Då jag ju är inblandad i Göteborgsgirot på en del områden kan jag säga att:
- jag tror att ett lopp av denna karaktären kommer att öka intresset för cykling överlag och helt nya grupper cyklister lockas till övriga lopp som en konsekvens av det. Något som andra arrangörer får nytta av.
- När det gäller bansträckningen är den som sagt preliminär.
- Om eller när loppet växer och blir så stort som visionerna, kommer det självklart också att behövas en annan typ av bansträckning än om man har 5000 cyklister till start.
- Visioner är ju att binda samman hela stan, en vision som går väl i hand med 400 års jubileet 2021. Cykel blir ju då ett perfekt sätt att förena alla stans hörn genom att cykla genom alla stadsdelar, och det ligger i tiden vad gäller miljötänk/trängelskatter/cykel i fokus osv.
- I första hand ska loppet ses utifrån ord som "för alla" och "folkfest". Hur och när det sen i även kan innefatta att man tävlar runt en bana som ha 7 mil "central sträckning" I Göteborg är jag inte rätt man att uttala mig om i nuläget. Men visioner är absolut att göra det till tävling också!
- Grusvägarna finns med för att skapa den unika banan att ha både stad och natur i samma runda. Det är inga problem att cykla med racer på dessa vägar.
- Apropå Sotenäsvägen kan jag säga att "om" den kommer att ingå, kommer vi absolut att sick-sacka ner genom kvarteren utför för att hålla nere farten. Det är alldeles för fartligt att köra utför på så rak brant väg.
- Självklart kommer det att kunna bli lite trånga sektorer, men så länge de inte medför säkerhetsrisk kan/måste det accepteras i viss utsträckning. Ingen önskar det såklart, men det är svårt att undvika viss stockning vid stora arrangemang. Se på Vasaloppets start, Gbgvarvet får klagomål om att det är trångt, man "fastnar" på långlopp i mtb, Vättern osv.
- Längden på banan ska efterlikna för en cyklist vad en halvmara är för en löpare. 13-15 mil brukar de långa loppen ligga på (VR och några andra är undantag) så då blir 7 mil rätt lagom. Banan ska vara tillräckligt utmanande varierad och tuff för att kännas kul för de som vill cykla fort, och lagom utmanande för att "vanligt folk" ska kunna ha det som en utmaning också att ta sig runt, och samtidigt kunna uppleva stans olika nyanser.
mvh
Mattias Reck