Göteborgs Girot - Sveriges största cykellopp i centrala Göteborg

Fan, tjänar någon pengar på detta! Då blir jag oxå jättesur och ger bort min biljett till IGGE.
Känns det bättre nu MRobson?

Huruvida en cykelklubb hade fått tillgång till Ullevi om de pitchat samma koncept tycker jag faktiskt är en intressant fråga. Jag är inte så säker på det.

Såg att du (leo) ringat in bra publikplatser att stå på, finns nån av dom som man kommer fram lätt med barnvagn ? Jonas

Cykelklubbarna verkar ju oförmögna att göra lopp som lockar folk utanför den innersta cirkeln (VR undantaget) så det är väl bara bra om någon med lite mer old-boy connections hos kommunpamparna råddar ihop ett cykellopp?

Kolla in hur det såg ut på Getryggen igår. Min första film jag lagt upp på Youtube. Vinkeln är kass eftersom jag står upp men det får duga....
Detta är mitt tredje åk på Getryggen.

Kommentera gärna...

mxHOLGE skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla in hur det såg ut på Getryggen igår. Min
> första film jag lagt upp på Youtube. Vinkeln är
> kass eftersom jag står upp men det får duga....
> Detta är mitt tredje åk på Getryggen.
>
>
>
> Kommentera gärna...

Getryggen, len och fin. Gick det inte lite långsamt? ;)

mxHOLGE skrev:
> Kolla in hur det såg ut på Getryggen igår. Min
> första film jag lagt upp på Youtube. Vinkeln är
> kass eftersom jag står upp men det får duga....
> Detta är mitt tredje åk på Getryggen.
>
>
>
> Kommentera gärna...

Överröret ser bra ut, så även styrstammen. Tyder på att du har en bra position på cykeln! ;) eftersom jag kört där massor av gånger känner jag igen mig men jag tror olokala förmågor kommer sväva i ovisshet.

Nu är det åtta år sen jag flyttade men jag minns att det första droppet och fem meter var läskigt och inget för mina usla skills och men resten var inget särskilt eller? Baksidan brant men cykelbar.

Någon som vet om det finns en vätskestation för påfyllning av flaskan även före start?

Tänker shoppa lite nöd-gel före start och vill veta om det är läge att även handla dryck.

Ser för övrigt fram emot båda loppen. Gatloppet blir som min pendlarsträcka fast längre (fast utan datorväska och skärmar) och MTB-loppet som de få gånger jag hänger på tisdagsrajderna (jaga efter en massa bergsgetter för att sedan försöka våga sig ner för redigt branta stup).

Leo skrev:
> På måndag kväll kl. 18.00, 29/5, så tänkte
> jag köra korta MTB-banan med start från
> samlingsplatsen utanför Skatås motionscentral:
> http://kartor.eniro.se/m/nsIWd
>
> /Leo

Försöker lägga in gpx filen från långa mtb banan men får inte till det. Hur gör man för att få in gpx filen i garming edge 800? Jag använder windows 8 i datorn.

Peter S

Senast ändrad:
Botis skrev:
> geologen:
> Blev det någon runda för dig? Eller hoppade du
> över rundan efter silvermans rapport?

Sorry, jag fick ett erbjudande om en trevligare runda, och vädret blev bättre också, så jag följde med en kompis till Stenungsund, fikade där, varpå han fortsatte norrut till Skredsvik och jag trampade hemåt ensam. Så nån film blev det inte...

emilh skrev:
> Drog en runda och rekade gruspartiet på Hisingen
> (silverman834's #4) och de har fyllt igen
> groparna:
> http://www.rtfm.se/drop/girogrus1.jpg
> Bra jobbat!
>
>
> Man får bara hoppas att alla fäster blicken
> framåt, bitvis ser underlaget ut såhär:
> http://www.rtfm.se/drop/girogrus2.jpg

Kul att se att vårt gnäll hade effekt! :-)

Är banan ändrat i sista stund? ;-)

GT skrev:
--------------------------------
> Folkfesten på två hjul börjar med ett 7 kilometer långt stadslopp runt Göteborg med start och mål på Nya Ullevi.

Senast ändrad:
Singular skrev:
> De fick banda av runt hunden. Den hade vädrat
> korv och vägrade flytta sig.

