Göra ett fixie nav?

downhilliare2

Ny medlem
Göra ett fixie nav?
Hejsan!

Jag har nyss fått tag på en cykel som jag tänkte göra till en fixie cykel. Ända problemet är hur jag ska låsa navet:S Jag är lite osäker på material men tror att det är stål body och alu. nav, så jag vet inte riktigt hur det går att svetsa i. Så hjälp, är det någon som har någon aning om hur jag ska gå till väga?

Göra ett fixie nav?
Eller ett riktigt nav.

Ett ful-alternativ kan vara ett hjul avsett för frihjulskrans, sitter ofta på äldre flerväxelcyklar, och istället skruva på ett fastdrev, problemet då är att det inte finns gängor för låsring, men det torde gå att lösa om man borrar ur ett hål för en "krysskil" fast rund, gjärna gängar håler och drar in en skruv där.

Ett annat fulaternativ är att borra några hål i din befintliga boddy, skölja ur den noga med aceton, och sen fylla den med epoxy.

Göra ett fixie nav?
Mitt första fixnav gjorde jag av ett fotbromsnav där jag tog ur bromsmekanismen och sedan svetsade jag fast drevet i klumpen det sitter i och sedan svetsa jag fast klumpen i navet.

Det funka bra men det är lite sugiga lager i såna nav. Anledningen till att jag gjorde så var att det inte fanns att få tag i riktiga nav så lätt då, annars hade jag köpt ett. Går ju att få tag i för ett par hunkor bara och är mycket stabilare och säkrare. Man vill ju inte att drevet ska lossna när man skickar i backen! (Hmm, undrar om jag slängt mitt eller om det ligger och skräpar nånstans?)

Tillbaka
Topp