Gör-det-själv: Transportera cykel på mc

ooms sa:
Lejon sa:
ooms sa:
Hur är det med reglerna om utskjutande last, gäller de mc också? Dvs last som sticker ut >1m bakåt måste märkas ut. Gissar att det är på gränsen här.
Tror det gäller här också. Jag lovar att kontrollmäta, om det är över 1m ska jag fundera på det. Det kanske rent av blir en av de regler jag aktivt bryter mot, precis som att jag ibland struntar i ringklocka, röd gubbe och vissa hastighetsbegränsningar. #breakinthelaw
Det är nog som sagt på gränsen. Hjulbasen på en racer är ju ganska precis 1m, sedan bygger väl bakhjulet ca 35cm bakåt, men å andra sidan sitter väl infästningen av gaffeln nåt liknande in på pakethållaren.
Jo det stämmer. Jag ska kontrollmäta för din skull som sagt, men jag förstår inte riktigt vart du vill komma?

Lejon sa:
ooms sa:
Lejon sa:
ooms sa:
Hur är det med reglerna om utskjutande last, gäller de mc också? Dvs last som sticker ut >1m bakåt måste märkas ut. Gissar att det är på gränsen här.
Tror det gäller här också. Jag lovar att kontrollmäta, om det är över 1m ska jag fundera på det. Det kanske rent av blir en av de regler jag aktivt bryter mot, precis som att jag ibland struntar i ringklocka, röd gubbe och vissa hastighetsbegränsningar. #breakinthelaw
Det är nog som sagt på gränsen. Hjulbasen på en racer är ju ganska precis 1m, sedan bygger väl bakhjulet ca 35cm bakåt, men å andra sidan sitter väl infästningen av gaffeln nåt liknande in på pakethållaren.
Jo det stämmer. Jag ska kontrollmäta för din skull som sagt, men jag förstår inte riktigt vart du vill komma?
Förresten: borde inte hela konstruktionen räknas som en del av fordonet eftersom den sitter fastskruvad i pakethållaren som sitter fast i sin tur i motorcykeln. I så fall är den utskjutande delen endast bakhjulet, dvs endast några decimeter och jag bryter inga lagar och då kan alla känna sig lugna.

Lejon sa:
Lejon sa:
ooms sa:
Lejon sa:
ooms sa:
Förresten: borde inte hela konstruktionen räknas som en del av fordonet eftersom den sitter fastskruvad i pakethållaren som sitter fast i sin tur i motorcykeln. I så fall är den utskjutande delen endast bakhjulet, dvs endast några decimeter och jag bryter inga lagar och då kan alla känna sig lugna.

Helt lugnt så länge du också sätter bakbelysningen/reflexer på bakhjulet ;-)
Eftersom du inte verkar oroa dig utan tvärt om så kör , sannolikheten att du blir stoppad är dock mkt större än utan lastad cykel . Skulle det hända blir saken säkert ordentligt utredd .

M

Lejon sa:
ooms sa:
Lejon sa:
ooms sa:
Det bara slog mig när jag såg bilderna här ovan och började fundera utifrån vetskapen att hjulbasen brukar vara ganska precis 1m på en racer. Jag tror det är lugnt, såvida du inte blir stoppad av en petig polis. Men den risken finns ju, det är ju ett ekipage som lär sticka ut(!) i trafiken.
Huruvida konstruktionen räknas som en del av MC:n har jag ingen koll på.

Version 2.0: drog långa bultar genom sadeln och fäste framdelen i dem. Nu sitter den verkligen som gjuten. Fick till det rätt bra med hjulet också, men en gammal framgaffel blir bättre.
Finns fortfarande plats för en (liten) passagerare.
Reflex i bakhjulet så alla medtrafikanter kan känna sig trygga när jag backar eller svänger tvärt är också med på färden.

Bilagor

• 7AAA379A-6AF2-4CF2-AB1F-E8B49B49C833.jpeg
    7AAA379A-6AF2-4CF2-AB1F-E8B49B49C833.jpeg
    255.2 KB · Besök: 57
  • B7596835-3833-43CB-96C9-F6371DB8C14D.jpeg
    B7596835-3833-43CB-96C9-F6371DB8C14D.jpeg
    269.7 KB · Besök: 62
  • 41382CB1-C78A-457A-98E1-7BE7DA08F0F3.jpeg
    41382CB1-C78A-457A-98E1-7BE7DA08F0F3.jpeg
    290.2 KB · Besök: 72
Tillbaka
Topp