GPS, kan någon förklara?

Mathias

Aktiv medlem
GPS, kan någon förklara?
Alright, jag kapitulerar. Det är för mycket info och jag orkar inte sätta mig in i all nitty gritty.

Jag tänkte köpa en GPS, en billig med precis det som behövs, inget mer. Garmin eTrex Legend verkar billig och bra (jag har som sagt ingen aning) men den kostar 2280:- enligt Pricerunner och där ligger smärtgränsen. Den verkar dessutom klara kartor och det är ett måste känns det som.

Jag vill kunna ladda ner kartor och rutter för Österrike. Här är en sajt som har massor av sådana http://www.gps-tour.info/tours/view.php/action.view/entity.detail/key.78/Mountainbike.78.html i följande format som inte säger mig så mycket: G7ToWin, TTQV, Overlay, Fugawi, GPX, KOMPASS-Verlag, Alpenverein

Just "Kompass"-kartor verkar vara intressant för de har digitala kartor för Österrike att köpa ganska billigt (€14) http://www.kompass.at/index.php?id=46 och deras kartor ska visst vara Garmin kompatibla fast det verkar som om man behöver Fugawi (något slags klipp och klistra program eller?)

Det kanske finns bättre kartor?

Kan någon bara peka med hela handen och säga "Gör så här" ?

GPS, kan någon förklara?
Du behöver ett program för att föra över kartor från din dator till din GPS. Samma program används med fördel för att redigera färddata, som waypoints, tracklog etc.

Innan cykling, ta kartan och ladda ner den i GPSen med hjälp av programmet i datorn.
Efter cykling, ladda upp färddata till datorn med hjälp av programmet.

Vilket program man använder beror på många saker, men Fugawi är populärt och används av många.

GPS, kan någon förklara?
Till Garmins GPS:er funkar bara Garmins egna kartor, som Friluftskartan. Då använder du programet MapSource för att föra över kartorna till GPS:n.

I princip. Det går att konvertera Lantmäteriets gröna karta, eller andra valfria kartor till ett Garmin format som din GPS kan förstå. Men till det krävs flera freewareprogram, tålamod, mer tålamod. För du måste kalibrera om alla kartor! Efter en dags läsande i manualer tröttnade jag...

Fugawi är ett av många program för att lässa data FRÅN gps:n och visa dom på kartor. Fugawi stöder Lantmäteriets .rik format. Fugawi kan inte läsa Garmins kartor eller föra över dom TILL gps:n.

Kartex är Lantmäteriets eget kartprogram, men är totalt värdelöst på att presentera dina rutter och waypoints på en karta. Anser jag.

Garmins Legend innehåller en baskarta, med de viktigaste gatorna, vattendragen, järnvägarna. Men vill du se stigar, höjdkurvor osv, så äre Garmins Friluftskarta som gäller.

Är detta svar på dina frågor?

GPS, kan någon förklara?
Tack för svaren! Då är jag litet klokare, men bara litet.

Det går alltså att läsa över kartor till GPS, men det är krångligt?
Är Garmin eTrex Legend bra/prisvärd? Är 2280:- ett bra pris? Finns det billigare/bättre?
Jag är ute efter litet mer än rutter eftersom vi kommer cykla på ställen där vi inte vet eller kan rutten utan behöver GPSen som karta.

GPS, kan någon förklara?
Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för svaren! Då är jag litet klokare, men bara
> litet.
>
> Det går alltså att läsa över kartor till GPS, men
> det är krångligt?

Ja, jag tyckte det verkade så. Men finns folk som gjort det så, det är inte omöjligt.
Hur man gör å vad du behöver, kan du läsa om här: http://www.utsidan.se/vb_forum/forumdisplay.php?forumid=37

> Är Garmin eTrex Legend bra/prisvärd? Är 2280:- ett
> bra pris? Finns det billigare/bättre?
> Jag är ute efter litet mer än rutter eftersom vi
> kommer cykla på ställen där vi inte vet eller kan
> rutten utan behöver GPSen som karta.

Vill du göra det enkelt för dig, köp den tillsammans med MapSource MetroGuide, det gjorde jag http://www.garmin.se/adfinity.aspx?pageid=422 då kommer du långt, å har med hela Europa. Du kan tom söka på restauranger, biografer osv! Skitcoolt om du står i Gamla stan å vill äta!

Friluftskartan kan du å jag lösa internt!

GPS, kan någon förklara?
Mathias skrev:
> Jag är ute efter litet mer än rutter eftersom vi
> kommer cykla på ställen där vi inte vet eller kan
> rutten utan behöver GPSen som karta.
>
En liten tanke bara, jag tycker inte skärmen räcker till som karta, om du ska navigera med den. Den är liten och svår att få överblick för framförhållning. Att följa en fördefinerad rutt räcker den alldeles utmärkt. Det finns säkert Garmin kartor för Österrike okså, enligt debatter på utsidan ska de svenska friluftskartan vara sämst.

/Patrik

GPS, kan någon förklara?
Garmin är helt OK. Har själv kört med märket i 3 år, aldrig några problem. 2280;- är väl inget överpris.
Vilken Legend-modell är det? Det finns nämligen 2 st, den "gamla" Legenden med LCD-skärm och den nyare Legend-C som har TFT-färgskärm. Färgskärm är överlägset. En annan viktig grej är kapaciteten på minnet, "gamla" Legenden har 8mb och Legend-C har 24 mb kartminne. Här måste man tänka sig för i och med att det inte går att öka minnet i Legenden. Hade 8mb först, det är inte så där jättemycket karta man får rum med då.
24mb känns betydligt bättre speciellt om man kanske vill använda gps;en i bilen också, för det går alldeles utmärkt. Har använt den på familjens semesterresor i Danmark bl.a. Suveränt!
Med 24 mb så får jag in hela Götaland och ung. halva Svealand (8 mb halva Götaland) då det gäller bilkartan och med Friluftskartan blir det Öland, Kalmar-, Kronobergs- och Blekinge län. Motsvarande med 8 mb blir Öland och halva Kalmar län, viss skillnad. Satsa en tusenlapp till och du får mycket mer minne, det behöver man. Ju mer man använder sin gps, ju mer karta villa man ha för att slippa hålla på att ladda i tid och otid.
Ett tips till om du ska ha gps;en på cykelturen, köp ett fäste till styret.
Lycka till!

/steen

GPS, kan någon förklara?
Jag kommer förmodligen aldrig cykla över så jättestora områden så att jag behöver ett halvt land fast jag förstår ju att mer minne alltid är bättre. Färgskärms GPSer verkar rätt dyra. Det kanske är bättre att satsa på snikvarianten och bara lägga in rutter om det är svårt att se kartan på de små. Hmm...

Förstår jag det rätt att man kan byta ut baskartan mot egna kartor och att det är det som klurigt för att man måste kalibrera dem rätt när man lägger in dem?

GPS, kan någon förklara?
Mathias skrev:
> Jag kommer förmodligen aldrig cykla över så
> jättestora områden så att jag behöver ett halvt
> land fast jag förstår ju att mer minne alltid är
> bättre. Färgskärms GPSer verkar rätt dyra. Det
> kanske är bättre att satsa på snikvarianten och
> bara lägga in rutter om det är svårt att se kartan
> på de små. Hmm...
>
> Förstår jag det rätt att man kan byta ut baskartan
> mot egna kartor och att det är det som klurigt för
> att man måste kalibrera dem rätt när man lägger in
> dem?

Ja.
Baskartan ligger alltid kvar i gps:n minne.

Men se meddelandet jag skickade dig!

GPS, kan någon förklara?
Det är klurigt. Skall du lägga över en egen karta så måste du först scanna den så att du har den digitalt. Sedan skall den kalibreras så att kartan och det digitala stämmer överens. Sedan kan du föra över den till GPSen.

Att navigera med en GPS är väl inte det bästa, dom har ju så små skärmar som sagt. Men att följa en rutt är något helt annat, då är det bara att trampa på och följa den vita kaninen (typ :)) Dessutom kommer du lära dig vikten av att ha med sig extra batterier.

GPS, kan någon förklara?
Mathias skrev:
Färgskärms GPSer verkar rätt dyra. Det
> kanske är bättre att satsa på snikvarianten och
> bara lägga in rutter om det är svårt att se kartan
> på de små. Hmm...
>

Köpte en Legend C inkl cykelfäste och bilfäste för några veckor sedan på Ebay.
3000kr. Inkl frakt. Bad dem skriva ner värdet på försändelsen för att slippa tull/moms.
Så så mycket dyrare måste det inte bli.

GPS, kan någon förklara?
Mattias L skrev:
> Det är klurigt. Skall du lägga över en egen karta
> så måste du först scanna den så att du har den
> digitalt. Sedan skall den kalibreras så att kartan
> och det digitala stämmer överens. Sedan kan du
> föra över den till GPSen.

Scannade kartor kan inte användas direkt i GPSen. För att använda scannade kartor medan du cyklar så måste du ha en laptop eller PDA fasttejpad på styret och GPSen kopplad till denna dator. [Edit: Gäller Garmins vanliga handhållna.]

Det man däremot kan göra är följande:
-Scanna önskad karta.
-Kalibrera den i t ex Fugawi eller OziExplorer.
-Rita som track de stigar du vill cykla.
-För över dessa tracks till GPSen.
-Följ linjen på GPSen.
-Gråt när stigen plötsligt delar sig och den stig du inte ritade in ser mycket mer spännande ut.

Senast redigerad av en moderator:
GPS, kan någon förklara?
Jo, det går att föra över redan digitaliserade kartor, eller självinscannade! Det finns freewareprogram för det. Men det är ett j-a pyssel.

GPS, kan någon förklara?
Oskar skrev:
> Annars finns ju kartor tryckta på papper, men det
> kanske främst är för oss viktjägare?

Kan man söka efter restauranger med den?

GPS, kan någon förklara?
bruse skrev:
> Kan man söka efter restauranger med den?

Vet inte. Har aldrig testat. Men man vet väl var restaurangerna ligger ändå?

GPS, kan någon förklara?
"Restaurants, to god-damned hell with Restaurants! We have no Restaurants. In fact, we don't need Restaurants. I don't have to show you any stinking Restaurants, you god-damned cabron and ching' tu madre! Come out there from that shit-hole of yours. I have to speak to you."

Fritt efter The Treasure of The Sierra Madre

GPS, kan någon förklara?
Oskar skrev:
> Vet inte. Har aldrig testat. Men man vet väl var
> restaurangerna ligger ändå?

Ok, var ligger närmaste restaurang, med telefonnummer, adress osv, om du står på Fontana de Trevi? Eller Picadilly Cirkus nr 2?

Senast redigerad av en moderator:
GPS, kan någon förklara?
Jag mer intresserad av att veta hur jag tar mig runt eller över det 3000 meter höga berget jag har framför mig när det börjar närmas kväll! =) Som sagt, I don't need no steeenkin restautrants! =)

GPS, kan någon förklara?
Dan skrev:
> Mattias L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är klurigt. Skall du lägga över en egen
> karta
> > så måste du först scanna den så att du har
> den
> > digitalt. Sedan skall den kalibreras så att
> kartan
> > och det digitala stämmer överens. Sedan kan
> du
> > föra över den till GPSen.
>
> Scannade kartor kan inte användas direkt i GPSen.
> För att använda scannade kartor medan du cyklar så
> måste du ha en laptop eller PDA fasttejpad på
> styret och GPSen kopplad till denna dator.
>
> Det man däremot kan göra är följande:
> -Scanna önskad karta.
> -Kalibrera den i t ex Fugawi eller OziExplorer.
> -Rita som track de stigar du vill cykla.
> -För över dessa tracks till GPSen.
> -Följ linjen på GPSen.
> -Gråt när stigen plötsligt delar sig och den stig
> du inte ritade in ser mycket mer spännande ut.
>

Johorå, jag gjorde det med orienteringskartor och Garmin eTrex förut. Men det tog en del tid...

Men man behöver inte gråta... Följ den intressanta stigen. Vill man tilbaka så är det ju bara att köra Trackback eller vad det nu var dom kallade det.

GPS, kan någon förklara?
bruse skrev:
> Ok, var ligger närmaste restaurang, med
> telefonnummer, adress osv, om du står på Fontana
> de Trevi? Eller Picadilly Cirkus nr 2?

Fontana di Trevi
trevi.jpg

Piccadilly Circus
pcircus1.gif

Man lär nog se en restaurang på bägge ställena?

GPS, kan någon förklara?
Mattias L skrev:
> Johorå, jag gjorde det med orienteringskartor och
> Garmin eTrex förut. Men det tog en del tid...

Precis, pga att du måste omvandla rasterkartan till vektorkarta. Och det var det jag menade i förra inlägget, att det inte går att scanna en karta och direkt lägga in den på GPSen.

GPS, kan någon förklara?
Dan skrev:
> Mattias L skrev:
> -----
> > Johorå, jag gjorde det med orienteringskartor
> och
> > Garmin eTrex förut. Men det tog en del
> tid...
>
> Precis, pga att du måste omvandla rasterkartan
> till vektorkarta. Och det var det jag menade i
> förra inlägget, att det inte går att scanna en
> karta och direkt lägga in den på GPSen.

Som jag läser det du skrev så måste man endera ha datorn med på styret eller så kan man bara föra över tracks.

Jag förde över kartor.

Forum är ett utmärkt forum att bli missförstådd/feltolkad/snedciterad i ;)

GPS, kan någon förklara?
Mattias L skrev:
> Som jag läser det du skrev så måste man endera ha
> datorn med på styret eller så kan man bara föra
> över tracks.
>
> Jag förde över kartor.

Jo, men inte förrän du hade gjort om de från raster (scannade) till vektor.

> Forum är ett utmärkt forum att bli
> missförstådd/feltolkad/snedciterad i ;)

Japp, alltid kul att förvirra folk. :-)

GPS, kan någon förklara?
Köp en papperskarta eller flera för att orientera, köp en GPS för att vara prylbög och för att det är kul. Allt som är digitalt finns jättebilligt på internet. Jag köper en GPS när jag har varit i en snöstorm och inte hittat tillbaka till tältet. Den enda GPS jag har lekt med är en på en casioklocka och jag pekade ut var jag var bättre på kartan än tre satelliter.

Tror det går snabbare och enklare att orientera med en papperskarta. Skulle också dra mig för att lita blint på ett svart streck eller en pil på en liten display.

GPS, kan någon förklara?
HEI skrev:
> Köp en papperskarta eller flera för att orientera,
> köp en GPS för att vara prylbög och för att det är
> kul. Allt som är digitalt finns jättebilligt på
> internet. Jag köper en GPS när jag har varit i en
> snöstorm och inte hittat tillbaka till tältet. Den
> enda GPS jag har lekt med är en på en casioklocka
> och jag pekade ut var jag var bättre på kartan än
> tre satelliter.

Karta och kompass ska självklart finnas med som backup om man ska ut i vildmarken. Men GPSen är faktisk oslagbar på att ge exakt läge. Inte ens med syftkompass och tre tydliga lättidentifierade fjälltoppar runt dig klarar du att positionera dig lika bra på kartan.

> Tror det går snabbare och enklare att orientera
> med en papperskarta.

Var har du kartan då? Stor och otymplig på styret eller måste du stanna och ta upp den ur säcken varje gång du ska navigera? GPSen kan du ha på styret hela tiden medan du cyklar. Det gör att du kan behålla flytet hela tiden och slipper stanna för att navigera.

En annan stor fördel med GPS i förhållande till kartan är att du kan glömma navigeringen under längre eller kortare stund. Det är bara att tokcykla rakt ut i skogen och sedan när du funderar på var du är och hur du bäst kommer hem igen så tar du fram GPSen. Med karta och kompass ska det ganska tufft detektivarbete till för att lyckas luska ut din position efter en timmes cykling utan kontinuerlig uppdatering av positionen på kartan.

GPS, kan någon förklara?
> Det gör att du
> kan behålla flytet hela tiden och slipper stanna
> för att navigera.

Ute i skogen, på en okänd stig i Alperna? Kan folk inte cykla asfalt med uppmärksamheten på cyklandet utan att knockas av dörrar ska dom nog ta det lugnt med att orientera på en gps. Om inte träden har strikt ansvar förstås! (Ironi, vill inte göra mig lustig över andras olycka) Är det realistiskt att orientera i farten?

> En annan stor fördel med GPS i förhållande till
> kartan är att du kan glömma navigeringen under
> längre eller kortare stund. Det är bara att
> tokcykla rakt ut i skogen och sedan när du
> funderar på var du är och hur du bäst kommer hem
> igen så tar du fram GPSen.

