Global Fat-Bike Day nåt i Umeå?

Jag är självklart på. Finns väl inte många fatbikes i Umeå annars, vad jag har sett. Har bara stött på en till Fatty när jag harvat runt i skogarna.

Jag funderade på om jag skulle dra ihop något i ö-vik, eller försöka få några med mig och dra till annan ort... Vi är ju trotts allt 4 st fetisar här. Jag håller koll här för att se hur det gå för er.

lacrits68 skrev:
-------------------------------------------------------
> skramla ihop en åkning nån helg?

Varför inte skramla ihop en åkning sjätte december tex?
:)

Om man orkar åka en bit söderut så blir det för andra året firande av Global Fatbike Day i skogarna runt Kungsberget. Vi var fem fetingar förra året och det blir nog fler i år ser det ut som. Det smids en del planer för eventet men inget är riktigt klart än...
Klart är att det blir grill, öl vildmark och öl...
Med tanke på att vinnaren och trean i SSSM som jag och Muddfuzz roddade här i trakten körde fatbike och det var totalt fyra fetingar och två halvfetingar ( 3" däck) närvarande på tillställningen så känns det som återväxten är god :-)
Men blir det något norrut så kan vi väl kanske skypa med varandra framåt småtimmarna och se vilka som har fetast fest?

Lars.E skrev:
> lacrits68 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Im in! :D
>
> Bra!
> Men vad blir det då?

?
förslag?

Känns ju att det vore kul att starta i stan och göra lite reklam för fetisarna?

//Janne

lacrits68 skrev:
> skramla ihop en åkning nån helg?

Ja, låter bra. Jag försöker ta mig ut nån gång varje helg, men familjebestyren brukar komma mellan ibland.

lacrits68 skrev:
> Lars.E skrev:
> -----
> > lacrits68 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Im in! :D
> >
> > Bra!
> > Men vad blir det då?
>
> ?
> förslag?
>
> Känns ju att det vore kul att starta i stan och
> göra lite reklam för fetisarna?
>
>
> //Janne

Slå ihop med Övikarna vore kul, ju fler desto roligare.
Dom har riktiga berg däremot, till skillnad från Umeås små kullar, upptäckte jag då Lars.E bjöd in till skoterspårscykling i våras :)

Ja, något ska vi väl hittapå?
Jag kan tänka mig att åka mot söder eller norr om det blir ett gäng. Jag kan även fixa något i ö-vik om det är tillräckligt intresse för det.

Fetast fest? Där vinner garanterat onegear :)

Börjar nästan närma sig nu. Mycket kan ju hända på några veckor, men nån fantastisk snöcykling kanske det inte riktigt blir.

Har Övikarna något planerat än? Jag är öppen för förslag, tar gärna en längre fikatur om det inte blir nåt mer avancerat.

Jo... Jag och minst en till (kanske fler?) är sugen på en tur då.
Funderingarna går ungefär som så...
Antingen åker man iväg till annan ort över helgen och firar ordentligt... Eller så fixar man något som passar deltagarnas önskemål här i övik.

Åker man iväg så finns ju Kungsberg som verkar bli grymt, men det är ju en bit att åka vilket innebär 2 st övernattningar. Men är man ett gäng så kan det bli en bra resa.
Åka till Umeå är ju en möjlighet om det blir något kul där.
Hur är det med Laplandsgänget? Är inte dom sugen på något?

Eller så fixar man en rejäl tur här hemma i Örnsköldsvik?
Då kan Gullvik med sin sandstrand + de angränsande bergen vara ett alternativ även om snön lyser med sin frånvaro. I Gullvik kan man välja att bo i stuga om man vill ha lite kvällsaktiviteter och övernattning. Gullvik funkar även bra om man vill fixa en kortare eller medellång fikatur medan det är ljust.

Så... Hur gör vi? Kom med förslag.

