[GPS] Garmin Edge 305 långtidstest.

Oscar

Aktiv medlem
Jag fick min GPS i januari och har nu använt den i 4 månader. Tänkte skriva lite om hur den har fungerat.

Lite hårda fakta:

Timmar cyklade:.....................................61
Total sträcka km:.................................720
Snitthastighet km/h:..............................12
Genomsnittlig kadens rpm:....................70
Total förbränning kalorier:...............83600
Totala stigmeter upp/ner:....10600/10900

Som jag skrev tidigare i min monteringstråd [ http://happymtb.org/forum/read.php/1/365393 ]
så ska den ses som en avancerad träningspartner med GPS funktionalitet snarare än en ren navigator.

När du dundrar ned för en stig har du inte mycket nytta av en karta däremot kan du se de viktigaste siffrorna i displayen och ett antal olika larm kan ge varning för olika händelser. Den innehåller alltså inga kartor men kan plotta en liten linje efter hur man kört. Waypoints kan också läggas in. Dessa är som ”bokmärken” och gör att man kan hitta tillbaka till den sparade platsen. Det går att larma då man närmar sig denna plats. För detta finns en kompassliknande funktion. Har man kadenssensor monterad visas kadens kontinuerligt och det går att ställa larm som ljuder om kadensen blir för låg/hög. Hastigheten kan också sättas larmtriggers på och att tidtagningen skall stoppas om hastigheten sjunker under tex. 5 km/h

Nogranheten är förbluffande bra ofta på metern när. Utrustad med ett SiRFstarIII™ chipset ser den till att hålla koll på ett smart sätt på var du är oberoende av snöfall, skyfall och tät skog och det funkar mycket bra. Normalt sett ritas plotten som ett rakt streck då GPS:en tappar kontakten, detta har inte hänt en enda gång då jag kört.

Displayen kan köras med bakgrundsbelysningen tänd vilket var användbart på nattcyklingarna i vintras. Däremot saknas termometer vilket också varit användbart.

Höjdmätaren är en barometrisk altimeter som går på lufttrycket och är oftast väldigt exakt. GPS systemet har en feltolerans på plus minus 50 meter för höjd viket är för dåligt så altimetern är en bra lösning på det problemet. Det har hänt att höjdmätaren fått fnatt då lufttrycket plötsligt fallit då har man varit uppe på 500 meters höjd plötsligt.

Kadenssensorns baksida har en hastighetssensor som tillsammans med en ekermagnet sänder data för att ytterliggare öka nogranheten och skall i de fall då sattelitmottagning saknas logga hastighet och avstånd.

Batteritiden uppges till 12 timmar. Den har visat sig stämma ganska bra. När vi hörde en extremride en heldag var batteriet på sista stapeln men dog aldrig. Däremot har det hänt att den dött tidigare turer men då har den inte varit fulladdad.

Den har klarat vätan bra och uppges klara 1 meters djup i 30 minuter. Lite smuts har dock lyckats krypa in under frontknapparna vilket gjort att de tappat sin taktila feedback känsla. Detta gjorde att jag under senaste extremeriden missade de två första kilometrarna då jag inte noterade att den aldrig gick igång. Irriterande.

Till GPS:en följer Garmin Traing Center som är ett helt ok program med vilket du kan synka allt ditt data. Detta sker med en USB kabel som samtidgt laddar enheten. Men du kan också ladda upp datat på motionbased.com och få en massa grafer som du kan frossa i. Där finns också integration med Google Earth och möjlighet att exportera ut till olika format. Jättekul att leka med.

Sammanfattningsvis har jag haft stor nytta av min Edge och tycker den är värd 3500 kr som jag gav för den. Det har varit riktigt kul att samla på sig data om alla cyklingar jag varit ute på. Det enda jag egentligen saknar är termometer som sagt.

Kan jag rekommerndera den då? Ja om du har ovanstående behov och vill ha ännu en pryl...KÖP!

Lite ride rapporter finns på dessa länkar:

Happyride:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/433754

Extremride

http://happymtb.org/forum/read.php/1/425557/page=2

Länkar:

Garmins web med info:

http://www.garmin.com/products/edge305/

Användarmanual för den som vill veta mer:

http://www.garmin.com/manuals/967_OwnersManual.pdf

Ja ni får väl skriva i tråden eller PM:a om ni vill veta mer :)

Oscar

Senast redigerad av en moderator:
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det verkligen "bara" Sirf II? Det är ju Sirf
> III som gäller numera.

Klart det är så Jomper, jag har uppdaterat ovan så nu står det "SiRFstarIII™"

Tack för påpekandet!

ojoj.. detta gör inte mitt köpsug mindre.. Var och höll i en 205:a idag. mm.. får se vad det blir av´et.

Bra rapport!

/booberg

Oscar! vet du om man kan konvertera en rutt till gröna kartan?

Jag köpte också en Edge i våras efter din fina rapport :)
Rutterna läggs ju automatiskt in i friluftskartan för mig men jag tycker inte att den är så bra,skulle hellre kunna lägga in den i gröna kartan!

jag instämmer på din fina sammanfattning...köp !! :)

Kul att höra hur en sån här grej fungerar.

Jag har inte tid över att "leka med" en sån här pryl genom att hålla på att synka och använda en massa program i datorn, så en sån här grej går bort för mig.

Vad jag skulle vilja ha är en pryl som klarar sig helt själv utan att behöva synkas och köras in data i en dator. T ex så skulle jag bara till att börja med gärna ha datan du sammanfattade i början, det kan vara kul att veta vad total snitthastighet, kadens, sträcka och stigmeter är. En massa larm vill jag inte ha när jag cyklar. Det kanske är en enklare pryl jag är ute efter?

/ Niklas

Oscar - hur löser man problemet att sträckan mäts på det horisontella planet??
Alltså - den sträckan som GPS:en mäter, är inte den sträckan man cyklar.
Bara sträckan mellan punkt A och punkt B horisontellt.

Enligt Garmin gäller detta förfarande på alla GPS:er...

/krokus

Martin O skrev:
> Då 305:an har givare på cykeln också kanske
> detta kompenseras. Någon som vet mer?

Saxat från Garmins hemsida:
Edge 305CAD har en självkalibrerande, trådlös fart och kadenssensor som monteras ned till på cykeln som ett tillägg till huvudenheten som monteras på ramen eller styret. Precis som pulssensorn använder sig fart/kadens sensorn robust trådlös kommunikation. Fart/kadenssensorn ställer in sig helt på egen hand och är mycket enkel att installera.

Självkalibrerande tyder på att den använder GPS:ens fart/distans för att ställa in sig istället för hjulets diameter på en konventionell cykeldator. Detta borde ge en viss felvisning. Men det är ju lätt att testa med en vanlig cykeldator bredvis.

Fick prexis besked från Garmin, att med kandenssensorn får man en mer exakt sträcka i GPS:en.
Helt rätt jansson99 - det blir till att bli 500 spänn fattigare...

/krokus

LasseN skrev:
> Fick prexis besked från Garmin, att med
> kandenssensorn får man en mer exakt sträcka i
> GPS:en.
> Helt rätt jansson99 - det blir till att bli 500
> spänn fattigare...
>
>
> /krokus

Nu hängde jag inte med riktigt.
Om sträckan ska bli mer exakt av att man har en kadensfunktion så måste väl GPSn ha info om vilken utväxling man har(typ Shimano Fllightdeck), annars kan väl kadensen inte hjälpa till att få ettt mer exakt sträckvärde.

ha det
Jan

Martin O skrev:
> Om jag inte är fel underrättad så ingår även
> hastighetsgivare i kadenssatsen.
>
> /Martin
>
> http://www.cykelforum.se

Då är det en helt annan sak:-)
Jag förstod inte vad GPSn hade för intresse av enbart hur fort man snurrar på fossingarna:-)

ha det
Jan

I kadenssensorn finns det en funktion - samma som i vilken hastighetsmätare som helst.
Man sätter den vanliga klumpen på en eker, bestämmer omkretsen på hjulet.
Sen skickas datat via kadenssensorn till GPS:en.
Så förklarade Garmin det för mig.

Var hittar man den i någon fysisk butik? Skulle gärna vilja klämma och känna på den innan beställning läggs =)

Jag är lite sugen på en Edge 305 men har ett par frågor jag inte hittat nåt svar på än:

Jag har en Polar S720 nu, kan man på nåt sätt överföra gamla Polar-träningsdata till Training Center?

Om man (hemska tanke!) skulle ge sig på att sitta på trainer eller köra spinning nån gång under vintern, kan man använda 305:an då? I manualen ser det ut som att den inte startar förrän man rör sig.

