Göteborgs Girot - Sveriges största cykellopp i centrala Göteborg

GRYMT ROLIGT LOPP!!!

JAg har fan inget att anmärka på, gott tjobbat LEO! Det här blir en klassiker...

Nöjd med dagen, körde in som 58 totalt på 1:56, hade trevligt sällskap båda av Kave och Igge på vägen ;-)

Men hur fasen ser man elit resp motionsresultatlistan?

Senast ändrad:
Jadu, snacka om usel elit om det bara skiljer tre placeringar mellan motion och samtliga. Kanske vore en god ide med seedning till nästa år.

Ja det var en bra å rolig bana Leo har fixat. Önskar bara att bena hade tyckt lika dant.
Hejade på Leo tror det var efter getryggen.

Kul dag i skogen! Jag och Hanson stod uppe på golfbaneslingan för att hålla koll så bandningen inte försvann vid stupen där och plockade också ner all skyltning när alla kört klart. Alla cyklister verkade glada och nöjda även om det såg ut att gå tungt för några. :-) Tror jag räknade två hybridcyklar, starkt att ge sig ut med en sån i skogen!

Vi trampade också igenom hela golfbaneslingan ner mot Bertilssons efter loppet och stigarna har klarat sig utmärkt, det såg i princip ut som innan.

/Jonas

VeloLink skrev:
-------------------------------------------------------
> Var det dig man hör och ser 0:40 in i denna
> video?
>
>

Mig kör du förbi vid 4.15 ungefär!

emilh skrev:
> Om någon nu är nyfiken så är här
> resultatlistor i tidsordning. Lämnar inga
> garantier för att de är korrekta :)
> Excel: http://www.rtfm.se/drop/gbggiro2013.xlsx
> PDF: http://www.rtfm.se/drop/gbggiro2013.pdf

Du som verkar vara en hacker av rang, kan du inte ordna en lista för Giro-totalen också? (Stadsloppet + Mtb 37)
Tror inte den tävlingen är tillräckligt officiell för att girot ska lägga upp det, men alla här vet ju att det var den som egentligen räknades.

Kan bara instämma, väldigt kul bana (kan dock tänka mig att slippa ett par kilometer grusväg till förmån för fler roliga stigar till nästa år :). Väldigt bra arrangerat, bra uppmärkt, bra flaggvakter, poliser som spelade hip hop på högsta volym ur bilen. Och en massa glatt happy-folk som hejade när man cyklade förbi.

Getryggen var sjukt rolig, i spåret för cykla var det bara jag och en kille som gick, hade trott att det skulle bli trångt när folk skulle gå nerför men det funkade bra. Och kul att fasta på Roberts foto :)

Sen att min egen form är under all kritik är en annan sak.

/niklas

Riktigt jävla bra bana!
Getryggen var inte så farlig som man trott, hade det inte bara varit min andra tur med stel gaffel o böckstyre kanske jag inte vurpat i mitten(gick några meter efter det) men hängde iaf på nån med FS som valde bra spår resten av vägen ner.

Dock blev man väldigt trött på alla som kanske skulle cyklat lvg dagen innan istället för MTB idag. Många som gick när det inte behövdes eller inte ens försökte cykla på många ställen. Var ett jävla köande i skogen.

4.99 poäng av 5 får banan. Hade fått 5 om det inte hade varit så många cykelbanor på slutet!!!111one ;)

Sådär, precis hemkommen efter ytterligare en heldag i skogen!
Fick ihop ca 55 km cykling och 350+ kort på glada cyklister som passerade golfbaneslingan
där jag och Eripax stod vakt.

Riktigt roligt att se alla cyklister passera, en hel hög verkade tydligen känna igen mig
och hejade glatt :)

Nu är det matdags, det tar på krafterna att vara i skogen en hel dag :)

Fick några sekund snabba filmer med mobilen på getryggen idag. Igge är med på en av dem och ytterligare en från Happy som jag inte kommer ihåg namnet samt tjejen som vann. Bra kört hela gänget. I min upphetsning kom den gamla Boråsdialekten fram.

