Göteborgs Stigcyklister

Westman

Aktiv medlem
Göteborgs Stigcyklister
Göteborgs Stigcyklister är en nybildad förening vars främsta syfte är att ta vara på intresset att cykla i skogen. Fokus ligger på teknisk cykling, allra helst utför.

Göteborgs Stigcyklister är engagerade i allmountain, enduro och downhill och allt som hör stigcykling till. Såväl tävlingsintresserade som vardagsmotionärer finns representerade och är varmt välkomna. De två huvudgrenarna för verksamheten kommer vara träning/tävling respektive stigvård och lobbying, där vi vill verka för ett bra klimat för stigcyklister i skog och mark.

Göteborgs Stigcylister är arrangör av Gothenburg Enduro Series och medarrangör till Sweden Enduro Series.

Göteborgs Stigcylister vill även verka för ett närmare och bättre samarbete mellan klubbar, kommun, myndigheter och Svenska Cykelförbundet.

Vi kommer ha ett formerande årsmöte i maj, därefter kommer mer info!

Vår hemsida är under uppbyggnad. Gilla gärna GSC på Facebook tillsvidare: http://www.facebook.com/goteborgsstigcyklister

Senast ändrad:
Göteborgs Stigcyklister
Bara jag slipper flejsbåken så gillar jag gärna.

Kanske inte bara utför dock, måste ju upp för att komma ner, eller hur var det nu?

F.ö. månader (och veckodagar) skrivs med liten bokstav i svenska. ;-)

Göteborgs Stigcyklister
ensamvarg skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara jag slipper flejsbåken så gillar jag
> gärna.
>
> Kanske inte bara utför dock, måste ju upp för
> att komma ner, eller hur var det nu?
>

Det är helt klart frivilligt med FB! :) Vår riktiga hemsida är inte helt klar, men kommer upp inom ett par veckor eller så.

>
> F.ö. månader (och veckodagar) skrivs med liten
> bokstav i svenska. ;-)

Tack, det var lite slarvigt.

Göteborgs Stigcyklister
I gryningens första strålar framträder alla goa göteborgares nya stolthet, Göteborgs stigcyklister,GSC. Lika efterlängtad som soluppgången i Zombieland är GSC på enduroscenen. Cykelsporten har efter decennium på plantskolan fått en plats i solen och blommat ut i en genre som kombinerar maxpuls, pannben, dödslängtan, armbågstacklingar och genvägar på ett utmärkt sätt i form av Enduro.

Fenomenet Enduro är inte nytt men femte luckan har äntligen täppts till genom bildandet av GSC. GSC:s mål är att utveckla sporten i Göteborg med omnejd. Klubben kommer under närmsta månaderna skicka medlemmar i klubbuniform att erövra ära och berömmelse bland fårahedar, pizzabagare och snigelätare. Dessa specialuppdrag har för avsikt att sätta GSC och Sverige på endurokartan.

Klubben kommer också att representeras i det som nyligen bytte namn till Canyon Enduro cup med första tävling i Stockholm 4 Maj. Den 26e september står GSC som arrangör för deltävlingen i Göteborg.

Som nykomling gäller det och vara ödmjuk. Målet är därför att vinna i överlägsen stil i allt vi ställer upp i. Som exempel på ödmjukhet kan nämnas att ”Släggan”, anser det inte vara något problem att putsa rekordet ner för Getryggen 15 sekunder… (rekord idag 1,02 min??)

Om du finner inre ro av att utsätta din kropp för fysisk ansträngning i smutsiga miljöer kan du eventuellt vara ett klassiskt trampmongo. Men tycker du samtidigt att lera smakar gott, skrapsår är snyggt och att chansa alltid är rätt kan du vara en potentiell klubbmedlem.

Följ oss på resan mot toppen.

/Bulten

Göteborgs Stigcyklister
Men jag vill bara cykla på en stig i skogen, uppför och nerför, lite stenar, rötter, lera och brôt.

