Grabben vill ha klickpedaler... råd?

Healons

Aktiv medlem
Hepp

min 10 åriga grabb är sugen på att testa klick. Har ett par spd liggandes hemma och hittat beggade skor.

vi kör mest stökiga stigar.
Ibland isaberg och lift

något att tänka på? Tänker att träna på gräsmattan först såklart men mer än detta?
Kanske är learning by doing som gäller?

han slår sig mest när det är rötter o skumpigt och hans fötter halkar av pedalerna. Vi har bytt till bra plattpedaler + five ten skor men han upplever det ändå

Ett tips kan vara att prova att klicka ur med en fot och kliva av framåt, främst för att många barn envisas med att kliva av på sidan.

xzbatt

Aktiv medlem
Givet är väl att ställa realesen så lätt det går, sen kan du trösta dig med att dom yngre lär sig betydligt lättare/snabbare än vad vi gör som lärt oss på äldre dar.
Jag rekommenderar dig att vara lyhörd, vill han lära sig så låt han lära sig likväl som att han får ångra sig:)
Sen kan det ju vara lämpligt att kanske förmedla dina tankar om han inte är redo att köra DH med spd, testa där konsekvenserna är mindre tills tekniken sitter.

skier

Aktiv medlem
Om det är shimano spd finns ju även multirelease-klossar som är ännu enklare att klicka ur om man är ovan i början, annars är det väl bara att öva på gräsmattan, några spd-vurpor får man nog ändå räkna med i början.

Maakus

Aktiv medlem
Köpa_inte_ sånna klackar där man kan klicka ur sig åt sidan och bakåt. Hemskt!! Har klickat ur mig när jag skulle sprinta. Okul. Jag köpte det för att jag började med SPD förra året, fast då på min Gravel. (MTB kommer jag aldrig ha det på :P )

Jag satte releasen till minimum och övade på att klicka i och ur på gatan tills det satt.

Healons

Aktiv medlem
Yes.
tackar för tips. Löst ställda klossar o tvärnit på gräsmatta låter bra. Kanske även att försöka hålla balansen stilla på gräsmatta är bra. Blir många i o ur klick på tid då.

Isaberg får plattpedalerna åka på igen...

implor

Aktiv medlem
Tror ingen någonsin har gått över till SPD utan gjort minst en vurpa pga man sitter fast.

Sett det kommit magnetiska lösningar som jag själv varit lite sugen på.

Själv övergav jag SPD pga att jag blev för feg när det blev stökigt. Går mycket bättre med platta pedaler som nybörjare.

H.

Aktiv medlem
Kom ihåg att det kan skilja väldigt mycket i motstånd i klicket beroende på om mekanismen är torr, skitig och smårostig kontra ren och välsmord. Skulle rekommendera det senare i början och hålla lite extra koll på det. Annars kan man bli överraskad av att plötsligt sitta mycket hårdare fast än man är van vid.

Healons

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera Crankbroters pedaler istället för Shimano, lättare att klicka i och ur.
Man får även lite mer rörelse innan foten lossnar. Inte lika mycket sitta fast känsla typ.
Tänkte oxå det eller Time. Men nu hade jag ett par pedaler liggandes hemma och hittade beggade skor så börjar med det...

Mamel

Aktiv medlem
Om man inte sprintar lika fort som Maakus tydligen gör är multirelease bra för en nybörjare. Jag använder dem utan andra problem än att foten kan klicka ur om man slår i en sten. Man kan med fördel ställa dem lite hårdare jämfört med de vanliga klossarna.

Edit: jag är inte nybörjare själv. Har cyklat i drygt tio år och har ett antal Strava-pokaler på Järvafältets stigar, men föredrar ändå multirelease.

Senast ändrad:

Healons

Aktiv medlem
Största problemet är att han nästan är snabbare än mig i skogen. Kanske blir helt från åkt efter detta... :-) Kör själv flats, vågar inte testa spd

Joppe_k

Medlem
Tror ingen någonsin har gått över till SPD utan gjort minst en vurpa pga man sitter fast.

