GPS fundering

1888

Aktiv medlem
GPS fundering
Jag var ute på en längre promenad häromdagen genom skogarna i hemtrakten.
Telefonens GPS sa 10,6 km, medans pulsklockans GPS sa 9,1 km.
Har funderat en del på detta, cykeldatorn som jag har försökt mäta efter alla regler
(rullomkretsen alltså) visar oxå mer än pulsklockan.
Då till frågan, kan en GPS visa för mycket? För lite kan jag förstå om uppdateringarna
är för sällan så sträckan genar genom kurvorna.
Men är telefonens mer rätt än pulsklockan?
Vill det eftersom denna "promenad" var den första gången jag totalbonkade och knappt
kunde ta mej hem. Skogen var inte platt en enda centimeter 😛

Stumpy

Aktiv medlem
GPS fundering
Kolla GPS-spåret och se om den har genat någonstans. Den kanske tappade satelliterna vid något/några tillfälle(n).

Tbird

Medlem
GPS fundering
En gps mottagares noggrannhet beror på flera faktorer, från placering av chip (på handled eller i jacka), kvalitet på chip, hur fri sikten är (skymmer träd /byggnader sikten), desto fler satelliter som gps mottagaren har kontakt mef desto mer noggrann är den.
Mobiltelefoners gps mottagare är inte av bästa kvalite, dess primära användningsområde är inte gps användning, men duger vid navigering.
En gps klocka eller cykeldator med gps har oftast bättre gps chip samt klockan har algoritmer för att beräkna fart/tid=sträcka m.m. vid bortfall av satelliter där accelerometer i klockan används, t.ex. vid löpning i terräng.
Då jag mäter rutt på topografisk karta, som tar hänsyn till höjdskillnader, och sedan springer den så brukar det inte fela 1%, då sträckan inte stämmer, t.ex. ny klocka, så har jag fört över rutt till datorn och spåret har varit felaktigt = klockan reklamerad (flera Garmin Fenix).
Så jag tror din gps klocka har större möjlighet att mäta korrekt, om det inte är fel på den.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer