Gravel eller Cyclocross fundering vad bör man välja

seekk

Medlem
Hej

Funderar på att köpa ny ’’allround’’ cykel då min nuvarande racer är bäst före och jag vill ha en som jag kan köra lite mer på grus med något grövre däck samt kunna byta däck/hjul för att kunna använda som en mer ren racer.

Har spanat in lite olika Gravel cyklar men även någon cyclocross som lämpliga kandidater. Men kan inte bli klok på vad man skall ha. Mitt krav är att den skall ha 2 drev fram då det till 90% blir landsväg/lättare grusväg och gärna i kolfiber, blir det mer terräng än det så blir det mtb cykeln.

Cykeln kommer framförallt användas till kvällsturer ’’själv’’ på asfalt samt hänga med kompisar på diverse äventyr på några timmar som rullar bra på både div grusvägar samt landsvägar.

Hur är det tex att sätta på racer däck typ Cont Grand Prix GP 5000 Vectran 25-28mm bredd på en gravel?

Känns som jag hade klarat mig lätt på däck runt 35 mm bredda och då kanske valet är bättre lämpad på en cyclocross eller va säger expertisen här inne.?

Är 191cm lång så bör jag gå på 58 eller 61 i ram strl ?

Har sneglat lite på dessa:

1, Orbea M30 Team disc

2, Scott Addict gravel 40

3, Trek Bone 5

4, Trek Checkpoint SL 5

Senast ändrad:
Fetare däck är bekvämare och bättre för grusväg. Jag har en Trek Checkpoint ALR5 och kör den dels som landsvägspendlare med 30mm-däck, dels på grus med 40mm grusdäck.
Cyclocross är ju en egen tävlingsgren med vissa begränsningar på däcksbredd om man ska tävla. Visst kan man köpa en sån och cykla gravel, för några år sedan när gravelcyklar inte fanns så gick det alldeles utmärkt att cykla grus med en CX. Skillnaden mellan CX och gravel är ganska liten så hittar du en sån till bra pris så slå till. MEN: Gravelcyklar är oftare förberedda för längre turer och har ofta fästen för pakethållare och väskor och annat. Så om du tänkt cykla längre turer (typ mer än en halvdag) där du behöver ha med dig mycket grejer är en gravel bättre lämpad än en ren CX. Kolla dock upp, vissa CX har fler ästen för väskor.

Om du klarar dig med max 35mm däck finns det numer många cyklar kallade endurancemodeller som klarar det.
Tex skall Trek Domane klara 38mm däck och Canyon Endurace (minst) 35mm + många fler.
En sådan cykel har därför möjlighet att kännas snabbare och mer racerlik än en mer renodlad gravel. Kolla på mer än stack och reach på de modeller du är intresserad av och jmf geometrierna med den racer du har nu (åtminstone om du är nöjd med hur den känns).
Vad gäller smalare däck för ren lvg-cykling så finns det nu renodlade lvg-däck på 30-34 mm (eller mer), om du vanligtvis cyklar med 35 mm kan du riskera att cykeln känns "annorlunda på ett konstigt sätt" med såpass mkt smalare däck som det blir med 25mm.

En gravelcykel är normalt inte mycket långsammare än en landsvägscykel med samma utväxling, hjul och däck. Dock kan den kännas mycket långsammare och tråkigare. En gravel med bredare däck dämpar ut markvibrationer som du uppfattar som hög hastighet. Problemet för mig, som är en utpräglad lågkadensare, är utväxlingen på landsväg. Vid cykling i grupp blir kadensen för hög för mig trots 2x. Mitt råd till dig är att fundera på utväxlingen.
Renodlade cx-cyklar kan sakna fästen för flaskhållare och skärmar.

Jag köpte en Specialized Crux I våras och verkligen supernöjd. Nu kar jag mest grus med den men även del asfalt. Många har den som en "One bike does it all" med dubbla hjulpar. Den tar upp mot 47mm däck vilket är väldigt brett föra att vara en CX. Väldigt lätt och rapp cykel. Jag kör 45mm däck som rullar hur bra som helst. :)
img_8729-jpeg.717306
IMG_8829.jpeg

En CX kommer funka alldeles utmärkt för dina behov, men en gravel är troligtvis bättre och eventuellt är en allroundracer allra bäst om vägarna är snälla. En CX är byggd för tajta svängar i sand, lera och på gräs och är därför lite nervösare än en sävlig och stabil gravel. Själv har jag två CX-, en LVG-, men ingen GRVL-cykel. CXarna är alldeles utmärkta för gruscykling om man inte behöver packning. Prova lite olika och välj det du tror passar just dig.

Hej

Funderar på att köpa ny ’’allround’’ cykel då min nuvarande racer är bäst före och jag vill ha en som jag kan köra lite mer på grus med något grövre däck samt kunna byta däck/hjul för att kunna använda som en mer ren racer.

Har spanat in lite olika Gravel cyklar men även någon cyclocross som lämpliga kandidater. Men kan inte bli klok på vad man skall ha. Mitt krav är att den skall ha 2 drev fram då det till 90% blir landsväg/lättare grusväg och gärna i kolfiber, blir det mer terräng än det så blir det mtb cykeln.

Cykeln kommer framförallt användas till kvällsturer ’’själv’’ på asfalt samt hänga med kompisar på diverse äventyr på några timmar som rullar bra på både div grusvägar samt landsvägar.

Hur är det tex att sätta på racer däck typ Cont Grand Prix GP 5000 Vectran 25-28mm bredd på en gravel?