Beredd att hålla med! Minns fortfarande min egen första SPD-vurpa när jag var typ 15 år:
Hade övat på att klicka i och ur och tyckte jag hade koll. Men när jag skulle stanna på uppfarten hos mina föräldrar så slog det ändå slint i huvvet och jag fick inte loss fötterna. La mig raklång på sidan på gruset. 😄

Kan ju vara bra att använda knä och armbågsskydd om ni har. Och vara någonstans där det är OK att lägga sig på sidan. (E.g. inte i trafiken och inte på9 ett klapperstensfält)

Men en uppmuntrande nyhet är att jag än idag (typ 30 år senare) fortfarande kör SPD och älskar det!

jonte987

Aktiv medlem
Knäna är väl säkra som jag minns det - blev några ordentliga landningar på axeln från stillstående.

Gjorde samma sak för sommaren med platforms spd. Trodde jag hade foten löst på när jag stod vid liften - men den hade klickat i utan att jag märkte det. SPD utan platform är mycket lättare tycker jag

mzi

Aktiv medlem
Min första vurpa var när jag zigzagade mellan bilarna i kön vid rödljuset framför Kungsträdgården på väg ned från Operan. Det hann inte slå om till grönt innan jag var framme, så jag bromsade in och la mig framför alla bilar.

Freddie L

Aktiv medlem
Min första minns jag inte. Men min läskigaste under inlärningsperioden glömmer jag inte. Körde fast på nån rot eller kotte längs en stig genom ett nyligen röjt slyparti. Välte mycket långsamt åt höger rakt ned bland de nykapade slystubbarna. Många tankar han passera under den sekunden. Tack vare karma och avsaknad av tempolår lyckades jag på något vis undvika att spetsa ben eller hand och kom undan med rejäla skrapsår och trasiga kläder.
Nu är det, ta i trä, många år sedan jag gjorde en klassisk SPD-vurpa, så det är en fas som passerar.

Octagon

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera Crankbroters pedaler istället för Shimano, lättare att klicka i och ur.
Man får även lite mer rörelse innan foten lossnar. Inte lika mycket sitta fast känsla typ.
Jag tycker tvärt om, sålde CB efter att ha kört ett tag. Gillar SPD eller plattform med ordentliga skor.

Mina barn kör 5.10 Freerider, funkar även till skolan och skateboarden vilket gör att dom hamnat utanför cykelbudgeten och ligger i vanliga klädkontot 😀

rix

Aktiv medlem
Hepp

min 10 åriga grabb är sugen på att testa klick. Har ett par spd liggandes hemma och hittat beggade skor.

vi kör mest stökiga stigar.
Ibland isaberg och lift

något att tänka på? Tänker att träna på gräsmattan först såklart men mer än detta?
Kanske är learning by doing som gäller?

han slår sig mest när det är rötter o skumpigt och hans fötter halkar av pedalerna. Vi har bytt till bra plattpedaler + five ten skor men han upplever det ändå
Se till så han står rätt när det blir stökigt med plattisar (dvs hälen ska peka nedåt bakåt lite grann).

Bengt-re

Aktiv medlem

Sett det kommit magnetiska lösningar som jag själv varit lite sugen på.

Själv övergav jag SPD pga att jag blev för feg när det blev stökigt. Går mycket bättre med platta pedaler som nybörjare.
Jag säger bara tvärtom - int tusan vågar man cykla i stök utan att sitta fast. Det ger också en lite falsk säkerhet med tron att kunna rädda något i lite fart med foten - lika bra att sitta fast och koncentrera sig på att cykla istället för att koncentrera sig på hur man skall krasha.

Btw är det inte odelat dåligt att sitta fast om man går omkull - det skyddar benen i viss mån.

Maakus

Aktiv medlem
Hittade precis det här! 😁
En platt pedal du klickar in i dina clipless!

