet. Grand Canyonen har jag ju inte kunnat prova vilket tyvärr blir lite till dess nackdel trots fina specs.

Efter att ha provat lite känner att jag lutar en del åt 27,5" och gärna en mer lekfull geometri då jag inte kommer vara så fokuserad på långlopp utan mer lekfullhet och kontroll. Hmm.

Bilagor

• IMG_20170709_123450~2.jpg
    IMG_20170709_123450~2.jpg
    523 KB · Besök: 50
Tillbaka
Topp