Hahahaha! Ett gott skratt förlänger livet. Ditt inlägg om hunden förlängde mitt med flera år. :o)

/Natasja

Börjar bli folk inne på Ullevi nu. Ljudet är för högt som vanligt och ett gäng skånska underhållare verkar ha missat att publiken är nykter och misslyckas totalt med att vara roliga.

De är avsevärt trevligare när de sjunger än pratar :-)

Lite lagom kaos och ont om pekande funktionärer men nu råder lugnet före starten.

Frostic skrev:
> Peter Sö skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Försöker lägga in gpx filen från långa mtb
> > banan men får inte till det. Hur gör man för
> > att få in gpx filen i garming edge 800? Jag
> > använder windows 8 i datorn.
>
>
> Ett alternativ: högerklicka på rutten i Garmin
> Basecamp -> Send To...

Problemet är att jag får inte in filen i basecamp.

Peter

Kommentar från ledarklungan är att det var ont om flaggvakter och att de hade kommit fel vid något tillfällle.

Såg väl trevligt ut, men har mycket svårt att tänka mig att det går att hålla något vettigt tempo faktiskt... såg att man dessutom stoppade klungor vid vissa övergångsställen och släppte på biltrafiken... antar att man inte gör så med förstaklungan, då hade man ju inte blivit nöjd ha ha...

JAg skulle kört men hoppar dagens cykling och kör MTB i morgon i stället, tror den är betydlogt roligare :-)

På tal om det där med att få tillgång till stadens gator: På fredag (17maj) går Malmö night skate genom 2 mil av malmös gator med poliseskort. Kostar inget men man får gärna klä ut sig till sin favoritschlagerartist.
Får se om Snuten skall låta sig eskorteras av polisen.

Ok, går inte riktigt att jmf med ett cykellopp med tidtagning, men ändå...

http://www.nightskate.se/

Så där, nu är jag hemma och duschad. Jag måste faktiskt säga att jag blev positivt överraskad. Men om mitt mindset bara hade färgats av den officiella informationen så hade jag blivit rejält arg. Men nu var jag ju förberedd på att det här inte var som normala landsvägslopp utan att man skulle få trixa sig fram på cykelbanor. Men vid tre ställen så tycker jag att de ledde in oss på onödigt svåra cykelbanor med tunnlar under vägarna där man iställlet borde lett oss på bilvägarna de korta avsnitten. De flesta flaggvakterna gjorde sitt jobb helt ok. En person vid en depå var dock lite väl taggad med att ge mig en mugg vatten så jag fick väja för honom. Jag har aldrig sett så många poliser längs vägarna. Jag var ju rejält orolig för hur det skulle vara på cykel- och gångbanorna i bostadsområderna, men jag såg bara glada åskådare. Men jag har aldrig sett så många stå vid vägkanten med punka! Men jag tyckte inte jag såg några som hade krashat.

Om det var värt priset? Nä, verkligen inte jämfört med andra lopp.

Det var kul att träffa dig Emil, vad var dina intryck?

P5110011.JPG

P5110016.JPG

Senast ändrad:
Sådär.. nu har man stoppat pengar i någons ficka, för mycket tillbaka fick man då inte. Förutom kanonvädret men det lär väl knappast ha köpts.

Hur är då förutsättningarna att bli världens största cykeltävling på sikt? Knappast speciellt stora.

Bansträckningen:
Med tanke på hur trång och knixig banan var så har jag svårt att se att det går att trycka in speciellt många fler cyklister. Loppet funkar bra som en lugn runda för farbror Bosse med cykelväska, men när det gäller klungor som jagar tider så finns det knappast nån framtid om inte bansträckningen ändras radikalt.
Att starta på Ullevi kändes som en sämre och sämre idé när loppet väl startade. Vad var meningen med att fiscykla genom centrum i 5 km? Cyklisterna hade knappast kul och den övriga trafiken var rätt irriterad över en massa cyklister som gjorde kaos med centrum. Det hade varit en helt annan sak om loppet verkligen hade gått genom centrum i hög fart. Då hade publiken åtminstone haft nåt att titta på.