Vi är 4 Ö-vikare som är sugna på en dags-tur iallafall.
Har ni inget på G i Umeå så kan vi köra Gullvik här i Ö-vik. Kommer ni ner hit så kan det bli ett bra gäng.
Hur länge vill ni isåfall vara ute och cykla? Ska vi sikta på en heldag med lunch/storfika mitt på dagen, och när det börjar skymma kan vi som avslutning grilla jättemycket korv på stranden?

Eller har ni något bättre förslag?

Pepperazzi skrev:
> Låter trevligt, jag hör av mig när det börjar
> närma sig.

Kul. Då kör vi i Gullvik.
Vi är nu 5 st - Övikare och förhoppningsvis du och några till från närliggande orter.

Är det fler som är intresserade så skriv gärna här :)

Jag var och rekade lite i Gullvik idag.
Det finns 2 st vindskydd vid stranden. Det ena är stort med en eldstad inuti, där blir det varmt och skönt om man eldar ordentligt. Det tycker jag att vi paxar för korvgrillning 15.00 när det börjar bli lite mörkt.
Ögeltjärns-rundan med klättring till vindskyddet på toppen och strandcykling på tillbakavägen har en effektiv cykeltid på ca: 1,5 timme vid lågt tempo som alla fixar, med fikapaus på toppen och några korta stopp ca: 2 timmar. Den rundan är supernajs med fatbike och känns självklar.

Men den stora frågan är hur mycket mer ni vill cykla?

Det går att förlänga Ögeltjärns-rundan med blandat stig och grusväg bort till Ottelandets stränder om man vill det (har ingen tid på det än).

Det går även att köra en slinga på andra sidan Gullviks strand, Det är blandat med stig och grusväg, Det som är fint med den slingan är att det är en ganska lång bit som mestadels lutar svagt svagt svagt utför, vilket kan locka till att lägga i en tyngre växel och trampa på lite extra, självklart är det ganska mycket uppför innan man kommer till nerförsbacken :). Det finns även en mini-fyr och en sandstrand efter den slingan (har ingen tid på den än, men borde ta under 2 timmar).

Startar man i stan och kör mestadels stig dit ut så tar det minst 3 timmar extra. Tar man asfalten till Vågsnäs går det betydligt fortare (tjänar nog minst 1 timme).

Så... Hur gör vi?

Idag var vi ett par som var ute och rekade i Gullvik igen.
Vi har en preliminär plan för Global Fatbike Day som fokuserar på att ha mer trevligt än jobbigt.

Det innebär att vi samlas 12.00 vid Gullviks strand.
Vi börjar med en liten kort strandtur innan vi beger oss upp på Ögeltjärnsberget för en fikapaus på ca: 30 minuter.
Sedan kör vi ner till Krokalviken och följer stranden hela vägen tillbaka till Gullvik.
I Gullvik, där vi borde vara framme ca 14.30, fixar vi en jättebrasa inne i stora vindskyddet och värmer oss och snackar skit, medan dom som vill prova varandras cyklar kan göra det på en liten slinga runt vindskyddet, mellan tallarna och ut på stranden.
Vi tänkte ställa marschaller efter slingan så det blir mysigt och lätt att hitta när det blir mörkt.
Någon gång efter 15 borde det vara lagom att börja grilla korv, sedan sitter vi i värmen och ljuger om hur fantastiskt roligt och bra det är att cykla i djup snö och bitande kyla någon timme medan vi äter korv... Eller tills vi får slut på ved och korv.

Vi tänkte även försöka få ut informationen om firandet av denna globala dag till allmänheten och bjuda in dem till provkörning av fatbikes mellan 15.00 - 16.00 på slingan.

Detta är planen och det är möjligt att den kommer att ändras, men så länge inga nya önskemål kommer så tror jag att det är ungefär så det kommer att se ut.

Lite så vi tänkte... Bättre att göra en lugn och trevlig dag utan stress av detta.
Ta gärna med dig fler med fatbike från Umeå. Vi är 5 från Övik som ska med, så det kan bli ett bra gäng om du (och kanske fler) kommer.

Här kör vi...

fatbike.gullvik.31.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp