Glasögonbärare, hur gör ni när ni cyklar?

evirob

Medlem
Jag är själv närsynt och har upplevt problemen med glasögon när jag åker snowboard. Antingen kör jag utan glasögon och ser dåligt eller så kör jag med glasögon under mina goggles och riskerar imma. Nu när jag börjat cykla landsväg så inser jag vikten av någon form utav skyddsglasöong. Sist fick jag en fluga i ögat mitt på en större väg, inte optimalt.

Det finns ju linser, glas med styrka, laseroperation osv. Just nu lutar det åt linser och skyddsglas utan styrka, men jag undrar lite vad ett par skyddsglas med styrka landar på. Lite jobbigt är det kanske att inte kunna cykla utan dem, men jag är van vid krångel.

Hur har ni löst det?

Kontaktlinser. Har kört med det i snart 14 år. Funkar utmärkt. Känns bättre att kunna ha billigare träningsbrillor som det inte gör nåt om de blir repiga. Mkt skönare under goggles också.

Happy verkar enat om en lösning!

Får kila iväg till optikern någon dag då, gjorde ju faktiskt en synundersökning för 1 år sedan så förhoppningsvis går det snabbt att fixa.

Tack för svaren

Jag har använt Adidas sportglasögon med insatsoptik i bortåt 20år... vid alla typer av friluftsliv & träning.
Fungerar generellt otroligt bra, de slipade glasen köper jag billigast möjliga utan alla extra behandlingar för de blir aldrig skadade. Däremot de utanpåliggande skyddsglasen blir lika repiga som andra skyddsglas så de får man byta emellanåt! för mig räcker det med tre olika nyanser, ljusast möjliga orange, normalmörk orange samt kolsvart för hav & fjäll.
Ösregn samt högpuls aktivitet utan tillräckligt luftflöde = imma ( typ längdskidor uppför) =>föredrar linser då!

Kolla med www.sportoptik.se där har åtminstone jag fått bra hjälp

+1 på sportglasögon med adapter. Gick att ordna som tillägg/deal till hyfsat pris när jag skaffade nya vardagsglasögon. Immar lite lättare än vanliga sportglas eftersom det är en spalt mellan adapterns slipade glas och den vanliga linsen. Man får öka farten...

Bengt-re sa:
Kontaktlinser. Har kört med det i snart 26 år. Funkar utmärkt.

+11 (år) på det. Kör med glasögon på jobbet men under alla uteaktiviteter (cykling, löpning, orientering, skidåkning, vandring mm) har jag linser. Plus ev sportglasögon.

Här har du min lösning ifrån polaroid. Köpta på specsavers i Skövde för lite drygt ett år sedan. Bästa investeringen någonsin! (finns med tre glas, vita, gula och svarta! Kan fixa bättre bilder när jag kommer hem annars hoppas jag att du förstår principen!

Bilagor

• 200221-0-960x350.jpg
    200221-0-960x350.jpg
    18.6 KB · Besök: 384
Jag är inte heller kompatibel med linser, använder alltid mina vanliga glasögon. När det skall cyklas racer på asfalt så använder jag visiret på hjälmen som extra solskydd. Har en Giro Attack Shield, och glasögonen får precis plats under visiret.

Försökte lasra om ögonen för fem år sen på en klinik vid Globen, men de kom fram till att jag inte skulle ha någon större nytta av den sortens kirurgi då mitt ursprungliga synfel inte skulle bli bättre.

Har även ett par Adidas Evil Eye, eller vad de heter, med inläggslinser som jag köpte dyrt på http://www.sportoptik.se/

Senast ändrad:
Jag byter till linser när jag tränar. Pendlingscykel så använder jag vanliga glasögon. Jag klarar inte av att ha linser hela dagarna. Jag blir för torr i ögonen

Jag köpte ett par Oakley Flak Jackets med slipade, fotokromatiska glas. Dyrt, men jag har haft dem i tre år och varit väldigt nöjd. Enda problemet är att de immar när det är under 5 grader och man inte har fartvind. Inga problem på lvg, men dåligt i skogen. Det finns kanske någon annan modell som är mindre tät som inte har samma problem.

Akoa sa:
Jag byter till linser när jag tränar. Pendlingscykel så använder jag vanliga glasögon. Jag klarar inte av att ha linser hela dagarna. Jag blir för torr i ögonen

Exakt som jag då :)
Det där torrhetsproblemet har kommit smygande för mig. Körde alltid linser förut.
Provade nyss endagslinser med 60 % vatten. Tyckte de var lite skönare än de 55 % månadslinser som jag kört med länge så det blir nog sådana vid nästa köp.

/Johan

Jag hade linser i några år runt 2005, såna där dygnslinser. Mina ögon torkade ju ihop efter en dag, så därför var jag lite nervös till att testa igen. Har kört glasögon sen dess.

Men det kostar ju bara ca. 300kr att testa en månad. Cyklar väl ungefär 6-8h i veckan så det är ju inte så farligt. Annars blir det väl till att bita i det sura äpplet och köpa dyrglasögon.

Hade linser i 24 år. Det funkade bra. Sen gjorde jag en laseroperation. Det var ännu bättre.

Råkar du ha -3.25 har jag en halv förpackning endagslinser över om inte datumet gått ut.

Jag kör med en Abus In-Vizz. Funkar bra för mig, men har man lite större bågar så får de inte plats bakom visiret.

Jag kan inte ha linser (torra ögon), och med insatsoptik hade jag enorma problem med imma mellan insatsen och sportglasen.

Jag kör med slipade sportbrillor när jag tränar och vanliga när jag pendlar.

Jag kör linser. Trodde inte jag kunde det pga brytningsfel och torra ögon men det har de visst löst nuförtiden (jag kanske bara inbillar mig att jag har torra ögon iofs). Dock har jag bara hittat månadslinser för brytningsfel, hade gärna haft endagslinser eftersom jag i princip bara har linser när jag cyklar (funkar inte med datorn eller när jag ska läsa).

Kör med PUMA SUN RX och instats, finns hos specsavers.
Var 3 olika glas med, ofärgat, orangt, mörkt
Funkar bra men kan imma igen om det är lite kallt och man stannar.

Har även provat ett par shimano med insats men tyckte de funkade sämre.

Engångs helst, oakley med slipade klara mineralglas om jag vill komma iväg snabbt och spontant. Dyrt med astigmatism men värt det, bra å ha även vid snickra och måla. Vanliga glasögon vid jobbcykling.

Har även brytningsfel och fått höra (och även testat) att linser inte fungerar.
Detta stämmer alltså inte numera? Hur "jobbigt", dvs att vänja sig, var det att få det att fungera?
När jag testade blev jag mest "snurrig" och irriterad i ögat.

Då jag börjat bli lite till åren så tillkommer problemet med närseende när man kör med linser, kan vara rätt jobbigt när man ska kolla cykeldatorn eller telefonen.
Ibland har jag löst det med att köra ena ögat med lins och andra utan. Funkar faktiskt rätt ok!
Immiga glas är knepigare att komma till rätta med, under vintern körde jag stundtals med skidglasögon med dubbla glas och det funkade rätt ok, dock saknade jag ofärgade glas för kvällsåkning, men det finns säkert om man letar.
Ibland kör jag med mina gamla glasögon istället, då gör det inte så mycket om det skulle komma lera och skit på dem så de riskerar att bli repiga.

SteffoN sa:
Har även brytningsfel och fått höra (och även testat) att linser inte fungerar.
Detta stämmer alltså inte numera? Hur "jobbigt", dvs att vänja sig, var det att få det att fungera?
När jag testade blev jag mest "snurrig" och irriterad i ögat.

Linser för brytningsfel har funnits länge. Problemet jag hade var att pga torra ögon torkade mina linser fast, oftast i fel vinkel, vilket gav suddig syn.

Men jag kanske ska testa igen. Utvecklingen kan ju ha gått framåt de senaste 10 åren :-)

Linser är perfekt vid landsvägscykling (speciellt om man är ordentligt närsynt), visir är också bra.
Men om man har brytningsfel borde en vettig optiker kunna fixa ett par sportglasögon som ska fungera från bocken.
Föredrar man att använda glasögon normalt så blir extra linser inte speciellt dyrt, man kan använda dem över en längre tid om de används sällan. I början när man går från glasögon till linser kan vind i ögonen kännas jobbigt men det vänjer man sig vid.