Service:
Inte ens bananer i depåerna. Och drycken tog slut. Det känns som minimum att dra fram en vattenslang så att de har obegränsat med vatten i alla fall. Däremot stötte jag på två fenomen i Gårdsten som jag aldrig har varit med om tidigare när det gäller cykellopp. De bjöd på baguetter och det fanns beväpnad polis. Det sistnämnda var ämnat som bra reklam åt Gårdsten?
Jag uppskattar att det finns folk som vill vara flaggvakter men de kunde åtminstone ha fått lite instruktioner. Det fanns lika många varianter av viftande som det fanns flaggvakter.

Deltagarna:
Vad har hänt med sunt förnuft? Jag förstår att alla inte är så vana att köra i klungor och känner till tecknen, men får man problem med cykeln kan man väl åtminstone ställa sig vid sidan av banan och meka. Jag vet inte hur många jag såg som stod mitt i den smala cykelvägen och mekade.

Slutsats:
600 kr var ett rån med tanke på vad man fick tillbaka. 250 kr hade varit mer rimligt. Jag väljer Hisingen runt eller Nationaldagsloppet alla gånger framför Göteborgsgirot.

Hoppas att lärdomen blir bra.
Det var ju första gången, och konceptet kan nog vara kul.
Jag menar, inte var väl bröderna Wrights första flygplan perfekt det heller.

Var tveksam till loppet, men hatar att jag missade det.

Akoa skrev:
> Är inte alla poliser beväpnade? Eller hade de
> gevär?

Dom hade nog Bazookas, vi pratar ANGERED ;)

Det fanns många poliser utmed banan som gjorde ett utmärkt jobb att visa vägen och hålla ordning på trafiken men varför skulle det stå poliser vid en depå i ett bostadsområde? Och varför var det bara i Gårdsten det var så och inte vid de två andra depåerna? Jag kanske läser in för mycket i det. Never mind. :)

Lätt roligaste loppet i Göteborg. Att som omväxling inte bara cykla runt nån jävla kohage ute på landet var uppfriskande. Liksom de 987345 igångdragen som banan bjöd på. Att trycka på det sista längs med Mölndalsån och sedan spurta in på Ullevi är kul, jag måste erkänna det även om jag egentligen tycker det är rätt fånigt.
Flaggvakter och liknande var precis lika bra eller dåligt som på alla andra lopp. Bananer och depåer kan jag inte uttala mig om.

Men jag förstår att om man vill ha jämn hög fart och jaga höga snitthastigheter så är gbggirot helt fel.

Senast ändrad:
Jag blev glatt överraskad. Tycker det är en fantastisk idé att köra igenom alla göteborgs områden. Gruspartierna får tummen upp, då de satte en schysst prägel på loppet.

+ för att det var så många flaggvakter (för det behövdes).
- För att det saknades flaggvakter på vissa ställen. En linje i marken hade räckt på många ställen.

Ibland stoppades trafiken när det kom ett cykelgäng, ibland inte. Jag hoppas att detta växer och att det nästa gång blir mer avstängda vägar.

Spännande dag. Rätt kaotisk körning i masterstarten, framförallt eftersom man styckade upp fältet pga bussar/vagnar/bilar. Jag fick punktering tack vare allt väggrus redan vid Ö Husarg (?) och fick stå på en refug och svärmeka...och cykeln trillade så att jag numera har en fetingbula i ena sadelstaget. När jag var klar hade korg-på-styret-startgruppen rullat förbi och jag var skitsur och bombade på som om det inte fanns någon morgondag. Bommade första depån, knep en macka i andra och strax därefter kom lätt krampkänning. Skulle dricka bort det och fumlade bort flaskan i en nerförsbacke...

Rullade till slut in på 2.03 vilket kändes OK med tanke på att jag körde själv mer eller mindre hela loppet (ja, förutom vadkrampen som gjorde mig sällskap andra halvan).

Mycket cykelbana, en del lite märkliga val av väg (grusplanen, någon?) och på många ställen alldeles för dåligt skyltat/lite flaggvakter. Väldigt mycket poliser. Intressant med ett såpass tekniskt landsvägslopp (med lite spexiga svängar och utförslöpor) men på sina ställen rysligt dåligt utmärkta hinder i dragningen (kanter, hål etc).

silverman834 skrev:
> Men vid tre ställen så tycker jag att de ledde
> in oss på onödigt svåra cykelbanor med tunnlar
> under vägarna där man iställlet borde lett oss
> på bilvägarna de korta avsnitten.
> Men jag tyckte inte
> jag såg några som hade krashat.

