Göteborg 1000km Brevet 2018 #Sub40 - nån slags eftersnack och lite RR.

Det går att hälla vin i diagonalröret med en kran nära vevhuset. Jag har sett en liknande lösning på en custom-cykel. Det var i och för sig avsett för fotogen i det fallet.

Vid närmare eftertanke så är det nog mer utrymmeseffektivt med starkare grejor, kanske en camelpåse med Gammeldansk?

NLC sa:
ohellstrom sa:
Henrik_E sa:
Rätt vulgärt att dricka dunk.

Haha ja... men det är heller inte så väldans elegant att spy på en kyrkogård (om än i en buske) eller spatsera omkring i strumplästen på McDonald's toaletter... men nöden har ingen djungel, som (väl?) Rolf Zetterlund en gång sa.

Just strumppromenaden var nog ett av de mindre förargelseväckande momenten på vår tur. Håller den sinnrikt improviserade sovplatsen som en klar favorit till nytänkande djungelbeteende =) Samt vattenmelonsrajden på Coop Vimmerby.

Vilka hjältar på Coop i Vimmerby!

Jag la upp en hel vattenmelon på bandet och frågade om kassörskan möjligen hade en kniv. Svaret var nekande men jag skickades ner till charken där ytterligare en vänlig kvinna styckade min melon och la upp i en serveringsback för omedelbar avnjutning på en bänk utanför. En av resans höjdpunkter.

Bilagor

• 387CBF16-1184-46C9-A7A5-C993710EB9AB.jpeg
    387CBF16-1184-46C9-A7A5-C993710EB9AB.jpeg
    485.9 KB · Besök: 183
Jag har goda erfarenheter av Apidura matpung och flaskvin på Møn i somras ?

Bilagor

• PHOTO_20180713_182332.jpg
    PHOTO_20180713_182332.jpg
    245.6 KB · Besök: 193
Jag ser att Garminen verkar ha fått sig en liten slurk också och hamnat på trekvart ?

Däremot funkade det bara sådär med trekantsmacka. Fick äta upp den ganska fort.

Hade det varit mer än 20 mil kvar borde man nog ha packat om den...

Bilagor

• 873341AA-4781-46ED-A2A0-DA8F1E6F77B3.jpeg
    873341AA-4781-46ED-A2A0-DA8F1E6F77B3.jpeg
    340.4 KB · Besök: 148
På Barkarby 300 blev det vändpunktspizza/hamburgare på hamnkrogen i Öregrund. Flera dryckesalternativ. Tror inte vi sladdar snett på den punkten i vår. Snacktempo upp och ner.

Fjärdebrunn sa:
På Barkarby 300 blev det vändpunktspizza/hamburgare på hamnkrogen i Öregrund. Flera dryckesalternativ. Tror inte vi sladdar snett på den punkten i vår. Snacktempo upp och ner.

Det får bli en repris på det upplägget!

Vi åt ju faktiskt hamburgare! (nästan) första varma maten på någon av årets breveter.

Men när det började snackas kebabrulle med under timmen kvar fick vi skärpa oss :)

Senast ändrad:
ohellstrom sa:
Vi åt ju faktiskt hamburgare! (nästan) första varma maten på någon av årets breveter.

Men när det började snackas kebabrulle med under timmen kvar fick vi skärpa oss :)

Kebabrulle borde ju vara optimalt...bara att "skala bort" lämplig mängd folie, trycka ner i matväskan (som borde ha samma diameter ungefär) och sedan kan man ju äta i farten om man ligger i bocken :-)

Jag plockade upp några wraps på diverse CircleK/Shell-mackar, funkade perfekt utrymmesmässigt matpungarna. Enda problemet var väl att de tog slut rätt fort och det blev lite långt mellan bunkringarna på mitten av turen (Torsvik @ 37 mil till Vimmerby @ 66 mil). Kanske ett par packbara småpungar skulle kunna vara en lösning på det problemet.

Jocke77 sa:
ohellstrom sa:

Kebabrulle borde ju vara optimalt...bara att "skala bort" lämplig mängd folie, trycka ner i matväskan (som borde ha samma diameter ungefär) och sedan kan man ju äta i farten om man ligger i bocken :-)

Ja, egentligen ett utmärkt format. Problemet var, som NLC skriver ovan, att det var väldigt tunnt serviceutbud om man cyklade fort längs den här banan. Från Torsvik till Vimmerby var det 28 mil och då var det ändå bara morgonens oväntat långsamma cykling som gjorde att Coop i Vimmerby hann öppna, annars hade vi fått hålla tillgodo med Vetlanda ytterligare dryga 7 mil bort.

Det är en ständigt pågående process att finna rätt mat för den här sortens aktiviteter. Mat med bra och mycket energi som samtigit är kompakt har en tendens att vara något svåräten när tröttheten smyger sig på.

Däremot är jag väldigt nöjd med utrustningen - lätt och bra packat, även om en undertröja och de långfingrade vantarna aldrig kom i bruk.
Satsade på en extremt tunn cykeltröja (Rapha Proteam Flyweight för att vara precis) för att sen kunna variera med undertröjor och vindväst. Jag lär fortsätta med det konceptet såvida inte väderprognosen visar på total misär.

"really really light or really really comfortable - not both" (om man inte har sån tur att det är mellan 14 och 25 grader hela tiden, hehe)

Min Garmin menar på att det som lägst var 17 grader (vid 05-tiden på väg mot Gamleby) och 6 timmar senare 32-33 grader varmt straxt innan Vetlanda följt av 28-30 fram till att regnet kom efter Värnamo vid 3-tiden på eftermiddagen. Men man ska inte klaga, det var härligt att slippa både överdragssockar och knävärmare, ja inte ens armvärmarna var på förrän den lilla sovstunden.

NLC sa:
Jag plockade upp några wraps på diverse CircleK/Shell-mackar, funkade perfekt utrymmesmässigt matpungarna. Enda problemet var väl att de tog slut rätt fort och det blev lite långt mellan bunkringarna på mitten av turen (Torsvik @ 37 mil till Vimmerby @ 66 mil). Kanske ett par packbara småpungar skulle kunna vara en lösning på det problemet.

Kanske kan du ha dina wraps i en Beer hammock https://www.google.com/search?q=rac...tIXdAhXNKCwKHewGAqMQ_AUICigB&biw=1324&bih=943

NLC sa:
Min Garmin menar på att det som lägst var 17 grader (vid 05-tiden på väg mot Gamleby) och 6 timmar senare 32-33 grader varmt straxt innan Vetlanda följt av 28-30 fram till att regnet kom efter Värnamo vid 3-tiden på eftermiddagen. Men man ska inte klaga, det var härligt att slippa både överdragssockar och knävärmare, ja inte ens armvärmarna var på förrän den lilla sovstunden.

Jag har en lägsta på 13 och högsta på 41, men den toppnotering tycks vara då cykeln stod stilla i solen utanför McD i Vetlanda så den ska nog ta med en nypa salt. Faktiskt med ett par-tre små söta papperspåsar med salt - vi är ju inte i Norge!

Hursomhelst, det var lätt att resa lätt den här gången men jag kunde klarat en hel del sämre väder även med denna lätta packning.

På McD i Vetlanda hade jag 37 grader men den noteringen räknade jag bort för även om temperaturen hade stämt så cyklades det ju inte under pausen.

Kan räkna ihop 2500km brevet från 1 maj till 17 augusti med bara ben på Glenn Hysén!

Men misär, det bara blir ;)

NLC sa:

Haha - lite skillnad jämfört mot Södertäljes 100 milare med -2 i flera timmar på andra natten. Och jag hade ungefär samma kläder med mig som er :-)

kitzblitz sa:
NLC sa:

Haha - lite skillnad jämfört mot Södertäljes 100 milare med -2 i flera timmar på andra natten. Och jag hade ungefär samma kläder med mig som er :-)

Ganska anmärkningsvärt att ni hade det så kallt, i princip i samma trakter, under just denna väldigt varma sommar. Samma helg som Södertälje 1000k cyklade vi 600k från Malmö genom Småland och Blekinge och jag tror bara vi kom ner strax under 10-strecket.

Någon slags pung enligt pupupbrickeprincipen som man kan stapla donkens cheeseburgare i. Och givetvis kopplar man in det inbyggda värmeelementet till dynamon.

Henrik_E sa:
Någon slags pung enligt pupupbrickeprincipen som man kan stapla donkens cheeseburgare i. Och givetvis kopplar man in det inbyggda värmeelementet till dynamon.

Ryggfickan håller dem rätt varma med, man får vända dem ibland bara så inte ena brödhalvan är varm och andra kall =)

ohellstrom sa:
Men det här med att cykla 1000k med två övernattningar verkar ganska mysigt. Det är ett ständigt återkommande samtalsämne när jag och NLC är ute och åker - "nån jävla gång ska vi hålla riktig paus med chips och öl".

Psst ... chips och öl ingår ...

Missat denna tråd tidigare. Sova i hyrsläp måste ju vara det mest innovativa inom rando på åratal! Helt brilliant idé!

bsandborgh sa:
Missat denna tråd tidigare. Sova i hyrsläp måste ju vara det mest innovativa inom rando på åratal! Helt brilliant idé!

Hoppas bara att man hinner vakna om någon råkat hyra det...

