GPS-klocka till vardags och cykling

jakopps

Ny medlem
Tänkte skaffa mig en träningsklocka för cykelturerna i skogen o lite löpning. Just nu står det mellan en Sunnto 5 eller Polar Vantage M2. Tänkte ha den till vardags också så då får den gärna se lite snygg ut. De som talar för suunton är att den har ruttnavigering med gpx fil och bra batteri. Tyvärr(?) har den några år på nacken sedan den lanserades och det är väll det som är det säljande för polar att den släpptes i år. Har ni några bra/dåliga erfarenheter med klockorna eller har ni en helt annan modell som ni tycker jag ska köpa? Garmin vívoactive 4S? Runt 3000 kr är jag villig att spendera.

sdx

Aktiv medlem
Skall man se till användar vänligheten så vinner polaren Garmin är inte användarvänlig med sina under menyer som ligger skalade lager på lager ganska svår navigerad.
Suunto dom är hopplöst ute då dom endast har engelsk support .
Sen brukar man få vad man betalar för .

yonsson

Aktiv medlem
063CE38B-4F08-4A7A-9716-20418E86DDC9.jpeg

Jag har en Garmin Instinct Solar. Kan inte påstå att jag använder den särskilt mycket men den gör vad den ska.

spongebob

Medlem
För 3300 får du en Suunto 9. Bättre skärm jämfört med S5 och lång batteritid.
Lätt att navigera med och appen enkel att hantera. Möjlighet till turn by turn navigering med rutter från Komoot.
Support på engelska? Ser inte det som ett problem om det överhuvudtaget skulle behövas.
Har inte mest finesser men är å andra sidan lätt att använda till det du verkligen behöver.

Skippe

Medlem
Kör en Suunto 9. Köpte för ca 2200kr på XXL vid nån kampanj i höstas. Jag är super nöjd. Grym batteritid, lätta menyer. Smidigt med appen. Jag hade Suunto nån modell från 2014 tidigare, där va menyerna lite stökigare, nu har dem blivit bättre i min mening

GustafH

Aktiv medlem
Jag har en Vantage M som fyller två år här i dagarna. För priset otroligt bra klocka. Har kört den till alla sporter fram till i april när jag köpte cykeldator igen.

Jag tycker klocka i den här storleken är lite för liten för mig på styret, det blir för få datafält, men det funkar bra till mtb där jag inte har så mycket att titta på. Batteritiden är fortfarande bra, de lovar upp till 30 timmar träningstid med GPS och det stämmer nog. Jag har väl gjort hälften på en vecka men då också haft den som vardagsklocka med pulsmätaren på, laddar normalt ca var femte dag.

Skulle jag köpa igen blir det definitivt en Vantage M2. Det jag saknar är navigering och jag är inte beredd att lägga de pengarna eller offra den stabiliteten som Polar erbjuder.

yonsson

Aktiv medlem
Och den är i T/S prissegment så det kan du fet glömma det luktar skryt nu i från din sida .
Haha, va?
Han har en budget på 3k och den finns för under 3k. Och vem fan skryter med en klocka för 3000kr? 😂

ers

Aktiv medlem
Beror på vad du vill ha för info men jag tycker att min Apple Watch fungerar fint ännu. Använder visserligen numera en Garmin 530 för cykling men tidigare körde jag bara med klockan och Strava vilket fungerade fint. Misstänker att en nya AW kostar mer än 3000:- idag men om begagnat är ett alternativ och man gillar och / eller är fast i Apples ekosystem så...

yonsson

Aktiv medlem
Beror på vad du vill ha för info men jag tycker att min Apple Watch fungerar fint ännu. Använder visserligen numera en Garmin 530 för cykling men tidigare körde jag bara med klockan och Strava vilket fungerade fint. Misstänker att en nya AW kostar mer än 3000:- idag men om begagnat är ett alternativ så...
Ska man bara använda klockan till Mtb så tycker jag 530 är ett bättre alternativ. Det är asgött att alltid kunna se aktuell tid, distans mm utan att behöva släppa styret. Det är även gött att se sms, inkommande samtal mm. Jag kör hellre utan min Instinct än utan min 530.

Vintertid är det gött att inte behöva ha klocka under korvig jacka och under tjockare handskar.

RN

Aktiv medlem
Skall man se till användar vänligheten så vinner polaren Garmin är inte användarvänlig med sina under menyer som ligger skalade lager på lager ganska svår navigerad.
Suunto dom är hopplöst ute då dom endast har engelsk support .
Sen brukar man få vad man betalar för .
Håller inte riktigt med, bytte från Polar till Garmin i år (pga Polars dyra service). Garmin är mer annorlunda men jag vet inte om jag tycker att de är direkt sämre.
Beror kanske på vad man vill göra också.