Senast ändrad:
Funkar det med linser är det fantastiskt skönt. Utbudet av solglasögon och liknande ökar markant och det är skönt att inte vara beroende till några få, för egen del. Har förstått att det är väldigt indivduellt, då jag själv kan köra med dygnlinser år ut och år in, dock utan några dagar kring bytet, även jag brytningsfel....kan vara bra att prova sig fram, brukar finnas reducerade priser vid provtillfälle, ibland även gratis.

Fitovers så klart ! Jag har glasögon, har inte provat linser pga att jag alltid tyckt att det verkar lite mekkigt och dyrt. Men ett par lite större solglasögon som passar utanpå vanliga funkar perfekt, använder när det behövs för skidåkning och cykling, som skydd och när det är soligt.. https://fitovers.com/ Finns hos en del optiker.

Extraoptical.com

Om du vill prova sportglasögon med slipad insats hyfsat billigt.

Edit: var visst tvåa på den. Körde såna i två år men har numer laserslipade ögon.

Senast ändrad:
Jag använder oxo mina vanliga glasögon.
Det hade ju iofs varit gött att kunna använda några sportbrillor istället så det blir nog att skaffa linser igen.

Tror någon vara inne på ämnet tidigare, är man rejält närsynt typ - 6 så kan linser (för att inte tala om operation) göra hantering av GPS och mobil mer eller mindre omöjlig om man inte har läsglasögon med sig. Kanske inte helt aero men Rayban Wayfarer med optiska glas fungerar förvånansvärt bra med tanke på vinddrag mm.

Lyktstoplemedhjul sa:
De lämnar jag hemma i och med att jag byter till linser på morgonen

Behöver du ens ha glasögon med dina gener?

Personlig gillar jag inte linser. Jag har fått skav i ögonen när det blåst mycket. Kan iofs bero på en kass kombo med de oslipade glasögonen jag hade utanpå. Vinden bet iaf i linsens kanter på något sätt. Var inte bekvämt.
I övrigt kör jag vanliga glasögon till vardagspendling. Ser till att köpa fotokromatiska glasögon med STORA glas. Har även börjat köra vanliga glasögon plus hjälm med visir. Funkar bra till allt. Dock är det viktigt med passformen på glasögonen om man skall ligga i tempoställing. Åker de ner lite på näsan så ser man inte igenom längre utan får titta över istället, och då gör de ju ingen nytta.
Har även ett par Rydon med clips, men jag tycker det är så fustrerande att få på och av clipsen för rengöring, samt att clipsen skaver på glaset så dessa använder jag bara till motionslopp och "söndagsturer". Dessutom immar dom igen vid cykling under 5 grader och att ha två linser framför ögonen när det regnar är ingen hit.
Ända problemet jag egentligen har med mina vanliga glasögon är vid cykling under -10 grader. Svårt att täcka hela ansiktet då, men det löses enklast med skidglasögon.

Binky sa:
Tror någon vara inne på ämnet tidigare, är man rejält närsynt typ - 6 så kan linser (för att inte tala om operation) göra hantering av GPS och mobil mer eller mindre omöjlig om man inte har läsglasögon med sig. Kanske inte helt aero men Rayban Wayfarer med optiska glas fungerar förvånansvärt bra med tanke på vinddrag mm.

Jag är rätt närsynt (-5.75/-4.75, hade -5.0 ett tag men gick tillbaka) och har inte upplevt det som ett problem alls. Nu är jag i och för sig i början av min karriär med läsglasögon (har insett att det kommer behövas, men inte riktigt än), men jag förstår inte riktigt problematiken. Närgränsen för min garminklocka (FR235) verkar vara ca 20 cm och så nära sitter jag inte till cykeldatorn.

Dessutom finns det linser med inbyggda läsglasögon, jag testade såna förra året och de gjorde skillnad. Fast de kostar rätt mycket mer.

Tillbaka
Topp