GPS, tid, färdtid, elapsed time osv.

Carl A

Aktiv medlem
åkte rullskidor igår (men gäller ju samma på cykel, därav ej OT. väl :-))

startade klockan när jag rullade igång, stoppade den aldrig under färd, har inget autostop på den.

varför blir det då på detta sättet, hur kan det bli 3 olika tider o 2 olika snittfarter...?!!

Tid: 1:22:45
Färdtid: 1:22:14
Elapsed Time: 1:23:00

Medeltempo: 2:52 min/km
Avg Moving Pace: 2:51 min/km

"Tid" = Tid från start till stopp.
"Färdtid" = Tid från start till stopp minus den tid som beräkningsalgoritmen tycker att du varit stilla.
"Total tid" = Tid från start till du väljer att avsluta aktiviteten genom att spara den (du får ju ett val att återuppta den. Därav blir Förfluten tid alltid lite längre än "Tid")

"Medeltempo" = medeltempo under "Tid"
"Medeltempo i rörelse" = medeltempo under "Färdtid"

Förutsatt att det är en Garmin-enhet vi pratar om.

Garmin 310 XT.

Aha, många tack för bra pedagogiskt svar.

Så färdtid, definitionen på färd, är alltså rörelse, inte att "klockan varit stoppad med stoppknappen eller autostop".

Så i mitt fall är den tid jag tagit på mig från start till mål = "Tid", och min korrekta snittfart = medeltempo

Autostop, eller manuella start/stopp under aktiviteten också för den delen, är inte inräknade i "Tid".

Men även om man använder Autostop kommer "Tid" och "Färdtid" att diffa lite eftersom man måste vara still en liten stund innan enheten autostoppar.
Samma sak om man stoppar manuellt. Oftast har man ju stannat och stått still innan man stoppar/puasr klockan.

Men är man ute efter den faktiska tiden för en aktivitet inklusive eventuella stopp så är det alltså "Tid" som är det man ska titta på. Förutsatt att man INTE har autostop på.

Edit:
Har man autostop på så är det faktiskt ingen av tiderna som visar den faktiska tiden för aktiviteten eftersom totaltiden även inkluderar tiden mellan stopp och spara.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp