GoPro HD Hero2 (och tillbehör)

DD88

Aktiv medlem
Det är väl på tiden att den här lilla gynnaren ska få en egen tråd.

Har precis beställt en Hero2 och batteripack från gopro.com, nu håller jag tummarna att den slinker förbi tullen. Frakten var lite dyrare än väntat, USD90, men priserna är ändå långt under var man får betala i Sverige.

Då jag snart åker på solsemester så beställde jag även ett flat lens housing med polariseringsfilter från Eye of Mine http://www.eyeofmine.com/gopro/underwater/ samt floaty backdoor så att den flyter...

Sony ECM-DS70P (mick) kostar typ ingenting på ebay så jag köpte även en sån för att slippa burkigt ljud.

Tog ett outdoor pack men tyvärr följer ju inte chest mount med, får komplettera mot våren.

Vad använder ni för fästen?

Tips på bra mods?

Filter?

Jag använder chestmount mest, men jag kör också med både rollbarfästena(finns i två olika storlekar), tripodmount och en gorillapod(eller nåt annat stativ men gorillapod är smidigt). Har även kört lite med fästet för hjälmar med ventilhål. har dessutom fäst några klisterfästen på skidspetsar och dylikt.

Sugen på att köpa en sugkopp för att kunna fästa på bilen, sambons motorcykel och lite annat gött.

RAM Mounts gör lite mer flexibla lösningar som också är stabila på ett sätt som inte GoPros egna plastgrejer är. Med dessa fyra kommer man långt
Tripod3.jpg

http://gopro.com/camera-mounts/tripod-mount/

RAM-B-231-1U.jpg

http://www.ram-mount.com/CatalogRes...65077045066045050051049045049085/Default.aspx

RAM-B-2371.jpg

http://www.ram-mount.com/CatalogRes...d/082065077045066045050051055085/Default.aspx

RAM-B-201U1.jpg

http://www.ram-mount.com/CatalogRes...d/082065077045066045050048049085/Default.aspx

Jag kör på chestmount mest, men även det med små remmar som jag fäster i skärmen på fullfejshjälmen, stabilt och bra så länge man inte dammar in i en klippvägg och bryter sönder det och krossar skalet.
goprosberget.jpg

Senast ändrad:
Damn. Höll kameran?

Hittade ett chestmount på ebay för USD10, troligtvis en kopia men får se om det funkar.

På tal om kopior så upptäckte jag att micken även den troligtvis är en kopia, men enligt tester så presterar den helt ok ändå, stereoseparationen som inte är helt hundra men vad gör det.

Jespeer skrev:
-------------------------------------------------------
> stabilt och bra så länge man
> inte dammar in i en klippvägg och bryter sönder
> det och krossar skalet.
>

Visa filmen nu!! ;)

Kameran höll bortsett från en liten prick på inre linsen, nära mitten.

Tyvärr så kom inte kraschen med på film, lite surt efter den kraschen som medförde en halv veckas nackspärr bland annat...

Akoa skrev:
> Har du länk till chestmounten? Ser fram emot en
> recension! :)

Det var en "buy it now"-auktion, får inte fram den nu när jag söker. Kan kolla hemma sen om det finns en länk eller säljare i mailet.

Hittills köpt:

2015:- Go Pro HD Hero2
335:- Battery Pack
150:- Floaty backpack
530:- Flat lens housing
140:- Kort handtag med fästbricka
54:- Trådlöst ljud Bolun WR-601
40:- Mic Sony ECM-DS70P kopia
65:- Chestmount
40:- Linsvätska

Och en femhundring+ i frakter. Har en känsla av att systemet för trådlöst ljud är det första som kommer fallera, men hittade inget annat under 500:-

Någon som har tips?

Så här mycket bättre är extern mic:

Ebay som gäller alltså?
Ska köpa en tillbehör till min Hero men känns sådär att lägga 500:-/ tilbehör.
Något jag har räknat med är RAM-Minne till macen. Nu har jag 2bg och kommer uppgardera till 8gb. Jag fotar ca 400raw bilder á 10mb i veckan med så det är ganska tungjobbt redan nu men 8 gb är ju max så då borde det bli fart på grejjerna. O Sedan att det nästa när gratis är juh inte fel heller ;)

Senast ändrad:
DD88 skrev:

> Så här mycket bättre är extern mic:
>

Extern mic funkar säkert jätterbra i en bil, men jag tror att det blir bara fartvindsbrus om du försöker använda den ute.

Underbart med en gopro tråd! kommer själv köpa hero 2 . är outdoor paketet givet ? om man ska ha den med mtb:n ? några tips på bra tillbehör till denna ? chest mount låter intressant . något man ska satsa på eller?

Richardmtb skrev:
> Underbart med en gopro tråd! kommer själv köpa
> hero 2 . är outdoor paketet givet ? om man ska ha
> den med mtb:n ? några tips på bra tillbehör
> till denna ? chest mount låter intressant .
> något man ska satsa på eller?

Outdoor borde vara givet såvida du inte planerar att använda den mycket till bilen så att du vill ha sugkoppen med.

Har själv den äldre kameran, och till den har jag använt chestmount och och det med små remmar som du kan se på bild ovan. Funkar perfekt. Fästet för styret är nog ingen hit när det gäller mtb...

Jespeer skrev:
> Fästet för styret är nog ingen hit när det
> gäller mtb...

Det beror lite på vad du menar. Hållbarhets- och stabilitetsmässigt funkar det utmärkt, däremot blir jag personligen sjösjuk av sådana filmer.

Vill man ha ett stabilt fäste rekommenderar jag RAM-mounts (se mitt inlägg ovan). Stabilare än så går det inte att få.

fredrikw skrev:
> Jespeer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fästet för styret är nog ingen hit när det
> > gäller mtb...
>
> Det beror lite på vad du menar. Hållbarhets- och
> stabilitetsmässigt funkar det utmärkt, däremot
> blir jag personligen sjösjuk av sådana filmer.

Precis det jag menar, lite stabilitet vill man ha... Tvivlar inte på hållbarheten eller så. Hjälmfäste eller chesty ska det vara.

Är klart sugen på RAM-Mount ovan, verkar man kunna sätta på många ställen på cykeln för roliga vinklar och är det en form av kulled jag ser så är det ju toppen.
Har en GoPro HD Hero jag med så ingen nr 2 här inte =)

DD88 skrev:
> Damn. Höll kameran?
>
> Hittade ett chestmount på ebay för USD10,
> troligtvis en kopia men får se om det funkar.
>
> På tal om kopior så upptäckte jag att micken
> även den troligtvis är en kopia, men enligt
> tester så presterar den helt ok ändå,
> stereoseparationen som inte är helt hundra men
> vad gör det.

Hittade du länk till chestmounten? Kan man vända kameran uppåt mot ansiktet med chestmounten?

Drog ihop en liten film i somras när jag testade min GoPro för första gången. Använde en Manfrotto superclamp för att fästa kameran på ramen/gaffeln/styret/sadelstolpen. Med det fästet sitter kameran som berget men pga av dess form så passar det inte för att fästa överallt på cykeln. Fick cykla rätt bredbent när den satt på sadelstolpen riktad framåt ;) Blir RAM-mount och chestmount som komplement till sommaren.

Akoa skrev:
> Kan man vända kameran uppåt mot ansiktet med chestmounten?

Det går tydligen att vända kameran upp och ned för att få en film som inte pekar lika mycket ned i backen. Man kan ställa in kameran så slutresultatet kommer ut rättvänt.

Har någon sett något system med avvägd fjäderupphängning för att minska skakningar? Tänker mig något ungefär som en liten mini steady cam.

Japp, man kan vända bilden i kameran så slipper man göra det i redigeringen sen. Filmade ansiktet på en unge idag, dock kom den lite nära så blir lite fatbooth effekt på det då.. inte så vackert.

Håller på o samlar saker till en kamerarigg till min DSLR, samt så håller jag o farsgubben på att planera upp studion vi ska bygga nu. Kommer bli från allt från mexamacro till portträtt så blir helt enkelt ett digitalt mörkrum på samma gång då vi kör direktfångst.
Det jag egentligen ville komma till var att iom att han har hållt på med foto i ca 60 år så har han bra mycket prylar så ska modda om lite grejjer så kanske kan bygga roliga tillbehör till GoPro:n, dock ska jag få tag på några reserv"pinnar" som sitter i huset och sedan fräsa till likadana fästen så kan man köra en oändligt massa lösningar o fästen. Kul när det är fantasin som sätter gränser då jag gillar DIY.

Har ni DIY-saker liggandes så upp med det =)

Aron skrev:
> Akoa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan man vända kameran uppåt mot ansiktet med
> chestmounten?
>
>
> Det går tydligen att vända kameran upp och ned
> för att få en film som inte pekar lika mycket
> ned i backen. Man kan ställa in kameran så
> slutresultatet kommer ut rättvänt.
>
> Har någon sett något system med avvägd
> fjäderupphängning för att minska skakningar?
> Tänker mig något ungefär som en liten mini
> steady cam.

Är man tillräkligt tjock så behöver man inget som reducerar skakningar. Har sett någon som kör med goprofäste fastlimmat på en bröstplatta, det såg riktigt bra ut enligt mig. Om ni kommer på andra lösningar så är ni välkomna att dela med er av dem!

chest mount tycker jag fungerar bättre än hjälmvy, annars så är det nice också att fästa den på sadelstolpen och rikta den bakåt mot cyklisten som jagar en. Har gjort lite små filmer om ni vill se olika views, ni får ha överseende med kvalitén, ville bara dra upp dom på tuben snabbt.

Har fått hem det jag behöver inför resan till Aruba, fattas egentligen bara ett flytande bakstycke och LCD, bör få det innan jag åker.

Sjukt peppad!

Bilagor

• gopro.jpg
    gopro.jpg
    59.6 KB · Besök: 42
Senast ändrad:
Jag funderar på att köpa en GoPro HD Hero 2 men blir inte riktigt klok på vilka tillbehör man behöver. Kommer att köpa outdoor-varianten och definitivt en chestmount. Men om man vill fästa kameran på en hjälm som inte har ventilationshål, vilken hållare är bäst då (vill kunna även kunna filma ansiktet)? Om man vill fästa kameran på cykeln eller skotern tex, är fredrikw's tips bäst då? Och vilken av dom behöver man? Behöver man extra batteri? Är LCD-skärmen ett givet köp eller klarar man sig utan den?

Finns plattor/fästen som följer med med dubbelhäftande tejp som följer med, har du FF-kruka så har du ju hål på skärmen men i outdoor variannten så kommer en hjälmfäste med som du kan trä över hjälmen.
Har filmat ansikten med det med, dock får man ställa in att kameran är upponer då, dock hade det blivit bättre om jag hade haft en bit pinne o fäst kameran lite längre bort från ansiktet.

Fredriks tips är bra ja.

jag fick en skärm med min då jag köpte beggat o det har helt klart förenklat och gjort det lite roligare då man kan se direkt hur man riggar den, tar bilder osv samt att man kan kolla resultatet. det bästa är ändå att man sååå mycket lättare navigerar i menyerna.

Köp den som den är, var lite kreativ o kör sedan det du vill ha till efteråt?
Glöm inte köpa ett minneskort med - SD, minimum klass 6. (tror jag)

kolla länkarna ovan för att se hur kreativa lösningar det finns =)
mvh.

Jag kör hero2, LCD back-pac samt chestmount
Kameran monterad uppochner blir absolut bäst i bröstbandet

Har testat på framgaffeln men det blir för skakigt tycker jag.

Jespeer skrev:
> Här har du ett exempel på hur det kan se ut med
> chestmount.
>
> > context=C33d50c4UDOEgsToPDskIrsGLzmeAW4HucEWOGQtG3

Man blir jävligt sugen på en "en tuff brud" såhär på söndagen!

Ett mod som nestan är ett måste är att fästa en säkerhetslina i den lilla metalpinen som håller fast bak luckan.

Om man ska använda ett klisterfäste är det ett måste att man tvättar ytan som den ska sitta på man ska även låta fästet sitta på 24h innan användning.

Om ni vill se lite epic filmer finns det några på min kannal på tuben. länk finns i min singnatur.
tyvär finns det bara en vidio på mtb än men det kommer mera framåt våren.

william9806 skrev:
> Ett mod som nestan är ett måste är att fästa
> en säkerhetslina i den lilla metalpinen som
> håller fast bak luckan.
>
> Om man ska använda ett klisterfäste är det ett
> måste att man tvättar ytan som den ska sitta på
> man ska även låta fästet sitta på 24h innan
> användning.

Bra tips!
Tack

Allt filmat på Go Pro Hero2 (utrustningslista finns i tråden)

Ingen cykling, men lärde iaf känna kamerans fördelar och brister.

Senast ändrad:
Använt min GoPro Hero en del och har då mest kört med Chestmount och då med filmning uppåner. Men även på hjälmen har jag provat fast då är det meckigt med att kunna nå startknappen. På kajaken har jag ett klisterfäste som fungerat fint. Simmade även Vansbro ! som värsta nörden med kameran monterad på huvudet...bubbel bubbel..

Har sett en del GoProfilmer där de verkar hålla en lite längre pinne med kamerna längst ut och filma sig själva från avstånd speciellt på skidor, är det en mojäng som säljs av någon?

Akoa skrev:
> Finns en sådan "pinne" på dx.com

Du råkar inte veta vad den produkten heter?

För er som kör Linux - här är ett (bash) skript för att "deshake" (skakningfiltrera) GoPro MP4 filer. Man behöver transcode och ffmpeg.

#!/bin/bash
#
# Script to deshake GoPro MP4 files.
#

for i in $*; do
echo "Deshaking $i"
sleep 3
transcode -J stabilize -i $i
transcode -J transform -i $i -y raw -o tmp.avi
ffmpeg -threads 2 -i tmp.avi -f mp4 `basename $i .MP4`_ds.mp4
rm -f tmp.avi
done

Filerna blir lite stora efteråt så det krävs nog lite tuning av h264 kompressionen.

/Fredrik

Tillbaka
Topp