GPS

• Trådstartare Trådstartare 50+
  • Start datum Start datum
5

50+

Guest
GPS
Den ultimata cykeldatorn?? Garmin Forerunner 201 med cykelfäste.....
Inga sladdar, sändare eller ekermagnet. Ingen omprogrammering för
olika däck- hjulstorlekar osv.

Men....för bra för att vara sant?

Enligt en tidigare GPS-tråd....mottagningen? Hur "mycket skog" och
andra störningar tål mottagaren. Enl Garmin så skall enheten tåla att
sitta på en joggares arm, dvs mycket skiftande mottagningsförhållanden.

Någon som sett om den är testad?

Ha det!

Inge

GPS
Tyvärr finns väl knappast några kartor som omfattar de stigar vi är intresserade av. Så länge det går att ladda in rutter så kan vi dela med oss av rutterna till varandra, bättre än kartor!

Geko 201 är ett bra alternativ också, typ 1500:- och väldigt lätt och liten.

GPS
Hepp!

Jag har en sån här och är jättenöjd, ända problemet är att batterierna inte håller så länge, använder den numera bara till löpning och skidåkning eftersom jag har cykeldator på cyklarna. Det jag fastnade för är att den både är GPS och pulsmätare.

/M

GPS
Min sambo bestämde idag att jag ska ha gps, (cyklade vilse igen....)
Finns det några överhuvudtaget cykeldator med gps, alltså inget avancerat, bara så man kan ta ut lite punkter man kan referera till?

GPS
Som rubriken... Siemens M65 mobiltelefon med tillhörande utrustning får man en cykeldator...
<http://www.siemens-mobile.com/cds/frontdoor/0,2241,hq_en_0_27444_rArNrNrNrN,00.html>
Och självaste telefonen...
<http://www.siemens-mobile.com/cds/frontdoor/0,2241,se_sv_0_27443_rArNrNrNrN,00.html>
Väntar på att en siemens m65 dimper ner i brevlådan =) Och bike-o-metern skall införskaffas
så snart skatteåterbäringen kommer.
Någon som har provat?

För att återgå till GSM, så kom vi väl fram till att det var inte så pålitligt pga stigarna
inte syns på skärmen. Eller har jag fel?

Edit:Lade till en fråga.

Senast redigerad av en moderator:
GPS
Jag är bra sugen på en M65 med bike-o-meter. Skulle vilja testa den först bara...

GSM? Du menar GPS?
Mottagningen kan vara lite hackig i tät skog, men nog sjutton hittar man tillbaka till utgångspunkten (förutsatt att man har tracking påslagen). För att du skall kunna se stigarna på GPSen så krävs det att du har digitala kartor nedladdade i GPSen. Inte helt enkelt/billigt att få till.

GPS
Jag har precis inskaffat en Garmin Etrex Vista med möjlighet att lägga in karta i den och självfallet med cykelfäste (köpt på eBay föresten). Hela Sverige (uppdalat i 10 områden, kolla på garmin.se) finns som topografisk karta som passar Garmin's GPSer, tyvärr ganska dyrt c.a. 1600:- / område!. Jag får återkomma efter en närmare utvärdering hur det funkar.

/Fredrik

GPS
funderade på att ta en titt på nokia 5140, men m65 med bike-o-meter skulle kosta samma. Klart intressant om den fungerar bra, (behöver köpa en cykeldator också, kan man ju slå två flugor i en smäll).

Swerider, blir det recension när du fått den?

GPS
Jag blir också sugen på en M65 trots att jag inte kommer överens med menysystemet på Siemenstelefoner, men undrar när det blir dags att skaffa Tri-bars ;-)
Det är mycket jox som ska få plats på styret/styrstammen: Lysen, höjdmätare/kompass,cykeldator ringklocka. Och nu ska det dit en telefon också. Iofs ersätter ju M65 cykeldatorn, men det är ändå mycket prylar.

GPS
men om man spänner fast en nokia 5140 på styret får man ju mer funktioner, kompass, gps, trippmätare, hastighetsmätare (mäter via gps). Gratis kartor att ladda ned, spara.
hmmm... bra när man kan kombinera prylar så man slipper ha med sig massa prylar.

GPS
Klart att man måste ha en Fishfinder också så att man kan hitta föda när man är ute i skogen

132.jpg

kanske har man nytta av den på krogen på kvällen också:-)

iden med en GPS på MTB turen har jag svårt att ta på allvar:-)

ha det
Jan

GPS
steelisreal: Hade du varit lika duktig som mig på att tappa bort dig i skogen hade du förståt :)
Fast jag vill inte ha med kartor, bara så man kan navigera till vissa punkter, digital kompass fungerar också

GPS
Håller med om att M65 verkar intressant, speciellt som min nuvarande mobil har börjat krokna rejält. Vad kostar kalaset med bike o meter och ev extra fästen? Och vilka säljer den? Såg även något om en Nokia 5140 vad kan den som M65.an inte kan och tvärs om?

Bosse, som står i valet att köpa ny mobil och min första cykeldator

GPS
Billigast just nu på <http://se.pricerunner.com>
2621:- (ink moms) Alfadigi.com <http://www.alfadigi.com/cgi-bin/catalog/product_info.php?products_id=2877>
Hittade ingen bike-o-meter där.

Näst billigast 2630:-<http://www.katshing.se/index.asp?page=http://www.katshing.se/prod/prod.asp?aid=4920>
bike-o-meter 357:-
Priser ink. moms u abonnemang och frakt

GPS
Har testat lite med en garmin e-trex på styret. (Den billiga utan kartor.)
Jag har svårt att se att man skulle finna nån vinst i att ha den där. Det var mest joxande med små jävla knappar fram och tillbaka. Detta trots att jag hittar i menysystemet som i min egen ficka.

Om man har svårt att hitta i skogen kan man väl skaffa en och lägga i sadelväskan, har man några väl valda waypoints inlagda är det bara att slå på den och köra hem när man tappat bort sig.

Då får man dessutom tid att titta på stigen.

GPS
lonewolf: nokian har inget officielt cykelfäste, men det kan la inte vara så svårt att ordna, kostar några hundra till (med gps-skal), då kan man lägga spela in rutter som sparas i gps:en, vanlig gps, fria uppdateringar av kartor, den har hastighetsmätare, plus diverse annat, kolla på www.nokia.se så står det, nokia 5140 mtb-challange, så kan du läsa lite mer om den. (en bild med mtb på som amn kan klicka på).

EDIT:Klickade runt lite, verkar som nokia ha en handsfree som kan fästa hela mobilen på styret, har mailat och frågat så att den är cykelvänlig, får se vad dom säger

Senast redigerad av en moderator:
GPS
rejser:

jag har kollat nu och det verkar lovande med 5140.an ihop med GPS skalet, skickade också några frågor så får vi se vad dem svarar. bryr mig inte heller om hur många färger den har bara den funkar i alla lägen = stryktålig/naturtålig och är lätthanterlig och det verkar den vara.

Cykelfäste får man om man skaffar den där handsfreen vilket kan vara klokt så man inte kör på näbben om/när man pratar och cyklar samtidigt alltså samma sak som vid bilkörning

Då jag har Telia abb så får jag köpa 5140.an för 1 kr! så då kan man ju stå ut med att betala extra för skalet, JA JA jag vet att Telia inte är billigast, men dem är den enda operatör som har full täckning ute till sjöss så jag tänker inte byta då jag värdesätter hög säkerhet och nåbarhet i alla lägen.

Bosse

GPS
jag har föregångaren, 5100, den tål massa stryk, inte lika mycket som gamla ericsson med hajfenan (r310?).
Tror mer på nokian ur den synpunkten, siemensen ser ömtåligare ut tycker jag.

GPS
Hittade detta när jag rotade runt efter info om Nokia 5140 <http://premium.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=8302&sid=1> hoppas länken funkar kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde. Det fanns fler länkar på samma sida som kan vara intressanta för oss cyklister bla ett samarbete med Polar om överföring av data till mobilen för lagring eller spridning till vänner.

Bosse

Tillbaka
Topp