Glapp i Styrlager (Bild)

ghia64

Aktiv medlem
Glapp i Styrlager (Bild)
Hej på Er!
Efter premiären med nya åket idag så upptäckte jag att styrlagret glappade. Jag lossade styrstam och drog åt toppskruven, vilket minskade glappet men det försvann inte helt. När jag kom hem så lossade jag toppen och mätte avståndet mellan gaffelrör och styrstam, 2mm. Kan det vara så att det bottnar?

20170315_201501.jpg

20170315_201512.jpg

Även om jag drar åt ordentligt, så "nyper" inte lagren, vilket får mig att tro att 2 mm inte är tillräckligt.....

Glapp i Styrlager (Bild)
Enklaste är väl att sätta på en spacer till och testa, får du det utan glapp, så har du löst problemet innan du kapar något

Glapp i Styrlager (Bild)
Jupp, om jag hade haft spacers hemma hade det varit superenkelt. Får försöka ta mig förbi någon handlare i veckan.
Jag har bokat in en Bikefit i April och tänkte inte såga i gaffelröret innan dess.

Glapp i Styrlager (Bild)
Prova lägg top capen ovanpå utan skruven så ser du ju om den bottnar.
Om den gör det ser det ut som om du kan flytta ner expandern en bit i röret för att få plats ovanför.

Glapp i Styrlager (Bild)
Jag kunde faktiskt flytta ner den:

20170315_220237.jpg

Problemet är att den följer med upp igen väldigt lätt, så den verkar inte greppa.... :-(

Glapp i Styrlager (Bild)
Är inte skruven i mitten en expander? Dvs lossa på insexen, ta ut den och kolla. Isåfall sätter du den på rätt höjd och skruvar åt expandern. Inte för hårt!

Jag skulle ha gått tillbaks till inköpsstället. #klåparmontering.

Glapp i Styrlager (Bild)
NickPick sa:
Är inte skruven i mitten en expander? Dvs lossa på insexen, ta ut den och kolla. Isåfall sätter du den på rätt höjd och skruvar åt expandern. Inte för hårt!

Jag skulle ha gått tillbaks till inköpsstället. #klåparmontering.

Jo, jag släppte på insexen i mitten och tryckte mer paketet, sedan drog jag åt det igen. Men när jag satte dit topcap så fick jag med lätthet med mig expandern upp igen.....

Glapp i Styrlager (Bild)
Så här ser expandern ut:

20170315_225307.jpg

Tog loss gaffeln och ser att det är en deformation längst upp. Ser ut att vara efter styrstammen. Deformationen (sprickan?) känns på både insida/utsida. Längd cirka 10-15mm. Syns Klockan 12:00 i bilden nedan. DubbelSuck!

20170315_225746.jpg

Jag har inte kontaktat säljaren ännu. Cykeln är en Focus Mares CX och köptes här på Happy i början av året. Har dock enbart blivit MTB hitills, därav den sena premiären. Säljaren jobbar i butik, därav kändes köpet rätt tryggt. Kontaktar honom imorgon.

Glapp i Styrlager (Bild)
Glapp i Styrlager (Bild)
Så kan det gå om man klämmer för långt upp på en stam på utsidan utan att något håller mot stumt på insidan.
Det här med minst en 5mm spacer ovanpå tappen är inte en tumregel tagen ur luften.

Glapp i Styrlager (Bild)
ghia64 sa:
NickPick sa:
Ouch.

Något är dragit alldeles för hårt eller helt enkelt felaktigt..?

Den skulle jag inte våga psykla på.

http://forums.roadbikereview.com/components-wrenching/cracked-steerer-3203.html

Crap..... Värre än man kunde tänka sig. Jag antar att enda alternativet är att kapa gaffelröret där deformationen slutar (~14mm) och hoppas att det är i linje med hur jag skall sitta?

Kan du inte köpa en ny gaffel då? När kolfiber går sönder så brukar det följa fibrerna.

Glapp i Styrlager (Bild)
Att köpa begagnat är så ibland. Att gå till säljaren så långt efter, oavsett vad du säger att du gjort eller inte gjort känns inte riktigt rättvist.

Glapp i Styrlager (Bild)
Såga av nedanför sprickan och plocka bort alla spacers, så fixar du två fel samtidigt! ;)
Glöm inte att ha styrstammen på plats när du drar expanderbulten, annars spräcker du gaffelröret inifrån igen.

Glapp i Styrlager (Bild)
Tack för all input. Så här får det bli:

20170316_134102.jpg

Jag får skaffa mig en tunnare spacer (typ 5mm), så att jag kan kapa bort överflödet senare. Klämskadan är tydligt begränsad, så jag har bestämt mig för att det borde räcka att flytta upp det klämda området ovanför styrstammen där det inte är ngn belastning. Enda orosmomentet är hur det blir komfortmässigt med ett lägre styre....

Glapp i Styrlager (Bild)
ghia64 sa:
Tack för all input. Så här får det bli:

Jag får skaffa mig en tunnare spacer (typ 5mm), så att jag kan kapa bort överflödet senare. Klämskadan är tydligt begränsad, så jag har bestämt mig för att det borde räcka att flytta upp det klämda området ovanför styrstammen där det inte är ngn belastning. Enda orosmomentet är hur det blir komfortmässigt med ett lägre styre....

HTFU.jpg

Glapp i Styrlager (Bild)
Finns de inte nån risk att sprickan kryper vidare om det får vara kvar?
Oavsett så om du vill höja styret kommer du ju ändå få köpa en ny gaffel. Så likabra att såga direkt :D

Glapp i Styrlager (Bild)
marr sa:
Finns de inte nån risk att sprickan kryper vidare om det får vara kvar?
Oavsett så om du vill höja styret kommer du ju ändå få köpa en ny gaffel. Så likabra att såga direkt :D

Jo det är ju det som är grejen med kolfiber.
Finns väldigt många som har gjort samma misstag om man googlar "cracked steerer tube carbon". Har en spricka tillkommit så har väl delamineringen påbörjats säger dom. Jag skulle ha bytt gaffel. Ibland behöver man lite läropengar.

Glapp i Styrlager (Bild)
Jag har efterfrågat pris på ny framgaffel. Hoppas att det inte blir alltför mycket läropengar bara...

Provar också att kapa ikväll...

?

Glapp i Styrlager (Bild)
Om förra ägaren jobbade i en cykelbutik så kanske han kan hjälpa dig med att köpa till bra pris. :) Förklara läget så måste han tycka först att du är dum, sedan synd om dig :D

Glapp i Styrlager (Bild)
Man ska ju ha slammad och negativ vinkel på styrstammen ändå för att vara happykorrekt, så det är bara att ta fram sågen. Kapa inte med rörkap bara, då kommer du ha betydligt fler sprickor än den där!

Glapp i Styrlager (Bild)
Hmmm, jag har aldrig lyckats få min karbång-gaffel på CX:en glappfri heller. Bådar ju inte så gott! :-O
Det verkar inte spela nån roll hur hårt man drar styrstammen; efter nån dag är det glapp igen:-/ Så nu har jag kört med glapp i evigheter (det är så lite att det inte märks när man hojar), och konstigt nog är lagren hela fortfarande. På en skogshoj hade jag däremot inte vågat köra många meter med glapp.

Glapp i Styrlager (Bild)
Är kolfibergafflar så dåligt gjorda att de inte tål att dras åt?
Där kan man ju lägga till godstjocklek (med rätt fiberriktning) utan problem och större viktökning.

Glapp i Styrlager (Bild)
Fältprästen sa:
Är kolfibergafflar så dåligt gjorda att de inte tål att dras åt?

Åtdragningen utifrån tål de nog (tänk bara på styren som inte har nåt som håller emot i mitten), men om man drar expandern för hårt så är det nog rätt så lätt att spräcka röret. Å andra sidan kan man undra varför expander behövs just med tanke på alla kolfiberstyren.

Glapp i Styrlager (Bild)
roskai sa:
Man ska ju ha slammad och negativ vinkel på styrstammen ändå för att vara happykorrekt, så det är bara att ta fram sågen. Kapa inte med rörkap bara, då kommer du ha betydligt fler sprickor än den där!

Hur kapar jag bäst då? Bågfil? Kap med tunn skiva?

Glapp i Styrlager (Bild)
ghia64 sa:
roskai sa:

Inte bågfil, isåfall med specielltblad. Tydligen ska ett blad för kakel (keramik) vara fint nog. Annars något av typen "dremel" med en fin skiva på. fint snitt.
Använd mask då kolfiberdamm är dåligt.

https://www.google.se/webhp?sourcei...2&ie=UTF-8#q=how+to+cut+carbon+steerer+tube&*

Glapp i Styrlager (Bild)
ghia64 sa:
Men i detta fallet så är det just utifrån och styrstammen som är boven....

Hur vet du det? Kan ju vara "någon" som dragit expandern åt helsike för hårt tidigare:-)
Men visst, jag är inte heller säker på vad som är värst. Känns dock skumt om röret inte skulle tåla den tämligen milda klämkraften utifrån, med tanke på godstjockleken.

Glapp i Styrlager (Bild)
Makten sa:
ghia64 sa:
Hur vet du det? Kan ju vara "någon" som dragit expandern åt helsike för hårt tidigare:-)
Men visst, jag är inte heller säker på vad som är värst. Känns dock skumt om röret inte skulle tåla den tämligen milda klämkraften utifrån, med tanke på godstjockleken.
Har expandern en anläggningslängd på ungefär 5cm men tappen har två 1cm anlägg så det borde hålla för 2,5 ggr så stort tryck inifrån (om det är normalt material och inte betong eller något liknande :-) )

NickPick sa:
ghia64 sa:
Inte bågfil, isåfall med specielltblad.
Varför funkar det inte med vanlig 24TPI -blad?
[Tyckte det gick bra i söndags när jag kapade, och inte brev det så mycket fint damm heller.]

Glapp i Styrlager (Bild)
Makten sa:
ghia64 sa:

Baserar det på att det klämda området följer styrstammens "öra" rätt exakt. Man kan se det på bilden ovan, där styrstammens konturer går att skönja mha damm/smuts.... Men visst, eftersom expandern inte nyper ordentligt så kan detta givetvis också bero på att man dragit den för hårt för att avhjälpa detta...

Glapp i Styrlager (Bild)
emmer sa:
Makten sa:
ghia64 sa:
Har expandern en anläggningslängd på ungefär 5cm men tappen har två 1cm anlägg så det borde hålla för 2,5 ggr så stort tryck inifrån (om det är normalt material och inte betong eller något liknande :-) )

NickPick sa:
ghia64 sa:
[Tyckte det gick bra i söndags när jag kapade, och inte brev det så mycket fint damm heller.]

Du kan väl kapa med en brödkniv om du vill också, men kolfiberförståsigpåare försöker jag lära mig av.
Själv köpte jag en "dremel" på jula och använde en medföljande kapskiva. Fint snitt och snabbt varv. Mycket smått damm blev det.

Glapp i Styrlager (Bild)
NickPick sa:
emmer sa:
NickPick sa:
Du kan väl kapa med en brödkniv om du vill också, men kolfiberförståsigpåare försöker jag lära mig av.
Är tämligen övertygad om att det inte funkar med brödkniv.
Du kan väl svara utan att bli kränkt som en vit äldre medelålders bilkörande man med medelinkomst.

Glapp i Styrlager (Bild)
emmer sa:
NickPick sa:
emmer sa:
NickPick sa:
Du kan väl svara utan att bli kränkt som en vit äldre medelålders bilkörande man med medelinkomst.
Läs vad Raoul Luescher skriver om saken. Han jobbar med kolfiber. Kan nämnas i någon av hans filmer också.

Fintandad maskin med högt rpm låter mer betryggande än bågfilsblad. Park tools säljer för övrigt ett dedikerat blad.

Glapp i Styrlager (Bild)
NickPick sa:
emmer sa:
NickPick sa:
emmer sa:
NickPick sa:
Läs vad Raoul Luescher skriver om saken. Han jobbar med kolfiber. Kan nämnas i någon av hans filmer också.
Fintandad maskin med högt rpm låter mer betryggande än bågfilsblad. Park tools säljer för övrigt ett dedikerat blad.
Så du tycker jag ska genomlida timtal med youtubefilmer där någon sågar upp gamla ramar bara för att kanske få höra något om varför ett vanligt fintandade bågfilsblad inte duger? och där oddsen att man får höra om korrekt moment på styrtapp och expander är flera hundra gånger högre. [park tools säljer många bra grejor som inte är speciellt nödvändiga, utan att man för den skull ska bli någon macgyverkopia.]
Har du ingen susning om varför så säg det istället, osså frågar jag någon som har en aning om vad han pratar om.

Glapp i Styrlager (Bild)
Okej du vann. Jag är inte lika slagkraftig / ihärdig som Sixten eller Håkan. :)

Han kapar nog en stolpe i ett youtubeklipp som heter "cutting up expensive carbon bikes" Åt nån tjomme. Nu ska jag cykla. Frid!

Senast ändrad:
Glapp i Styrlager (Bild)
NickPick sa:
Okej du vann. Jag är inte lika slagkraftig som Sixten eller Håkan. :)
Att det ska vara så jävla svårt att begripa att jag är intresserad av att veta varför det inte var bra det jag gjorde (och inte bara att någon expert kanske har sagt det någon gång eventuellt). Sådana "tuppfightare" som du brukar jag gå ut och leka lite på motorvägen istället för att bara sabba och tjabba...

Glapp i Styrlager (Bild)
Ojoj, det väcker känslor det här med kapning av kolfiber. Jag är också nyfiken på vad som krävs. Enklast är kanske att åka förbi en LBS och betala.... :-)

Glapp i Styrlager (Bild)
Ta en helt vanlig bågfil, gärna med ett nytt blad. Jag brukar dra ett varv eltejp på varje sida om snittet så blir det enklare att såga rakt.

Det är ju inte raketforskning direkt, det är ett rör...

Glapp i Styrlager (Bild)
skier sa:
Ta en helt vanlig bågfil, gärna med ett nytt blad. Jag brukar dra ett varv eltejp på varje sida om snittet så blir det enklare att såga rakt.
Det var min inställning till det hela oxå - förutom at man ska undvika att skapa fint damm - men sen tänkte jag om det kanske var något fel med den inställningen :-)

Glapp i Styrlager (Bild)
emmer sa:
skier sa:
Det var min inställning till det hela oxå - förutom at man ska undvika att skapa fint damm - men sen tänkte jag om det kanske var något fel med den inställningen :-)

Har också nyttjat den tekniken ett flertal gånger med gott resultat. Dock inte på cyklar, men på kajakpaddlar som också byggs i karbån.
Fogsvans är kanske inte att rekommendera, men vanligt bågfilsblad ger fint snitt.

Tillbaka
Topp