Tyvärr var det någon som krashade i tunneln under Ljusårsvägen (Bergsjön) där det var mörkt och knixigt. Hoppas det gick bra för honom.

Vad gäller själva loppet tycker jag det var helt okej med tanke på förutsättningarna. Flaggvakterna var ju oerfarna förstås men gjorde ett godkänt jobb och de flesta korsningar var inte speciellt trafikerade. Sträckan genom centrum måste förbättras eller tas bort, inte så kul att behöva stanna för rött ljus vid Skånegatan efter 200m cykling. Och Vasagatan har ju som bekant världens sämsta cykelbana.
Arrangemangen runt omkring präglades av allmän förvirring.. T ex så skulle det vara startfållor utanför själva Ullevi enligt broschyren men så var det ju inte alls.

Håller med om att 600 bagis är alldeles för dyrt, som tur är slipper jag betala själv :) Kör gärna igen om arrangörerna tar till sig av kritiken som säkert lär komma. Kul med en tuff bana med över 1000m stigning enl Runkeeper. Om ni blev kränkta av en hybrid i någon backe så var det kanske jag :)

Weiman skrev:
> Kul med en tuff bana med över 1000m stigning enl Runkeeper.

Jag hade bara 603 meter stigning i min dataapparat.

Weiman skrev:
> Tyvärr var det någon som krashade i tunneln
> under Ljusårsvägen (Bergsjön) där det var
> mörkt och knixigt. Hoppas det gick bra för
> honom.

Ja, den tunneln var ju under all kritik, jag förstår verkligen inte att man leddes in där. Och kunde man inte skickat dit någon med en borste innan? Nu var det ju så mycket gamla löv och bös där nere att man inte hade någon aning om det också fanns större hinder gömt. Hoppas det gick bra i krashen!

Jag håller med JT om att alla igångdragen var rejält kul och gav en bra krydda.

JT skrev:
> Weiman skrev:
> -----
> > Kul med en tuff bana med över 1000m stigning
> enl Runkeeper.
>
> Jag hade bara 603 meter stigning i min
> dataapparat.

Hallå där, krossa inte mina illusioner! Du måste ha kört fel :)

Kan inte nån savvy rackare lägga in girobanan från tidtagningsstarten till målgång som segment i Strava?

JT skrev:
> Lätt roligaste loppet i Göteborg. Att som
> omväxling inte bara cykla runt nån jävla kohage
> ute på landet var uppfriskande. Liksom de 987345
> igångdragen som banan bjöd på. Att trycka på
> det sista längs med Mölndalsån och sedan spurta
> in på Ullevi är kul, jag måste erkänna det
> även om jag egentligen tycker det är rätt
> fånigt.
> Flaggvakter och liknande var precis lika bra eller
> dåligt som på alla andra lopp. Bananer och
> depåer kan jag inte uttala mig om.
>
> Men jag förstår att om man vill ha jämn hög
> fart och jaga höga snitthastigheter så är
> gbggirot helt fel.

+1

Banan såg j-vligt kul ut! Första gången jag blev sugen på att köra ett LV-lopp

:-)

fredrick skrev:
> Någon som vet exakt tidtaget avstånd?
> Vart exakt startades tiden?

Tiden startade vid startbågen vid Botaniska. Därifrån till mål var det ungefär 61 km på min dator.

JT skrev:
> fredrick skrev:
> -----
> > Någon som vet exakt tidtaget avstånd?
> > Vart exakt startades tiden?
>
> Tiden startade vid startbågen vid Botaniska.
> Därifrån till mål var det ungefär 61 km på
> min dator.

Tackar.
Vet du höjdmeter uppför och nerför? (sett till mätning från start till mål)

Resultatlistan är rätt knasig. Väljer man topp 100, så får man en lista där tiderna i högra kolumnen verkligen inte är i ordning. Runt 1.42 för 61 km ger ca 36 km/h för den snabbaste.

fredrick skrev:
> Vet du höjdmeter uppför och nerför? (sett till
> mätning från start till mål)

564 - 585 = -21

Tillbaka
Topp