Grand Canyon AL 6.9 som vardagscykel?

janern

Ny medlem
Hej!

Jag har blivit less på att cykla med min Kronancykel till vardags (jag måste gå i uppförsbackarna när jag drar cykelvagn) och vill därför skaffa en lite mer lättcyklad cykel. Eftersom jag redan har en cyklocross när jag cyklar långt så tänkte jag att jag skulle skaffa en mtb, troligen en hardtail. Jag ska cykla till och från jobbet varje dag, men det är bara 2 km så egentligen är pendlaregenskaperna inte så viktiga. Jag tänkte dra ut i skogen litet också, vore kul att kunna cykla på stigarna där jag inte kommer fram med min CX. Jag har tänkt att lägga max 10 000 kr och har därför spanat in Grand Canyon AL 6.9 som verkar vara ett kul köp.

Nu kommer mitt problem, eftersom jag vill kunna använda cykeln till vardags så måste den ha kedjeskydd (jag vill inte byta om för att cykla 2 km), stöd (måste vara ganska stadigt annars välter cyklen med cykelvagn), stänkskärmar och kunna ha barnstol (helst Hamax-fäste) samt kunna koppla fast cykelvagn. Kan nedanstående saker funka:

Kedjeskydd: http://www.rosebikes.com/product/detail/aid:161645

Stöd: http://www.rosebikes.com/product/detail/aid:553969

Funkar Canyons stänkskärmar med barnstol samtidigt?

Det jag undrar är väl mest om detta skulle kunna funka eller om jag ska glömma min dröm om att ha en hardtail 29" som vardagscykel? Skulle någon annan cykel än Grand Canyon AL 6.9 passa bättre för mina önskemål?

/Johan

Senast ändrad:
Kan inte svara på någon av dina frågor men har grand canyon 5.9an. Jag kan väl mäta eller ta kort om det skulle va till hjälp...

Tackar för erbjudandet. Köper hem kedjeskyddet först och kollar på om det ser lättmonterat ut eller ej.

Är du nöjd med din 5.9? Det vore ju trevligt att spara några kronor genom att ta den istället för 6.9.

Jag har också 5,9. Har inga svar på dina frågor om skärmar etc men jag lovar att den duger gott till det du tänkt. Är i princip hjul och gaffel som skiljer dem åt.

Jag kör i skogen 2 ggr i veckan ca o har gjort sedan jag fick den i september och jag är supernöjd.

Har tävlat mtb mellan 92-2001 och gjorde comeback 2012 efter flera års sporadiskt cyklande. Har tidigare kört full xtr etc men hade nu en tight budget och blev minst sagt pos överraskad av hur mkt cykel man får för under 8000kr

Martinmats utlåtande säger nog mer än mitt. Är nybörjare i skogen. Har kört en del i vinter, men tyvärr inte så mycket. Är iallafall Nöjd med cykeln och kan rekommendera den!

Miracle skrev:
-------------------------------------------------------
> Så här ser det.
> Det går att montera pakethållare, men det måste
> till distanser för att gå fri från bromsoket.

Ja, eller så köper man helt enkelt en pakethållare avsedd för skivbromsar.

T.ex. den här: http://www.topeak.com/products/Racks/explorer_29er_disc

Jag är mycket nöjd med 26er-versionen som används på sommarens "light-touring" med en http://www.topeak.com/products/bags/MTXTrunkBagDX med snabbfäste, kompletterat med en http://www.topeak.com/products/bags/TourGuideHandlebarBag på styret.

explorer29er_disc.jpg

Det beror på ramens storlek. Jag får hem en sådan bakskärm i morgon (Defender XC11 29")
Jag kan ta någon bild då. Är ramen större så kanske den SKS Blade som sitter på min cykel nu passar bättre.
Dessa skärmar är ganska stora så att det gäller nog att det finnes utrymme under pakethållaren.

Frid!

Senast ändrad:
Ok,jag återkommer när jag har mätt klart mig själv men det lutar åt en medium (18,5"), jag är 183 cm lång. Vad har du för storlek på din, Miracle (eller betyder S:et på ramen att den är small)?

Tackar för bilderna, jag förutser att det största problemet kommer att vara att få dit Hamaxfästet utan att skada vajern (broms eller växel?) som går längs seat tube (vad nu den heter på svenska, lite o.t. är det någon som har en bra länk till en bild med namn på cykelns delar på svenska, jag har hittat de engelska namnen men inte de svenska.) Jag gissar att det inte är någon bra ide att sätta fast ett bilstolsfäste på sadelstolpen?

Det bör du nog fråga Canyon om direkt. De har en bra support med killar på plats här i Sverige. :)

Vajern i fråga går till framväxeln och går ut en bit från ramen.

Frid!

Senast ändrad:
Vore intressant att se om någon fått plats med ett fäste för barnstol, typ hamax eller okbaby på sin grand canyon eller yellowstone 29! Jag frågade canyon support och allt det sa var att om man sätter en barnstol på cykeln slutar alla garantier att gälla. Jag är inte orolig för att cykeln ska gå sönder, men däremot för att fästet inte ska få plats.

Tillbaka
Topp