Gravel bike större drev

davidabe

Medlem
Gravel bike större drev
Hej.
Jag har en gravel bike med SRAM Apex 1 40t fram och 11-42 bak. Den funkar väldigt bra men skulle vilja ha säg 1-2 (växlar) till när man cyklar som snabbast. Där jag cyklar, mest plant, nedför och då och då uppför så märker jag att jag rätt ofta hamnar på de lägsta bak. Jag skulle vilja cykla lite snabbare på minsta kassettläget.
Funderar på att byta ut drevet fram för att lite oftare hamna lite mer i mitten av kassetten och få mer top speed.
Skulle 42t eller 44t vara lämpligt tror ni?
Misstänker också att kedjan behöver bytas då.
Tack för all hjälp!

Gravel bike större drev
Jag hade 40t från början men insåg redan under andra rundan att det va för litet, nu kör ja med 44t och 10-50 bak och den har toppfart och är lätt att klättra med.

Gravel bike större drev
Hej.
Jag har en gravel bike med SRAM Apex 1 40t fram och 11-42 bak. Den funkar väldigt bra men skulle vilja ha säg 1-2 (växlar) till när man cyklar som snabbast. Där jag cyklar, mest plant, nedför och då och då uppför så märker jag att jag rätt ofta hamnar på de lägsta bak. Jag skulle vilja cykla lite snabbare på minsta kassettläget.
Funderar på att byta ut drevet fram för att lite oftare hamna lite mer i mitten av kassetten och få mer top speed.
Skulle 42t eller 44t vara lämpligt tror ni?
Misstänker också att kedjan behöver bytas då.
Tack för all hjälp!
Kan du byta body och köra en 10-42-kassett så får du en del extra toppfart.
På min MTB-ersättare till gravelhoj så kör jag 38t - 10-42t, där bytte jag från 11-42t till tidigare nämnda för att få lite mer fart på transporterna.

Gravel bike större drev
Om du inte ska bikepacka eller har väldigt branta backar så skulle jag gå på en 46a på en gång (förutsatt att den passar i ramen). jag kör 46 med en 10-46 och känner att jag har växlar för alla situationer.

Det är en fördel att kunna ligga högre upp på kassetten ur slitagesynpunkt och sett till friktionsförluster.

Tillbaka
Topp