Gör kryptonite bra cykellås ?

capron

Ny medlem
Igår så ramlade mitt fina Abus Xplus av från låshållaren när jag cyklade hem från jobbet. Jag har letat i evigheter men kan inte hitta det hoppas det kommer fram när snön försvinner. Men ifall det inte gör det så funderar jag nu på att köpa ett nytt Kryptonite lås i stället gör det bra lås ? Har det bra hållare ? Funderar på "Evolution S4" eller Evolution Mini.

Har inte provat de du nämner men är av åsikten att billigare bygellås från tex ClasOhlsson duger gott likaväl när det gäller stöldskyddsfaktor

Jag vet inte vem som har agenturen på Kryptonite i dag. Låsen är nog bra men den svenska agenturen har tidigare varit lite skakig och därför fanns inget formellt godkännande från Stöldskyddsföreningen. Kan vara ett problem när försäkringsbolagen kräver låsning med godkänt lås.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet inte vem som har agenturen på Kryptonite
> i dag. Låsen är nog bra men den svenska
> agenturen har tidigare varit lite skakig och
> därför fanns inget formellt godkännande från
> Stöldskyddsföreningen. Kan vara ett problem när
> försäkringsbolagen kräver låsning med godkänt
> lås.

Vilken agentur menar du?

Jag menar det företag som importerar till Sverige och distribuerar till handlare. Agentur är kanske fel ord, det handlar kanske mer om fotomodeller.

För länge sedan var det Hallmans, sen var det gamla GT-importören Motorgroup Scandinavia och sen vet jag inte vad som hänt.

oxr skrev:
> därför fanns inget formellt godkännande från
> Stöldskyddsföreningen. Kan vara ett problem när
> försäkringsbolagen kräver låsning med godkänt
> lås.

Att låsen är godkända av stöldskyddsföreningen är inte heller 100% säkert, vill man vara på säkra sidan inför köp av lås bör ni kolla med just ERT försäkringsbolag om vilka lås dom anser ok.

Lite OT visserliggen, men värt att tillägga:
Tänkte själv köpa ett ABUS Bordo X på Ebay, men när jag kollade upp ABUS artikelnr på just detta lås visade det sig ej stämma med vilket ABUS artikelnr som stod registrerat på hos SSF eller mitt försäkringsbolag. Dvs. ej godkänt!!!

Dessutom förekommer det väldigt fina plagiet på Ebay med enda skilnaden att när du väl håller låset i handen så saknas det kontrollnr (eller om det är artikelnr't) som tydligen ett orginal ska ha = fake = inte garanterat lika starkt skydd mot påvärkan (om ens något....)!!!

Just lås köper jag helst i butik eller åt minstone från Svensk leverantör...

// Larsa

oxr skrev:
> Alla försäkringsvillkor jag läst hittills
> hänvisar till av Stöldskyddsföreningen godkänt
> lås.

Jo, fast av förekommen anledning så ringde jag mitt bolag (folksam) och dubbelkollade, då skickade dom mig en lista. Sen om den var identisk med SSF vet jag ej...

// L

oxr skrev:
> Jag menar det företag som importerar till Sverige
> och distribuerar till handlare. Agentur är kanske
> fel ord, det handlar kanske mer om fotomodeller.
>
> För länge sedan var det Hallmans, sen var det
> gamla GT-importören Motorgroup Scandinavia och
> sen vet jag inte vad som hänt.

Jag menade vilken av distributörerna som inte skulle ha ordning på papperen? Jag undrar eftersom jag en gång i historien har jobbat på en Kryptonite-agentur.

Mini5 (+ vajer/kedja) tycker jag är ett bra lås för normalbruk. Väger lagom lite och ger inte så mycket utrymme att bryta och bända som större lås gör. Dock har nyckeln till mitt låst blivit lite sliten (efter 2 års dagligt användande) - tur att det levererades med tre...

Hallmans släppte väl distributionen någon gång runt 2003-2004. Motorgroup Scandinavia tog distributionen några år senare, tror det var 2007, och jag vet att de drog igång processen med godkännande. Jag tror att de sa att det inte fanns några lås alls med godkännande när de tog över. Sen släppte de all cykelverksamhet våren 2009, och jag vet inte om någon tagit över Kryptonite sen.

Tillbaka
Topp