Glädjande läsning - Inbjudan till FMT

TobiasLj

Aktiv medlem
För några dagar sedan damp inbjudan till FMT ner i brevlådan. Till en början det gamla vanliga; profiler som har eller skall cykla, banförbättringar etc etc. Men, den som väntar på något gott...

Samma prispengar för både damer och herrar samt en rimlig anmälningsavgift (drygt 400), snyggt! Äntligen värderas en vinst i damklassen lika som en vinst bland herrarna. Någon som vet om detta är genomgående för hela långloppscupen i år? Kanske har dem tagit till sig kritiken från tidigare diskussioner i deras egna forum.

Vissa partier av FMT banan kan behöva lite förbättringar, hoppas bara att de inte 'förbättrar' för mycket. Det är ju tillräckligt med grusväg redan. ;)

Bron över bäcken i början av loppet verkar ju lite fegt (säger han som gick över på stenarna sist). Man kanske skulle bygga en smal 'northshorebro' parallellt? ;)

Trevligt, men fortsätter dom jobba så med banan så kommer den vara både platt och asfalterad till 20år-jubileumet.
Åkarna vill ha det mer snabbåkt, var en kommentar. Vill vi det? Jag vill åka snabbare på FMT, men inte genom att alla
stök och bök byggs bort.
Kanske var Gruvloppet för stökigt och lades ner? Hur skall det gå för Ränneslättsturen som är så fantastiskt stökig på sina ställen?

Givetvis kommer jag till min nionde FMT, men hoppas inte att det skall gå att ta sig runt torrskodd och ren framöver.

Jag undrar om bron verkligen ligger kvar efter islossning och vårflod. Det brukar bli rejält med vatten i den bäcken och bron låg i princip i vattnet redan i höstas. Den såg inte ut att vara förankrad heller.

Bygger de bort de värsta blöthålen är det bara bra, men lite oroande är det.

Aouch, dam och herr prispengar diskussionen... Den var eldig senast.

Lida Loop kör samma prispengar för Herr och Dam redan första året. Vet inte hur dom andra gör (ids inte scanna av webbsiterna)

jtl Skrev:
-------------------------------------------------------
> För några dagar sedan damp inbjudan till FMT ner i
> brevlådan. Till en början det gamla vanliga;
> profiler som har eller skall cykla,
> banförbättringar etc etc. Men, den som väntar på
> något gott...
>
> Samma prispengar för både damer och herrar samt en
> rimlig anmälningsavgift (drygt 400), snyggt!
> Äntligen värderas en vinst i damklassen lika som
> en vinst bland herrarna. Någon som vet om detta är
> genomgående för hela långloppscupen i år? Kanske
> har dem tagit till sig kritiken från tidigare
> diskussioner i deras egna forum.
>
>
> // Tobbe

nu tillhör ju inte 08xc långloppscupen, men de har då kört med samma prissumma för herr o dam under de åren de har hållits.

Såg aldrig den "eldiga" diskussionen, men min spontana reaktion är:
Varför är det bra? Det är ju inte lika extremt som när man diskuterar exempelvis dam- kontra herrfotboll, för i det här fallet är varken herr- eller dammtb särskilt kommersiellt gångbart, men lika fullt så genereras ju intäkterna huvudsakligen av herrklassen och då tycks det mig orättvist att inte prispengarna fördelas i samma proportion.

/C

Finns många sätt att se det på. Min uppfattning är att prispengar är en belöning för en prestation, framförallt i den typ av tävlingar som det rör sig om här (ej "komersiellt gångbart"). Pengarna kommer till största delen från dem tävlande som aldrig kommer i närheten av prispengarna, inte från elitåkarna.
Jag kan inte se varför en damseger skulle preimieras mindre än en herrseger, sett till prestationen.

Att det ser annorlunda ut i idrotter och tävlingar där sponsorer och kapitalet styr har jag full förståelse för. Där skall varenda krona som spenderas av sponsorer kunna räknas hem i form av affischnamn, reklam osv.

jtl Skrev:
> Finns många sätt att se det på. Min uppfattning är
> att prispengar är en belöning för en prestation,
> framförallt i den typ av tävlingar som det rör sig
> om här (ej "komersiellt gångbart"). Pengarna
> kommer till största delen från dem tävlande som
> aldrig kommer i närheten av prispengarna, inte
> från elitåkarna.
> Jag kan inte se varför en damseger skulle
> preimieras mindre än en herrseger, sett till
> prestationen.
>
> Att det ser annorlunda ut i idrotter och tävlingar
> där sponsorer och kapitalet styr har jag full
> förståelse för. Där skall varenda krona som
> spenderas av sponsorer kunna räknas hem i form av
> affischnamn, reklam osv.
>
> // Tobbe

håller med. annars äre ju precis lika orättvist att elit-åkarna får pengarna med tanke på hur få det igentligen är som slåss om segrarna. skulle vi leva i ett "rättvist" samhälle så skulle alla prispengar fördelas på alla åkare, men hur skulle det se ut :D:D

klart är att damernas fem första, elelr åt minstone 3 första ska ha samma prispeng som motsvarande manlig åkare får.

JTL

Är det lika stor prestation att komma först bland 50 åkare i en klass som att komma först bland 1000 åkare i en annan?

Detta kan givetvis diskuteras men på någotsätt tycker jag att de startpengar som genereras i varje klass skall ligga till underlag för de priser som sedan skall delas.

För att säga emot mitt resonemang så kan jag då vända på det och tycka att vissa namn genererar bieffekter. Såg att Gun Rita skulle starta, hon ökar intresset drastiskt och höjer statusen på hela tävlingen och då håller inte mitt resonemang.

man kan inte jämföra vad som är lättast mellan män o kvinnor på nå lätt sätt. helt olika fysiska förutsättningar. kolla på vad maria östergren t.ex. hamnar på långloppen så ska ni se att hin inte är SÅ långt efter o att det är många herrar som blir slagna, så inte äre lätt att vinna damklassen.

att 7:an i dam ska få samma som motsvarande herre kan jag hålla med om att det blir lite konstigt, men top 3 ska absolut ha det. det är inte lättare att komma bra där.

Att komma först, ja det skulle jag säga. Kanske till och med topp 10.
Klart toppskicktet skall ha samma utdelning för en prestation.

"Detta kan givetvis diskuteras men på någotsätt tycker jag att de startpengar som genereras i varje klass skall ligga till underlag för de priser som sedan skall delas."

Men det är ju inte så att arrangören fördelar intäkterna från damklassen till damklassen och intäkterna från herrklassen till herrklassen. Prispengarna sätts lagom högt så att det lockar elit och affischnamn. Då hoppas man att det kommer många funktionärer, och deras anmälningsavgifter (tillsammans med Sponsorsintäkter) betalar utgifterna för tävlingen (där bland annat prispengar ingår).

Edet Skrev:
> Detta kan givetvis diskuteras men på någotsätt
> tycker jag att de startpengar som genereras i
> varje klass skall ligga till underlag för de
> priser som sedan skall delas.

Då blir det justa utlottningspriser i motionsklassen framledes ;)

Nej jag håller mig nog till Happyfalangen som anser att det ska vara lika prissumma i både herr- och damklass, åtminstone på pallplaceringarna.

Hur svårt det är att komma etta beror inte på hur många deltagare det är utan hur bra tvåan är. Däremot så skulle det vara orättvist om man lottade ut lika många priser till 50 damer som 1000 herrar.

Tillbaka
Topp