Peter S

Senast ändrad:
Vill bara stämma in i gratulationerna till ett riktigt lyckat arrangemang! Körde 25:an MTB idag, riktigt fin och utmanande bana. Precis lagom tuff.

Jag kommer tillbaka nästa år, helt klart!

Peter Sö skrev:
Va! Det var ju jag som var med på första filmen, kanon! Tackar!

Robert skrev:
> Lite bilder från publikplats

Bra bilder. Såg du sen när jag studsade ned sista biten på getryggen. Kom på när jag var nere att jag hade ju stängt av dämpningen. Gick ju bra ändå med helstelt.

Peter S

Är det någon som fattar hur man får fram resultatlistorna ordade efter elit och motionärsklass eller är det omöjligt?

Jag kanske är dum i huvudet? :-)

xenomorf skrev:
> Är det någon som fattar hur man får fram
> resultatlistorna ordade efter elit och
> motionärsklass eller är det omöjligt?
>
> Jag kanske är dum i huvudet? :-)

Verkar inte fungera.
Du kanske kan maila dom och be dom ordna det?

fredrick skrev:
>
> Verkar inte fungera.
> Du kanske kan maila dom och be dom ordna det?

Ja, kanske det, är ju inte jätteviktigt men ändå...

Bra kört idag förresten Fredrick! :-)

Startnr 7400 och över är advaced motion eller motion. Sen får du räkna för hand :)
Jag verkar ha kommit 4:e plats på avancerad motion/motion. Tid 1:51:48
Tack till enduro s-works och landsvägsträning. En udda combo.

Senast ändrad:
Med startnummer 7707 hamnade jag i näst sista fållan. Vid mål är klockan 13.48. OK - då fick jag en tid på kanske 2.35 tänkte jag men icke. 2.47 står det. Bara möjligt ifall jag startade kl.11 men stående i startfålla 5 så tog det ju en bra stund innan man fick trampa iväg. Någon annan som fått för dålig :)) tid?

Kul att loppet verkar varit så uppskattat och de allra flesta haft en riktigt bra upplevelse! :)

Det här var ju hur kul som helst. D enda jag ångrar är att jag valde enduron istället för sparken. Hade varit bra mycket trevligare med en lättare cykel med lite smalare däck på grusvägarna i slutet. tappade nog mest både placeringar och ork där, förutom punkan vid bäcken innan Bertilssons stuga då där jag den hårda vägen fick lära mig att det fans en stor sten att landa på när man tog sats över bäcken. Men kul som fan va d.

Nästa år borde alla happymedlemmar ha egen färg på nummerlappen och nick tryckt ovanför numret. Jag är alldeles för dålig på att känna igen happyiter i spåret.

Riktigt rolig bana, kommer definitivt köra nästa år igen om det blir av. Härlig stämning när man började närma sig getryggen, gick ju inte att missa om man säger så , härligt med alla som hetsa en att åka ner istället för att gå ner också :)

xenomorf skrev:
> Är det någon som fattar hur man får fram
> resultatlistorna ordade efter elit och
> motionärsklass eller är det omöjligt?
>
> Jag kanske är dum i huvudet? :-)

Här är alla tävlingsklasserna: http://www.est.se/results/Resultat_Tavlingsklasser.pdf

Mitt intryck från kulisserna är att det verkade ha varit en trevlig dag för de allra flesta men att det hände tack vare att rätt personer ställde upp som funktionärer och att Leo gjort ett bra jobb med banan men inte så mycket tack vare (den väldigt oerfarna och underdimensionerade) arrangörsorganisationen.

En kompis till min mamma som körde var riktigt besviken. Hon hade först anmält sig till 37km i tron om att det skulle likna cykelvasan som hon körde i somras. Sedan tog min mamma med henne ut en sväng på stigarna och visade några som var med på banan vilket tydligen var lite av ett uppvaknande så hon bytte till 25km. Dåligt värde för pengarna tyckte hon också; glest utbud i kontrollerna och ingen service med att flytta ombyten från start till mål exempelvis.

Framförallt var hon besviken för att marknadsföringen inte alls motsvarade upplevelsen för någon som inte sitter och häckar här och har stenkoll på hur banan faktiskt är upplagd.

Jag tyckte det stog rätt tydligt från början på Girots site att 3,7 an var mer tektiskt utmanande än vänliga långlopp och att 2,5 an var enklare tekniskt.

Jämfört med många andra löp och cykeltävlingar jag deltagit i var detta en bra lopp på alla punkter.

Janos skrev:
> Jag tyckte det stog rätt tydligt från början
> på Girots site att 3,7 an var mer tektiskt
> utmanande än vänliga långlopp och att 2,5 an
> var enklare tekniskt.
>
> Jämfört med många andra löp och
> cykeltävlingar jag deltagit i var detta en bra
> lopp på alla punkter.

Jag tror inte att någon som inte är så insatt i cykling förstår riktigt vad det innebär när det bara står "tekniskt svårare än långlopp" i en text.

Det är ju inte bara lite svårare än ex. Cykelvasan som många verkar köra som första lopp utan en helt annan sorts cykling.

Målgruppen för hela helgens arrangemang känns ändå inte som hardcorecyklisterna i första hand och jag tycker själv att marknadsföringen har varit ganska dålig på att beskriva evenemangets karaktär. Jag tycker att de har fått det att låta ungefär som Lidingöloppet MTB när de beskrivit det vilket utifrån vad jag sett och hört från Lidingö inte är särskilt likt.

Som sagt så verkar de flesta ha haft en väldigt trevlig upplevelse, tänkte bara att det kunde vara kul med ett annat perspektiv.

Sen att arrangören har mycket att lära är ganska naturligt om man går från fotboll till att arrangera något som kräver ett annorlunda sätt att tänka.

Senast ändrad:
Kanonbana!
Njöt hela vägen från start till mål.
Startade i 5:led, hade som mål att klara 3h gränsen men hade egentligen inte en aning om vart jag skulle hamna.
Låg bra till att gå in på 2:30 men fick punka mitt i getryggen... ni kanske såg mig till höger bytandes däck.
Pumpade på och gav mig iväg men fick genomslag (för dåligt pumpat) och klev av och gick ner sista biten till vätskedepån.
Frågade om de hade riktigt pump men de hade de ej, så jag tog fram min pump och körde på mer luft, dö bröt jag av ventilen och pyyysss andra slangen på 150m. Hade ingen mer med mig så jag frågade om de hade en där. Det var på väg, gott tänkte jag, då slipper jag bryta iallafall.
När de sedan kom hade de ingen slang med sig... kokade inombords, hur jävla osis kan man ha?
Då kom en kille ner med bakväxeln paj, han hade en extraslang som jag fick! om du läser detta, du är dagens hjälte!!
Fick bytt och pumpat med riktigt pump och gav mig av igen. Tappade 35min på stoppet enligt GPS, gled in på Ullevi på 3.08 (Officiella resultatet ger mig 3.16 så ja, de verkar ge fel tider... :) )

Ses nästa år!

Tjabba skrev:
> Körde inte själv idag pga en ihållande
> förkylning så jag lallade runt och tog en hel
> del bilder,alla är inte uppe ännu men det fylls
> på succesivt tills det bör vara omkring 350-400
> st men det tar nog en bra stund,så håll
> tillgodo.
>
> Länk till bilderna(hoppas det funkar)
>
> https://skydrive.live.com/?cid=9bd97b9a1c212d21&id
> =9BD97B9A1C212D21%214925&authkey=!AHIxouJbaVjse2Q
>
> Mikael

Kollade på de första 200, men nu när jag skulle kika lite mer kräver det inloggning? Skumt..

//Jocke

Mitt konto blev spärrat,det verkar som man inte får ha med typ halvnakna kroppar.
Antagligen tycker dom Cyklister är porriga.

Mikael

Tjabba skrev:
> Mitt konto blev spärrat,det verkar som man inte
> får ha med typ halvnakna kroppar.
> Antagligen tycker dom Cyklister är porriga.
>
> Mikael

Hade du fotat gänget som rusade in på Ullevi igår i bara kalsongerna? :)

Körde dagens Mtb-lopp, 37 km. Kan det vara så att alla som körde motionsklass har fått samma starttid? Jag startade i andra motionsled och har 3 min sämre tid i resultatlistan än på min egen tidtagning. Har en kompis där differensen är 9 min, vilket stämmer med hans startled.

Hittade ett youtubeklipp filmat av Åsa Erlandsson som vann damklassen

Kul att se hur "proffsen" tar sig från slutat av "golfbaneslingan" ner mot bertilssons stuga

Därmot kör de fel strax innan bertilsson :)

Senast ändrad:
Körde 37'an idag och kan bara säga att det var en grymt bra upplevelse. Mitt mål var att komma in nära eller under 3 timmar och jag gick in på 2.43 så jag är nöjd.

Trodde det skulle vara lerigare ut i spåren än vad det var så jag hade valt lite väl lågt däcktryck. Varför det inte slog mig att hoppa av och pumpa på lite mer vet jag inte.
Hur som blev det lite segtrampat på gruset.

Getryggen har orsakat en och annan punka för mig med och det var en av skälen till att byta till slanglöst. Funkar kanon, mycket bättre än vad jag trodde det skulle vara.

All in all ett grymt skönt race

Riktigt kul idag även om benen var trötta från igår. Jag (och säkert fler med mig) hade dock blivit väldigt glad om de rättade till tiden i förhållande till startgrupp. När jag kom hem upptäckte jag en negativ tidsbonus på 8-10 minuter.

Ni som har fel tid, gå in och sök upp er själva på resultatsidan. Är det tiden netto eller brutto som ni har en diff på?

Den bästa kommentaren jag hörde då jag satt vid Getryggsnedfarten och fotade var "Banläggaren måste varit full!" :D

Tjabba skrev:
> Mitt konto blev spärrat,det verkar som man inte
> får ha med typ halvnakna kroppar.
> Antagligen tycker dom Cyklister är porriga.
>
> Mikael

Microsoft... herregud...

Lite bilder från Ugglebäcken/Golfbanerundan

DSC_1689.jpg

DSC_1708.jpg

Många "barhump" blev det

DSC_1710.jpg

DSC_1716.jpg

DSC_1718.jpg

DSC_1739.jpg

Xenomorf på väg ner från Brudarmasten

DSC_1740.jpg

IGGE, i vit jacka var hack i häl. Tydligen hade jag en dålig karma, för Igge var nära att vurpa båda gångerna han passerade mig!

DSC_1772.jpg

Ej det vassaste vapnet idag..

DSC_1775.jpg

Bröderna Kling o Klang

/S

Hittade ett par solglasögon i hålan vid stora stockarna. Återfås mot beskrivning.

Sådär, då var en riktigt hektisk helg slutligen över. Körde båda loppen lvg+37:an.
Fy fan vilken fest det var på mtb-loppet, kul att det lockade så många att delta.
Det var väldigt trångt första milen men sen lättade det upp lite, tror det var många som missbedömde sig själva som avancerad motionär för det blev en del omkörningar ;0)

Startade i grupp 3 och det var någon som drog omkull direkt efter starten efter knappt 200m, han blev liggande och höll sig för ansiktet i dikeskanten, hoppas det gick bra..

En stor applåd till alla glada funktionärer och polis utmed vägarna. Och framför allt alla som hejade på utmed banan, vilken energi man fick när man blev påhejad, skön känsla.
Sjukt skön bana som kräver sin man eller kvinna för att forcera igenom under så lång tid.

Stadsloppet lämnar väl en del att önska. Förhoppningsvis så kanske man redan nästa år får tillgång till fler vägar och med möjlighet att göra avspärrningar..
Som det var nu så tycker ja nog att banan var lite onödigt farlig på sina ställen. Det var många tvära svängar, grus, höstlöv! och vassa trottarkanter. Det blir definitivt fler mtb-lopp men om bansträckningen är liknande för lvg-delen även nästa år så är jag nog inte lika sugen.

Var för trött för att ta bilder under loppet men här är två tröstbilder.
DSC_1226.JPG

singular, bollo och jag tog lite energi och debriefing på MAX Ullevi..
DSC_1227.JPG

P.s. Skitsnyggt bananhölster ;0)

Tillbaka
Topp