GLONASS

PeterG

Medlem
GLONASS
Har en Garmin edge 1000. För andra gången på kort tid så lyckades den inte hitta satelliter när jag skulle iväg igår.
Men när jag avaktiverade GLONASS så hittade den positionen direkt. Och slog jag på GLONASS så fastnade den i sökande av satelliter igen.
Någon mer som upplevt detta? Och någon som vet om det finns någon fix på problemet.

GLONASS
Jag fick samma problem för någon månad eller så sedan och kom fram till samma lösning som du. Jag gjorde då en snabbkoll för att se om Internet visste något mer, men hittade inget och har sedan inte grävt mer i det.

Började misstänka att det helt enkelt var elektronikfel (precis lagom till att garantin gått ut). Jag minns nu tyvärr inte riktigt om det uppstod i samband med en firmwareuppgradering, men jag tror inte det.

GLONASS
Killgissar villt nu.
Funkar GLONASS också så att satelliternas positioner uppdateras via "internet"? Ja, så som a-et i aGPS alltså?
Skulle det isf kunna vara korrupt positionsdata i som ger konflikter mellan var satelliterna borde vara och var dom faktiskt är?
Borde lösa sig när man fått ny positionsdata synkat isf. Det är väl ett par dagars data åt gången som synkas för aGPS iaf?
Som sagt, rena spekulationer från min sida.

GLONASS
dav sa:
Jag fick samma problem för någon månad eller så sedan och kom fram till samma lösning som du. Jag gjorde då en snabbkoll för att se om Internet visste något mer, men hittade inget och har sedan inte grävt mer i det.
GLONASS-problem har funnits tidigare, och även skrivits om här tidigare.

/Håkan

GLONASS
eketjall sa:
Killgissar villt nu.
Funkar GLONASS också så att satelliternas positioner uppdateras via "internet"? Ja, så som a-et i aGPS alltså?
Det är mobiloperatörerna som tillhandahåller A-GPS tjänsten. I stället för att GPS terminalen skall försöka kontakta olika satelliter tills den har kontakt med minst 4, skickar mobiloperatörens GPS tjänst information om vilka vilka satelliter som är tillgängliga i den mobilcell användaren befinner sig i. Rent tekniskt går informationen i operatörens datanät och inte internet.
Varje basstation i mobiloperatörernas nät har en fast känd koordinat. Om koordinaten är felaktig hänvisar GPS tjänsten användaren till satelliter som den inte kan kontakta. Kan tänka mig att om GLONASS inte är korrekt integrerat av mobiloperatören kan fel uppstå. Gissar också..

Tillbaka
Topp