Nu blev det helt plötsligt väldigt seriöst ... och väldigt svårt.

Göteborgs Stigcyklister
Det finns plats för båda typer under GSCs paraply..

Ska bli riktigt kul med ett team i Enduro World Series tycker jag i alla fall. Graves och Clementz får se upp, troligen blir det vinst.

Senast ändrad:
Göteborgs Stigcyklister
Blir bra detta, hoppas att det är många som delar denna uppfattning och väljer att ansluta sig. Några cykelförbud vill vi inte veta av i terrängen.

/Björn

Göteborgs Stigcyklister
Bra initiativ!

Tror det är bra att ha en organiserad motpart till myndigheter om det skulle börja ropas efter förbud, av och till hör man ju lite muttrande om att vi förstör stigarna.....

//Patrik

Göteborgs Stigcyklister
Såg gruppen på Strava för ett tag sen av en slump.

Om syftet även är att ha gemensam "träning" typ en gång i veckan låter det mycket intressant! "Enduro" transport i lagom (vad är lagom) tempo uppför för att sen hetsa utför hade för mig varit roligt som faen!

Göteborgs Stigcyklister
Igår kväll hade vi GSCs första och formerande årsmöte, nu har vi klubbat en styrelse och verksamhetsplan och finns "på riktigt"!

I samband med det lanserade vi även vår hemsida, där du kan läsa lite mer om vår verksamhet, samt hur du blir medlem.
http://www.goteborgsstigcyklister.se/

Jag kan också säga att vi kommer uppdatera texterna om verksamhet med respektive sektionsansvarigs verksamhetsplan framöver. Redan nu kan jag tipsa om att vi kommer sikta på att köra teknikträningar/clinics för både killar och tjejer, såväl som träningsresor till roliga destinationer.

Vi har också tidtagningsutrustning för Enduro, så vill du som medlem låna utrustningen och köra en träningstävling/svartrejs så är det bara att kontakta oss!

Göteborgs Stigcyklister
ensamvarg skrev:
> Personnummer för att bli medlem?
>

Det behövs egentligen bara om du vill ha en licens, i det fallet behöver SCF ditt personnr.

Edit: Vi behöver tydligen också ditt personnr för att söka verksamhetsstöd.

> Facebook för att få information om vad som
> händer?
>

Det kommer bara vara en av kanalerna. Mailutskick och Happy kommer också användas, bland annat.

> Inga stadgar?
>

Det finns såklart stadgar, dock ej publicerade publikt ännu. Hemsidan är inte uppdaterad efter mötet eftersom det blev klart kl 21 igår, mer info kommer komma framöver.

Senast ändrad:
Göteborgs Stigcyklister
Ett litet tips från Växjö Stigcyklister.. Det är supersmidigt att ta in medlemsavgifter via PayPal. Då kan man betala in avgiften med kort, istället för att krabba med BG nummer etc. Även smidigt för den som tar emot avgifterna..

PS. Vi (VSC) funderar på om vi ska ta ett studiebesök i Göteborgsskogarna i sommar..

// Johan

Göteborgs Stigcyklister
Westman skrev:
> > Personnummer för att bli medlem?
> >
>
> Du behöver inte fylla i det om du inte vill. Det
> behövs egentligen bara om du vill ha en licens, i
> det fallet behöver SCF ditt personnr.
>

Tips:
om ni använder/planerar att använda idrottonline som medlemsregister så bör ni ta in kompletta personnummer av alla medlemmar.
Endast medlemmar med komplett personnummer går att söka bidrag (LOK) för och sätta avgiftstatus på osv.

Ni har mina pengar nu iaf.
Bra initiativ och helt rätt timing för mig som gått och dragit på inbetalning till annan klubb :D

Göteborgs Stigcyklister
Hej Westman:

Westman skrev:
> ensamvarg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Personnummer för att bli medlem?
> >
>
> Du behöver inte fylla i det om du inte vill. Det
> behövs egentligen bara om du vill ha en licens, i
> det fallet behöver SCF ditt personnr.

Det stod som obligatoriskt. Därför har jag inte ens provat. Idé att prova? Licens är ointressant.

>
> > Facebook för att få information om vad som
> > händer?
> >
>
> Det kommer bara vara en av kanalerna. Mailutskick
> och Happy kommer också användas, bland annat.

Gott så, då väntar jag till dess.

>
> > Inga stadgar?
> >
>
> Det finns såklart stadgar, dock ej publicerade
> publikt ännu. Hemsidan är inte uppdaterad efter
> mötet eftersom det blev klart kl 21 igår, mer
> info kommer komma framöver.

Gott så, då väntar jag till dess.

Jag vet, jag är tjurig och grinig. Kanske hellre ska hålla tyst?

Göteborgs Stigcyklister
Astraboy skrev:
> Kanske finns ett skäl till att man väljer
> ensamvarg som alias, vad vet jag? Bra initiativ
> GSC!!

Måhända det men det är inte initiativet som sådant jag beklagar mig över utan vissa detaljer i genomförandet. Men det har nog inte framgått. Jag trampar vidare på egen hand. Det är nog bäst så.

Göteborgs Stigcyklister
@Ensamvarg
Det där får vi naturligtvis ta och kolla upp och fila lite på. Vi ser dig gärna som medlem även om du inte kan bli reggad i SCF ordentligt när du vill hålla lite på dina data. Klart de är OK.
All indata är även till för att GSC skall kunna få verksamhetsstöd men vi tar gärna hälften av stödet än inget alls.

Ge det lite tid så ordnar det sig nog.

Välkomna!

Göteborgs Stigcyklister
ensamvarg skrev:
> Astraboy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kanske finns ett skäl till att man väljer
> > ensamvarg som alias, vad vet jag? Bra initiativ
> > GSC!!
>
>
> Måhända det men det är inte initiativet som
> sådant jag beklagar mig över utan vissa detaljer
> i genomförandet. Men det har nog inte framgått.
> Jag trampar vidare på egen hand. Det är nog
> bäst så.

Detta är en nystartad förening, inte en som funnits i tiotals år (som exempelvis MCK).

Man kanske märker att hemsidan är temporär och ja, då stämmer nog inte allt som står där. Men intentionerna med att föra ut budskapet snarast är ju rätt, även om hemsidan inte är korrekt.
Ser ärligt talat inte meningen med att kritisera något som så uppenbart bara inte är färdigt men kommer att bli det inom kort. Det kanske hade vart mer värt att ge det lite tid i stället för att vara, ja. Dryg. Det tar energi både från Dig och GSC.

Hoppas vi ses ute på stigarna!
Mvh/Love

Göteborgs Stigcyklister
Dryg? Kanske det. Jag såg det som konstruktiv kritik. Freebasse tog det tydligen så och gav ett konstruktivt svar.

Tills dess fortsätter jag som sagt på egen hand.

Göteborgs Stigcyklister
Nu är informationen på sidan för medlemsansökan uppdaterad. Det enda som "krävs" är namn och e-post för att bli medlem.
Vill man fylla i ytterliga info kan man göra det för sin egen och/eller föreningens skull.

Tack för feedbacken.

/Rikard

Göteborgs Stigcyklister
jbella skrev:
> Ett litet tips från Växjö Stigcyklister.. Det
> är supersmidigt att ta in medlemsavgifter via
> PayPal. Då kan man betala in avgiften med kort,
> istället för att krabba med BG nummer etc. Även
> smidigt för den som tar emot avgifterna..
>

Ordet krabba har en liten annan innebörd här på västkusten så därför kommer tacket för tipsen lite sent. Tack för tipset ang. PayPal :-)

> PS. Vi (VSC) funderar på om vi ska ta ett
> studiebesök i Göteborgsskogarna i sommar..
>

Ni är helt klart välkomna till Göteborgsskogarna! Vi får se till att vi har en stig-guidare redo att visa lite best of GBG.

/Rikard
GSC

Tillbaka
Topp