Glapp i kullager för framgaffeln :(

Windman

Ny medlem
Hej alla glada!

Har precis satt på en direktmonterad styrstång (direct mounted stem) på min Marzocchi-dämpare.
Tidigare har jag haft styret monterat på mittenstången istället för direkt på framgaffeln.
Jag satte själv på denna dämpare för 2 år sedan utan problem.

MEN, nu när jag sätter ihop det hela får jag ett pyttelitet glapp i kullagren.
Håller jag ner frambromsen och juckar cykeln fram och tillbaka så känner man det rätt tydligt.
Har lagt upp lite bilder på www.hogmark.se/cykel

Medans den övre tvärplattan på framgaffeln suttit lös, så har jag dragit åt skruven som går ner i mittenröret så att kullagrena pressas samman. Gjort detta några gånger, men får alltid samma glapp, även om jag drar åt den rätt hårt.
Alla kulor sitter i, inget skräp, gummiringarna sitter där dom skall osv...
Kan FASIKEN inte komma på vad jag gör för del!
Cykeln är väldigt lite använd, så det är garanterat inte slitage.

Jag hoppas att någon här kan ge mig lite bra råd!

Tack på förhand
/Windman

DM-stammen är troligen lägre än den styrstam du hade tidigare. Detta innebär att du drar topcapen mot ovankanten på gaffelns styrrör innan styrlagret spänts ordentligt. Därav glappet.

Lägg en spacer mellan styrstam och topcap eller kapa styrröret lite lagom.

Är du 100% säker på att det är lagerglapp?
När du bromsar frambromsen kan det också vara glapp i bromsbackar eller skiva som du känner.

Som du säger Mårten, så var jag tvungen att kapa röret en bit. (ca 5cm)
Det var min första tanke också, att jag kapat för lite! Att den tog i topcapen när jag drog åt.
Så jag filade ner den några mm extra för att vara på säkra sidan.

Ja, jag är helt säker på att glappet är i lagren och inte i bromsen, fjädringen eller navet.
Det sjuka är som sagt, att allt jag gjort är att skruva isär och satt ihop.
Är 99.9% säker på att detta glapp inte fanns innan, det hade jag garanterat reagerat på!
Dessutom är grejorna knappt använda, så det är omöjligt ett slitagefel.

FLER idéer tack! :)

Låter ju som om mårten har rätt, lägg en distans mellan top capen och övre plattan så ska du se att det löser sig!

Jag vet bara att jag råkade ut för samma fel på min fars cykel som jag bytte styrlager på.

Varför tog du upp det här? Jag hade ju lyckats förtränga det där styrlagret...! Allvarligt, jag höll på med det i flera dagar och kom inte någonstans överhuvud taget. Ett litet jäkla glapp, lika irriterande som en liten skalbit som fastnat under tandköttet. Jag får hoppas att du inte blir tokig av det här bara, att du lyckas släppa det och leva med glappet. Som jag gjorde. Tills nu...

Men kolla centreringskonan i övre lagret - att den och lagret är rena och ligger tajt, att den kan klämmas ihop helt, och att den sticker upp tillräckligt.

Tmalm, du kanske missade mitt inlägg precis innan?

Naugas, jag har hellre popcornsskal i alla tänder än att leva med detta glapp :)

Har funderat på om topcapens fäste i röret kan expandera på något knasigt vis när man drar åt, så att det inte går att dra åt helt. Men är verkligen röret så flexibelt?
Skall knacka ner den nån centimeter till och testa igen nu...

Saaaatana perkele! :)

tmalm, ok

Jag har en distansring på nu. Har en extra liggandes lös.
Men sätter jag på den så kommer inte mittenröret att nå upp till "tvärplattan" på framkaffeln/dämparen. Mittenstången är ju avsågad för att passa med en spacer.
Mina spacers är 1cm tjocka, samma tjocklek som tvärplattan...

Sådär ja... nu har jag tagit en tydlig bild istället.
www.hogmark.se/IMG_4166.JPG

Holy mother of Junior T?

Men, ärligt talat, om inte styrlagret är trasigt, fel ihopsatt, eller styrröret för långt, eller övre kronan inte var lossad (du måste lossa alla ben, men det vet du redan) kan det inte glappa.

You're doing it wrong. Var är omöjligt att säga.

Spacers ovanpå kronan är det som gäller om du ska lägga dit några. Stapla inte mer under övre kronan nu, det är inte respekt för sporten. ;)

Windman skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Har precis satt på en direktmonterad styrstång

> juckar cykeln fram och tillbaka

ThisThreadIsWorthless.jpg

Holy father of Super T RCV!
(Vad som nu skiljer Super T mot Junior T?)

Hm, lägger jag upp bilder på pickers i tråden så blir jag nog bannad.
Och om inte det så kanske ni andra tittar konstigt på mig efteråt... :)

Ja, jag skulle PRECIS sätta en spacer ovanför kronan bara för att testa.
Men då visade det sig att jag dragit sönder topcap-fästet i röret.
Har knackat ut skiten nu, får köpa en ny imorgon.

Skall jag ta bort spacern under kronan tycker ni?
Det gör ont i hjärtat att såga av stången på en sån fin framgaffel.
Nog därför jag satte den där... för att "spara" en centimeter.

Måste jag lossa på både undre och övre kronan???
Borde väl räcka att lossa bara på den övre?

Nej, nu skall jag ta en öl och deppa lite!

MER förslag!!!
Ni får gärna mobba mig också. Bara ni har något vettigt att tillägga :)

Nej, du ska bara lossa övre kronan. Men alla tre skruvarna på den. :D

Ta bort spacer under behöver du inte göra. Jag var mest dryg med min kommentar om att det inte är respekt med sporten att ha massa spacers under. Each to his own, vill du ha spacers där ska du ha det.

Men för att testa om det var så att topcapen "bottnade" hade du kunnat lägga en spacer mellan topcapen och kronan för att få massa utrymme där. Sen dra fast alltihop. Sen lossa topcapen och ta bort spacern och kika hur långt upp styrröret stack. Hade det legat väldigt nära kanten på kronan hade det varit dags att kapa bort ett par mm till, eller dra fast med spacern ovanför igen.

Att starnuten var trasig förklarar hela problemet. Byt den så kanske allt löser sig. :)

Vilka fancy ord.
Krona, starnut mm :)
Man lär sig något nytt varje dag...

Nja, den blev trasig sist. I frustration drog jag åt den väldigt hårt!
Har plockat isär och satt ihop detta 3-4ggr nu. Med samma mängd glapp.

När jag tar bort topcapen, men låter övre kronan vara åtdragen.
Då ser jag ju avståndet ner till röret. Det är helt klart större än vad topcapen går ner.
Har redan filat ner ca 2-3mm för att säkra mig mot detta. Och det var samma mängd glapp innan.

Fasiken, har ju inte haft den kullagrena eller så. Kan inte ha vänt dem fel osv tycker jag.
Allt sitter ju så himla fint!
Skitcykel!!!
Fast det är nog snarare skit bakom verktygen.
Snart lämnar jag in cykeln, men då har jag ju "förlorat" kampen.

Tillbaka
Topp