Grand Canyon AL 29 6.9

92Erik

Ny medlem
Grand Canyon AL 29 6.9
Hej!

Jag är ny till forumet, så hej på er! Jag funderar på att köpa en canyon och undrar om ni har lite tips :)

https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-6-9.html

Jag är 25 år, relativt cykelvan (kört på alla möjliga cyklar, landsväg, downhill, i skogen med hardtail), men har aldrig haft en vettig cykel själv. Jag är 183cm lång och väger runt 80kg. Det ska sägas att jag föredrar om cykeln kommer som ett paket (jag har inte lust att göra research på komponentnivå, eller strulet det kan medföra osv)

Fundering 1: Vilken storlek bör jag satsa på? Min kompis har en XL men det är mest för att han är hela 196cm lång. Han tror jag borde köra på en L. Vad är fördelen med en lite större cykel? Är den mer "stabil" på beskostnad av hur enkelt det är att manövrera den? Jag har läst lite om att folk är rädda om kronjuvelerna (med all rätt), tror ni det är ett problem med en L?

Fundering 2: Är det för dyrt med heldämpad cykel?

Fundering 3: Vad finns det för alternativ till canyonen?

Ytterst tacksam för alla tips jag kan få :)

/Erik

Grand Canyon AL 29 6.9
Hej!

Jag är också 183 cm. Kör en Grand Canyon AL 29 9.9 i storlek Medium.

Vill inte ha för stor cykel då jag personligen upplever den mindre som klart smidigare. Sitter bra på en Large också, har testat L en hel del då min kompis har en 6.9 i L (han är 187 cm lång).

Det finns massor av alternativ så jag drar mig för att rekommendera något, det finns säkert andra som har bättre koll än vad jag har. Är dock nöjd med min!

Grand Canyon AL 29 6.9
92Erik sa:
Vilken storlek bör jag satsa på?
Large! Large är 15 mm längre än M (ramens överrör) och har 10 mm längre styrstam. Be Canyon byta styrstammen (utan kostnad) från 100 mm till 80 mm så får du en bättre cykel. Aktuell cykelmodell mår bättre av lite längd i ramen, vilket Large ger jmf. med Medium.

92Erik sa:
Är det för dyrt med heldämpad cykel?
Det är dyrare i alla fall, om det är för dyrt kan bara du svara på.
Canon Neuron AL 6 https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/neuron-al-6-0.html med 27.5" hjul är billigare (och på rea) än motsvarande 29" för 11700 kr vilket är riktigt prisvärt. Förutom att den är heldämpad har den många fördelar jmf. med den HT du tittar på:
- Heldämpad förstås, och 120 mm slag fram/bak.
- Modernare ram med 12x142 mm genomgående axel bak istället för 5x135 mm QR.
- 2x10 växlar istället för 3x10 vilket är typ helt onödigt många.
- Bara ½ kg tyngre, inte mycket att bråka om.

Finns för leverans i Large om 2-3 veckor

Neuron är 26 mm längre i Large än Grand Canyon i Large, alltså modernare. Be Canyon byta stam på Neuron Large från original 90 mm till 70 mm så blir det ännu bättre.

Både Grand Canyon och Neuron har 19 mm smala landsvägscykelhjul, så fort du har råd, sälj dessa för 1500 kr och köp ett par 25-30 mm breda MTB-hjul för 2500-4000 kr så blir det bra. Nästan alla budget-MTB-cyklar från alla andra märken kommer också med oanvändbara hjul så det är inget Canyon-unikt.

92Erik sa:
Vad finns det för alternativ till canyonen?
Massor. Men inte nödvändigtvis mer prisvärda eller bättre.

Grand Canyon AL 29 6.9
Plockar upp denna tråd då jag kollar på exakt samma cykel. Den finns kvar i Medium. Jag är 180 cm lång. Antar att jag inte kommer att tycka att den är alldeles för stor? Detta blir min första MTB på typ tio år så jag har verkligen ingen aning hur moderna MTB känns eller "ska" kännas. Varför kortare styrstam?

Henrik

Tillbaka
Topp