Glasögon som skyddar mot fartvinden?

frippa

Aktiv medlem
Jag har börjat få problem med ögonen dom senaste åren, framförallt när det är kallt ute. Körde ett långpass på 3+ h igår och dom sista milen blev en riktig plåga för ögonen. Finns det några glasögon som skyddar ögonen bra? Kör idag sportglasögon i mellanskiktet, men dom skyddar ganska dåligt mot fartvinden. Någon som har några bra tips på glasögon som stänger ute fartvinden?
En liten bonus fråga också... Funderar på slipade glas eftersom jag börjar få problem att se kartan på gps:en. Vad är fördelarna resp. nackdelarna med slipade och insats?

Om du redan kör med sportglasögon, vad har du då för problem med fartvind? Är det att det virvlar in på sidorna?

Kör själv med Rudy Project Rydon, tycker de funkar bra dygnet runt. Har haft Ekynox innan som kanske skyddade bättre men de immade igen rätt lätt för mig

Nu började ju inte tråden så bra. Med risk för att du tror att jag skämtar vilket jag inte gör. Jag använder ett par Jula skyddsglasögon med gult glas när det är kallt ute. De täcker mycket av ansiktet runt ögonen. Jag har dom för att jag länge haft bihåleproblem och vill absolut inte bli kall. Övriga fördelar är att de är billiga (39kr) och tåliga. Dessutom har de ingen båge så man ser bra oavsett hur mycket man lutar sig framåt eller tittar "högt". Det är ju inga pengar att prova. Hjälper de mig kanske de hjälper dig också? Jag har aldrig fått nån kommentar på dem heller så de är hyfsat normala i utseende.

1888 skrev:
-------------------------------------------------------
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Moppestrut!
>
> Dumstrut !

Ja, det vet jag att du har.

Jag körde förut med någon variant av Zekler skyddsglasögon. Billiga och fungerade bra, även om de immar ganska lätt när man stannar och det är kallt.

Det hörs nästan på namnet vad syftet är med skyddsglasögon. ;)
Eftersom jag själv har stort sett alla kända och även en del okända synfel som inte tillåter linser kör jag med en adapter med slipade glas i ett par hyfsat billiga Rose sportglasögon. Fungerar riktigt bra jämförd med de vanliga glasögonen där turbulensen får ögonen att forsa.

Ja jag tycker att det virvlar in från sidorna och eller ovanifrån. Får försöka prova lite fler modeller kanske.
Finns det optiker/butik i Sthlm med bra utbud av sportglasögon som kan slipas? Lr är det nätet som gäller?
Jula är värt att testa iaf.
Tack/P

Som några andra skrivit så räcker vanliga arbets(skydds-)glasögon långt. Med ett varningens finger!: Se upp med "noname" mörka glasögon som SAKNAR UV-skydd. Typ Julas, http://www.jula.se/skyddsglasogon-906115 (Jo, jag har ringt och kollat med en produktansvarig chef på Jula.)

Zekler, 3M och andra som är måna om sitt varumärke prutar inte på den punkten.(Eller?)

Senast ändrad:
SihvosenPoika skrev:
> Som några andra skrivit så räcker vanliga
> arbets(skydds-)glasögon långt. Med ett
> varningens finger!: Se upp med "noname" mörka
> glasögon som SAKNAR UV-skydd. Typ Julas,
> http://www.jula.se/skyddsglasogon-906115 (Jo, jag
> har ringt och kollat med en produktansvarig chef
> på Jula.)
>
> Zekler, 3M och andra som är måna om sitt
> varumärke prutar inte på den punkten.(Eller?)

Varför skulle just det vara ett problem???

Jag kör med X-kross och tycker framförallt att de större glasen funkar bra mot vind (Bike Pro). Jag även kör en del med de mindre glasen men tycker inte att de skyddar ögonen mot vind lika bra. De finns i en del olika färger och de kan slipas. Kolla www.x-kross.se - de har några återförsäljare i Stockholm om du vill känna på grejerna före köp.

Senast ändrad:
Pfaff skrev:
> SihvosenPoika skrev:
> -----
> > Som några andra skrivit så räcker vanliga
> > arbets(skydds-)glasögon långt. Med ett
> > varningens finger!: Se upp med "noname" mörka
> > glasögon som SAKNAR UV-skydd. Typ Julas,
> > http://www.jula.se/skyddsglasogon-906115 (Jo,
> jag
> > har ringt och kollat med en produktansvarig
> chef
> > på Jula.)
> >
> > Zekler, 3M och andra som är måna om sitt
> > varumärke prutar inte på den punkten.(Eller?)
>
>
> Varför skulle just det vara ett problem???

Har du mörka glas som inte filtrerar bort uv-strålar släpper din pupill in mer UV-ljus än normalt.

Pröva google och wiki så ska du finna svar. UV-strålning är frasen du ska leta på.

Oakley glasögon is the shit. ingen fartvind tränger in och går att få slipade, dock väldigt dyra, seddan Xcross är bra också vet inte riktigt hur det är med slipning på dem, har båda själv fast oslipade.

SihvosenPoika skrev:
> Pfaff skrev:
> -----
> > SihvosenPoika skrev:
> >
>
> > -----
> > > Som några andra skrivit så räcker vanliga
> > > arbets(skydds-)glasögon långt. Med ett
> > > varningens finger!: Se upp med "noname"
> mörka
> > > glasögon som SAKNAR UV-skydd. Typ Julas,
> > > http://www.jula.se/skyddsglasogon-906115 (Jo,
> > jag
> > > har ringt och kollat med en produktansvarig
> > chef
> > > på Jula.)
> > >
> > > Zekler, 3M och andra som är måna om sitt
> > > varumärke prutar inte på den
> punkten.(Eller?)
> >
> >
> > Varför skulle just det vara ett problem???
>
> Har du mörka glas som inte filtrerar bort
> uv-strålar släpper din pupill in mer UV-ljus än
> normalt.
>
> Pröva google och wiki så ska du finna svar.
> UV-strålning är frasen du ska leta på.

Ännu ett problem jag levd med i 63 år.
Life stinks. And then you die.

SihvosenPoika skrev:
> Som några andra skrivit så räcker vanliga
> arbets(skydds-)glasögon långt. Med ett
> varningens finger!: Se upp med "noname" mörka
> glasögon som SAKNAR UV-skydd. Typ Julas,
> http://www.jula.se/skyddsglasogon-906115 (Jo, jag
> har ringt och kollat med en produktansvarig chef
> på Jula.)
>
> Zekler, 3M och andra som är måna om sitt
> varumärke prutar inte på den punkten.(Eller?)

Men Julas gula har UV-skydd enligt produktbeskrivningen! ==>> http://www.jula.se/skyddsglasogon-906117

Miss Lycka skrev:
> 1888 skrev:
> -----
> > Miss Lycka skrev:
> >
>
> > -----
> > > Moppestrut!
> >
> > Dumstrut !
>
> Ja, det vet jag att du har.

Du vet att det finns hjälp att söka? Det är glädjande nog inte skrivet i sten att behöva må så dåligt att man måste ta ned andra i sin mentala skit för att göra det relativt bättre. Är du deprimerad kan du få piller eller terapi. Har du en personlighetsstörning så kan du lära dig leva med den så att det fungerar socialt ändå. Ge inte upp. Sök hjälp.

Har en återförsäljare av x-kross ganska nära. Åker förbi och kollar hur dom sitter. Insats med glas från min optiker tror jag blir bra.
Tack för tips.

Guldfinger skrev:
> Enligt en optiker jag pratat med så tar vilken
> plast eller glasbit som helst bort 99% av
> UV-strålning.

Nu finns det ju flera sorters UV, t.ex. UVA, UVB och UVC: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ultraviolett_strålning

"Vanligt glas, exempelvis fönsterglas, är transparent för UVA, men släpper inte igenom kortare våglängder såsom UVB och UVC."

Jörgen_A skrev:
> Även billiga glasögon brukar vara gjorda av
> polykarbonat och det filtrerar normalt bort
> UV-ljus.

+1

Billiga skyddsglasögon är så gott som alltid av polykarbonat. Bra grejer!

B1744_1.jpg

http://www.ridestore.se/100-strata-goggle-mx-ice-age

En fördel med insatser är att man kan ha olika färger på skyddsglasen, om man väljer bågar med utbytbara glas. Själv har jag ett par Rudy Project Perception med klara "gråväderglas" och mörka glas för solskensturer. En nackdel, det blir dubbelt så mycket att hålla rent.

Jag har ett par Rudy Project Rydon. Tidigare hade jag med slipad insats, men jag hade mycket problem med imma mellan insatsen och skyddsglasen. Nu har jag slipade glas i Rydonbågarna, det funkar mycket bättre för mig, men man tappar såklart smidigheten med flera färger. Jag har dock ett par fotokromatiska och ett par polariserande glas.

Jag har samma problem. Nu kör jag med skyddsglasögon av högre kvalitet. Ser ut som sportglasögon
men täcker mer på sidorna och i nederkant. Jag köpte mina på Flinks Järn i Sthlm för 280 spänn.
Sen dess är jag kvitt rinnande ögon.

Tillbaka
Topp