Göteborg 1000km Brevet 2018 #Sub40 - nån slags eftersnack och lite RR.

ohellstrom

Aktiv medlem
De Göteborgska breveterna är ibland lite fåor hemliga för internet, men icke desto mindre gick säsongens sista 100-milare av stapeln helgen som gick.

Det har ju tisslats och tasslats här på happy om att den s.k. "Skånska Randoeliten" var på jakt efter att cykla riktigt fort på denna distans och torsdag 16 augusti bar det iväg.

Loppets generella utveckling beskrivs fint av NLC här:

http://cykelidiot.blogspot.com/2018/08/goteborg-1000k-brevet.html

men vissa har antydit att de skulle kunna tänka sig fler smaskiga detaljer.

För min del var det karriärens blott andra 1000km, även om Sverigetempot onekligen var längre. Det var ganska skönt att rulla iväg på ett lite större äventyr igen. Det är synd att säga, men 60-milarna börjar kännas lite väl kalkylerade för sitt eget bästa.

Från start är det som att både kropp och knopp vet att vi ska långt för det som händer är att jag tycker det är ganska... tråkigt... Vi är en fin grupp med GBG-baserade hallisar och Per samt hundramilabekantingen Niklas W... men 15 mil är ju ingenting och jag kan inte för mitt liv förstå varför jag ska sitta här och gneta. Jag och Niklas resonerar kring skillnaderna mellan brevetcykling och höjdhopp och förbannar det faktum att man inte kan stå över till 2.40.

Hursomhelst rullade det på, men med ett stadigt manfall längs vägen till Nisse och jag blev ensamma strax efter Borås.

Det som så ska erkännas är att jag hade det utomordentligt dåligt under natten. Någonstans kring 400-strecket började jag bli illamående... ville varken äta eller dricka och mycket pang-pang i benen var det heller inte att tala om. Hängde som ett ganska sorgligt par vantar på ett snöre genom en unges jackärmar och för att göra ont värre började jag bli väldigt sömnig redan vid 22-tiden.

Meddelade att jag trodde på att sticka fingrarna i halsen varpå det föreslogs att vänta en timme tills vi kom till en förrekad kyrkogård med rinnande vatten. Kan ju vara skönt att få skölja efter...

Sagt och gjort, efter denna nattliga insats fick jag iallafall mod nog att börja smutta på vatten och ta musbett av kexchoklad medan vi sakta men säkert tuggade oss mot Åtvidaberg. Väl på Shell, där de svinen hade satt hänglås på vattenskåpet, beslutades om en liten sovpaus varpå vi till vår glädje fann att hyrsläpen inte var låsta. Klockan på 20 minuter, varav vi nog sov 19 i den ganska fina komfort ett trägolv med tak över kan ge en trött cyklist vid 03.30-tiden.

Tuppluren gjorde susen och var tillräcklig för att min trilskande mage skulle hämta sig och jag tuggade ivrigt på en tunnbrödrulle medan vi satte kursen mot Gamleby och banans ostkustliga strandhugg. Första 60 milen avverkades på knappa 23 timmar inklusive lite sömn och vi tyckte nog ändå att det verkade ganska lovande att kunna hålla oss under 40 timmar totalt.

Men då hade vi ingen aning om hur slitig terrängen skulle visa sig vara de kommande 13 milen till Vetlanda. Hujedamig så tungt det gick. Visst var det vackert men det kändes som tusentals små branta uppförsbackar utan flyt och i huvudsak oanvändbara nerförsdito. Vi sa först inte så mycket men efterhand blev vi tvungna att snacka om elefanten i rummet: om det fortsätter så här har vi inte en chans på Sub40. Enades om att det enda vi kunde göra vara att köra efter förmåga, passa på oss själva och hoppas på att det skulle komma mer lättåkt terräng senare så att vi kunde köra in lite tid igen, i den mån benen fortfarande var brukbara vid det laget?

I Vetlanda efter 730km blev det alltså sittlunch på McDonalds, en unik företeelse. Roade mig med etablissemangets energideklaration men var inte helt säker på att de ca 1300kCal en Big Mac, en pommes, stor chili cheese och en milkshake innehåller (vi drack mineralvatten, nån jävla måtta får det vara!) skulle vara tillräckligt.

Länsvägen mot Värnamo var sen ingen direkt upplyftande historia. Men, någon sträcka måsta vara banans sämsta och på en i övrigt väldigt trevligt rutt var det alltså länsväg 127 som fick äran. Men man lär sig iallafall att uppskatta livet när man i brist på vägren försöker balansera på den vita linjen medan bilarna blåser förbi.

Vad som sen hände i Värnamo är lite av ett mysterium. Det hade varit så enkelt att ta en en fika och sikta på att komma i mål innan midnatt (klart anständiga 41h) men istället, utan att vi sa ett ord om det till varandra, blev det till snabbstämpling och ut på vägen. Det mulnade på och vägrenen var fortfarande smal, så vi tog på reflexvästarna för att öka tryggheten.

"du pinnar på bra" hör jag bakom mig och plötsligt är vi helt eniga om att nu gäller det alltså att ändå ge det här en ärlig chans. Vi ska dö med stövlarna på! På närmast magiskt vis börjar kroppen fungera och koncentrationen blir närmast extrem - det finns inget annat än att trampa trampa trampa, samt givetvis räkna snittfart och bråk på återstående distans. Som man gör.

Från att ha gnetat fram i 25-26 börjar mätaren stå med en stabil 3:a i starten, flera timmar i sträck. Terrängen är inte platt här heller men vi lyckas få mycket bättre flow i backarna oc gott rull utför. Plötsligt känns det som vi är närmare 39 timmar än 40! Efter nån regnskur kommer solen fram och landskapet är magiskt vackert med kvällssol över insjöarna. Efter 800km av smärta och tvivel blir man helt varm i hjärtat där man sitter och cyklar.

Lämnar Horred med 65km kvar strax innan 20.30 och känner att vi har det här under kontroll. En tokbonk känns faktiskt inte nära förestående. Sista benet har sen lite fler backar och lite mer Göteborgsk stadsorientering än vi räknat med. Distansen når också att ticka upp på 1006 istället för utmätta 1001, så klockan hinner bli 22.45 innan vi sladdar in på Hisingen.

39.45. Inte så pjåkigt.

Senast ändrad:
Spridda bilder från äventyret under instagrambrädgården #gbg1000k

När jag kollar igenom min telefon är det dock påfallande hur pass få bilder som överhuvudtaget togs och hur dåliga de flesta är.

Jag har en fin bildlucka mellan randomör-bilden på Shell i Torsvik efter 37 mil kl 20.33 och två glada miner rullandes förbi infarten till Gamleby 05.52 drygt 23 mil senare. Kanske lika bra det =)

Här ses vi vid 500k-passeringen i Kisa. Tycker nog ändå vi gör vårt bästa för att se optimistiska ut, även om jag vid tidpunkten var väldigt bekymrad för resans fortsatta energi- och vätskeintag.

Den uppmärksamme noterar att det alltså var kort-kort som gällde även kl 02.30.

Bilagor

• F38D5795-6782-4417-91A4-710F51947D90.jpeg
    F38D5795-6782-4417-91A4-710F51947D90.jpeg
    152.7 KB · Besök: 294
Senast ändrad:
Man vet att det varit en varm natt när armvärmarna är kvar i ryggfickan och bringan är bar på mannen till höger

Kontrar med en av de mer njutningsfyllda partierna, mot Horred i aftonsol

DSC_1071.jpg

Tror fortfarande att det är fejk... Man kan inte cykla så långt på 40 timmar. Jag har provat och jag kom bara 62 mil ;)

Märkligt sammanträffande att det var just i trakterna runt Emils fiktiva hemvist som den fina travestin "misär är inget man gör, det bara blir" förverkligades. Denna runda kvalar definitivt in på topp fem, kanske topp tre, av det värsta jag upplevt på cykeln. Men samtidigt också på topp 5 av minnesvärda rundor i den andra änden av skalan. Hur det går ihop vet jag dock inte.

NLC sa:
Märkligt sammanträffande att det var just i trakterna runt Emils fiktiva hemvist som den fina travestin "misär är inget man gör, det bara blir" förverkligades. Denna runda kvalar definitivt in på topp fem, kanske topp tre, av det värsta jag upplevt på cykeln. Men samtidigt också på topp 5 av minnesvärda rundor i den andra änden av skalan. Hur det går ihop vet jag dock inte.

Hahaha, det tänkte jag inte ens på förrän nu... tror ändå (?) det var min travesti från början. Det säger väl också en del om hur slitigt det var att man inte minns sina egna skämt.

Minnen bleknar, men jag är enig i rangordningen. Det var faktiskt ganska miserabelt... kanske kunde gjort något annorlunda under första halvan men det är lätt att säga med Facit i hand, för att nu återknyta till Åtvidaberg.

Stolt över att vara klubbkamrat och cykla med dessa fina randonneurer.

Chapeau!

Alltså, man behöver ju inte vara raketforskare för att se vartåt det här barkar:

Toksnabb 60-milare, check!
Toksnabb 100-milare, check!
Toksnabb PBP, ...

We'll see about that. Jag är nästan mer sugen på att köra om sommarens 40-milare fast en 10-15 minuter snabbare.

Nääää, kom igen nu! Sveriges samlade internetcyklistkår kräver att den skånska randoeliten visar kontinentaleuropeerna hur snabbrando går till. ;-)

Tack för alla vänliga ord.

Dock är jag tveksam till huruvida Björn Lenhard har så mycket att lära av oss...

