Gps telefon

zedgbg

Medlem
Gps telefon
Jag funderar på att skaffa en mobíl med inbyggd GPS, är detta ett shysst alt. för att logga sina turer samt att hitta rätt när man inte känner till området där man är.

Jämfört med en cykeldator, typ gramin, visserligen med mer funktioner som pulsmätning mm men det är jag inte så intresserad av just nu.

Finns det något bra program till dessa telefoner med bra kartor för terrängkörning och vilken telefon är bäst.

Gps telefon
Hej!

Kan inte rekommendera iPhone för detta då den drar alldeles för mkt batteri då man måste ha skärmen igång, samt att den tappar kontakten för lätt. Om man är ute och går en kort runda så är den ok.

Min Forerunner 305 är 10ggr bättre.

/cj

Senast redigerad av en moderator:
Gps telefon
zedgbg skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag funderar på att skaffa en mobíl med inbyggd GPS

cosmos skrev:
> Min Forerunner 305 är 10ggr bättre.

vad har du för nummer till den?

Gps telefon
Jag kör Nokia E71 + Sportstracker. Det är en grym mobil och GPS:en funkar riktigt bra. Nya betan på Sportstracker har dessutom kartor, ser att vara typ Google Maps eller nåt sånt, dvs, inget för skogen.

E71 är lite knepig att använda med handskar, N81:an jag hade tidigare hade lite mer vantvänliga knappar, men de gick å andra sidan sönder efter ett några vurpor trots att jag hade den i ryggsäcken.

E71 dessutom en grymt bra mobil. Åtminstone för mig.

Gps telefon
6110 funkar bra för mig men batteriet räcker inte till låååånga turer. Men det är sällan jag kör längre än tre-fyra timmar, och då funkar det kalas.

Gps telefon
Jag har ännu endast testat att gå med min Nokia E71 men om du inte är intresserad av puls levererar den data att analysera i sportstracker så det räcker. Jag tycker dock att den är väldigt sölig på att hitta satelliter jmf med min Forerunner 305 (kan vara någon inställning jag missat). För träning skulle jag inte överge 305:an för E71:an.

/Thomas

Gps telefon
pean skrev:
> Undrar när det kommer att komma en pulsmätare
> som funkar med S60. Borde vara när som helst nu
> tycker jag.

Borde det inte vara ett problem med batteritiden på pulsbandet om man kör med bluetooth?
Jag körde tidigare med mobilen. Dock fanns det väll inte något i klass med nokias programvara till SonyErikssons mobiler iallfall hittade aldrig jag något.
Edge 705 var ett stor lyft jämfört med min SE m600i jag använde tidigare.

Gps telefon
Jo, men jag körde Sportstracker mot bluetooth-gps förut, och det batteriet räckte lätt >6-7 timmar, jag har faktiskt aldrig fått slut på batteri på en tur, så det borde fungera rätt länge.

Dessutom håller Nokia på med någon low energy bluetooth under namnet Webree eller något sådant, och det ska bara dra en tiondel mot vanlig bt. Pulsmätare tas upp som ett användningsområde.

Gps telefon
pean skrev:
> Jo, men jag körde Sportstracker mot bluetooth-gps
> förut, och det batteriet räckte lätt >6-7
> timmar, jag har faktiskt aldrig fått slut på
> batteri på en tur, så det borde fungera rätt
> länge.

Det gjorde jag också, m600i har ingen inbyggd gps. Men det var ju en väldigt stor och fet konstruktion jämfört med ett normalt pulsband. Även min bluetooth gps räckte drygt 6 timmar. Men mitt pulsband till edgen går på ett mycket mindre batteri och räcker ändå mycket längre.

> Dessutom håller Nokia på med någon low energy
> bluetooth under namnet Webree eller något
> sådant, och det ska bara dra en tiondel mot
> vanlig bt. Pulsmätare tas upp som ett
> användningsområde.

Då kanske det kommer då.
Fast när de ändå håller på borde telefonen göras fuktsäker också. Iallfall om man ska använda den till något annat än logga turerna. Ska man använda kartplotter, pulsmätare med mm blir det ju svårt att hålla telefonen skyddad från regn och stänk. Min m600i fick fläckig skärm av alla regnväder den var med om. Den fungerar dock fortfarande...

Gps telefon
Graj skrev:
> pean skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jo, men jag körde Sportstracker mot
> bluetooth-gps
> > förut, och det batteriet räckte lätt >6-7
> > timmar, jag har faktiskt aldrig fått slut på
> > batteri på en tur, så det borde fungera rätt
> > länge.
>
> Det gjorde jag också, m600i har ingen inbyggd
> gps. Men det var ju en väldigt stor och fet
> konstruktion jämfört med ett normalt pulsband.
> Även min bluetooth gps räckte drygt 6 timmar.
> Men mitt pulsband till edgen går på ett mycket
> mindre batteri och räcker ändå mycket längre.

Jag syftade på telefonens batteri nu, gps-pucken tror jag tuggar på nästan det dubbla så det känns inte ens som en issue.

Gps telefon
Alla dessa Windowsmobiler då? De känns ju rätt så 3.0 och med inbyggd GPS, VGA-upplösta skärmar och samma Windows i alla så borde det vara som upplagt för en bra GPS-mjukvara?

Gps telefon
pean skrev:
> Jag syftade på telefonens batteri nu, gps-pucken
> tror jag tuggar på nästan det dubbla så det
> känns inte ens som en issue.

Men det löser ju inte storleksproblemet jag tror det blir svårt att få pulsbandet att sitta bra utan att vara stort och klumpigt om det sitter ett stort och tungt lithiumbatteri i det. Pulsbandet bör ju vara så batterisnålt att det kan drivas på ett knappcellsbatteri utan att få kort brukningstid. Kan nokias batterisnåla bluetooth lösa det skulle det ju vara bra.
Innan dess ser jag inte att de kan konkurera med de lösningar som redan finns från polar, suunto, garmin osv.

Gps telefon
Jag har precis fått ut en HTC Touch Diamond, så är det någon som springer på en programvara för loggning av GPS-data så blir jag väldigt glad om ni berättar var ni hittade det. Någon programknackare måste väl ha gjort ett sånt program för Win.Mob.

Gps telefon
Sprockets skrev:
> zedgbg skrev:
> -----
> > Jag funderar på att skaffa en mobíl med
> inbyggd GPS
>
>
> cosmos skrev:
> -----
> > Min Forerunner 305 är 10ggr bättre.
>
>
> vad har du för nummer till den?

Jag syftade på zedgbg:s "Jämfört med en cykeldator, typ gramin, visserligen med mer funktioner som pulsmätning mm men det är jag inte så intresserad av just nu." Dvs jag jämförde iPhonen som tränings-GPS mot min Garmin för att få en "ball park" på hur obra den förra är. Knallkork.

Gps telefon
Nilsen skrev:
> Jag har precis fått ut en HTC Touch Diamond, så
> är det någon som springer på en programvara
> för loggning av GPS-data så blir jag väldigt
> glad om ni berättar var ni hittade det. Någon
> programknackare måste väl ha gjort ett sånt
> program för Win.Mob.

Jag var lite inne på en likadan, får tel. via jobbet men har inte så stort utbud, men det får nog bli en Nokia om man skall använda den till träning, dvs om man inte skall köpa en garmin el dyl.

Behöver man någon form av abonnemang för gps tjänster eller ingår det i det vanliga.

Gps telefon
Jag har använt :

http://www.activeoutdoor.com/Activeoutdoor/

med både GPS-puck till olika telefoner och med SE C702 som har inbyggd GPS.

Med SE C702 får man också ett tracker-program som är enklare än Actives.

Active outdoorprogrammet är gratis och laddas ner från ovan hemsida till din mobil.

Det som tillkommer kostnadsmässigt är eventuella mailkostnader och om du ska köpa deras kartpaket.

Gps telefon
Tänkte bara sprida lite mörker över SE-C702
Det är en skittelefon.
Innan programvaran i telefonen har uppdaterats buggar den sig hela tiden. Med ny programvara buggar den sig sporadiskt (buggar = startar om sig, låser sig, hittar inte sim). Jag har två kollegor som har samma problem med sina lurar, så det verka inte som min är ett måndags-ex.

Vad gäller GPS funktionen så tar det lång tid att få position. Trackerprogrammet visar fel distans och har en tendens att räkna upp distansen även om man står still. Navigatorprogramvaran som medföljer (wayfinder)fungerar överlag dåligt.

Gps telefon
cleve skrev:
> Tänkte bara sprida lite mörker över SE-C702
> Det är en skittelefon.
> Innan programvaran i telefonen har uppdaterats
> buggar den sig hela tiden. Med ny programvara
> buggar den sig sporadiskt (buggar = startar om
> sig, låser sig, hittar inte sim). Jag har två
> kollegor som har samma problem med sina lurar, så
> det verka inte som min är ett måndags-ex.
>
> Vad gäller GPS funktionen så tar det lång tid
> att få position. Trackerprogrammet visar fel
> distans och har en tendens att räkna upp
> distansen även om man står still.
> Navigatorprogramvaran som medföljer
> (wayfinder)fungerar överlag dåligt.

Håller med till 100%! Min SE C702 är inne på 3e rundan på service nu, och nu lovar dom att att byta ut den mot en ny..likadan. Så nu måste jag börja om med uppdateringar, suck! Jag vill ju bara häva köpet och köpa mig en sån där pensionärstelefon man bara kan ringa på.

Men allvarligt...läge för ny tråd, ursäkta kapningsförsöket.

// Oskar

Gps telefon
Jepp, 702:an är inte bra.

Buggig och kass batteritid.

Har fått min på företaget - kostar gratis - så jag uthärdar.

Är Nokias GPS-mobiler bra /bättre?

(Jag blir mobbad av finnpatrioter får att jag använder SE.)

Gps telefon
SE C702 "feature list"

- kort drifttid
- startar om utan förvarning flera gånger om dagen
- långsam i menyerna
- GPS:en tappar bort sig när man behöver den som bäst
- GPS:en visar för grovt (inom 1700 m i tätort?!)

+ att just mitt exemplar inte tar inte laddning (2 månaders gammal)

Gps telefon
Ari.m skrev:
>
> Är Nokias GPS-mobiler bra /bättre?

Jag är rikigt nöjd med min Nokia 6220 classic. Efter två år med en P990i är det skönt att ha en telefon som faktiskt fungerar...

GPSen funkar bra. Har lite problem med Nokia Sportstracker som ibland slutar logga position trots att det finns gps-mottagning, hoppas att det fixar sig med ngn uppdatering. Batteritiden är inte riktigt så usel som jag trodde, man kan vara ute i alla fall i 4-5 timmar.

Telefonen i sig är snabb (i alla fall jämfört med SEs motsvarande) och stabil. Dessutom är Nokias "kringprogram" ljusår bättre.

Gps telefon
FG skrev:
> GPSen funkar bra. Har lite problem med Nokia
> Sportstracker som ibland slutar logga position
> trots att det finns gps-mottagning, hoppas att det
> fixar sig med ngn uppdatering.

Det var en bugg som ska vara fixad i den nya betan.

Gps telefon
Hur hittar man nya betan? Verkar inte finnas på sportstracker.nokia.com? Eller är det den nya som ligger där? Vet du vad det är för versionnummer?

Jag har ver. 1.78 och den verkar vara från 19/6 i år.

Gps telefon
Min C702a har fungerat utmärkt med senaste uppdateringen (R3DA029). Jag har aldrig haft problem med spontana omstarter osv. Jag hade problem med att den hängde sig när man använde GPSen tidigare dock är detta löst iom senaste mjukvaran.

Sen är det ju inte fel att ha en telefon som tål lite mer fukt/vatten än en "vanlig" om man vill ha den med under träning.

//Johan

Edit:
Stavfel...

Gps telefon
C702 fungerar klockrent för mig!!

Brukar dock använda Trekbuddy (www.linuxtechs.net/kruch/tb/) som gps program.

kartor fixar man enkelt här http://gm2tb.awokenmind.de/

Gratis är det också!! :-)

cleve!! och ni andra som har problem med att det tar lång tid att få signal, har ni kollat att ni har konfigurerat Internet inställningen!! Det behövs för att kunna utnyttja Assisted GPS, då får man signal på ca 10 sek

Gps telefon
Till Win Mobile finns det många gps programvaror.
Bloggade om det för ett tag sedan: http://www.spinell.se/uppdatera-din-gps-position-live-logga-gps-koordinater/

Trackme är hardcore och RunGps.net är lättanvänd. Rungps kostar någon hundring, men är definitivt värt det. Funkar för både cykling, discgolf och mycket annat.

Det är klart, man måste ju inte vara så transparent om man inte vill det, men FRA håller ju koll på allt åt en ändå.

Gps telefon
Istället för att skaffa ny mobil så kanske en sån här vore nått, GPS Mottagare HGE-100 till Sony Ericsson, nån som har testat.
Har en K800i som jag är nöjd med som är stabil.

Gps telefon
zedgbg: Jag använde en HGE-100 när jag cyklade i somras och är mycket nöjd med den. Jag stoppade in den tillsammans med mobilen K660i i ett litet läderfodral som jag sedan la ner i ryggsäcken. Det var inga problem med mottagningen vad jag minns. Att lägga den mellan sätena i bilen fungerade också.

Handfreen har jag inte provat så mycket.

Om HGE-100:n fungerar med K800i vet jag inte.

Gps telefon
perjo skrev:
> zedgbg: Jag använde en HGE-100 när jag cyklade i
> somras och är mycket nöjd med den. Jag stoppade
> in den tillsammans med mobilen K660i i ett litet
> läderfodral som jag sedan la ner i ryggsäcken.
> Det var inga problem med mottagningen vad jag
> minns. Att lägga den mellan sätena i bilen
> fungerade också.
>
> Handfreen har jag inte provat så mycket.
>
> Om HGE-100:n fungerar med K800i vet jag inte.

Den skall funka till k800. Då får det kanske bli en sån, om jag inte får en ny lur från jobbet.

Gps telefon
Tack för tipset Mattias!
Det var precis en sån programvara jag letade efter, har bara testat lite i stan och hem från jobbet, men kul och enkel programvara, kommer med glädje att lägga några hundralappar på en licens.

Men det registrerades ingen höjd för mig i loggfilen, men det kanske är en inställningsfråga, ska ta med mig manualen på tåget till sthlm idag och läsa på lite...

Ni som har en telefon eller handdator med Win.Mob och en gps måste prova det här programmet!

Gps telefon
Hej!

Visst kan jag till viss del hålla med i kritiken om C702i, men jag har aldrig haft så stora problem. Fick problem med att Trackerprogrammet slutade mitt i en session, men efter uppdatering av programmet så går det utmärkt. Vad det gäller att det tar lång tid med GPS är inte ett Telefonproblem, har sett samma problem på "riktiga" GPS enheter.

Gps telefon
Jag körde SE W850 + en blåtands-GPS från en P1a. Wayfinder Active på det.

Jättedåligt faktiskt. Bra i teorin, fungerade vid något tillfälle, intressant som labb. Oanvändbart om man är ute efter GPS i verkligheten; hänger sig, får inte kontakt med satelliter, kan inte visa terrängkartan, kan inte ladda ner alls nu, servern svarar inte, går inte att maila rutten, slumpmässigt nedsegad programvara...

Vore ju skoj om det fanns en GPS-mobil som gick att använda som GPS, har någon kommit såpass långt än?

Gps telefon
erik h skrev:
> Vore ju skoj om det fanns en GPS-mobil som gick
> att använda som GPS, har någon kommit såpass
> långt än?

Jag tycker att det vore intressant att ha en mobil som går att använda att prata med andra mobiler i. Jag tycker att det kläms in en sjujävla massa jippofunktionalitet överallt, men att lösa något som att kunna prata med en annan mobil utan att det klipper och det blir en massa "Hallå? Hallå...? Hör du mig? jag hör dig nu... hallå...?" känns tyvärr fortfarande lite sci-fi.
.

Tillbaka
Topp