/R

yonsson

Aktiv medlem
Kan tillägga att Garmins support varit blixtsnabb för mig. Crashade min 530 och skickade in den på lagning (1280kr). Fick en helt ny (utan ytterligare kostnad) på posten 3 dygn efter att jag skickade iväg den.

jakopps

Ny medlem
Håller inte riktigt med, bytte från Polar till Garmin i år (pga Polars dyra service). Garmin är mer annorlunda men jag vet inte om jag tycker att de är direkt sämre.

/R
Varför behövde den service? Gick klockan sönder av sig själv eller var det yttre påverkan? Vilken modell bytte du från och vilken blev den nya Garmin?

sdx

Aktiv medlem

/R
Vad då dyr service polar har 2år garanti så vad är dyr service.

RN

Aktiv medlem
Vad då dyr service polar har 2år garanti så vad är dyr service.
Att de ville ha 2500 för att byta ett batteri, och egentligen inte ville berätta hur mycket det kunde kosta innan jag skickat in klockan för utvärdering som skulle kosta 500. Tror klockan var 5 år gammal kanske

sdx

Aktiv medlem
Att de ville ha 2500 för att byta ett batteri, och egentligen inte ville berätta hur mycket det kunde kosta innan jag skickat in klockan för utvärdering som skulle kosta 500. Tror klockan var 5 år gammal kanske
Då slänger man den gäller även garmin

SIE

Aktiv medlem
Jag hade precis bestämt mig för en vivoactive 4, men så igår visade mig en polare att hans nya Garmin Fenix nånting hade TF med kartor :/

RN

Aktiv medlem
Då slänger man den gäller även garmin
Ja, det var ju ungefär det som blev resultatet. Däremot tycker jag att en laddningsbar klocka skall hålla längre än 5 år. Det är inte direkt så att jag har laddat den två gånger om dagen. Hoppas att den nya håller längre än 5 år.

Azog

Aktiv medlem
Jag har bytt ut garmin fenix mot coros apex och kommer sannolikt aldrig gå tillbaka.

Apex finns för strax över 3k och lillebror pace finns för runt 2k.

s

Aktiv medlem
Visa bilaga 496080
Bonusbild till @sdx . Om man har en 530 på styret så kan man dessutom ha något annat på handleden samtidigt som man cyklar.

Vänta nu, man har väl GPS både på styret och på handleden? Plus en telefon i fickan för säkerhetsskull.

Jag kör med en Garmin Forerunner 245 på armen och en gammal Edge 810 på styret. Klockan sitter ändå där hela tiden och som bonus slipper jag pulsbandet.
Det jag gillar bäst med Garmin är skärmarna. Dassiga färger, visst, men kontrasten i solsken är helt suverän. Klockan kan jag läsa av utan att vrida mer än ytterst marginellt på handleden när jag håller i styret. Bara stora datafält då såklart men ändå.

yonsson

Aktiv medlem
Vänta nu, man har väl GPS både på styret och på handleden? Plus en telefon i fickan för säkerhetsskull.

Jag kör med en Garmin Forerunner 245 på armen och en gammal Edge 810 på styret. Klockan sitter ändå där hela tiden och som bonus slipper jag pulsbandet.
Det jag gillar bäst med Garmin är skärmarna. Dassiga färger, visst, men kontrasten i solsken är helt suverän. Klockan kan jag läsa av utan att vrida mer än ytterst marginellt på handleden när jag håller i styret. Bara stora datafält då såklart men ändå.
Puls kan vara kul ibland, så ibland kör jag Garmin både på handleden och styret. Är dock lite slapp och det är väl 7st knapptryck eller liknande för att skicka pulsen till styret, därav väljer jag oftast en annan klocka istället.

Hejnrik

Medlem
Jag har bytt ut garmin fenix mot coros apex och kommer sannolikt aldrig gå tillbaka.

Apex finns för strax över 3k och lillebror pace finns för runt 2k.

Ska TS ha ruttnavigering i klockan så är det Coros Apex eller Vertix som gäller. Jag har själv en Coros Pace 2 som jag är mycket nöjd med. Jag använder den främst till löpträning och till vardags, men ibland hänger den med ut på cyklingen också.

nicjor

Aktiv medlem
Garmin Instinct! Funkar klockrent, är med på alla löparpass och cykelpass. Har överlevt alla krascher, och övriga smällar.
Mvh Nicklas

Bilagor

• AE77D35E-BCC6-49FB-BEF6-89FEA961A06A.jpeg
    AE77D35E-BCC6-49FB-BEF6-89FEA961A06A.jpeg
    686.7 KB · Besök: 15

Bobbysynth

Aktiv medlem
Kör också en Instinct som träningsklocka. Den är inte vacker, men tålig, har alla funktioner utom VO2-max och väldigt bra batteritid. Går att sända pulsen till cykeldator via ANT+ också.

AndreasDai

Aktiv medlem
Jag fick en Samsung Galaxy Watch 3 LTE i 30 års present, den ligger just nu på runt 3500kr.
Fördelen är andra funktioner utöver GPS som jag också använder. Fungerar kanon till Strava både med och utan telefonen. Koomot fungerar också om man vill köra GPS navigering!

Tog ett screenshot med klockan och ungefär så här ser Strava ut när den är igång (Sitter nu vid datorn dock)
Screen_20210620_095442.png

Den har också eSIM kort vilket innebär att jag kan ta med bara klockan för att ringa, betala med swish & kort.
Jag är riktigt nöjd!

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag har såväl klocka som cykeldator, med klockan loggar jag endast sådan cykling som innebär att jag inte villhöver någon information från enheten under turen. För cykling så tycker jag en klockas display är för liten, visar få fält samtidigt, behöver ändå pulsband och sitter på fel ställe. Vill jag ha information medan jag cyklar är cykeldatorn oslagbar i mitt tycke.

För längdskidor är klockan däremot fantastisk.

tonimakaroni

Aktiv medlem
Ja, det var ju ungefär det som blev resultatet. Däremot tycker jag att en laddningsbar klocka skall hålla längre än 5 år. Det är inte direkt så att jag har laddat den två gånger om dagen. Hoppas att den nya håller längre än 5 år.

Min fenix 3a blir 6år nästa månad.
Laddar ungefär 1-2ggr veckan.
Använd dagligen och loggar all pendling (GPS) samt övrigt.

Har egentligen varit inne hos Garmin 1 gång typ 4:e året utan dom tog något.
Däremot deras silkonarmband gick i regel sönder 1g/år (Också Garanti) så böt jag till nylon som funkat klockrent istället.

jakopps

Ny medlem
Batteritid och stabilitet framförallt. Och storlek.

Edit: dessutom halva priset mot en fenix. Men hade jag valt oaktat pris hade jag ändå valt coros.
Läste DC rainmakers recension som tyckte att pulsmätaren var en av de sämsta han hade sett vid cykling. Visst är ingen handledspulsmätare bra vid cykling men eftersom jag inte är intresserad av att använda pulsband så måste klockan vara så bra som möjligt. Kör du med pulsband eller hur tycker du precisionen känns?

sdx

Aktiv medlem
Läste DC rainmakers recension som tyckte att pulsmätaren var en av de sämsta han hade sett vid cykling. Visst är ingen handledspulsmätare bra vid cykling men eftersom jag inte är intresserad av att använda pulsband så måste klockan vara så bra som möjligt. Kör du med pulsband eller hur tycker du precisionen känns?
Om det är puls du priotetst då är det polar som gäller.

Azog

Aktiv medlem
Kör utan band. Nu tränar jag inte på puls så har inte kollat hur kalibreringen är, men graferna är rimliga.

Men för att citera Erik Wikström i podden Lagom kondition: "Visst kan man mäta handledspuls, men det säger ju ingenting om vad pulsen är."

GustafH

Aktiv medlem
Kör utan band. Nu tränar jag inte på puls så har inte kollat hur kalibreringen är, men graferna är rimliga.

Men för att citera Erik Wikström i podden Lagom kondition: "Visst kan man mäta handledspuls, men det säger ju ingenting om vad pulsen är."

Jag har kört med pulsband och Vantage M:en parallellt en del och klockan är inte dålig. Hänger inte med i korta, stora förändringar men för mig är den oftast tillräckligt bra och tillräckligt nära för att det ska funka att träna efter.

Azog

Aktiv medlem
Jag har kört med pulsband och Vantage M:en parallellt en del och klockan är inte dålig. Hänger inte med i korta, stora förändringar men för mig är den oftast tillräckligt bra och tillräckligt nära för att det ska funka att träna efter.
Min känsla är den samma med min apex, men jag har ingen jämförelse att backa upp den med.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer