GoPro HD Hero2 (och tillbehör)

kameraslade.jpg

Jag har nu byggt en kamerasläde till min GoPro, använder den tillsammans med det stora Rollbarfästet. Materialet kostade runt hundringen på claes ohlson, köpte tjugo meter lina för en tjugolapp eller liknande. Har tyvärr inte testat det seriöst ännu, men det ska bli av.

breezer skrev:
-------------------------------------------------------
> Drog ihop en liten film i somras när jag testade
> min GoPro för första gången. Använde en
> Manfrotto superclamp för att fästa kameran på
> ramen/gaffeln/styret/sadelstolpen. Med det fästet
> sitter kameran som berget men pga av dess form så
> passar det inte för att fästa överallt på
> cykeln. Fick cykla rätt bredbent när den satt
> på sadelstolpen riktad framåt ;) Blir RAM-mount
> och chestmount som komplement till sommaren.
>
>
> p

Riktigt coola vinklar du hade fått till, måste oxå börja exprimentera lite, fäster den alltid på ett och samma ställe och bara trampar på, blir rätt tråkigt och monotomt och kolla pÅ! :)

Precis köpt en egen sån här kamera också och måste säga att kvaliten på materialet är ju kanon bra!
Vad använder ni för redigerings program för att korta ner och lägga till musik osv?

Mvh

Luthman Photography skrev:
> >
> Jag har nu byggt en kamerasläde till min GoPro,
> använder den tillsammans med det stora
> Rollbarfästet. Materialet kostade runt hundringen
> på claes ohlson, köpte tjugo meter lina för en
> tjugolapp eller liknande. Har tyvärr inte testat
> det seriöst ännu, men det ska bli av.

Hur ska släden användas sen? Har du hunnit testat ännu, något man får se?

henkevr skrev:
> Precis köpt en egen sån här kamera också och
> måste säga att kvaliten på materialet är ju
> kanon bra!
> Vad använder ni för redigerings program för att
> korta ner och lägga till musik osv?
>
>
> Mvh

Windows movie maker :)

macaai skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > >
> > Jag har nu byggt en kamerasläde till min
> GoPro,
> > använder den tillsammans med det stora
> > Rollbarfästet. Materialet kostade runt
> hundringen
> > på claes ohlson, köpte tjugo meter lina för
> en
> > tjugolapp eller liknande. Har tyvärr inte
> testat
> > det seriöst ännu, men det ska bli av.
>
>
> Hur ska släden användas sen? Har du hunnit
> testat ännu, något man får se?

Man spänner upp lämplig mängd lina mellan två träd, drar linan genom de två hjulen på släden, sen får man antingen ha bra simultankapacitet och släppa kameran samtidigt som man börjar cykla eller så har man en kompis som sköter släden medan man cyklar. Med andra ord kommer kameran att följa dig när du cyklar. Givet att du spänt upp linan med lutning så klart, annars hänger den bara som en död fladdermus.

Fortfarande inte hunnit testa ordentligt. Får försöka ordna det i veckan om jag hinner.

Testade att fästa kameran på lite olika ställen på min HTSS i går. Använde bara Rollbarfästet.
Det är kanske inte vinklar som man gör en hel film av, men det kanske finns några som går att använda i kortare sektioner för att variera lite.

Jag såg nu att vinkeln från vevlagret/framåt är spegelvänd. Det gör väl inget i det här syftet. Men det irriterar mig att jag missade det när jag flippade på klippet(det är filmat upp och ner).

macaai skrev:
> Vet inte om ni över diskuterade vinkeln som
> börjar vid 1:13, men helt klart coolaste vinkeln!

Exakt! Om man tittar noga så ser man att skivbromsen sitter på höger sida, så är det inte i verkligheten. Bara i tvärtomland.

Luthman Photography skrev:
> Jag såg nu att vinkeln från vevlagret/framåt
> är spegelvänd. Det gör väl inget i det här
> syftet. Men det irriterar mig att jag missade det
> när jag flippade på klippet(det är filmat upp
> och ner).

Det finns en inställning som gör att kameran filmar "rätt" även när den är vänd "upp och ner".

