Glapp i styrlagret

• Trådstartare Trådstartare Joe
  • Start datum Start datum

Joe

Ny medlem
Glapp i styrlagret
Mitt styrlager på vardagshojen vill hela tiden lossna. Det är en av vanlig gängad modell, men någon vecka efter jag dragit åt, är skruvarna lösa och jag får dra åt igen. Hur ska jag få dem att sitta för gott? Det finns ju bara två skruvar att skruva på, först drar man åt den undre, och därefter "låser" med den övre? ...eller?

Glapp i styrlagret
Förstår inte vad SebbeK menar med Loctite.

Den övre låsmuttern ska du ju låsa fast mot den undre. Då använder du nycklar som är till för detta (vanligtvis Campastandard)och tar i ordentligt när du låser dem mot varandra. Annars går de upp efter några mil. Ofta får man göra om detta några gånger då det oftast blir antingen för hårt (styrningen går trögt och du känner kulorna rulla) eller löst (då du känner glappet om du t.ex. bromsar med frambromsen).

Senast redigerad av en moderator:
Glapp i styrlagret
loctite:
om jag förstår det rätt menar han ett tätningsmedel som är blått, som är segt och inte härdar riktigt utan blir som en seg massa.

men jag skulle inte rekommendera det.
Dra åt ordentligit istället, och då är det hårt.. ju hårdare du låser (utan att dra lagret för hårt) desto bättre sitter det.

Glapp i styrlagret
Loctite är gänglås, används på gängor man inte vill ska skruva upp sig. Röd loctite är i det närmaste permanent medan blå dito går att lossa - för det mesta.

Används med fördel på t.ex. skruvarna som håller clipsen i skorna, förhindrar att de lossnar samt rostar fast.

Glapp i styrlagret
Ännu mer om Loctite. Även den blåa härdar/torkar men med skillnad att den ger efter om man försöker lossa gängan. Den röda är "forever", nära nog.

Om ni inte lyckas med att få den blåa att härda så har den blivit "inkapslad" och får inte tillräckligt med luft. Den håller sig flytande i flaskan också, för att man har korken på. ;-)

Men åter till styrlagret, Joe verkar ju ha gjort rätt från början men ändå lossnar lagret. Kan vara gängpaj i själv styrröret, då går det inte att dra åt låsskruven tillräckligt och den släpper. Loctite kan hjälpa, men är det gängpaj så vete fasen...

/Leo

Glapp i styrlagret
Så var det ja... :-) Tack Dewe! "Passiva material (utan kopparinnehåll) behöver aktiveras för att
härdningsprocessen hos Loctites anaeroba produkter ska initieras." Ibland kan alltså en aktivator behövas. Snurrigt värre ibland...

/Leo

Tillbaka
Topp