Glapp efter gaffelbyte

Rolf.A

Ny medlem
Glapp efter gaffelbyte
Tja!

Slängde på en ny SID Race på min Anthem i helgen och får fan inte härket glappfritt. Kapade gaffelröret lika långt som på den gamla Reban och drog åt allt enligt konstens regler. När ja nitade frambromsen och flängde lite kände ja att det glappa som fan, såg dock att jag inte dratt åt oket ;) haha

Men! problemet kvarstår och jag har dragit styrlagret så in i förbannelsen, vilket väl inte skall behövas... Funderade på om jag måste kapa lite till (alt spacea mera) så inte lagerspänningen begränsas av gaffelröret. Vad kan det annars vara??? Hoppas verkligen inte att det är glapp i gaffeln.

Tacksam för svar :)

//
Roffe

Glapp efter gaffelbyte
Rolf.A skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja!
>
> Slängde på en ny SID Race på min Anthem i
> helgen och får fan inte härket glappfritt.
> Kapade gaffelröret lika långt som på den gamla
> Reban och drog åt allt enligt konstens regler.
> När ja nitade frambromsen och flängde lite
> kände ja att det glappa som fan, såg dock att
> jag inte dratt åt oket ;) haha
>
> Men! problemet kvarstår och jag har dragit
> styrlagret så in i förbannelsen, vilket väl
> inte skall behövas... Funderade på om jag måste
> kapa lite till (alt spacea mera) så inte
> lagerspänningen begränsas av gaffelröret. Vad
> kan det annars vara??? Hoppas verkligen inte att
> det är glapp i gaffeln.
>
> Tacksam för svar :)
>
> //
> Roffe

Kolla som du säger så att inte topplocket tar i styrröret före spacers/styrstamm.

Löser inte det problemet så kolla så att du verkligen satt styrlagret rätt, inte glömt några delar eller satt något i fel ordning.

Senast redigerad av en moderator:
Glapp efter gaffelbyte
Har du slagit ner lagerbanan på gaffeln ordentligt?

Dubbelkolla så du har alla delar i styrlagret med, ibland kan man missa att lägga i styrningen i det övre lagret (om man nu har en sådan).

Glapp efter gaffelbyte
Tja igen,

Har inte kollat på det än men jag är säker på följande:

- Nedre lagerbana nerslagen till 100%
- Övre lagerbana sitter där den skall, tror jag denna pressas ner i lagret när man drar toppskruven
- Har inte missat några distanser eller packningar, och dom ligger rätt

Det som återstår är väl att gaffelröret är för långt eller att det är glapp i min nya kära gaffel :(

//
Roffe

Glapp efter gaffelbyte
Kanske e skivan eller klossarna som glappar? Men är det gaffeln som glappar borde du juh känna det om du håller handen runt gaffelröret samtidigt som du bromsar å juckar cykeln fram å tillbaka?

Glapp efter gaffelbyte
Tja igen,

har nu konstaterat att det inte hjälpte att addera mer spacers samt att det inte är glapp i bromsarna. Hmmm kan ja ha vänta den nedre lagerbanan åt fel håll?? verkar ju ytterst klantigt i så fall ;)

//
Roffe

Glapp efter gaffelbyte
Blir snart helt jävla vansinnig!!! Har testat allt och det återstår ändå ett litet litet glapp, känns inte riktigt bra och hojja runt med glapp.

Desperat behov av smarta tips! Sista utvägen är väl å dra ner den till Erlans, dock mot min princip att inte klara av hoj relaterade saker själv..

//
Roffe

Glapp efter gaffelbyte
gör så här:

ta av framhjulet och testa om det glappar. glappar det så är det klossarna i oket som är lite lösa.
sätt tillbaka hjulet. lås frambromsen lite försiktigt med en zip-tie eller liknande.
lägg handen på gaffelkronan och på styrröret. gunga lite på cykeln. är det här glappet sitter så kommer du att känna det i handen.
upprepa med gaffelbenen.
om inget har utom gaffelkrona+ hand har kännts glappt så vet du att det sitter i ditt styrlager.
vad är det för styrlager, är det tex integerart eller semi-integrerat så är det ganska vanligt att man får spaca upp push-ringen på lagret med en spacer för att den ska ta i den övre koppen.

det är ju inte direkt rocket-science så du kommer garanterat klara det.

Glapp efter gaffelbyte
Som mtbräven skriver är det inga större märkvärdigheter att med handkänsla ta reda på om glappet sitter i gaffelbussningarna eller styrlagret.

Glapp efter gaffelbyte
Tja igen,

har vart i mektagen och märkte till min stora förvåning att topplocksskruven satt som fan. Råkade visst runda insexen :(

Va det är för sorts styrlager integrerat eller ej vet jag ej men bilderna lär ju visa detta.

styrlager2.JPG ht=500

Glappet är i ovandelen av styrlagret.

styrlager1.JPG ht=509

Funderar på å skita i det å köra med lite glapp. Har kollat bromsarna igen och det är inte dom som glappar

//
Roffe

Glapp efter gaffelbyte
yes.
där har du problemet. locket till styrlagret( det som sitter direkt under dina kolfiberspacers )
trycker nog inte ner på push-ringen( den koniska spacern som låser fast lagret ) ordentligt. den möter nog kanten för tidigt. så det enda du gör är att trycka ner det övre locket mot den undre lagerbanan utan att spänna åt själva lagret ( inte helt korrekt eftersom det är maskinlager men du förstår nog vad jag menar )

leta fram den tunnaste spacern du har och lägg mellan locket och push-ringen. borde lösa ditt problem.
oroa dig inte om det blir lite glapp mellan själva lagret och packningen. du kan ta bort din nyss tillförda spacer och slipa ner den så det blir perfekt

plus, är du säker på att du har rätt längd på röret. när du ändå är i fototagen får du gärna skruva av topcapen och ta en bild.

ingen bra ide att köra med glapp. speciellt inte med den typen av lager.