Bengt-re sa:
bsandborgh sa:

En tanke som slog mig senare. Å andra sidan, kl fyra på morgonen är det kanske något mindre sannolikt att bli ivägskeppad.

NLC sa:
Bengt-re sa:
bsandborgh sa:

En tanke som slog mig senare. Å andra sidan, kl fyra på morgonen är det kanske något mindre sannolikt att bli ivägskeppad.

Risken är nog minimal som sagt, bara lite krydda till livet! ?

Vad gäller för återtransport till starten för ”bortsläpandet” om släpet körs iväg innan man vaknat?

Det är väl som vid felnavigering, bara att återvända till den punkt på banan där avvikelsen skedde. Förhoppningsvis är det bara någon timma bort...

Man vet ju aldrig med fransmän och regler. De kanske hade något krav på att återtransport måste ske med samma släp ...

GoranS sa:
Man vet ju aldrig med fransmän och regler. De kanske hade något krav på att återtransport måste ske med samma släp ...

Beror väl på om det är ett ”hyr här, lämna där”-släp

Vi undersökte aldrig huruvida släpen var stöldskyddade på något vis. Inte helt otänkbart att hjul eller dragok var säkrade. Sätter man hänglås på vattenskåpet så...

Känner mig oavsett ganska trygg på att vi hade vaknat om någon börjat baxa med släpet, det är ju inte direkt någon djupsömn det är tal om.

Det här med släp var faktiskt något jag försökte mig på redan förra sommaren så jag på väg hem från Norge behövde lite vila i Ålborg. Dock fick jag ge upp det försöket eftersom släpet tippade om man befann sig på fel plats inne i det. Att lägga sig ned gick bra, men jag vågade inte ta risken att vakna och i glömskan ställa till det för mig. Så den gången blev det bivvy bag på en skolgård istället (kl 3, under sommarlovet).

Något som man bör undvika när man letar sovplats är att lockas att sova bland kartongerna i kartongpressarna som står utanför vissa butiker.
Jag läste för flera år sedan en notis om butikspersonal som upptäckte en person bland kartongerna precis när de skulle sätta igång pressen, men jag lyckas inte hitta en länk nu. Jag hittade däremot en annan liknande historia.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/man-nära-krossad-i-container-1.1222436

LTS sa:
Något som man bör undvika när man letar sovplats är att lockas att sova bland kartongerna i kartongpressarna som står utanför vissa butiker.
Jag läste för flera år sedan en notis om butikspersonal som upptäckte en person bland kartongerna precis när de skulle sätta igång pressen, men jag lyckas inte hitta en länk nu. Jag hittade däremot en annan liknande historia.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/man-nära-krossad-i-container-1.1222436

Det faktum att historien tar sin början på Eurostop i Halmstad gör att man kan misstänka att mannen faktiskt var randonneur. Troligen betraktades denna förklaring ("man cyklar mellan olika bensinmackar i ett dygn eller mer och får stämplar i ett gult pappkort med fransk text") dock som för osannolik för att komma med i tidningen.

NLC sa:
Sova bland kartonger... Man är väl ingen uteliggare heller? :-P

Jag har sett randonneurer sova på kartong vid mer än ett tillfälle, även på närliggande breveter.
Jag har själv sovit på kartong under Alex Singers bord i Vélodrome National.

Om jag kommer ihåg rätt var GPS-spåret https://ridewithgps.com/routes/27352018. Det är en överlag trevlig bana men om man gör en egen tur och inte måste begränsa sig till att rundan behöver ha kontroller så skulle jag kika på ett sydligare alternativ efter Vetlanda (typ Landsbro - Lammhult - Ohs). Västerut från Värnamo finns tyvärr inte många bra alternativ till 151an om man inte tar rätt stora omvägar.

Om jag kommer ihåg rätt var GPS-spåret https://ridewithgps.com/routes/27352018. Det är en överlag trevlig bana men om man gör en egen tur och inte måste begränsa sig till att rundan behöver ha kontroller så skulle jag kika på ett sydligare alternativ efter Vetlanda (typ Landsbro - Lammhult - Ohs). Västerut från Värnamo finns tyvärr inte många bra alternativ till 151an om man inte tar rätt stora omvägar.

Eventuellt en avvikning norröver typ Nydala-Klevshult-Flaten-Kulltorp-Anderstorp med reservation för att det nog kan vara grusväg delar av sträckan om det är oönskat.

Hundramilare sub-40 = finfin sommartur!? Tja, smaken och kapaciteten skiljer sig uppenbarligen åt. :sneaky:
haha, nja, utan sub40-kravet då tänkte jag, det låter jobbigt, inte stressa på cykelsemester :)

Ok, tack för tips, får fundera på det lite

Tillbaka
Topp