Glapp i vevlagret

andyse

Medlem
Glapp i vevlagret
Nu ska vi se om jag får till alla termer rätt.

Jag har ett Shimano Sora FC-R3000-vevparti som glappar lite. Själva vevlagret rör sig inte, utan det är själva axeln som går genom vevlagret som glappar. Ej i sidled. Därför antar jag att vevlagret är slitet. Om det är något annat fel så ska väl vevlagret bytas i alla fall efter flera hundra mil. Jag har beställt verktyg så jag kan skruva isär, men jag blir inte klok på vilket vevlager jag ska köpa (jag har frågat en onlinebutik, för att inte belasta er med dumma frågor, men svaret jag fick gav mig bara ännu fler frågor).

På mitt vevlager finns denna text: BB-RS500 BC1.37x24 ROAD SC

Om jag kollar här så ser jag rätt text på produktbilden (förutom SC):
Där står det "68/70 mm". Betyder det att vevlagret passar båda måtten?

Blir det rätt om jag köper ett vevlager som det står "BB-RS500 BC1.37x24" på? Eller räcker det med BB-RS500? Vad betyder "SC"? På bilder i onlinebutiker är det oftast två andra bokstäver. Helst vill jag ju hitta rätt modell hos Shimano och se ett exakt modellnummer.

Glapp i vevlagret
Jag gissar på att du ska ha ett gängat Hollowtech II (24mm) vevlager. Vilket som borde funka. 68mm och 71mm är samma, brukar följa med en spacer som man använder för 68mm. Ta och mät hur brett vevlagerhuset är på din cykel och välj bredd därefter.

Glapp i vevlagret
Blir det rätt om jag köper ett vevlager som det står "BB-RS500 BC1.37x24" på? Eller räcker det med BB-RS500? Vad betyder "SC"? På bilder i onlinebutiker är det oftast två andra bokstäver. Helst vill jag ju hitta rätt modell hos Shimano och se ett exakt modellnummer.
BC1.37x24 är vilka gängor det är och det finns olika så det gäller att kolla innan du köper.

Glapp i vevlagret
Nu ska vi se om jag får till alla termer rätt.

Jag har ett Shimano Sora FC-R3000-vevparti som glappar lite. Själva vevlagret rör sig inte, utan det är själva axeln som går genom vevlagret som glappar. Ej i sidled. Därför antar jag att vevlagret är slitet. Om det är något annat fel så ska väl vevlagret bytas i alla fall efter flera hundra mil. Jag har beställt verktyg så jag kan skruva isär, men jag blir inte klok på vilket vevlager jag ska köpa (jag har frågat en onlinebutik, för att inte belasta er med dumma frågor, men svaret jag fick gav mig bara ännu fler frågor).

På mitt vevlager finns denna text: BB-RS500 BC1.37x24 ROAD SC

Om jag kollar här så ser jag rätt text på produktbilden (förutom SC):
Där står det "68/70 mm". Betyder det att vevlagret passar båda måtten?

Bokstäverna visar på när lagret tillverkats. Så ”SC” kan du släppa.

Tillbaka
Topp