Glapp efter gaffelbyte
Fick retligt glapp när jag fräshade upp med annan styrstam m.m. (Samma höjd där!)
Visade sig vara "m.m." som strulade till det. Hade även bytt top-cap, till en med flatare botten, som därför tog i gaffelröret... Marginellt!

Glapp efter gaffelbyte
Tack än en gång för fina tips :)

Ted_B: Jag brukar lossa styrstammen innan jag spänner lagret ja ;)

Barka: Jag kapade röret "exakt" lika långt som på min gamle REBA och har ett bytt annat än gaffeln. Körde med en spacer innan och nu la ja dit en till för att topcappen verkligen inte skulle ta i gaffelröret.

Tror på rävens tips, allstå trycka in en tunn spacer så man får redigt tryck på push-ringen. Doch måste ja komma på nått smart sätt å få loss topcap skruven då insexen är rund..

//
Roffe

Glapp efter gaffelbyte
har faktiskt samma problem, har en massa distanser o skit men det vill sig inte med kolfiber gaffeln. lurar på om jag glömt nått, har med en giant men en ht.

har funderat så långt som att byta hela skiten...

Glapp efter gaffelbyte
Har oxå funderingar på å köpa ett nytt stylager .. hmm ett blått Cris King mmm :) Det knapiga är ju att det satt som en fläskläpp innan gaffelbytet, har aldrig haft problem innan trots en massa mek av å på med gaffeln

//
Rallof

Glapp efter gaffelbyte
Det skulle kunna vara ett antal saker:

1) Topplocket slår i gaffelröret innan det spänner lagret, du behöver fler spacers eller kortare styrrör. Styrstammen bör ha ~5 mm utskjut kontra styrröret.

2) Nedre lagerbanan på gaffeln sitter fel, dubbelkolla.

3) Stjärnan till skruven i topplocket sitter inte tillräckligt långt ned i styrröret, det kan hindra locket från att komma ned. Testa om locket går att dra slätt mot styrröret med gaffeln lös.

4) Delarna i lagret sitter fel eller i fel ordning.

Man ska aldrig behöva dra så hårt att man behöver ta i när man spänner lagret...

Glapp efter gaffelbyte
Skulle vilja lägga till 'kolfiberspejsers' gjorda av toarullar som möjlig felkälla...
Hade det på en cykel, tog lite tid innan jag hittade varför det alltid glappade.
Med ett par hederliga aluspacers fungerade det fint.

Glapp efter gaffelbyte
Tack igen för fler tips, dock endast ett nytt ;)

the_TnT: Inga nyheter på parktools hemsida direkt och ovan föreslagna punkter 1-4 har redan avhandlats, tyvärr.

bjorre: Ett nytt tips :) dock tror jag inte att detta är något problem då dom spacerarna har funkat fint innan.

Någon som har något vettigt förslag på hur man får upp en hårt dragen topcapskruv med rundad insex???

mvh
Roffe

Glapp efter gaffelbyte
Rolf.A skrev:
> Har oxå funderingar på å köpa ett nytt
> stylager .. hmm ett blått Cris King mmm :) Det
> knapiga är ju att det satt som en fläskläpp
> innan gaffelbytet, har aldrig haft problem innan
> trots en massa mek av å på med gaffeln
>
> //
> Rallof

Jag skulle vilja avråda CK, de är snygga och har bra garanti. Funktion finns både bättre och billigare.

Att borra ur skruven är inga problem. Kan som sagt testa att banka i en torx eller en rak skruvmejsel men det är misshandel mot de stackars verktygen. Finns något som kallas svinpitt för att dra ur skruvar som sitter fast men det är overkill i det här fallet. Borra ur skiten om du inte får loss den bara.

Glapp efter gaffelbyte
Har fixat svinpitt (könstig mening..hehe). För övrigt va jag ute å brände ett par varv på varbergs MTB bana nyss i den sura lervällingen och hojjen kändes jävligt bra. Det är bara när man står inne och allt är tyst som i ett ofeset aparsle det hörst lite lite. Fan om man inte bara ska skita i det ändå.

Jasså så CK är inget man ska satsa på, såg att dom hade blåeloxerade Hope på CC för 750 spänn :)

//
Roffe

Glapp efter gaffelbyte
Om du kör med glapp i lagret så kommer du att få slag i lagerbanan och då måste du i alla fall byta lagret. Mycket tidigare än annars. Skulle f ö bli förvånad om du får loss skruven med en svinpitt. Det blir nog att borra bort skallen. (På skruven alltså).

Glapp efter gaffelbyte
Kör inte med glappande lager om du inte vill köpa ett nytt snart.

Grispitt är rätt värdelöst, de expanderar skruven så den sitter ännu hårdare. Dessutom är risken att bryta av den stor och då står man där och kan inte längre borra ur skiten. Dessutom måste man borra för att ens få i grispitten, då kan man lika gärna borra bort skallen på en gång.

Glapp efter gaffelbyte
the_TnT skrev:

> Grispitt är rätt värdelöst, de expanderar
> skruven så den sitter ännu hårdare. Dessutom
> är risken att bryta av den stor och då står man
> där och kan inte längre borra ur skiten.
> Dessutom måste man borra för att ens få i
> grispitten, då kan man lika gärna borra bort
> skallen på en gång.

Precis!

Enligt CK skall väl glappande lager även kunna resultera i ovala lagersäten på ramen, hade inte vart så trevligt om det nu stämmer.

Tillbaka
Topp