"Grandödaren" i Delsjön...

Angående skogsbränder så eldades det fullt tillräckligt både i Delsjön o Na Långvattnet i sommras!
det gav svarta träd men vackert gräs...

DSC_3537.jpg ht=553

Kan det vara så djävligt att sågmannen har upptäckt eldens förmåga också?

/S

Vad vill ni Plumse och brak? Jag har inte tid att leka med er nu.

Svettigt som fan det här med att döda granar, inget för mig med cykelarmar.....

Träning och diciplin krävs om man ska bli som hjälten i Delsjö!

rouster skrev:
-------------------------------------------------------
> granarna är övergödda med mänskligt svett i
> delsjöområdet =)

OK, löparna står alltså och gnider sig mot granarna och vissa individer blir så upphetsade av detta att dom måste stjäla barken för att ta med sig in i ensamheten för vidare övningar. Det är alltså löparnas fel.

:D

Faan vad jag blir förbannad när jag läser om granmarrodören. Hoppas att han slinter med sin såg och får känna på sin egen medicin.

Mystiskt att ingen fått syn på grandödaren än. Det måste väl både låta och synas tydligt? Fast det kanske inte är så många ute nattetid, om det är då det sker?

Oscar skrev:
> jag såg en misstänkt för några veckor sen

Gjorde du nåt åt det? Följde efter? "Spanade"?

En sån "ninjasåg" kan ju döljas i fickan lätt så det är otroligt svårt att se. Om personen har sågspån på sig och ser allmänt skum ut kanske det hjälper ;)

Om vederbörande använder vaiersåg (vilket verkar klart enklast) så är det ju helt ljudlöst och tar bara ett par sekunder per träd.

Jo, ok, det kanske är tyst. Men ett par sekunder bara?

Jag tycker att det skulle vara svårt att såga igenom kanske 2500 granar utan att en enda gång upptäckts.

Grandödaren är fortfarande en hjälte! Fantastiskt med människor med sunt engagemang.

Om han pmar mig får han sig en fin cykel gratis när han kommer ner till Malmö

Senast redigerad av en moderator:
Att hitta någon i Delsjöområdet som inte vill bli upptäckt är verkligen svårt. Dels för att området är stort och dessutom om han rör sig nattetid i granområderna som i regel innehåller få stigar. Så är det inte så konstigt. Även på dagtid så kan det vara svårt att hitta någon där som inte vill bli hittad.

Bosse: Att du bara orkar...

Risken finns också att det inte bara är en person, utan kanske flera stycken.

Riktigt illa är det att det finns risk för att folk som bara uppför sig "konstigt" ute i området kan bli misstänkta och kanske få polisen skickade på sig.

Aha! Försökte läsa den där boken, men det var för surrealistiskt och sjukt, så jag kom inte ens halvvägs. När han satt och växte inne i en järnkamin blev det för mycket för mig. David Lynch på LSD, typ...

geologen skrev:
> Aha! Försökte läsa den där boken, men det var
> för surrealistiskt och sjukt, så jag kom inte
> ens halvvägs. När han satt och växte inne i en
> järnkamin blev det för mycket för mig. David
> Lynch på LSD, typ...

Hur många sidor läte du? Innan du gav upp, fyra?!

Exakt sida kan jag inte svara på. Bläddra fram till stycket där han sitter inne i en järnkamin, så vet du hur långt.

Kvarts skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Aha! Försökte läsa den där boken, men det
> var
> > för surrealistiskt och sjukt, så jag kom inte
> > ens halvvägs. När han satt och växte inne i
> en
> > järnkamin blev det för mycket för mig. David
> > Lynch på LSD, typ...
>
> Hur många sidor läte du? Innan du gav upp,
> fyra?!

Naugas skrev:
> Aftonbladet: "Granarna på bilden har inte med
> grandödaren att göra".
>
Hahaha, "Författarna i denna tråd har inte med grandödaren att göra" ;-)

Såg några nyskurna borta vid parkeringen nära glass-stugan vid Härlanda tjärn. Åk upp vanliga Happystigen in i skogen vid grusvägens sväng efter parkeringen så ser ni granarna :(

Jag vill också vara miljöhjälte så jag kan cykla upp med några extra elaka stygnflugor att släppa ut till motionärernas förtret. Tänk på att dessa flugor faktiskt är på väg att försvinna ifrån den svenska faunan. Oxstyngslarven nedan har också rätt att leva och har snart inga riktiga kompisar kvar vilket kan vara värt att tänka på när det kliar långt inne i näsan.

larvens hem ovan ögat
4143_593_tn.jpg ht=132

larven kommer ut
4145gsgsghsg.jpg ht=240

Skämt åsido, vill någon berätta lite eller ge oss andra bilder på området. Hur ser det ut? Har man planterat in granskog t.ex.? Jag har aldrig hört talas om Google nä. :)

Det är ju helt j-a galet... _Någon_ måste ju ha sett honom? Jag antar att han har en lång vajersåg som han går och drar runt trädet, det tar ju bara några sekunder, men att dansa ringdans runt 2300 träd i ett så pass välbesökt område måste ju märkas.

Hur tror ni han ser ut? 40-55 år, bitter uppsyn med keps eller möjligen toppluva tror jag. Jacka med rymliga fickor eller liten ryggsäck. Ensamstående, bor i närheten av Delsjön. Kikare eller kamera runt halsen för att det ska se ut som han är ute i ett annat ärende än att döda granar i tusental. CSI borde göra ett avsnitt om honom, komplett med gärningsmannaprofil och granstubbe på obduktionsbordet.

Ja, en frustrerad parkskötare kan helt klart vara en av de misstänkta i det här imaginära CSI-avsnittet jag håller på att spåna ihop. En annan misstänkt karaktär är en majjarökande frisbeegolfare som fått ett psykbryt och upplever att precis varenda gran är emot honom på hans rundor och fångar hans frisbee i sina täta, grönskande grenar.

Vajersåg, njae, det funkar inte att lägga den runt hela trädet, det orkar man inte så den skulle inte vara till fördel. En ihopfällbar grensåg är funkis däremot.

Ett gäng militanta biologstudenter kanske ligger bakom? Undrar vad straffet är för en sån här sak, det spelar ju roll för vem som leker ninja med såg. Böter av det saftigare slaget gissar jag på.

Gambler skrev:
> Vajersåg, njae, det funkar inte att lägga den
> runt hela trädet, det orkar man inte så den
> skulle inte vara till fördel. En ihopfällbar
> grensåg är funkis däremot.
>
> Ett gäng militanta biologstudenter kanske ligger
> bakom? Undrar vad straffet är för en sån här
> sak, det spelar ju roll för vem som leker ninja
> med såg. Böter av det saftigare slaget gissar
> jag på.

Såvitt jag vet så är det just en vajersåg av märkena att döma som används.

Tillbaka
Topp