Google hänvisade mig hit... Köpa ny MTB

TheJernberg

Ny medlem
Som så många andra så har jag nästintill Googlat ihjäl mig för att hitta min nästa mtb.
Min gamla trotjänare en Cresent Ultima från 98 börjar nu ge upp och jag måste investera i en ny cykel.

Hur jag än Googlar och vad jag än slår på, så hamnar jag hela tiden här på happyride's forum.
Jag har läst en hel del trådar och jag är grymt imponerad över all kunskap som finns samlad här.
Mitt problem och anledningen till att jag Googlar är att jag kan väldigt lite om de komponenter som man "skall" ha på sin mtb nuförtiden.

Jag vet att det skrivs många trådar om instegscyklar o.dyl, men jag hittar inte riktigt den hjälp jag behöver.

Förutsättningar:
Kommer cykla mest på grusväg och stigar (60/40).
Förhoppningen är att komma ut ca. 2-3 gånger/vecka och göra ca. 2-4 mil (vikten måste ner;)
Ålder: 46
Längd: 183
Benlängd: 83
Vikt: 105
Budget: helst under 14000kr

Vad som finns på önskelistan (tills någon här överbevisar mig):
HT 29"
Enkel- eller dubbelklinga
RS Reba RL
och självklart så bra komponenter som möjligt på övriga ställen.
Snygg;)

Jag har bl.a tittat på Grand Canyon AL SL 7.9, men den finns inte kvar på lager i min storlek (L) längre.
Dock så finns Canyon Neuron AL 7.0 i rätt storlek och till ett riktigt schysst pris 13199kr, men den är heldämpad.
Jag har även kikat på Cube för det verkar också var mycket "Bang for the buck" även på den cykeln.

Tacksam för alla förslag som jag kan få så att jag kan köpa min nästa cykel.

Tack på förhand!

http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/commencal-meta-ht-am-origin-bike-2017/rp-prod147114

Screenshot_2017-08-10-17-37-23-738.jpeg

Väldigt mycket cykel för pengarna. Lite mer stig- än grus-hoj dock.

Snygg är den iaf.

Att det skall vara en 29:er är jag helt säker på, denna är det tyvärr inte.
Som sagt, riktigt snygg men nog lite väl mycket skog för att passa mitt behov (eller så får jag skippa grusvägarna).

Jag skulle köpa en cykel hos en svensk åf alla gånger. Finns ju en uppsjö av xc modeller som reas ut nu plus att du kan testa. Singelklinga och boost blir väl lite svårare att hitta men bortser du från det så kan du nog göra riktigt bra klipp nu. ?

För de pengarna hade jag tittat på den här - Trek superfly 6. Frugan har en och är riktigt nöjd. Den börjar finnas på rea för typ 13500:-

Bilagor

• maxresdefault.jpg
    maxresdefault.jpg
    162.6 KB · Besök: 27
Just något sådant tror jag skulle passa mig kanon (Trek Superfly 6)!
Synd bara att man bor på andra sidan av Sverige och har 53 mil till Bromma...

Är det någon annan som har koll på vilka butiker som kör BRA rea just nu?

Andra sidan Sverige, dvs Göteborgstrakten (orkar inte kolla Google maps hur långt det är till Bromma)?

Trek Bicycle Store kör iaf rea som kan vara värd att kolla in, sen tror jag även Specialized och säkert flera andra cykelbutiker rear (Sportspec i Mölndal är rätt stora, oklart om de rear dock)..

TheJernberg sa:
Dock så finns Canyon Neuron AL 7.0 i rätt storlek och till ett riktigt schysst pris 13199kr, *men* den är heldämpad.

Tack på förhand!

Men? Lovar att du inte kommer ångra en heldämpad! Nu har jag inte kollat specen, men rent spontant låter det som ett bra pris.

dnleriksson sa:
TheJernberg sa:
Dock så finns Canyon Neuron AL 7.0 i rätt storlek och till ett riktigt schysst pris 13199kr, *men* den är heldämpad.

Tack på förhand!

Men? Lovar att du inte kommer ångra en heldämpad! Nu har jag inte kollat specen, men rent spontant låter det som ett bra pris.

Kanonpris för en bra cykel och väl passande för ändamålet.

Ubåt sa:
dnleriksson sa:
TheJernberg sa:

Tack på förhand!

Kanonpris för en bra cykel och väl passande för ändamålet.

Jag är orolig att den känns klumpig och rullar sämre (27.5"), jag tror nog att jag kommer att rulla grusväg 60% av tiden.

zinkpasta sa:
Andra sidan Sverige, dvs Göteborgstrakten (orkar inte kolla Google maps hur långt det är till Bromma)?

Trek Bicycle Store kör iaf rea som kan vara värd att kolla in, sen tror jag även Specialized och säkert flera andra cykelbutiker rear (Sportspec i Mölndal är rätt stora, oklart om de rear dock)..

Tack för tipset!!!
Trek Bicycle Store har Superfly 6:an till ett ganska schysst pris :)

TheJernberg sa:
zinkpasta sa:

Tack för tipset!!!
Trek Bicycle Store har Superfly 6:an till ett ganska schysst pris :)

Köp (om den finns i din storlek)!

IMG_8155.JPG
I've got myself a new bike :))

Cyklhuset i Uddevalla hade min nya cykel, både rätt färg och rätt pris. Dock en tusing dyrare än på Alvikscykel, men att få den innan helgen är värt mycket.

T.o.r 20 mil (Kungsbacka-Uddevalla) som det innebär för att hämta cykeln är bättre än 108 mil...

Tack för alla tips!!

Tillbaka
Topp