Oh, på tal om legendarer, måste nästan specifikt nämna den här kommentaren som jag fick på mitt ”inför-inlägg” på instagram. #starstruck

Bilagor

• 3BF75D4D-478F-4F35-A184-D158310000AA.jpeg
    3BF75D4D-478F-4F35-A184-D158310000AA.jpeg
    16.1 KB · Besök: 298
Jag dricker gärna öl med er någon timme efter eran målgång på en sub 47 PBP :-)

Grymt kört! Jag börjar misstänka att 100 milare bara är äckliga.

Vet man om Björn ska köra PBP 2019? Skulle ju kunna vara s.a. att han satsar på TCR 2019 igen och jag tänker att det kanske är på gränsen att kombinera och köra båda. Med en andra- och en tredjeplats på TCR skulle man kunna misstänka att han är rätt sugen på en förstaplats. Och PBP har han ju varit snabbast på redan.

Oh, instagramkommentar från Kristof. Det är stort! Ni kanske kan rekrytera honom som hjälpryttare!?

kitzblitz sa:

100-milare har definitivt väldigt hög äckelpotential. Lite på samma vis som jag egentligen aldrig varit så förtjust i 40-milare... en jävla stress att hinna fram innan natten.

Försöker intressera min fru för något slags äventyr nästa år så jag får prova något nytt. Har jagat min egen skugga hela sommaren...

kitzblitz sa:

Fast Örebros 100-milare borde väl kunna vara rätt trevlig om man har tur med väder och kör "med full service"!? Möjligen med undantag för den där språkliga gården.

ohellstrom sa:
Försöker intressera min fru för något slags äventyr nästa år så jag får prova något nytt. Har jagat min egen skugga hela sommaren...

Har hon randonnéecyklat? Har hört att det ska vara kul.

Peth sa:
ohellstrom sa:

Har hon randonnéecyklat? Har hört att det ska vara kul.

Haha, det har jag också hört... vem sprider sådana rykten?

Jodå, hon är ganska rutinerad med flera ironman, ultramarathon etc under bältet.

Det längsta hon cyklat är 400km och nu tänker jag att vi ska ut på något som varar nåt dygn.

ohellstrom sa:
kitzblitz sa:

100-milare har definitivt väldigt hög äckelpotential. Lite på samma vis som jag egentligen aldrig varit så förtjust i 40-milare... en jävla stress att hinna fram innan natten.

Håller helt med, det är just 40 och 100 som är jobbigast. Lite konstigt det där.

210 var ju så roliga ju ;-)

Men det här med att cykla 1000k med två övernattningar verkar ganska mysigt. Det är ett ständigt återkommande samtalsämne när jag och NLC är ute och åker - "nån jävla gång ska vi hålla riktig paus med chips och öl".

Lite som KBCK, som hela tiden snackar om att cykla Vätternrunda med en klotgrill och en dunk vin :-)

Alltså jag kan t.o.m tänka mig att cykla 40 mil med övernattning, särskilt om man tänker ta med dunkvin.

NLC sa:
Alltså jag kan t.o.m tänka mig att cykla 40 mil med övernattning, särskilt om man tänker ta med dunkvin.

Fast verkar det inte enklare att cykla 30 mil och bara hålla fest efteråt? Så slipper man cykla 6-8 bakismil på söndagen...

Henrik_E sa:
Rätt vulgärt att dricka dunk.

Haha ja... men det är heller inte så väldans elegant att spy på en kyrkogård (om än i en buske) eller spatsera omkring i strumplästen på McDonald's toaletter... men nöden har ingen djungel, som (väl?) Rolf Zetterlund en gång sa.

Finns det cameldunkar eller speciella dunkhållare så man kan fästa dunken på cykeln. Verkar jobbigt att få ner den i en bakficka i alla fall.

GoranS sa:
Finns det cameldunkar eller speciella dunkhållare så man kan fästa dunken på cykeln. Verkar jobbigt att få ner den i en bakficka i alla fall.

Det får väl bli flaska, alternativet är förstås pakethållare och sugrör :p
Bicycle-Wine-Rack-on-Brick_2048x.jpg

Kräver dock att man inte cyklar med knäna så mycket in mot överröret som jag gör. Den där lösningen skulle förmodligen innebära att insidan av låren skulle drabbas av 100 mil skavfest.

ohellstrom sa:
Henrik_E sa:
Rätt vulgärt att dricka dunk.

Haha ja... men det är heller inte så väldans elegant att spy på en kyrkogård (om än i en buske) eller spatsera omkring i strumplästen på McDonald's toaletter... men nöden har ingen djungel, som (väl?) Rolf Zetterlund en gång sa.

Just strumppromenaden var nog ett av de mindre förargelseväckande momenten på vår tur. Håller den sinnrikt improviserade sovplatsen som en klar favorit till nytänkande djungelbeteende =) Samt vattenmelonsrajden på Coop Vimmerby.

Tillbaka
Topp