Glider runt på temposadeln

McAdam

Aktiv medlem
Jag har en Fizik Tritone på min tempocykel. Den är egentligen skön men tyvärr glider jag fram på den när jag sitter i tempoställning. Har försökt att justera lutning osv men inget blir riktigt bra.
Nyligen såg jag av en slump att Jan Frodeno hade tejpat fast någon sorts "grepptejp"på sin sadel, och om man googlar på "saddle grip tape" så inser man snabbt att han inte är ensam om det:

http://www.slowtwitch.com/Products/Frodeno_s_new_Canyon_race_bike_5181.html

https://www.google.se/search?q=jan+...6&bih=759#tbm=isch&q=saddle+grip+tape&imgrc=_

Frågan är bara vad man ska använda för tejp, någon som vet?

Skateboardtejp är traditionellt men kan som sagt ge höga bibkostnader.

Bilagor

• IMG_8864.JPG
    IMG_8864.JPG
    83.8 KB · Besök: 46
Henrik_E sa:
Skateboardtejp är traditionellt men kan som sagt ge höga bibkostnader.

Jag har funderat på - och uteslutit - den sortens tejp :-)

Jag funderar på att testa att sätta en bit Lizard Skins styrtejp eftersom den är ganska klibbig. Har även funderat på sån där svart klibbig tejp man använder på hockeyklubbor.

Jag skulle ta mig en funderar på om jag sitter rätt om jag gled framåt på sadeln (och om det var ett problem i övrigt). Kanske sitter du bakom den del av sadeln det är "tänkt" att man ska sitta på, och behöver flytta sadel bakåt? Eller så behöver du flytta fram sadeln så att den är där ditt skrev vill vara. Eller så är armarna för långt fram alternativt för lågt, och du orkar inte hålla kroppen utsträckt.

Är ju rätt vanligt att även duktiga tempoåkare (t.ex. Tony Martin) glider framåt, så det behöver ju inte vara felaktig position, åtminstone om man håller sig inom tävlingsreglementet vad det gäller cykelkonfiguration.

Jag glider också lite på några av mina Fizik-sadlar. En har en mockarand mitt i och på den sitter man som klistrad!

Tror nog att det hjälper med någon slags tejp!

Jag kan meddela att jag löst problemet (iaf tillfälligt) genom att klistra på lite Lizard Skins tejp på sadeln.

Till Lizard Skins grepplinda kommer det två små tejpbitar som är till för att fästa grepplindan där den slutar så att säga. De här tejpbitarna har samma klibbiga yta som den vanliga grepplindan men är tunnare och har mer klister på baksidan. Så jag tejpade fast två sådana bitar, en på varje sida om skåran i mitten på sadeln. Det funkar skitbra; man sitter bekvämt, tejpen blir ganska diskret och den verkar sitta fast.

Tillbaka
Topp