Göteborg - Skövde

Göteborg - Skövde
Hej,

Undrar om det är någon erfaren landsvägscyklist som skulle kunna hjälp mig med en vägbeskrivning (för cykel) från Göteborg till Skövde. Vi ska inte cykla tokigt fort utan njuta lite av naturen på vägen men det bör vara en hyfsat rak väg då det ska med folk som inte är så vana vid cykling. Beskrivningen får gärna vara ganska detaljerad då jag inte är så bevandrad/becyklad (?) i denna delen av Sverige...

Tack på förhand

Göteborg - Skövde
Bästa vägen utan att cykla allt för mycket på E20 är nog nationaldagsloppsbanan till edsås. Dvs jonsered lerum- floda- nääsfabriker- edsås. Därefter edsås 180:an- alingsås- E20 någon kilometer sedan höger mot ljurhalla, ljurhalla- asklanda- annelund- floby- falköping. Vilken väg som är bäst mellan falköping och skövde vet jag inte för så långt bort har jag aldrig cyklat :)

Senast redigerad av en moderator:
Göteborg - Skövde
Mja, kör som beskrivet till Floby, men korsa Falköpingsvägen (47:an) och fortsätt norrut mot trakten av Hornborgasjön. Sikta mot Broddetorp - Varnhemshållet. Bra vägar, lite trafik och närmare än över Falköping. Väl uppe vid Hornborgasjön kan du antingen svänga av i Bolum mot Häggum - Skultorp - Skövde, eller så fortsätter du till Varnhem och tar 49:an över berget och vips så är du i Skövde. Du vill iallafall INTE cykla på stora vägen mellan Falköpng och Skövde, jag lovar...!

En annan bra väg är den mellan Herrljunga och Floby, förresten...!

Edit: ett tillägg och satafvel...

Göteborg - Skövde
Jag bor i Skövde/Skultorp så jag kan instämma med "Kerberos", undvik väg 46...

Efter Floby fortsätter du mot Vilske-Kleva - Gudhem.
Här måste du välja... över eller runt Billingen...
Vill du köra över Billingen siktar du på Broddetorp.
Men väg 49 mellan Varnhem - Skövde är ingen hit, vill du ändå köra den vägen, kör i så fall över Ljunstorp.
Kör du runt Billingen siktar du på Valtorp (i Gudhem) - Stenstorp - Skultorp och Skövde.

Lycka till!

/J

Göteborg - Skövde
Ett annat alternativ vore att sikta upp mot mot trollhättan, vänersborg. Jag har för mig att det finns en fin liten väg utmed göta älv som går hela vägen upp dit. Vet inte hur mycket trafik det är där. Sedan köra mot lidköping på vägen som går utmed vänern. (Såtenäs, örslösa) Sedan mot götene, här blir det några mil på en stor väg, men det är bra väggren och fartkameror här. Cykla över E20 mot holmestad sedan mot timmersdala och sedan mot skövde över sotareliden och övertorp.

Göteborg - Skövde
Vägförslagen från Floby till Skövde är riktigt bra. Ett annat alternativ Mellan Gbg och Floby är att köra gamla RV40 till Borås. Från Borås kör du norrut via Fristad och Annelund mot Floby. Blir lite längre men jag tror att det rör sig om en två mil.

Göteborg - Skövde
Ett annat tips är att om man tar sig till Borås (gamla Rv40) kan man sedan cykla på den gamla asfalterade banvallen till Ulricehamn och sedan till Falköping. Man kommer lämpligen på den antingen i Gånghester eller vid Rångedala båda strax utanför stan. Fin natur och slätt och fint och inga bilar! Hur man tar sig sista biten från Falköping har jag inte bra tips på för som "Kerberos" sa så är stora vägen mellan Fkp och Skövde inte så trevlig. Lycka till :-)

Göteborg - Skövde
Kalle - Du kan väl tala om vilken väg det blev sen när ni väl trampat klart?
Kan vara kul att veta...

Nu ska jag packa regnstället inför resan till Motala. Verkar bli en blöt tillställning runt Vättern...

Göteborg - Skövde
Har gjort det en gång och det blev närmare 19 mil pga av omvägar men det gjorde inget. Försökte hitta lämplig väg via kartor men de ljuger en del så man kan råka ut för lite översakningar, typ vägar som leder rakt ut på en åker :). Jag tog vägen via Jonsered, Lerum och sen "utåt" mot inlandet. Bitvis är det grusväg (detta framgår inte av kartorna) så man får ta det lungt. Rätt kuperat faktiskt när man kommer ut från GBG-trakten vilket kan tära på krafterna men sen planar det ut. Mitt vatten tog slut ganska ofta :) men det är många snälla bönder utmed vägen och inget smakar bättre än kallt källvatten när man håller på att bli uttorkad. Var helt slut i Floby men pizzerian där var räddningen, kunde nog fortsätta till Stockhom efter Marinaran. Måste göra om det nån gång...

Göteborg - Skövde
Hej,

Jag tror att turen är spikad nu, kolla in den här:

http://maps.google.se/maps?f=d&sour...8.372018,13.817024&spn=0.104963,0.352936&z=12

Länken är lite lång men vad att göra... Vi ska cykla med jobbet och det sker inte förrän i augusti, kanske kör sträcken en gång innan dess bara för att känna lite på den... Man behöver bara cykla ena hållet för cykeln går att lasta på tåget på vägen hem, så då går det även att vila lite;)

Tillbaka
Topp