Grabben har blivit intresserad av DH...

Löfet

Medlem
Yepp, som rubriken antyder har grabben blivit intresserad av DH, största idolen är Steve Peat med Orange 224 GBR (som kostar myccchhe dineros).

Jag tror mig veta hur han ska träna för att bli duktig i XC, men det är ju inte det han vill... så hur gör jag?
Släpper ner honom nedför slalombacken hemma, med och utan bromsar för att få en känsla av farten och spårvalet (skämt:))

Några tips hur jag ska göra för att driva honom framåt i hans önskemål, han är 12år gammal...

Låt honom börja med bmx (racing) tills han är 15 är det fortfarande intressant med DH så kommer han dessutom kunna hoja. Låt klubben sköta tränandet, farsor blir sällan lika bra tränare som tränare även om dom är bättre tränare åt andras barn. En downhillcykel är det sämsta att lära sig cykla på, så stelt som möjligt är bäst även om det slutliga målet är att kunna blåsa på i sextio in stenkistan och dra en manual över stöket med hjälp av åtta tum slag både fram och bak.

Finns det ens vettiga dämpare till barncyklar/vettigt dämpade barncyklar?

Mina kloner drägglar efter gummidämpade tunggungare men jag tycker de verkar helt kass. Feta däck med lågt tryck verkar göra mer nytta.

Varför inte ut o köra lite xc med farsan först för att lära sig lite teknik och få kontroll över cykeln. Bmx är väldigt bra också, för då måste man verkligen ha rätt teknik för att kunna köra snyggt. Med Downhill är det ju bara att smasha på men m,ed bmx Måste man ha teknik verkligen.. När han sedan har fått in teknik och känner att han fortfarande sattsa på downhill så köp en nybörjardownhill och ut o kör! Spelar ingen roll villken ålder man är i bara man har växt till sig så man har kontroll över cykeln. De flesta 12 åringar har sämre kontroll pga att de är för småväxta och 26 tummaran är som monster för dem.

börja på passande cykel säger jag

Köper man en fullstor BMX till en 10-12åring?
Har två grabbar i den åldern som vill ha något roligare än sina standardcyklar men det mesta till barn är ju tungt skit med värdelösa dämpare och grejor.

Typ den här: http://www.blocket.se/vi/8049616.htm?ca=2_s

6736167647.jpg

/Johan

Svårt de där... nar man sjäv var i den åldern fanns de ju inte mtb, utan bmx var lixom de som gällde om man ville hoppa å trixa... minns att jag hoppade sänder ett antal "ok-bmx:er" till min farsas stora glädje ;)

Bmx passar utmärkt för 12 åringar att börja köra. Lagom stora, lätta att kontrollera och så får man bra fysik/grunder för DH... ;) (obs! nu snackar vi inte om atomer o sånt skit...)

MIn grabb Ralf fyller 13 till hösten. Förra vintern byggde vi ihop en XC-hoj i källaren av delar vi köpte här och där. Vi har hojat och haft kul ihop sen dess. Bra med träningskompisen hemma.

Tjena!

Orv... Brås han på farsan och kör porrig titanram också?
Måste faktist berömma dig för att du itne lagt ut bild på Scoren på ruggigt länge..

Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Orv... Brås han på farsan och kör porrig
> titanram också?

Raffe och jag kör varsin gammal stål-Explosif. Vi får väl se vem som skall ha Scoren ;)

Tillbaka
Topp