Den här köper jag. Förutsatt att det inte är i en dal med satellitskugga. Kanske ett mindre problem i Alperna (vet inte hur satelliterna sitter i himlen där) men i fjällen kan man ligga ganska öppet och ändå ha problem med mottagning som jag har förstått det.

> Med karta och kompass
> ska det ganska tufft detektivarbete till för att
> lyckas luska ut din position efter en timmes
> cykling utan kontinuerlig uppdatering av
> positionen på kartan.

Kartrek är ju lika roligt som att cykla så det är en bonus!

GPS, kan någon förklara?
HEI skrev:
> Är det realistiskt att orientera i farten?

Ja, det tycker jag inte är något problem. Det är ju inte snack om att klicka på knappar, bara att kasta en blick ner på displayen och se om man är på rätt stig eller om man precis har passerat ett otydligt stigkryss och missat att svänga av.

Annars ska jag väl erkänna att jag oftast har GPSen liggande i ryggsäcken för att registrera när jag är ute och så sätter jag mig med en espresso framför datorn på kvällen och analyserar dagens äventyr.

GPS, kan någon förklara?
Dan skrev:
> Annars ska jag väl erkänna att jag oftast har
> GPSen liggande i ryggsäcken för att registrera när
> jag är ute och så sätter jag mig med en espresso
> framför datorn på kvällen och analyserar dagens
> äventyr.

Har du då en antenn som sticker upp?

GPS, kan någon förklara?
En stor anledning till att jag vill ha GPS är för att det i Österrike finns en mängd GPS-rutter att ladda ner så även om jag aldrig cyklat där kan jag bara dra ut från huset och följa en rutt på GPSen. Det har sina fördelar...

GPS, kan någon förklara?
Alltså, på dom utmärkta Kompass-kartorna (som väger 75 gram) så är ju restaurangerna utsatta på kartan. På t.ex Kompass 018(Wolfgangsee-Fuschlsee-Mondsee) hittar jag bland annat "Branntweinhäusl" som garanterat verkar värt ett besök ;-)

bruse skrev:

>
>
>

GPS, kan någon förklara?
bruse skrev:
> Har du då en antenn som sticker upp?

Nej, det brukar räcka att lägga GPSen överst i säcken. Men antenn är definitivt bra att ha om man är i områden med halvtaskig täckning. Inte bara för att antennen kan plasseras där man slipper köttblockering, t ex i hjälmen/mössan, men också för att antennen förstärker signalen. Har precis fått mig ny antenn som ska testas i bilen idag. Har fått mig bil med atermisk vindruta och atermiskt glastak så mottagningen är plötsligt usel. Hoppas på bättring med antenn liggande i bakrutan.

GPS, kan någon förklara?
bruse skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > Vet inte. Har aldrig testat. Men man vet väl
> var
> > restaurangerna ligger ändå?
>
>
Tjena!

Det där har man tillgång till i telefonen som man ändå alltid har med sig.. i sverige t.ex. wap.hitta.se med kartor och allting och med positoneringsfunktionen som finns online så kan jag få veta med tjugo meters säkerhet var i stan jag är.. (det räcker när man är mitt i smeten, 2-5 meter kan vara skönt till havs och i skogen..)

GPS, kan någon förklara?
Kneecap (fd Kneecap Frost) skrev:
> bruse skrev:
> -----
> > Oskar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vet inte. Har aldrig testat. Men man vet
> väl
> > var
> > > restaurangerna ligger ändå?
> >
> > Ok, var ligger närmaste restaurang, med
> > telefonnummer, adress osv, om du står på
> Fontana
> > de Trevi? Eller Picadilly Cirkus nr 2?
> >
> Tjena!
>
> Det där har man tillgång till i telefonen som man
> ändå alltid har med sig.. i sverige t.ex.
> wap.hitta.se med kartor och allting och med
> positoneringsfunktionen som finns online så kan
> jag få veta med tjugo meters säkerhet var i stan
> jag är.. (det räcker när man är mitt i smeten, 2-5
> meter kan vara skönt till havs och i skogen..)

Men förta inte det roliga nu! Kan du polska om du är i Polen? Vad heter nummerupplysningen i Polen? Kan dom ge dig dene xakta postitionen? Nähä.

Tillbaka
Topp