Glasögon a´la Wayfarer med raka skalmar?

Healons

Aktiv medlem
Vill ha ett par solbrillor till MTB men utan den snabba/sportiga looken.

Nån som vet nåt märke som gör "vanliga" solbrillor typ Wayfarer etc fast med raka skalmar, vill kunna förvara dom i hjälmen när solen går ner :-)
Mina nuvarande passar inte då skalmarna är böjda... heter det skalmar förresten?

Hepp!

Skalmar ja. Jag har länge kört gamla wayfarers (från Bauch&Lomb-tiden, när det var glaslinser av högsta kvalitet, före raset med Luxottica...) som mc-brillor med bytta, smala skalmar. Det är inte så svårt att byta skalmar om du hittar glasögonen du vill ha, de sitter med små skruvar. En bra optiker kan hjälpa till om du kommer med glasögon och skalm-donator-glasögon.

Sett flera som använder mer liknande för längskidåkning.
Te.x

Inte testat själv men kanske något i den stil du letar efter?
ja Luna var schysst! men är skalmarna helt raka? Men kanske inte behövs iofs

Vill ha ett par solbrillor till MTB men utan den snabba/sportiga looken.

Nån som vet nåt märke som gör "vanliga" solbrillor typ Wayfarer etc fast med raka skalmar, vill kunna förvara dom i hjälmen när solen går ner :-)
Mina nuvarande passar inte då skalmarna är böjda... heter det skalmar förresten?

Hepp!
Det låter lika lätt att byta hjälm till en som böjda skalmar passar på.
De flesta hjälmar jag har erfarenhet av sitter brillor med böjda skalmar bättre i/på, de med raka skalmar tenderar till att åka ut när jag lutar huvudet framåt.

Det låter lika lätt att byta hjälm till en som böjda skalmar passar på.
De flesta hjälmar jag har erfarenhet av sitter brillor med böjda skalmar bättre i/på, de med raka skalmar tenderar till att åka ut när jag lutar huvudet framåt.
Jag testade att värma mina polaroid (inga dyra) brillor med pistolen nu ikväll. Funkade svinbra och de sitter som en smäck nu ?. Vill inte byta hjälm då jag tycker min e grym ??

Jag testade att värma mina polaroid (inga dyra) brillor med pistolen nu ikväll. Funkade svinbra och de sitter som en smäck nu ?. Vill inte byta hjälm då jag tycker min e grym ??
Jag brukar ganska ofta få ändra böjningen på glasögon av olika slag jag ska använda, brukar värma vatten och doppa dem i, för att minska risken för att bränna utan, och för att vatten leder värme bra så de värms snabbt.

Tillbaka
Topp