Gradering NICK?

Gradering NICK?
Hej!

Vi kikar som bäst på NICK-spåret och eventuella omdragningar. I samband med det arbetar vi tillsammans med Sundbybergs kommun för att ta fram enhetligt skyltmaterial. Frågan har uppkommit huruvida NICK är blå eller röd och läser man t.ex. här https://happyride.se/2018/09/29/turtips-och-svarighetsgrader/ så torde den vara röd om man kör ordinarie sträckning, men med B-linjer går den att få ner till blå. Tänk att du tog med chefen ut i spåret, tänk inte på hur lätt DU bunnyhoppar klippan innan hundryggen i regn, off-camber, på en postcykel ;)

Gradering NICK?
Hur många "röda partier" finns det kvar efter senaste omdragningarna?
Det är inte speciellt många per kilometer, har jag för mig, så tycker glitch har vettiga tankar.

Den är definitivt snällare än en tur på Svartvita i gömmaren, som på Trailforks blev omklassad från blå till röd förra året.

Gradering NICK?
Skulle säga blå, iaf om man följer Trailforks Sveriges riktlinjer (som ska motsvara UK Forestry riktlinjer). Det är iaf inte rött, snarare mer åt det gröna hållet.

Lätt - Grön
Flacka och breda stigar lämpliga för nybörjare och oerfarna cyklister och familjer. Lättscyklade skogsstigar och underlaget kan vara löst, ojämnt eller lerigt under vissa tider. Hinder bör ej förekomma mer än enstaka mindre rötter, stenar eller liknande. Inga speciella kunskaper eller färdigheter krävs.

Medelsvår - Blå
Vanligtvis leder byggda för mountainbikecykling eller stigar lämpliga för medelerfarna cyklister med grundläggande färdigheter i stigcykling. Överlag lösare underlag, som grus, jord eller naturligt underlag. Vissa hinder förekommer som rötter, stenar, hällar och liknande. De flesta backar har lättare lutning, men brantare backar kan förekomma. Mindre hinder kan förekomma även i backar.

Svår - Röd
I det närmaste uteslutande naturliga stigar eller anlagda skogsstigsliknande leder. Lämpliga för vanare cyklister med erfarenhet av stigcykling. Alla typer av underlag, från berghällar till löst grus, småsten, sand o.s.v. Alla typer av naturliga eller byggda hinder som spänger, hopp, drops, trappor, stenkistor är väl förekommande. Dock finns ofta en alternativ lättare linje förbi många hinder och partier. Även om dessa leder inte bör innebära större utmaningar för erfarna cyklister kan det förekomma partier som är svårare.

Mycket svår - Svart
Leder med större och mer utmanande hinder lämpliga för mycket vana cyklister med mycket bra färdigheter och vana av stigcykling. Mycket krävande terräng med svåra och potentiellt farliga hinder som högre drops, längre stenkistor med större stenar, stockar, smalare och högre spänger, mycket branta partier där även hinder och smala svängar kan förekomma. Räkna med att det inte finns alternativa linjer förbi hinder. Dessa leder kan innebära utmaningar även för erfarna cyklister.

Finns ju inga drops eller hopp på NICK att tala om (förutom minihoppet ut på motionsspåret som går att köra runt om man vill) känns som den blåa passar bäst.

Gradering NICK?
Skulle säga max blå eftersom det går att köra utan att behöva bemästra drops eller hopp, alla de (mindre) drops som finns kan rullas över med en enkel 29" cykel.

Gradering NICK?
Blå med inslag av rött, tex stenarna man ska upp för på sina ställen eller den stökiga nerfarten innan man korsar igelbäcken första gången. Förutom alla hinder kan man lätt köra banan som nybörjare, just hindrena är lite tekniskt utmanande för en nybörjare. Minns tillbaka hur jag själv kämpade med vissa och ramlade här och där :)

Gradering NICK?
Blå som det alltid varit känns lämpligt. Men det finns ju partier som helt klart bör klassas som röda. De två lite kluriga klättringarna samt stora droppet (som de flesta rundar) strax efter att man korsat extremspåret i södra delen.

Gradering NICK?
Blå som det alltid varit känns lämpligt. Men det finns ju partier som helt klart bör klassas som röda. De två lite kluriga klättringarna samt stora droppet (som de flesta rundar) strax efter att man korsat extremspåret i södra delen.
Menar du droppet till platt där det kommer en liten miniklättring över massa rötter och upp på en häll sen eller har jag missat att det finns drop på NICK?
Lite härliga droptips kring Nick och ursvik efterlyses!

Gradering NICK?
Menar du droppet till platt där det kommer en liten miniklättring över massa rötter och upp på en häll sen eller har jag missat att det finns drop på NICK?
Lite härliga droptips kring Nick och ursvik efterlyses!
Exakt.
Den sträckningen tillkom vid omdragningen 2014(?) men har noterat att de allra flesta verkar runda det, även personer med långslagiga hojar och knäskydd.

Gradering NICK?
Såg att candyland vid fiskartorpet va röd? Isf borde nick va svart! ;)
Och om Hacksta är blå borde nick va röd tycker iaf jag .
Varför jag nu kladdar i denna tråd när stigarna får ha vilken färg dom vill för mig , kunde knappt bry mig mindre...

Gradering NICK?
Kan någon sätta en kartnål på stravakarta var det där droppet är? ?
Screenshot_20200612-225028_Strava.jpg
Nu vet jag inte om man kan sätta kartnålar på något bättre vis, men kluddra lite ungefärligt på mobilen får duga :p

Tillbaka
Topp