[GPS] Garmin Edge 305 långtidstest.

Vi kommer att göra det möjligt att bifoga en fil med waypoints till turtipsen här på siten.

Sen vet jag, utan att säga för mycket, att det pågår andra mer omfattande initiativ!

Fredrik Bergner skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej,
>
> En fördelarna som jag ser det med 305:an är ju
> att man kan ladda ner och upp stigar till enheten.
> Jag hittade sidan geoladders.com och den verkade
> ju ha en del roliga tävlingar och utbyte av
> stigar så att man kan tävla mot varandra vid
> olika tidpunkter. Tyvärr har jag inte hittat
> några stigar i sverige vare sig på motionbased
> eller geoladders. Är det någon som använder
> denna möjlighet av svenskarna i forumet eller
> finns det någon annan websida som är
> populärare?
>
> Jag tycker det vore förträffligt med ed databas
> med rooliga stigar i olika delar av landet
> möjliga att ladda ner i gps'en.
>
> MVH Fredrik

Jag har bytt en del tracks via PM här på forumet. Fast det går ju via mail då det inte går skicka filer. Kanon om man utvecklar dessa funktioner på Happy :))

jomper skrev:
> Vi kommer att göra det möjligt att bifoga en fil
> med waypoints till turtipsen här på siten.
>
> Sen vet jag, utan att säga för mycket, att det
> pågår andra mer omfattande initiativ!

Det är verkligen välkommet!

Miche skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vi kommer att göra det möjligt att bifoga en
> fil
> > med waypoints till turtipsen här på siten.
> >
> > Sen vet jag, utan att säga för mycket, att
> det
> > pågår andra mer omfattande initiativ!
>
> Det är verkligen välkommet!

Ja, jag har skvallrat om det förut. Vi är idagarna på väg att ta in en första testgrupp, för att lusa av sajten. Vi vill lansera den i mars/april.

Då jag är inblandad, förstår ni säkert att det är mycket fokus på kartor och gps-filer! ;~) Hög dräggelfaktor faktiskt! Jag sitter med hushållsrullen nära tillhands när jag programmerar.

Så håll ut!

bigmollo skrev:
> Men va fan! Nu blir jag ju tvungen att köpa en
> sån där apparat. :)
> /J

Klart du måste ha!

Instämmer i att det är dags att slå till. Jag är högst på en på eBay med £102 som stänger i övermorgon. Den som gick i förrgår slutade på £155. Känns som en perfekt julklapp till mig själv.

C

Jag googlade fram lite butiker som säljer dem. Billigast i sverige var 2813.-

<http://se.pricerunner.com/computing/computers/gps-accessories/freetext?&a_search=garmin+edge+305&other_hits=288%3Agarmin+edge+305_203%3Agarmin+edge+305%3B%3B1760%3B&q=garmin+edge+305&ref=redirect>
<http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=88762>
/J

Hmm ett kit med både kadens och puls...
<http://www.netbay.se/index.php?page=http://www.netbay.se/product.php?products_id=145>
/J

bigmollo skrev:
> Hmm ett kit med både kadens och puls...
>
> /J

Den hade antingen eller. Köp med puls. Kadensen är inte så viktig på MTB men kadenssensorn innehåller hastighetsgivare oxo som kan va bra om GPS signalen e svag eller försvinner tex om man skall cykla i en gruva :P

<http://www.netbay.se/product.php?products_id=1252>
Den här var det jag menade. Länken blev lite tokig.
Den har både kadens och puls 3245.-
/J

bigmollo skrev:
> > Den här var det jag menade. Länken blev lite
> tokig.
> Den har både kadens och puls 3245.-
> /J

Verkar också ha antingen eller. Satsa på puls. Då kan du använda den på spinningpass mm. Går att ha i bilen i ryggsäcken å på krogrundor också. Det sista visar sedan hur man irrat runt på stan haha. Har testat den på flyget också funkar klockers. KÖP!!!

Oscar skrev:
> Verkar också ha antingen eller.

Ringde och snackade med killen på netbay. Han trodde att paketet innehöll både puls och kadens. Texten kom tydligen från leverantören. Han skulle återkomma när han prata med dem.
/J

bigmollo skrev:
> Oscar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Verkar också ha antingen eller.
>
> Ringde och snackade med killen på netbay. Han
> trodde att paketet innehöll både puls och
> kadens. Texten kom tydligen från leverantören.
> Han skulle återkomma när han prata med dem.
> /J

"Edge™ 305 with heart rate monitor and/or speed cadence sensor " paketering verkar finnas enligt Garmin. Lycka till då :)

Jag köpte en 305:a i sommras och fick då paketeringen med både kadensmätare och pulsmätare. Enligt killen i butiken ska dom inte säljas i Sverige och dom hade helt enkelt fått fel paket skickat till affären. Han var dock snäll och sålde mig den för samma pris som den med antingen eller.

Förövrigt är jag väldigt nöjd med GPSen. Väldigt bra mottagning och ger mig den statistik som jag vill ha ut av den.

/niklas

Har byggt en extern batteri-pack till min Garmin Forerunner 201.

Jag kan byta batterier medans den är igång. Begränsningen blir hur många punkter gps:en lagrar.

Packen är bra till utrustning (e.g. gps, kamera) när det är kallt ute och det finns risk att batterierna dras ur. Packen kan man ha innanför jackan. Då dubblar gps:en bra för exempelvis skridsko.

/Khaleb

Bilagor

• Battpack.jpg
    Battpack.jpg
    39.8 KB · Besök: 64
khaleb skrev:
> Har byggt en extern batteri-pack till min Garmin
> Forerunner 201.
>
> Jag kan byta batterier medans den är igång.
> Begränsningen blir hur många punkter gps:en
> lagrar.
>
> Packen är bra till utrustning (e.g. gps, kamera)
> när det är kallt ute och det finns risk att
> batterierna dras ur. Packen kan man ha innanför
> jackan. Då dubblar gps:en bra för exempelvis
> skridsko.
>
> /Khaleb

Vad är det för praktisk batterilåda du har, var hittar man såna?

Köpte all utrustning på ELFA. Lödade ihop grejorna hemma hos en kompis. Det viktiga med Forerunnern är att vaggan (den man snäpper i GPSn i för laddning och dataöverföring) möjliggör att man kan ta loss PC/elnätkoppling. Forerunner finns med lite olika varianter av vagga.

De interna batterierna räcker 15 timmar. Jag tror att de externa batterierna räcker minskt lika länge. (Har även kopplat in solcellspanel från Silva när jag varit på långtur med kajaken.)

Tänk på att Forerunner främst är tänkt att logga turer, inte helt klockren att navigera med (även om det går).

bigmollo skrev:
> Fick svar från NetBay. Det ingick både kadens
> och pulssensor. Det var en felskriving.
> /J

Go for it mollo!

Khaleb,
ser ut att vara en toppenlösning. Jag har en Garmin Forerunner 301
och skulle ibland ha nytta av förlängd batteritid.
Du har inte möjlighet att lägga upp lite mer information hur du
kopplat ihop det.
/Pär

Pär,
bifogar en lite suddig bild på den vagga som jag sätter 201:an i under laddning. På vaggan står det att den vill ha 5 volt in. Jag gick till ELFA och fick hjälp att hitta rätt kontakt, sedan var det bara att löda och dra sladdar till batteripacken. Såg i manulen att 301:an ser ltie annorlunda ut. MEn det verkar vara möjligt att koppla in extern ström-källa.

När jag gjorde min så hittade jag iden på ett Forerunner-forum http://garminf.com/ jag hittar inte den gamla tråden då jag inte har kvar mitt login dit.

Om du registrerar dig där och ställer en fråga så finns det kanske någon som har gjort motsvarande för 301:an.

Mvh Kalle

Bilagor

• Bild 003.jpg
    Bild 003.jpg
    18 KB · Besök: 59
Tack för info.
Hur har du löst det med kravet på 5 Volt?
Jag tycker det ser ut som om du har två
R6-batterier i boxen och det blir ju bara 3 volt.
/Pär

Det har räckt med 3 Volt. Hade jag gjort om den så är det inte omöjligt att jag tagit en låda för 3 eller 4 batterier...

Jag går också i väntans tider på min julklapp till mig själv. Jag vann en auktion på eBay på julafton och väntar nu med spänning på varje uppdatering från US Postal Service. Det är snart en vecka sedan den lämnade Staterna så jag hoppas att den snart dyker upp här hemma. Kan också tipsa om att det blev billigt. "GARMIN EDGE 305 GPS HEART RATE & CADENCE SPEED BUNDLE" ny i förpackning slutade på $270. Alltså under 2000kr inklusive frakt. Det ligger hela tiden några ute på eBay.

C

Daddy D.Lux skrev:
> Det är snart
> en vecka sedan den lämnade Staterna så jag
> hoppas att den snart dyker upp här hemma.

Oj, en vecka sedan den lämna staterna... Låter som om tullen på Arlanda ha snokat rätt på den :(

Jag är något av en eBayoskuld, så jag uppskattar att få lära mig tolka vad en sådan fördröjning indikerar. Får väl hoppas att du har fel, vore tråkigt att gå från jättebilligt, till bara billigt.

C

Lägg på 25% i moms, och några procent i tull, så vet du vad priset hamnar på, och det är priset på hela beloppet inklusive frakt.

/Magnus

Och nästa vecka har jag haft min i ett år!

Funkar fortfarande. Kommer lite lera å skit under framknapparna emellanåt och då får man pilla upp dom med nått vasst å göra rent. En rejäl repa över glaset.

Använt den på hojjen, på planet, på resor, i bilen, i svampskogen, loggat POI:er.
Testat Geocaching med "go to" funktionen funkar det oxo.
Varit med på krogrundor, kul att se sen hur man "irrat runt".
I gymmet använder jag den som pulsmätare på löpbandet, roddmaskinen och boxningen.

Fortfarande nöjd. Lite buggar men men.

Kan fortfarande rekommendera denna lilla användbara pryl.

Senast redigerad av en moderator:
Nu är den här. Det blev mindre dyrt än befarat. 130 kr i tull och moms. Ger alltså en total på 2130 inkl frakt med både HR-givare och kadensgivare. Jag stred en stund med installationen av Training Center eftersom den prompt ville installera i mappen C:/garmin och jag inte har någon C:-enhet. Lösningen var att ladda ner den senaste versionen av programvaran från Garmin där denna bug var åtgärdad.

Nu längtar jag efter att testa.

Calle

Yps skrev:
> Lägg på 25% i moms, och några procent i tull,
> så vet du vad priset hamnar på, och det är
> priset på hela beloppet inklusive frakt.

Jag använder Garmins Friluftskartan PRO och tycker den är helt okej (är i samma data som Gröna kartan). Tror den kostar nåt i stil med 1400 spänn.

Som träningsdagbok kör jag Sportstracks, mycket bra!

/niklas

Surfar man i ämnet verkar det som att standardtipset är kartprogrammet Fugawi med Lantmäteriets Gröna karta som kartmaterial, men det är inte prissatt så att det går att motivera ett inköp om det bara skall användas för att plotta var man cyklat. Om man i det läget kikar i piratbukten har ju med samvetet att göra.

Calle

Från Sportstracks kan man slå upp direkt mot Google Earth. Finns även en "vägkarta" från Google.
Ända minuset jag har märkt med den är att den tar väldigt lång tid (ca 90s) att starta upp om man inte "startar" den på exakt samma ställe som man stängde av den på.

/Magnus

Daddy D.Lux skrev:
> Jag kom på en säsongsrelaterad fråga till. Hur
> väl dubblerar den som långfärdsskridskogps?
> (Jag vet att det inte är
> happylångfärdsskridsko.org)
>
> C

Det finns ett sjökort att köpatill, om du använder det och lägger in waypoints i förväg så är det lätt att navigera. Om du bara är ute på isen och åker så kan du föra över koordinaterna till datorn och få dem på sjökortet så vet tu exakt var du har varit.

Är det någon i församlingen som vet hur det går till att byta batteri i 305:an när det blir dags?

Jag har en helt oanvänd och ouppackad Garmin Edge 305 som är till salu. Den är en vinst från Edge Magazine och jag säljer den då jag skall köpa en Forerunner 305.

Kolla in Köp & sälj här på Happy.

matr skrev:
> Jag har en helt oanvänd och ouppackad Garmin Edge
> 305 som är till salu. Den är en vinst från Edge
> Magazine och jag säljer den då jag skall köpa
> en Forerunner 305.
>
> Kolla in Köp & sälj här på Happy.

Köp o säljs finns just där för att du INTE ska annonsera i forumet

Jag är ett UFO.

Kan man få in någon annan karta i Training Center?
Den som är där är ju faktiskt riktigt värdelös.

Öijer skrev:
> Kan man få in någon annan karta i Training
> Center?
> Den som är där är ju faktiskt riktigt
> värdelös.

Jag har ingen större koll på Training Center för Windows -- använder själv Mac -- men om du vill få mer detaljer i kartan och analysen av passen kan jag klart rekommendera http://www.motionbased.com. Deras gratisvariant spöar i alla fall Training Center för Mac med hästlängder, och jag misstänker att betalversionen förmodligen är värd priset.

/s-o

Jag rekommenderar Sporttracks, där får du in Google Earth/Maps, grymt fint program.
Jag fick in andra kartor i Traingingcenter pga av att jag har Mapsource, till den hade jag köpt Friluftskartan Pro.

/Magnus

Tillbaka
Topp