Jo, jag vet. Men när man blandar att ha kameran rättvänd och upponer så väljer jag det som jag tänker mig köra mest. Just nu vill man stå still och trycka på knappar så lite som möjligt i skogen, iaf här, då blir man myggmat på två röda. Det är lätt att flippa dem i Premier efteråt, men just här missade jag att flippa den rätt i det horisontella planet efter jag flippat den rätt i det vertikala.

Någon som provat Gopro wifi ännu? Beställde Hero HD 2 Outdoor, 2500:- när man beställde via mobilapp, sugklockan till mc'n, selen och extra batteri.

Hur som så verkar wifi-kitet vara på ingång, tänkte mig combo med fjärr. Som sagt, någon som testat och gärna med Android? Visst brukar det följa med annan baksida till kamerahuset anpassat för bacpac? Någon som vet om det faktiskt är så för wifi-kitet?

Kitet finns redan i lager hos några återförsäljare.

Edit: Ja, det följer med två luckor (en vattentät, en öppen).

Senast ändrad:
T.R.S. skrev:
> Någon som provat Gopro wifi ännu? Beställde
> Hero HD 2 Outdoor, 2500:- när man beställde via
> mobilapp, sugklockan till mc'n, selen och extra
> batteri.
>
> Hur som så verkar wifi-kitet vara på ingång,
> tänkte mig combo med fjärr. Som sagt, någon som
> testat och gärna med Android? Visst brukar det
> följa med annan baksida till kamerahuset anpassat
> för bacpac? Någon som vet om det faktiskt är
> så för wifi-kitet?

Har testat wifi combon en tur funka kanon, ska bli kul när appen kommer så man kan syrömma direkt via telefonen.

En fråga om wificombon: Kan man kolla inspelat material på fjärkontrollen? Finns det några redigeringsmöjligheter så man snabbt kan slänga onödigt material?

ZzyyxX skrev:
>
> Har testat wifi combon en tur funka kanon, ska bli
> kul när appen kommer så man kan syrömma direkt
> via telefonen.

Trevligt! Kameran har kommit nu till utlämningsstället men wajjfajjkitet har inte landat ännu.. ska ringa åf om jag inte hört något vid lunch.

Men men jag får snällt vänta till på lördag innan jag kan testa mina Bergmanstalanger... sitter skeppsbruten på Kosteröarna:

Kan man fritera giftig brännmanet? ;)

20120705_0821491342173721.jpg

Polarn är i USA, tänkte lägga en beställning :)
Jag vill ha den när jag cyklar, kör enduro, lvg-hoj, samt snöskoter - typ. Sen vore det kul om man åker iväg och snorklar/dyker. Vad behövs?

En st Hero HD2 outdoor edition
Chestmount
SD-kort
LCD backpack?

Saknas något?
Flytande hus? Det är väl vattentätt det som följer med iaf?
Fästen för styret, använder man det?

/Rickard

supreeme skrev:
> Polarn är i USA, tänkte lägga en beställning
> :)
> Jag vill ha den när jag cyklar, kör enduro,
> lvg-hoj, samt snöskoter - typ. Sen vore det kul
> om man åker iväg och snorklar/dyker. Vad
> behövs?
>
> En st Hero HD2 outdoor edition
> Chestmount
> SD-kort
> LCD backpack?
>
> Saknas något?
> Flytande hus? Det är väl vattentätt det som
> följer med iaf?
> Fästen för styret, använder man det?
>
> /Rickard

jag har även ett batteripack som jag inte använt än. Har kört heldagar i Järvsö och stängt av den efter varje åk och laddat den innan nästa dag. Med ett batteripack kan man vara ännu mer säker på att det räcker hela dagen, och kanske även två dagar.

Har även en adapter till stativ om man skulle göra film med den.

Fäste för styre osv har jag ingen erfarenhet av förutom att man sett andra klipp med det.

Fredriks skrev (den 7februari) att han använder RAM mounts och visade några bilder på det. Jag har ett sådant mount till min magellan triton 2000 gps (som jag försöker sälja...).
Hur fäster man go PRO huset på ett RAM mount? Det skall ju vara en "kula" i kulleden...?

Fredriks skrev (den 7februari) att han använder RAM mounts och visade några bilder på det. Jag har ett sådant mount till min magellan triton 2000 gps (som jag försöker sälja...).
Hur fäster man go PRO huset på ett RAM mount? Det skall ju vara en "kula" i kulleden...?

Fredrikw skrev den 7 januari att han använder ram mount till sin go PRO. Det vore ju bra tt kunna göra det.jag har ett sådant fäste till en magellan gps (som jag försöker sälja) men hur fäster man kameran i kulleden?

Tror det räcker med att ställa samma fråga en gång i stället för tre på raken...

Som svar på din fråga så finns det ett fäste med stativgänga till RAM. Alltså en kula med stativgänga. Till GoPron skaffar man ett tripod mount och så är det bara att gänga på kameran. Svårare än så är det inte.

Någon som har några bra tips på hur man justerar in hjälmfästet? Så himla svårt att få det rätt och blir osäker varje gång.

Så här blev det när jag körde igår:

Senast ändrad:
Jag tycker också att det är knepigt att ställa in kamerorna, funderar på att skaffa skärmen enkom för att kunna justera in så att man får den vinkeln man vill ha. Jag tycker att du fick till en schyst vinkel på filmen, det är ju kul att se styret och terrängen precis framför cykeln. Tyvärr vill man ju även gärna ha med lite mer vyer, men man kan inte få allt :)

Jag brukar ställa den lite mer neråt än vad jag tror är lämpligt, då brukar det bli rätt ok. Det beror ju lite på vad man vill fokusera på. Åker man med flera som kör framför kan det vara trevligt att ställa den lite högre så att man får med åkarna framför och omgivningen vilket ger ett bra perspektiv på åkningen vad gäller fart och sånt.

Jag har vid några tillfällen av misstag satt igång min Gopro 2 "in transit" (när den legat i väskan). Det är ju trist att komma fram till det tänkta aktivitetsområdet med tomt batteri... så; kan någon komma på en bra lösning på hur det kan undvikas?

Tackar

//Linus

Linusp3 skrev:
> Jag har vid några tillfällen av misstag satt
> igång min Gopro 2 "in transit" (när den legat i
> väskan). Det är ju trist att komma fram till det
> tänkta aktivitetsområdet med tomt batteri...
> så; kan någon komma på en bra lösning på hur
> det kan undvikas?
>
>
>
> Tackar
>
> //Linus

Valfri kork, typ petflaska, sätt över on-knappen, på med ett varv tejp, done!

Skaffade mig äntligen ett bröstfäste - så här blev filmen efter första turen från Kungälv/Fontin ner till Angered.

Några noteringar för mig själv ...

1. Kameran måste vara riktad bra mycket mer uppåt än jag trodde från början - man lutar sig rätt mycket framåt när man cyklar och ännu mer när man tar i.

2. Det blir mycket mindre skumpigt både för en själv och för kameran om man kör heldämpat. Jag kör på hardtail - det märks en hel del.

3. Man får ta med något att torka linsen med under turens gång. Hälften av det som jag spelade in gick inte att använda när det skvätte upp lera och vatten på kamerahuset.

4. Att ha automatiskt start av filmning när man sätter på kameran var helt underbart, och sparar batteritid. Kameran höll hela sjutimmarsturen (med extrabatter på plats) och jag filmade totalt i drygt 90 minuter.

Hade varit kul att testa kameran på en torr tur nästa gång! ;)

Man behöver inte alltid ha det senaste, sålänge du fixar2an för ett bra pris go for it. Är själv väldigt nöjd och sålänge den inte går sönder kommer jag ha den i flera år till.

Har fått ett pris för GP2 HD för 1500kr ny i butik. Vet dock onte vad som ingår i kittet från start. Alltså vad som finns med i förpackningen.

Lingon skrev:
> DD88 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Så här mycket bättre är extern mic:
> >
>
> Extern mic funkar säkert jätterbra i en bil, men
> jag tror att det blir bara fartvindsbrus om du
> försöker använda den ute.

Ha kameran på cykelstyret är inte bra då ljudet från däcken blir för starkt på filmen.
Använd kameran på hjälmen eller på bröstet, det är mitt råd.
Använd ett "hel-täckt-hus" om du vill ha film för att lägga till egen musik eller snack.

Najz

Globalistic skrev:
> Har fått ett pris för GP2 HD för 1500kr ny i
> butik. Vet dock onte vad som ingår i kittet från
> start. Alltså vad som finns med i förpackningen.

Vart fick du den dealen?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp