Glapp i framgaffel på ny Trek Roscoe 8

rothN

Medlem
Hej!

Jag märkte att min nya Trek Roscoe 8 skorrar rejält när jag använder bakbromsen. Jag trodde då att något var fel på bromsbeläggen eller skivan bak.

Men när jag håller i frambromsen nu så hör jag att det är glappt i framgaffeln nånstans. Har dubbelkollat så framhjulet är åtskruvat ordentligt och släppt skruvarna för styret och skruvat tillbaka det igen, med inte för högt nM.

Uppdatering:
Det känns inte som att det glappar på samma sätt när jag håller i frambromsen hårt.

Sitter det inne i gafflarna tror ni, eller vad kan det vara?

När jag plockade ut cykeln helt ny, la jag märke till att det lät högt och konstigt när jag la min vikt och testade framdämparna nämligen.

Försöker ladda upp film när jag håller i frambromsen och trycker cykeln framåt och bakåt.

Senast ändrad:
Släppt på de två högra skruvarna, skruvat åt toppen (inte allt för hårt men ändå så den sitter), och sedan skruvat tillbaka de på sidan. Det har jag gjort.

Bilagor

• PXL_20250529_092908051.webp
    PXL_20250529_092908051.webp
    199.4 KB · Besök: 39
Det där knaket låter som ett typiskt CSU knak. Om du håller frambromsen och känner med handen där styröret går in i ramen, känns det glapp då? Om inte, kan det misstänkt vara CSUn

Crown Steerer Unit, styrröret. Och det som brukar knaka är dess infästning/pressning i själva gaffeln. Inget man fixxar själv

Crown Steerer Unit, styrröret. Och det som brukar knaka är dess infästning/pressning i själva gaffeln. Inget man fixxar själv
Men, fan va trist. Cykeln är helt ny, borde ju gå på garantin för inget jag kan ha orsakat va? Som sagt det lät konstigt redan från dagen jag plockade ut cykeln från kartongen. Den var då ihopmonterad förutom framdäcket och styret som jag fick vrida.

Dessutom fick jag fel färg på cykeln, men jag kunde inte hålla mig från att ta en provtur.
Det går bra nu... 😂

Stort tack för hjälpen!

Men, fan va trist. Cykeln är helt ny, borde ju gå på garantin för inget jag kan ha orsakat va? Som sagt det lät konstigt redan från dagen jag plockade ut cykeln från kartongen. Den var då ihopmonterad förutom framdäcket och styret som jag fick vrida.

Dessutom fick jag fel färg på cykeln, men jag kunde inte hålla mig från att ta en provtur.
Det går bra nu... 😂

Stort tack för hjälpen!
Tyvärr sånt som kan hända även splitter nya gafflar. Ja, självklart garanti. Hör av dig till affären du köpte cykeln på.

Förmodligen bromsbeläggen som rör sig i oket (Pad knock) eftersom problemet försvinner när du trycker hårdare på bromsen. Tror inte att det är gaffeln.

Förmodligen bromsbeläggen som rör sig i oket (Pad knock) eftersom problemet försvinner när du trycker hårdare på bromsen. Tror inte att det är gaffeln.
Tack för tipset!

Jag tycker jag känner av det som mest när jag lägger handen här, se bild.

Måste åka till jobbet nu, så felsökningen få fortsätta imorgon.

Bilagor

• PXL_20250529_112541637~2.webp
    PXL_20250529_112541637~2.webp
    342.1 KB · Besök: 51
Skivan rör sig lite i oket tycker jag det ser ut som. Skulle bekräfta Coffes teori, och stämmer med att ljudet försvinner om du nyper bromsen hårdare eftersom beläggen då inte kan röra sig relativt kolvarna.

Det är inte helt ovanligt.

Tycker inte det låter som varken styrlager, bussningar, eller CSU.

Jag har samma cykel uttagen för en månad sedan och har samma ljud både från fram och bakhjulet. Jag stör mig inte så mycket på det, men är övertygad att det kommer från bromsarna, nämligen från en liten rörelse av disken mot skruvarna som håller den på plats. Planerar att dra åt de skruvarna i navet så småningom och tänker att det löser problemet. Känner igen det från en tidigare cykel.

Gaffel/CSU-knak från ny hoj? Knappast. Sannolikheten för det är i runda slängar 0%. Det låter inte som det heller. Och det är inte så där lätt att framkalla, det kräver mer kraft. Så nope, inte det.
Tror mer på att det har med t.ex bromsbeläggen att göra, eller möjligen att skivan rör sig i sin infästning. Absolut inte CSU knak.

Hej! Tack för svaren!
Vad gär jag åt detta då @jolov, @Valhalla_ ?

"Problemet" började med att jag tog en sväng, och det skorrade högt när jag använda bakbromsen. Ljudet vandrade längst ramen och kändes och lät som om det kom från framgaffeln. Och när jag började undersöka framgaffeln så märkte jag det här glappet.

Teorin från början var skivan/beläggen bak som skapade ljudet.

Intressant @Miroslav !
Jag stör mig så mycket att jag inte vill använda bakbromsen när jag kör för det låter så mycket. Låter som jag kommer på en cykel från 84, när den är sprillans ny. 😂 Det vibrerar också vilket gör det lite läskigt.
Frambromsen låter mindre.

Jag får ta en sväng till framöver, jag har bara kört den ett par kilometer.

Senast ändrad:
Hej! Tack för svaren!

"Problemet" började med att jag tog en sväng, och det skorrade högt när jag använda bakbromsen. Ljudet vandrade längst ramen och kändes och lät som om det kom från framgaffeln. Och när jag började undersöka framgaffeln så märkte jag det här glappet.

Intressant @Miroslav !
Jag stör mig så mycket att jag inte vill använda bakbromsen när jag kör för det låter så mycket. Låter som jag kommer på en cykel från 84, när den är sprillans ny. 😂 Det vibrerar också vilket gör det lite läskigt.

Är bromsoket centrerat?
Det orsaka väldigt höga skrapande/tjutande ljud när man bromsar.
Tryck långsamt in bromsen samtidigt som du kollar "genom" oket på skivan och beläggen, om beläggen inte nuddar skivan samtidigt och/eller om skivan flexar i sidled när du bromsar så behöver oket centreras.

Hej! Tack för svaren!

Intressant @Miroslav !

Har du kört in bromsarna?

Kolla instruktioner för dina specifika bromsar, men brukar generellt vara att cykla typ 25-30km/h och sen kontrollerat bromsa ner till gångfart (inte stanna helt) och sen upprepa det ett gäng gånger för varje broms.

Du "nöter in" kontaktytorna och fördelar lite material från bromsbeläggen på skivan. Kör man inte in bromsarna så kan man få ojämn friktion på delar av skivan, vilket leder till vibrationer och skrik.

Typ

Det där tjutande ljudet kan mycket väl vara kontaminerade belägg. Det skramlande ljudet är nog reflexen och/eller dork-disken som vibrerar. Det blir ofta resonans i hela hojen när bakbromsen tjuter, hjul, ram etc kan börja vibrera rätt ordentligt då. Tycker det ofta är mer på hardtail än fs också.

1) Först och främst undrar jag om du har kört in bromsarna?

2) Sen undrar jag om du använt kedjeolja i sprayform? (big no-no pga enorm risk att kontaminera skivan)

3) Eller har du nuddat bromsskivan med händerna? (gör inte det)

Skivbromsar på en cykel är otroligt känsliga för minsta lilla och börjar kalkon-skrika om du så bara sätter ett fingeravtryck på skivan Hur mycket har du kört hojen? Tänker på fråga (1).

Testa detta:
Häll lite vatten på bromsarna, sen trampar du upp i fart, och bromsar hårt till hojen stannar, repetera typ 10-15 ggr. Gör det med en broms i taget. Tar bromsarna bra efter detta? Låter de fortfarande?

Det där tjutande ljudet kan mycket väl vara kontaminerade belägg. Det skramlande ljudet är nog reflexen och/eller dork-disken som vibrerar. Det blir ofta resonans i hela hojen när bakbromsen tjuter, hjul, ram etc kan börja vibrera rätt ordentligt då. Tycker det ofta är mer på hardtail än fs också.

1) Först och främst undrar jag om du har kört in bromsarna?

2) Sen undrar jag om du använt kedjeolja i sprayform? (big no-no pga enorm risk att kontaminera skivan)

3) Eller har du nuddat bromsskivan med händerna? (gör inte det)

Skivbromsar på en cykel är otroligt känsliga för minsta lilla och börjar kalkon-skrika om du så bara sätter ett fingeravtryck på skivan Hur mycket har du kört hojen? Tänker på fråga (1).

Testa detta:
Häll lite vatten på bromsarna, sen trampar du upp i fart, och bromsar hårt till hojen stannar, repetera typ 10-15 ggr. Gör det med en broms i taget. Tar bromsarna bra efter detta? Låter de fortfarande?
1. Kanske kört 10km. Visste ej att man behövde köra in bromsarna, men igår tog jag en sväng där jag försökte få igång bromsarna. Både trampa upp farten och sen bromsa så som du beskrev, men också hålla i broms svagt medans jag trampar.

Blir inte bättre av detta, sen vet jag inte hur mycket jag vågar hålla på och nöta in. Jag vill inte göra för mycket då det är ett garantiärende och jag väntar på inspel från leverantören.

2. Nej inget sådant.

3. Det låter jag vara osagt men tror inte jag varit där och pillat. Har torkat av noga med isopropanol vid 2 tillfällen också.

Jag tror jag får avvakta svar från leverantören som sagt, så får vi se. Fick ju dessutom fel färg på cykeln men det kan jag nog överkomma, börjar gilla färgen! 😆
Men tråkigt för jag är så jäkla taggad på att cykla! 🥹

Vi får se vad leverantören säger men

1) Tvätta allt med bromsrengöering / IPA. Bränn av belägg eller sätt på nya
2) Bromsa in
3) Är det metall pads så kan organiska vara lite enklare att hantera

Det kan ibland bli smutsigt igen väldigt snabbt så det är ett återkommande arbete.

Vi får se vad leverantören säger men

1) Tvätta allt med bromsrengöering / IPA. Bränn av belägg eller sätt på nya
2) Bromsa in
3) Är det metall pads så kan organiska vara lite enklare att hantera

Det kan ibland bli smutsigt igen väldigt snabbt så det är ett återkommande arbete.
Ja,

Ok då förstår jag, stort tack för hjälpen!
Vad menar du med "Bränn av belägg"? 🙈

Asså grejen är, först fick jag fel färg på cykeln mot vad jag beställt. Det känner jag väl nu att jag kan överleva, jag har ju plockat ur och testkört den redan. Men sen märker jag att det är glappt, knorrar och skorrar lite överallt. Helhetsintrycket är inge vidare. Sen kanske jag är väldigt nojig och reagerar på allt men man förväntar sig ju inte så många fel på en ny bike.

Men jag hoppas få tag på leverantören på måndag..

Ja,

Ok då förstår jag, stort tack för hjälpen!
Vad menar du med "Bränn av belägg"? 🙈

Asså grejen är, först fick jag fel färg på cykeln mot vad jag beställt. Det känner jag väl nu att jag kan överleva, jag har ju plockat ur och testkört den redan. Men sen märker jag att det är glappt, knorrar och skorrar lite överallt. Helhetsintrycket är inge vidare. Sen kanske jag är väldigt nojig och reagerar på allt men man förväntar sig ju inte så många fel på en ny bike.

Men jag hoppas få tag på leverantören på måndag..
Ok, det kanske är dåligt monterat generellt. Bromsarna är svårt att undvika.

Jag bränner belägg med gasol och slipar av med smärgelduk för att slippa köpa nya hela tiden

Tillbaka
Topp