Göteborgs närmsta berg.

Jonatan F

Aktiv medlem
Göteborgs närmsta berg.
Kanske en dum fråga men om man vill cykla landsväg i berg (inte mösseberg eller hallandsåsen utan berg med trädgräns). Var är då närmsta berg? Jag utgår från Göteborg/Trollhättan. Ska jag till Norge? Finns det bra landsvägscykling på rimligt avstånd? Fjällen? Finns det bra landsvägscykling i södra fjällen? Eller finns det berg i Europa jag glömmer som är närmre än tyska alperna? Vore skönt att slippa köra 10h bil/flyga för att få sitt lystmäte bergscykling.

Göteborgs närmsta berg.
En kandidat är Tuddalsvegen nedanför Gaustatoppen. Högsta punkten på vägen är mellan 1200 och 1300 möh.
1650301968436.png

Göteborgs närmsta berg.
Finns några turer i denna RR som utsiktsmässigt bjuder på bland det bästa jag sett från sadeln på en lvg-cykel och jag har ändå varit runt i en del bergiga trakter och cyklat. Det är dock längre upp åt norr/nordväst i Norge än Gaustatoppen och med tanke på att Norge är rätt trögkört så tar det nog en stund dit från Göteborg.

Göteborgs närmsta berg.
En sak att tänka på vad gäller lvg-cykling i bergiga delar av Norge är att det inte alltid är så lätt att få till rundturer. Fjordar, tunnlar och berg ställer till det. Denna sida är bra om man vill få koll tunnelläget vad gäller cykling.

Göteborgs närmsta berg.
Hallandsåsen ligger klart under trädgränsen enligt min amatörgissning men väldigt fin utsikt ut alla håll. Nära. Hur många vägar som helst uppe på åsen. Kör väster om motorvägen. Danska LVG-cyklister anser att det är bästa berget i Danmark ;-)

Göteborgs närmsta berg.
Hallandsåsen ligger klart under trädgränsen enligt min amatörgissning men väldigt fin utsikt ut alla håll. Nära. Hur många vägar som helst uppe på åsen. Kör väster om motorvägen. Danska LVG-cyklister anser att det är bästa berget i Danmark ;-)

Tycker om hallandsåsen men har kört en hel del där :) Vill se nytt!

Göteborgs närmsta berg.
Ramberget minns jag som en tuff stigning från tävlingar i ungdomen. Men vet inte hur det är med eventuellt trädgräns, men för mig det var ok utsikt från toppen vart fall :)

Tillbaka
Topp