MTBemil

Aktiv medlem
Hittade precis det här! 😁
En platt pedal du klickar in i dina clipless!

med tanke på viket helvett dessa är att få av så vill jag inte tänka hur det skulle va med riktiga cleats
1619710251467.png

arcamone

Aktiv medlem
Bra råd tidigare! Vill bara tillägga att du ska vara beredd med kameran. Avkommans första SPD-vurpa är väl ett sånt ögonblick man gärna ska föreviga! Eller är det bara jag? 😉
Eller faderns som jag har på video. Försvann ut i
spenaten efter en spång, sjukt kul.
Se nu bara till att sonen din inte trixar med SPD-pedaler. Säger jag efter att brutit handleden på det sättet för 25 år sedan…

n3wton

Aktiv medlem
Barn är grymma, de lär sig supersnabbt. Mina är för små tror jag, men föreslår de en dag att prova spd kommer jag sätta på pedalerna och ge barnet cykeln. De är förutom läraktiga också ganska tåliga..😛

Det där med multirelease och löst ställda pedaler är lurigt. Problemet är som Bengt säger att man INTE sitter fast även om man tror det. Jag skruvade på nya XTR-pedaler på min snabbcykel med nya hjul nyss, och i förrgår höll jag på att gå i backen när jag drog loss ena foten vid spontanspurt. Pedalerna var för löst spända, vilket jag missade/glömde/struntade i. Fullständigt livsfarligt!!

Det ska väl också sägas att barnen lika väl kan anpassa sig supersnabbt till att sluta tappa även de platta pedalerna, så detta ska inte ses som något inlägg för eller emot spd/flats! Att som 35-åring gå tillbaks till flats däremot, där har vi en utmaning..😛

Healons

Aktiv medlem
Liten rapport så här några veckor med spd

Inte en vurpa, han har cyklat tekniskt, i stan med kompisar och är supernöjd! Jag är grymt imponerad. Efter 5min på gräsmattan ville han ut i skogen

Jag ville oxå testa så det blir väl han som får filma mig ist :-/ premiär imorgon! Får se hur detta går kan mkt väl hamna på köp/sälj innan sommaren är slut!

Tack för alla råd ang detta!

Healons

Aktiv medlem
Då så har man testat det här... kan sammanfatta det med att det var inget för en snart 40-årig gubbe... så om nån letar nya clipless i stl 44 2/3 så ligger dom under köp /sälj :-)

Grabben blev iaf glad då han fick bättre pedaler!

Healons

Aktiv medlem
Blev 5-6 turer... inga problem att klick ur. Det skedde per automatik men kändes jävligt begränsande vid saker som i vanliga fall känns easy peezy tex köra över spångar, klättring uppför stora blöta vassa stenbumlingar

förstår verkligen tjusningen med att fötter sitter fast när det är stökigt nedför men har eg aldrig haft ett problem med att fötterna hoppar av pedaler med flats ändå.

sen håller vi på att träna manuals o endo turns. Där känns det oxå jävligt begränsande...

Yes.
tackar för tips. Löst ställda klossar o tvärnit på gräsmatta låter bra. Kanske även att försöka hålla balansen stilla på gräsmatta är bra. Blir många i o ur klick på tid då.

Isaberg får plattpedalerna åka på igen...
Precis så
Mina lärde sig plus en bana på gräsmattan, där man skulle köra så sakta man kunde, slutmålet var stå stilla nån sekund och åka vidare, eller klicka ur utan ramla.
Efter det så fick dem välja fritt.

Min egna första gång med spd, jag ramlade fler gånger på en timme än jag gjort totalt på 20år hoho

Berk

Aktiv medlem
Ja, efter flera år av stigcykling har jag som fegis kommit till stadiet där jag inser att det skulle kunna vara nyttigt att kunna göra manuals och att det skulle kunna varit roligt att öva. Men att köpa plattisar och en par cykelskor till bara för det ...

Healons

Aktiv medlem
Vattenpölen jag trodde var grund var en halvmeter djup. Blev en ordentlig otb men jag klickade iaf ur 🤣

sen som trebarnsfar är varje stund i skogen helig. Inte riktigt ro med att ”börja om” utan vill ut o kötta ha skoj när möjligheten kommer...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer