Göra sig av med gammal racer (ca 1995)

God afton!

Har en gammal racer från ett dödsbo och behöver lite hjälp, undrar nämligen vad man ska göra av den.
Tror den är från ca 1995, en släkting tror nypriset låg på ca 100 k.

Jag kan ingenting om landsvägscyklar, kan den fortfarande vara värd något?
Eller kan pengavärdet vara borta, men göra en samlare eller annan entusiast jätteglad? :)

Det är en Trek OCLV Carbon, inget modellnummer funnet.
Spakar, bromsar och trampor är Shimano 600, kassetten Shimano 105.
Hjul: Spinergy och Shimano
Cykelpump: prydligt monterad med frystejp

Så här ser den ut:
1701378329139.png

Lägg till en bild från andra sidan. Då slipper du en del kommentarer och ger möjlighet till bättre svar.

Fin gammal cykel
Tror nypriset beroende på vilka hjul den levererats med låg på 40 kkr kanske

Men det är väl egentligen inte så intressant idag
Skulle du haft samma bakhjul som du har fram så vore nog nostalgikerna mer spendersamma

Men mitt bett skulle nog ligga mellan 5-7 tusen som den står förutsatt att skicket är okey på drivlinan o ram

Verkar inte gå att editera mitt ursprungliga inlägg, så här kommer ett nytt.

Höger sida:
1701436400478.png

Det undrades lite om drivlina, tog ett kort på kassetten, Shimano 105:
1701437214770.png

Klinga fram:
1701437263259.png

Häftig cykel, som säkert var någons drömhoj när det begav sig. Tyvärr har tiden sprungit ifrån den på en rad sätt, och drivlinan ser rätt trött ut.

Testa att lägga ut den för 5000, men var beredd att gå ned rejält i pris om det inte dyker upp någon entusiast som vill återuppliva gamla minnen.

Ett klassiskt tips är ju också att testa E-bay, där verkar det finnas fler cykelnostalgiker...

En cykel du ska sälja billigt till en entusiast som kan få rusta upp den igen. För som Velovin skriver är det en gammal drömhoj för många. En tidstypisk Campa- eller DA-grupp och till den passande finhjul är den värd.

Jag tycker Velovins prisförslag är rätt smart. 5000:- i det skicket är lite högt för någon som vill ha en brukscykel eller köra sin första VR, men någon som känner igen ramen kan bli intresserad nog att ta kontakt och starta en prisdiskussion. Botten kan jag tycka ligger vid 2,5-3k vid rätt köpare. Ta reda på storlek på ramen, det och ev skador i kolfibret kommer en köpare vilja veta.

En cykel du ska sälja billigt till en entusiast som kan få rusta upp den igen. För som Velovin skriver är det en gammal drömhoj för många. En tidstypisk Campa- eller DA-grupp och till den passande finhjul är den värd.

Jag tycker Velovins prisförslag är rätt smart. 5000:- i det skicket är lite högt för någon som vill ha en brukscykel eller köra sin första VR, men någon som känner igen ramen kan bli intresserad nog att ta kontakt och starta en prisdiskussion. Botten kan jag tycka ligger vid 2,5-3k vid rätt köpare. Ta reda på storlek på ramen, det och ev skador i kolfibret kommer en köpare vilja veta.
Låter som att jag har funnit svaret, bara den hamnar hos en entusiast så spelar nog 2500 eller 5000 inte så stor roll :)

Då återstår att mäta och inspektera ramen, är det från trampnavet och upp till toppen av sadelröret som är det intressanta måttet, eller finns det fler?
Tidigare ägaren var ganska lång, kring 190 cm, hoppas att det inte blir allt för svårt att hitta en köpare.

Innan du försöker sälja den skulle jag också göra ren drivlinan ordentligt. Vet inte om du tog död på @Skogling med de där bilderna. Hans inlägg verkar dock blivit oroväckande avhugget. Eller så är det bara jag som inte fattar de coola killarnas sätt att skriva.

Det säljs ganska mycket vintage-cyklar och cykeldelar på ebay, där kan man få en idé om vad saker är värda.

Gjorde en liten snabbsökning. Spinergy-framhjulet och själva ramen är det som har nåt slags värde kvar, några tusenlappar. Då det gäller äldre grupper (drivlinan, bromsar, växlar) måste det vara topp-nivån för den tidsperioden för att det ska vara nåt värde (Dura-Ace). Campagnolo brukar också ha betydligt högre värde på vintage-marknaden än Shimano.

Tillbaka
Topp