/Dag

Det står att batteriet bara håller 12 timmar. Kan man byta batteri under cyklingen utan att förlora datan? Det händer ju att man är ute längre.
/J

bigmollo skrev:
> Det står att batteriet bara håller 12 timmar.
> Kan man byta batteri under cyklingen utan att
> förlora datan? Det händer ju att man är ute
> längre.
> /J

På min eTrex Legend går det bra, den förlorar ingen data.

bruse skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det står att batteriet bara håller 12 timmar.
> > Kan man byta batteri under cyklingen utan att
> > förlora datan? Det händer ju att man är ute
> > längre.
> > /J

Det är ett specialbatteri på Edge 305 så det är lite kasst tycker jag! men 12h borde väl räcka ;)

HenrikÅ skrev:
> Det är ett specialbatteri på Edge 305 så det
> är lite kasst tycker jag! men 12h borde väl
> räcka ;)

Åfan. Då går den bort helt. Tyvärr räcker inte 12 timmar på de loppen jag ska köra nästa år.
/J

bigmollo skrev:
> Åfan. Då går den bort helt. Tyvärr räcker
> inte 12 timmar på de loppen jag ska köra nästa
> år.
> /J

Du får ju köra fortare, ju.:-)

Eller ha en Forerunner 201 som jag har. Den har 15 timmar. Dock ingen flashig karta, men det man ju va utan på ett lopp,...eller.

/J

FG skrev:
> Du kan ju alltid köpa två. 24 timmar borde väl
> räcka?

Ha ha. Inte ens det faktiskt. Jag planerar att köra Paris-Brest-Paris. det är 120 mil och kommer ta 70-90 timmar. 8 stycken garmin känns lite väl. =D

bigmollo skrev:
> FG skrev:
> -----
> > Du kan ju alltid köpa två. 24 timmar borde
> väl
> > räcka?
>
>
> Ha ha. Inte ens det faktiskt. Jag planerar att
> köra Paris-Brest-Paris. det är 120 mil och
> kommer ta 70-90 timmar. 8 stycken garmin känns
> lite väl. =D

Jag vet inte hur det ser ut på Edge. På Forerunner går det inte att byta batteri. Laddpacken är inbyggd och enda möjligheten att ladda är datasladden som dessutom ger GPSn laddning.
En i mitt tycke en lten miss av Garmim, annars funkar deras grejor bra

/J

Jan skrev:

>
> Jag vet inte hur det ser ut på Edge. På
> Forerunner går det inte att byta batteri.
> Laddpacken är inbyggd och enda möjligheten att
> ladda är datasladden som dessutom ger GPSn
> laddning.
> En i mitt tycke en lten miss av Garmim, annars
> funkar deras grejor bra
>
> /J

Samma på Edge, skiten är inbyggt :(

Kanladdas med usb kabel !
Får väl fixa en dynamo sed usb-anslutning ;)

Jan skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > FG skrev:
> >
>
> > -----
> > > Du kan ju alltid köpa två. 24 timmar borde
> > väl
> > > räcka?
> >
> >
> > Ha ha. Inte ens det faktiskt. Jag planerar att
> > köra Paris-Brest-Paris. det är 120 mil och
> > kommer ta 70-90 timmar. 8 stycken garmin känns
> > lite väl. =D
>
> Jag vet inte hur det ser ut på Edge. På
> Forerunner går det inte att byta batteri.
> Laddpacken är inbyggd och enda möjligheten att
> ladda är datasladden som dessutom ger GPSn
> laddning.
> En i mitt tycke en lten miss av Garmim, annars
> funkar deras grejor bra
>
> /J

Ja, det var riktigt synd. Det begränsar ju användandet ordentligt. Men för vanlig cykling och träning så är den säkert kalas. Jag får väl lära mig att navigera med sextant och lodrep.
/J

bigmollo skrev:
>
>
> Ja, det var riktigt synd. Det begränsar ju
> användandet ordentligt. Men för vanlig cykling
> och träning så är den säkert kalas. Jag får
> väl lära mig att navigera med sextant och
> lodrep.
> /J

Sextant har jag. Hon hittar inte ens till ICA:-)

/J

bigmollo skrev:
> Det står att batteriet bara håller 12 timmar.
> Kan man byta batteri under cyklingen utan att
> förlora datan? Det händer ju att man är ute
> längre.
> /J

Går tyvärr inte..hänt en gång att det tagit slut och det är surt. När det är mörkt drar dessutom displaybelysningen en del.

En kille på forumet som Aj länkade till använde en sån här. <http://www.colamco.com/store/product/detail.aspx?product=488044> Då fick han ut över 60 timmar + 5-8 timmar av 305ans egna batteri. Ni som har koll på elektronik finns sånt här att köpa i sverige? Jag har inte sett nåt sånt. Har iofs inte letat tidigare heller.
/J

bigmollo skrev:
> En kille på forumet som Aj länkade till använde
> en sån här. Då fick han ut över 60 timmar +
> 5-8 timmar av 305ans egna batteri. Ni som har koll
> på elektronik finns sånt här att köpa i
> sverige? Jag har inte sett nåt sånt. Har iofs
> inte letat tidigare heller.
> /J

Jag mailade Colamco precis och frågade. Får väl se vad dom svarar.

/J

Jan skrev:
> Jag mailade Colamco precis och frågade. Får väl
> se vad dom svarar.

Topp.

bigmollo skrev:
> Jan skrev:
> -----
> > Jag mailade Colamco precis och frågade. Får
> väl
> > se vad dom svarar.
>
>
> Topp.

Om dom svarar.
Av deras texter på hemsidan att döma, så verkar de ha ett totalt ointresse av kontakt med omvärlden men får väl ge dom en chans(några timmar).
Jag har tråkigt nog dålga erfarenheterav US företag inom musikgrejor som tror att International är utanför Virginia och utanför USA måste ju va dit som rymdfärjorna går.

/J

Kolla på Batteryspace.com om dom har något som kan passa. Dom är hyvens och har mer batterier än de flesta :)

Tack för bra recension. Jag blev sugen på en julklapp till mig själv. På Dustin säljs den antingen med kadens- eller pulssensor. Ytterligare input till expertpanelen är att jag sedan länge har en Polar 710 som jag kan fortsätta använda för pulsmätning.

Vad har ni som köpt den valt? Om pulsgivare, är den lika kompetent som Polars?

Calle

Jag har precis bytt från en S720 till en Edge 305. Enda skillnaden mellan de olika varianterna av Edge 305 är vilka tillbehör som följer med. Du kan köpa till kadenssensor och / eller pulsband senare.

Pulsgivaren tycker jag är minst lika bra som min 720. Den tycks till och med funka bättre när jag är lite torr på bröstkorgen. GPS:en på 305 funkar dessutom förbluffande bra. Även inne i den mörkaste skogen blir felet inte större än +/-5m. När man åker MTB underskattar GPS:en hastighet och distans en aning, men det spelar ingen roll för mig. Vill man ha större noggrannhet köper man till en kadenssensor.

Edge saknar ett par Polarspecifika funktioner, OwnIndex och workloadberäkning. Och Polarens höjdmätare känns mer pålitlig.

Mjukvaran (Garmin Training Center) som följer med Edgen är urkass! Som tur är finns SportTracks, som är riktigt bra! Det är dessutom gratis för snåljåpar som inte har lust att betala. Det saknas fortfarande några features i ST, t.ex. editering och uppladdning av "routes" och sånt. Jag tror man får använda TC till det. Sen har man http://www.motionbased.com att leka med också. Därifrån kan man ladda ner rutter, och förstås ladda upp sina egna.

SportTracks: http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/

/dag

Jag kom på en säsongsrelaterad fråga till. Hur väl dubblerar den som långfärdsskridskogps? (Jag vet att det inte är happylångfärdsskridsko.org)

C

Dag: Vet du om det går att få in Garmin-kartorna i SportsTracks? Ser rätt tomt ut i kartdelen nu.
Annars verkar programmet vara klockrent.

Edit: Jag hittade vart man får fram kartorna någonstans, verkar fint.

/Magnus

Hej,

En fördelarna som jag ser det med 305:an är ju att man kan ladda ner och upp stigar till enheten. Jag hittade sidan geoladders.com och den verkade ju ha en del roliga tävlingar och utbyte av stigar så att man kan tävla mot varandra vid olika tidpunkter. Tyvärr har jag inte hittat några stigar i sverige vare sig på motionbased eller geoladders. Är det någon som använder denna möjlighet av svenskarna i forumet eller finns det någon annan websida som är populärare?

Jag tycker det vore förträffligt med ed databas med rooliga stigar i olika delar av landet möjliga att ladda ner i gps'en.

MVH Fredrik

Tillbaka
Topp