GPS-tracker

Brams

Aktiv medlem
GPS-tracker
Jag har alltid tyckt att det känts överflödigt med GPS-tracker på hojen av anledning att kunna spåra den om den blir stulen.
Vet inte varför...
Men nu efter att jag blivit av med min käraste ägodel så känner jag annorlunda.
Jag skulle gärna veta vart den befinner sig.

Hur som. Jag har beställt ny hoj och kommer vilja utrusta den med tracker av något slag.

Har ni några bra tips på vilken man ska välja?
Som jag fattat det så är typen Airtags bäst vad det gäller batteritid, men inte spårbara om de inte finns inom viss radie?

Och de sändare som man kan få platsinformation från kräver laddning titt som tätt vilket känns bökigt.

Vad använder ni och är ni nöjda?

GPS-tracker
Finns ju en airtag-tråd som tar upp alla för och neckdelar. GPS-spårning är inte heller någon garanti, den lokala alkisen jobbar säkerligen inte med störsändare men ligorna gör det.

Är väl ett ypperligt tillfälle att även uppmana folk att hålla koll på vägarna, tappar man GPS-signal när man kör förbi en skåpbil så ska man direkt tipsa polisen.

GPS-tracker
Tar upp denna tråd igen, är också intresserad av GPS-spårare med följande egenskaper:
  • enkel att använda=alltid på
  • gömd/fast monterad
  • Hitta med android telefon eller sida
  • Helst utan abonnemang
  • Kompatibel med/kontakt för Shimano el-växlar
Min nya maskin, med el-växlar så är tyvärr båda ändarna i styret ockuperat, så i sadelstolpen/sadelröret tillsammans med batteriet, kan kanske fungera?

Min dotter har en Knog Scout, för larm funktion så måste den aktiveras, men osäker hur Bluetooth-räckvidden fungerar med andra telefoner för rapportering.

Lite länkar:

Senast ändrad:
GPS-tracker
Lyfter den här tråden igen: Har ni någon rekommendation av tracker? Helst
  • utan abbonemang, utan bara med kontaktkort
  • med styrbar rörelsedetektor, så den kan larma när någon börjar lyfta iväg en cykel
  • open source, eller i alla fall med möjlighet ställa in själv vad den skickar koordinater till vid larm

GPS-tracker
Utan abonnemang men ändå spårbar på riktigt tror jag inte är kompatibel utan då är Airtag bästa budet.

Jag har en Bikefinder i lastcykeln, det ingår en rätt bra försäkring + att de hjälper aktivt till att spåra cykeln om den stjäls. Men det kostar nån tusenlapp om året.

STORA nackdelen är att det är rätt dålig batteritid, framför allt vintertid. Max en månad på sommaren skulle jag säga. De borde ha extra batterier som tillval, styret är ju långt :-)

GPS-tracker
Tänker utan abonnemang = utan abonnemang hur någon leverantör av "spårningstjänster". Något för att komma ut på mobilnätet behövs så klart, som kontaktkort. (om man inte förlitar sig på att det finns mobiltelefoner i närheten, som med Airtag).

Tjänsten i grunden är ju rätt enkel, det skulle räcka att mackapären skickar ett SMS med koordinater till ett förutbestämt nummer vid larm, eller när någon skickar ett SMS med rätt kod för att fråga om var den är. Sen kan man så klart ha en server som den pratar med, men många leverantörer verkar ta rätt mycket betalt för den tjänsten - förmodligen ett sätt att få ut mer pengar genom något som kostar per månad i stället för bara köps en gång.

GPS-tracker
Tänker utan abonnemang = utan abonnemang hur någon leverantör av "spårningstjänster". Något för att komma ut på mobilnätet behövs så klart, som kontaktkort. (om man inte förlitar sig på att det finns mobiltelefoner i närheten, som med Airtag).

Tjänsten i grunden är ju rätt enkel, det skulle räcka att mackapären skickar ett SMS med koordinater till ett förutbestämt nummer vid larm, eller när någon skickar ett SMS med rätt kod för att fråga om var den är. Sen kan man så klart ha en server som den pratar med, men många leverantörer verkar ta rätt mycket betalt för den tjänsten - förmodligen ett sätt att få ut mer pengar genom något som kostar per månad i stället för bara köps en gång.

Ofta är det ju mer än kommunikationen man betalar för, i Bikefinderfallet t.e.x så är det både en webbtjänst och en ovanligt bra försäkring som ingår. Men visst är det ett sätt att tjäna pengar i längden, kan tycka att hårdvaran borde vara avsevärt billigare när de är såpass dyrt månadsabonnemang.

Tillbaka
Topp