Känns som jag hade klarat mig lätt på däck runt 35 mm bredda och då kanske valet är bättre lämpad på en cyclocross eller va säger expertisen här inne.?

Är 191cm lång så bör jag gå på 58 eller 61 i ram strl ?

Har sneglat lite på dessa:

1, Orbea M30 Team disc

2, Scott Addict gravel 40

3, Trek Bone 5

4, Trek Checkpoint SL 5
Ett annat tips är TREK Crockett som enligt mig är en väldigt trevlig cykel. Kör den själv främst som LVG hoj (beror på plånboken är tom) och lite på grus ibland med 38mm däck.

Jag är 189cm och har Storlek 61 på cykeln. Här två bilder i olika utförande, bild 1 "gravelmode" och bild nummer 2 "landsvägsdressen"

Bilagor

• IMG_0550.jpeg
    IMG_0550.jpeg
    429.1 KB · Besök: 153
  • IMG_2596.jpeg
    IMG_2596.jpeg
    638.8 KB · Besök: 156
Tack för alla svar! har funderat och testat lite nu så känns lite klarare:)
Det kommer blir en ''endurance'' som klarar 35-40 mm däck. Så nu står det främst mellan en

Trek Domane SL 5 Gen 3 alt 4 strl 62 (Är 191cm och gren på 92,5cm)
Canyon Endurace CF 7 i strl L/XL
eller ev fortfarande Orbea M30 Team disc ''då den ser riktigt bra ut och hört mycket gott om Orbea från kollegan''

Finns väl mer som jag kollat på som Gaint Defy (hittar ingen direkt ÅF för Gaint i sverige) och specialized Roubaix (Specialized har jag aldrig riktigt tyckt om, varför? vet inte).
Någon som sitter på en ''endurance racer'' och kan ge lite feedback?.

Trek Domane är väldigt kort i de större strl, max reach för Domane SL5 Gen4 är endast 386 mm i största strl
Visst går det att justera längden genom att byta styrstam, men mer än ± 1-2 cm kan påverka negativt.
Dvs: kolla noga att den passar dig!
Canyon är bra och populära, populariteten kan tyvärr medföra att de är slutsålda för säsongen redan nu, alternativt en låång leveranstid
Finns väl mer som jag kollat på som Gaint Defy (hittar ingen direkt ÅF för Gaint i sverige)
Giant Defy finns bla här

XXL säljer nu denna "Allroad" för 12.990 SEK

Tack för alla svar! har funderat och testat lite nu så känns lite klarare:)
Det kommer blir en ''endurance'' som klarar 35-40 mm däck. Så nu står det främst mellan en

eller ev fortfarande Orbea M30 Team disc ''då den ser riktigt bra ut och hört mycket gott om Orbea från kollegan''

Finns väl mer som jag kollat på som Gaint Defy (hittar ingen direkt ÅF för Gaint i sverige) och specialized Roubaix (Specialized har jag aldrig riktigt tyckt om, varför? vet inte).
1000023573.jpg

Boone i gravelskrud

Jag letade och suktade efter en checkpoint, men det blev en Boone 6 efter ett besök hos lbs..

Funkar kanon men utväxling otroligt låg men blev bra efter byte till 46t. (Inte bytt än på bilden). Ska väl mixtra lite med höjden på styret för att gaffla in positionen. Hade man vunnit på lotto hade ju en checkmate stått i garaget..

IMG_1881.jpeg

Om inte TS köpt cykel än, säger jag +1 på allt @HåkanC skrivit ovan.

För mig som gillar snabbstyrt är en CX klart att föredra framför en grävling, det är ju i princip en racer som är lite bekvämare att slänga upp på axeln. Sedan skivbromsar blev en grej skiljer det inte heller där längre.

Eftersom det alltid är bäst att handla begagnat (ja, det står jag för) kan det dock vara lite skralt på utbudssidan. Grävlingar går det tretton på dussinet av efter de senaste årens supertrend.

Såg nu TS senaste inlägg. Jag har ingen erfarenhet av ”endurance”-hojar men tänker efter att ha läst på lite att de inte är superbra på… något? Men det främsta argumentet mot en sådan är ju att det inte är lika lätt att argumentera för N+1.. ?

Såg nu TS senaste inlägg. Jag har ingen erfarenhet av ”endurance”-hojar men tänker efter att ha läst på lite att de inte är superbra på… något? Men det främsta argumentet mot en sådan är ju att det inte är lika lätt att argumentera för N+1.. ?
Jag ser inte problemet ;)

Men ska man rulla 90% asfalt men cykeln också ska klara grusturer så är det svårt att argumentera för en ren racer.

CX är kanske bäst på… CX?
Har haft ett gäng boone cx och senare en grävvel, nu tillbaka på en boone cx.
För mig att kombinera 32mm däck för långdistans och pendling, samt kunna montera 40mm gravelsulor är det en grym kompromiss.
Den är fantastiskt kvick och rolig att cykla på. Det jag saknar mest är en flaskhållare under vevpartiet, men skärmfästen kvittar..
Den här känns som en Emonda med plats för feta däck

För mig att kombinera 32mm däck för långdistans och pendling, samt kunna montera 40mm gravelsulor är det en grym kompromiss.
Den är fantastiskt kvick och rolig att cykla på. Det jag saknar mest är en flaskhållare under vevpartiet, men skärmfästen kvittar..
Kör du långdistans och pendling på så ultrabreda sulor?! ?

Har du testat bredare däck än 40mm? Jag villhöver ett set XPLR men har ju en Boone 6 och har inte testat mer än 40mm så är osäker om 45mm funkar.

Tillbaka
Topp